Ik heb een betrekkelijk oude router die ik als switch gebruik. Echter, de adapter (9V, 800mA) is niet meer functioneel. Ik zocht even door mijn kabel-, snoeren- en dradenverzameling en vond twee andere adapters: een van 12V/800mA en een van 9V/1000mA. Welke kan ik het best gebruiken om (tijdelijk) mijn probleem op te lossen? Ik weet dat spanningsregulatoren in apparaten van 5+V meestal wel een paar volt extra aankunnen, maar ik weet niet in hoeverre. Temeer omdat de eerste een vermogen van 9.6W heeft en de tweede een vermogen van 9.0W. In mijn verdere onwetendheid zou ik dus zeggen dat de eerste sneller warm wordt, en de router dus korter meegaat, enzovoorts. Aanbevelingen zijn dus welkom.
9V 1000mA, is een bijzonder makkelijke, gezien dat een device niet meer stroom gebruikt dan dat hij nodig heeft. Al was het 9V 1000kA, dan nog steeds zou het goed gaan. Minder is geen goed idee, net als andere spanningen. Je hebt gelijkt dat je kans heb dat het goed gaat met 12V, maar dat ligt er ook maar net aan welke spanningsregelaar erin zit met hoeveel koeling.
Ah dank. Dit lijkt wel te werken. Kan de server ook weer aan.
Hoeft niet eens tijdelijk te zijn, deze adapter kan je ook prima gebruiken voor permanent. Net als wat furby-killer al zei, als de hoeveelheid stroom die een adapter aankan meer is, is dat geen probleem. Minder stroom daarentegen wel.
Verwijderd
Het valt naar mijn ervaring goed mee om andere voedingen te gebruiken.
Zo had ik een router waar de 12V voeding het van begaf. Ik Had nog een oude laptopvoeding liggen van 19V. En deze doet het inmiddels meer dan een jaar uiterst stabiel.
Zo had ik een router waar de 12V voeding het van begaf. Ik Had nog een oude laptopvoeding liggen van 19V. En deze doet het inmiddels meer dan een jaar uiterst stabiel.
Hangt ervan af wat voor spanningsregelaar er in je router zit. Bij crappy/goedkope routers zie ik het al wel mislopen na een jaartjeVerwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:57:
Android developer & dürüm-liefhebber
Verwijderd
Inderdaad een linke manier. En je bent waarschijnlijk heel wat energie aan het verkwisten via de spanningsregelaar.
Ik heb zo ooit mijn Tele2 digitale tv decoder opgeblazen. Door per ongeluk een 12V voeding op de 5V ingang te stoppen...
Er kwam een mooi rookwolkje uit en echt fris rook het ook niet.
Kortom zo lang je niet fysiek het apparaat wilt open maken en kijken hoe de voeding geregeld is in het apparaat zelf niet een andere spanning aansluiten dan op het apparaat/oude adapter staat. Meer stroom is geen probleem, minder stroom kan soms maar is meestal niet verstandig.
Er kwam een mooi rookwolkje uit en echt fris rook het ook niet.
Kortom zo lang je niet fysiek het apparaat wilt open maken en kijken hoe de voeding geregeld is in het apparaat zelf niet een andere spanning aansluiten dan op het apparaat/oude adapter staat. Meer stroom is geen probleem, minder stroom kan soms maar is meestal niet verstandig.
Verwijderd
De vuistregel is: meer ampere mag , minder niet (daar gaat de adapter kapot van)
Meer voltage mag niet (gaat het apparaat kapot van), minder kan geen kwaad.
In dit geval 'duwt' je adapter niet 1000ma in je router maar trekt de router gewoon hoeveel ie wil.
Meer voltage mag niet (gaat het apparaat kapot van), minder kan geen kwaad.
In dit geval 'duwt' je adapter niet 1000ma in je router maar trekt de router gewoon hoeveel ie wil.
Verwijderd
De meeste regulatoren (en andere actieve componenten) geven de geest bij 35V.Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:57:
Maar je moet ook letten op het dissipatie vermogen van de spanningsregelaar.
Simpel voorbeeld. Stel je hebt een 7805....
Uin=9v, Uout=5v I=1000ma
P=(9v-5v)*1=>4*1=>4w
P=(12v-5v)*1=>7*1=>7w
P=(19v-5)v*1=>14*1=>14w
En zo'n dingetje kan maar een bepaald
aantal watts dissiperen.
Hier even een datasheet met leuke schemaatjes (aan het einde)[url]javascript:openreq('http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/390068_DS.pdf')[/url]
Pagina: 1