Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor studie mediatechnologie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een laptop nodig voor mijn nieuwe studie mediatechnologie. Daarnaast heb ik een eigen bedrijfje waarmee ik websites ontwerp en bouw dus ik zal hem ook naar klanten mee moeten nemen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik heb hem nodig voor mijn studie mediatechnologie die hebben mij de volgende eisen gegeven:

Technische eisen school:
  • toereikende processor. Aan te bevelen is minimaal i5 Core / i7 Core (PC laptop / MacBook), intel (MacBook);
  • intern geheugen: hoe meer, hoe beter (minimaal 4 GB);
  • voldoende opslagruimte (250 GB of meer);
  • videokaart: let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ van het gewone geheugen gebruikt;
  • wireless 802.11g, of standaard hierop ingesteld;
  • netwerkaansluiting: Ethernet 100Mb -1000Mb;
  • aansluiting voor externe monitor/beamer (VGA).
Overige eisen school:
  • let op de duurzaamheid van de behuizing. De laptop wordt enkele malen per dag in en uit de tas gehaald en vervoerd;
  • let op het draaipunt van de scharnieren van het beeldscherm. Het scherm wordt vele malen per dag geopend en gesloten. Het openen en sluiten moet soepel kunnen, maar er mogen geen 'dode punten' zijn waarbij het scherm heen en weer kan worden bewogen;
  • werktijd van de batterij. Essentieel voor de levensduur van de batterij is de eerste paar keer helemaal opladen en ontladen. Volg hierbij het instructieboekje nauwgezet;
  • aansluitpunt van de externe voeding. Deze moet degelijk zijn en op een strategisch punt zitten met het oog op stoten.
Eigen eisen:
  • Het liefst geen dvd/bluray drive, ik gebruik die toch niet
  • Een ssd zodat hij snel opstart.
  • Een uitstekende batterij die 4 jaar mee gaat en het lang vol houdt.
  • Een degelijk scherm met een goede kleur weergave.
  • Daarnaast moet hij 4 jaar meegaan.
Ook begrijp ik het videokaart gedeelte niet helemaal, ze bedoelen toch dat je een losse videokaart moet hebben (dus niet een geïntegreerde videokaart)?

Een combinatie van een kleine ssd en een grote hardeschijf vind ik ook prima.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Tussen de 800 - 1200 en als het echt niet anders kan 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik moet hem naar school toe slepen, het liefst niet groter dan 15 inch daarnaast graag dun en licht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Apple heeft mijn voorkeur maar valt helaas buiten mijn budget. Tenzij andere laptops ook binnen die prijsklasse vallen.

Wat ik zelf heb gevonden:

Acer Aspire TimelineUltra M5-581TG-53316G12Mass
pricewatch: Acer Aspire TimelineUltra M5-581TG-53316G12Mass

HP Envy 6-1012ed (B3Y67EA)
pricewatch: HP Envy 6-1012ed (B3Y67EA)

Eigenlijk een ultrabook met een 'losse' grafischekaart.

Alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderd

Als je hem licht wilt hebben, zou je de sony s15 kunnen nemen. Deze staat vooral bekend omdat deze zo licht is, maar 2kg. Daarnaast is het zo dat je hier studentenkorting op kan krijgen van wel 10%. een opzetje met i7 3612qm, full HD scherm, 640m le videokaart, 4gb ram (je kunt er zelf voor een paar tientjes zo nog een reepje van 8 gb bij stoppen, veel goedkoper dan op de sony site) en een 320gb harde schijf kost ongeveer 1000 euro incl korting. Hier kun je zelf een ssd inzetten, wat je nog ongeveer 200 euro gaat kosten. De dvd drive kun je er dan uithalen en vervangen door je oorspronkelijke harde schijf in een caddy. Je kunt deze schijf dan als data schijf gebruiken terwijl je je os en programma's op de ssd zet.

Verwijderd

Topicstarter
Raak ik mijn garantie niet kwijt als ik er zelf een ssd inzet?

Ik heb liever dat hij in 1 keer "klaar" geleverd wordt zonder dat ik zelf heel die laptop overhoop moet halen.

Zo is hij als ik hem wil hebben:

Intel®Core(TM)i7-3612QM,2,1GHz
256 GB SATA Gen3 Flash SSD
4 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
39,5cm LCD, 1920x1080+camera
NVIDIA® GeForce® GT 640M LE

Je kan geen ssd zonder de sterkste videokaart volgens de site van sony.

Dit kost alleen: 1.657,02 euro en vind ik nogal duur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:15:
Raak ik mijn garantie niet kwijt als ik er zelf een ssd inzet?
Nee.
Ik heb liever dat hij in 1 keer "klaar" geleverd wordt zonder dat ik zelf heel die laptop overhoop moet halen.
Dan betaal je dus €40 voor nutteloos videoRAM en vervolgens €420 voor iets wat €200 zou moeten kosten.

De i7 is ook totaal overbodig. dat ding is 2x zo snel als de rest uit je selectie. Leuk, maar niet voor de sony prijs.

Als je de S15 neemt, neem hem dan met i5, eventueel de grafische kaart, en zet de rest er zelf in. Dat bespaart je honderden euro's.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een 'losse' grafische kaart hebben, dat is 1 van de eisen.

