Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor o.a. video-'bewerking', verder allround

Pagina: 1
Acties:

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:33
Ik ben voor mijn vader op zoek naar een laptop voor allround gebruik. Het enige 'bijzondere' is dat hij (reis en home)-videos schiet met zijn camcorder (DV-bandjes) en die wil overzetten op DVD-tjes. Hiervoor gebruikt hij Pinnacle.
Andere bezigheden zijn alleen maar email, Office, beetje surfen. Geen games, fotobewerkingsprogramma's of andere zware programma's.
Hij heeft momenteel een pentium met 512mb geheugen, draait volgens mij rond de 700Mhz. Hij kan dus zelf nu de videobandjes niet overzetten. Kortom, hij is toe aan iets anders..
Uitgangspunten:
-scherm >15"
-HD .500Gb
-geheugen >6Gb
-gewicht en accuduur zijn van onderschikt belang
-Budget is €800,-

Ik heb zelf de volgende laptops in gedachten:
- Asus N76 http://tweakers.net/price...sus-n76vm-v2g-t1073v.html
- Asus K75 http://tweakers.net/pricewatch/311166/asus-k75vm-ty126v.html
- Lenovo Z580 http://tweakers.net/price...ideapad-z580-m81dfmh.html

Ik overweeg dus ook een 15,6", want hij gaat nauwelijks knippen en plakken met de videobeeldjes. Tot nu toe zet hij ze vrijwel integraal over.

Mijn vragen: is er meer value for money verkrijgbaar? Zoals aan zijn vorige computer te merken is, is het geen persoon die snel van apparatuur wisselt. Deze laptop moet het dus enige tijd overleven.
Tweede vraag: wat is de bottleneck voor het renderen van video's: het geheugen of de videokaart? Tot nu toe denk ik dat we beter kunnen gaan voor een goede videokaart, want geheugen kan er altijd nog gemakkelijk bijgeprikt worden, een videokaart is een stuk ingewikkelder (duurder).

Op- en aanmerkingen zijn dus welkom, alvast bedankt!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Voor uberhaupt een laptop aan te raden: waarom niet een nieuwe desktop samenstellen als je vader al jaren op een desktop heeft gewerkt? Waarom moet het mobiel zijn?

Een desktop is al snel 50% goedkoper in aanschaf voor dezelfde functionaliteit en overleeft de tand des tijds gegarandeerd langer dan een laptop.

[ Voor 11% gewijzigd door Omni op 24-08-2012 16:12 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Kanseleur
Hij wil die laptop af en toe mee kunnen nemen, maar eerlijk gezegd heb ik hem dezelfde vraag gesteld. Ik zou zelf ook voor een desktop gaan, maar ik krijg het niet uit z'n hoofd. Er zijn weinig argumenten vóór, maar ik zie het maar als een uitgangspunt.

Verwijderd

Uit deze de n76. Deze heeft als enige van de 3 een full hd beeldscherm, wat ook wel mag voor een laptop in die prijsklasse. Geen enkel argument om deze Voor dat geld heb je een hele mooie 17"er, die goed als desktop replacement werkt.
Maar nog mooier is eigenlijk de dell inspiron 17r se. Deze heeft een betere videokaart (gt650m gddr5 vs 630m in de n76) en een betere processor (3610qm ipv 3210m in de n76) dan de n76, met full hd scherm en kost evenveel als je de goede kortingsbonnen toepast. Hij heeft alleen 2gb minder ram, maar voor 40 euro zet je er zelf zo een latje bij als het nodig blijkt te zijn (wat helemaal niet zo zal zijn denk ik). Zou voor die doeleinden ideaal zijn denk ik, gezien de processor het meeste werk doet bij videobewerken (toch?)

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-11 13:39
Wat meschien helpt bij de overweging is dat de Asus N76 al vrij snel warm word op de palmsteunen, op dit punt heeft de Asus K75 de IceCool technolgie!
Dit is een interne lay-out die warmte genererende componenten zoals de CPU en GPU aan de onderzijde en van gebruikers verwijderd plaatst.

//Waarom hamert iedereen hier zo verschrikkelijk op een hd resolutie, ik snap best dat het voordelen heeft, maar essentieel is het zeker niet!

Verwijderd

@sjoerd
Het heeft veel voordelen, je hebt bovenal meer ruimte om te werken (20% meer verticaal) en het ziet er imo gewoon niet uit als je een te laag resolutie scherm hebt. Als je een fhd scherm hebt, neem dan eens een papiertje en haal de onderste 20% en rechter 20% weg. Dan zie je toch dat je een stuk beperkter bent in je werkruimte. Op een 13/14" is 900p nog wel acceptabel, of als je minder dan 600 euro uit wil geven is 768p ook prima, maar als je 800 euro voor een laptop neerlegt mag je, meen ik, echt wel verwachten dat er een full HD scherm in zit, en niet iets wat vooral voor de fabrikant veel goedkoper is.

• Kanseleur
thx! Die Dell is ook interessant, maar dan moet ik wel even goed gaan vogelen met kortingsbonnen. De K75 had ik er inderdaad bijgezet vanwege de uiteindelijk verwachte langere levensduur (koeler...), maar ik denk dat een HD-scherm een belangrijke pré is.
Pagina: 1