En al klik ik een ssd aan staat er dit wat nogal vaag is:

256 GB SATA Gen3 Flash SSD
Optie niet beschikbaar
Om deze keuze mogelijk te maken:
Grafische kaart dient te verschillen van NVIDIA® GeForce GT 640M LE

Daarnaast heb ik hem al snel nodig dus met 2-3 weken levertijd red ik dat niet.

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11 22:49
Wat ze bedoelen met een losse grafische kaart, is dat deze niet geïntegreerd is in de processor (Intel HD Graphics bijvoorbeeld), en eigen videoRAM heeft, in plaats van je gewone RAM gebruik maakt. De GT640m is een voorbeeld van een losse grafische kaart.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:37:
Ik moet een 'losse' grafische kaart hebben, dat is 1 van de eisen.
Eis van wat? De opleiding, of van jouzelf? Ik kan je zonder moeite een aantal losse grafische kaarten opnoemen die slechter zijn dan de standaard IGP..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:10:
[...]

Eis van wat? De opleiding, of van jouzelf? Ik kan je zonder moeite een aantal losse grafische kaarten opnoemen die slechter zijn dan de standaard IGP..
De studie, de eisen zijn helaas nogal vaag op dat gebied.

Het liefst kocht ook gewoon een macbook pro 13inch met ssd er in maar die voldoet niet aan de eisen.

Verwijderd

De macbook pro 13" is juist een vrij slechte keuze. De resolutie is te laag om fatsoenlijk werk mee te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:38:
De macbook pro 13" is juist een vrij slechte keuze. De resolutie is te laag om fatsoenlijk werk mee te doen.
Kleurweergaven en batterij is wel erg goed daarin tegen.

Iemand anders nog suggesties voor laptops?

Verwijderd

De sony S15 lijkt mij een makkelijke winnaar vanwege de hoge resolutie. Alternatieven zijn de asus UX31A (geheugen niet uit te breiden) en.. voor de rest niet erg veel. De sony S13 kan je niet meer bestellen met 900p scherm, en voor de rest is er in het 'lichtere segment' gewoon bijna niets.

En waarom eigenlijk geen pricewatch: Asus N56VM-S4050V?

Verwijderd

Topicstarter
De Asus Zenbook UX32VD-R4002V (pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002V) vind ik wel netjes alleen vind ik op http://www.asus.nl/Notebo...OK_UX32VD/#specifications meerdere samenstelling van die laptop alleen kan ik die op tweakers nergens vinden.

Heeft asus geen webshop waar je hem zelf kan configureren? Of een lijst met de exacte namen van de laptops.

Verwijderd

Nee, nee.

Houd bij de UX32VD wel rekening met de bizar slechte koeling. De GT 620m zit er alleen op voor de show. Je kan er niets mee.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft de pricewatch: Asus N56VM-S4050V dat ook? Die heeft helemaal geen ssd dan moet ik de dvd drive vervangen toch?

Verwijderd

De koeling van de N56 is acceptabel. Niet geweldig, maar zeker voldoende. Onder extreme load klokt hij wel terug.

Zie ook Verwijderd in "Multimedia: De nieuwe Asus N56VM (S4032V) of toch een XPS?".

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40
Misschien de Lenovo Y580-M772CMH. Kost € 1099 en daarvoor krijg je een Core i7 3610QM met 8GB RAM, een Full HD 15,6" scherm, een GeForce GTX 660M (met 2GB videoRAM), een 64GB SSD en een 1TB harde schijf. Alleen zit er (waarschijnlijk) geen VGA aansluiting op, maar dat is (denk ik) wel op te lossen met een displayport naar VGA adapter (+-40 euro).

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

TweakPino schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:00:
Misschien de Lenovo Y580-M772CMH. Kost € 1099 en daarvoor krijg je een Core i7 3610QM met 8GB RAM, een Full HD 15,6" scherm, een GeForce GTX 660M (met 2GB videoRAM), een 64GB SSD en een 1TB harde schijf. Alleen zit er (waarschijnlijk) geen VGA aansluiting op, maar dat is (denk ik) wel op te lossen met een displayport naar VGA adapter (+-40 euro).
Ik bezit er een, er zit VGA op. Geen displayport. Dit staat ook in de specificaties in de pricewatch (die ik zelf verbeterd heb, want daar stond eerst displayport).

Verder is deze Y580, nu zeker voor EUR 959 bij de mediamarkt, een uitstekend alternatief.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Als je hem zo te zien veel gaat meenemen en waarde hecht aan een goede resolutie en scherm, lijkt zoals darkstone het zegt mij deze laptop het beste: pricewatch: Sony SVS1511L3E

Nu bij de mediamarkt in de aanbieding.. welke normaal eerst 999 euro kost... Wel een redelijke sexy aanbieding naar mijn idee. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag maar is bij de pricewatch: Sony SVS1511L3E en de pricewatch: Lenovo Y580-M772CMH de batterij vervangbaar? En kan je het ram geheugen zelf uitbreiden?

Mijn voorkeur gaat nu meer uit naar de lenovo alleen ben ik onbekend met dat merk en de bouwkwaliteit.
Pagina: 1