HTPC check

Pagina: 1
Acties:

• Tijmus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11-2021
Ga een HTPC bouwen waarop ws. ubuntu+XBMC gaan draaien. Toepassing is voornamelijk series/films kijken vanaf een NAS, beetje internet en misschien een paar casual games spelen. Bediening via Logitech Harmony one, Logitech Dinovo Edge keyboard en een tablet. Hieronder de setup die ik nu heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 55,95€ 55,95
1MS-Tech MC-380€ 59,10€ 59,10
1MS-Tech MC-1200€ 90,30€ 90,30
1Techsolo TC-2200€ 74,90€ 74,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 68,-€ 68,-
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 27,45€ 27,45
1AMD A6-3650 Boxed€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,95

Zit een beetje te twijfelen over de kast. Vind de MS-tech 1200 en Techsolo 2200 wat mooier en er zit standaard een ab bij, maar wat is uberhaupt het verschil tussen deze kasten (lijkt hetzelfde product, alleen is de MS-Tech €15 duurder)? Ervaringen met de voedingen in deze kasten? Uit deze review haal ik dat de voeding van de MS-Tech 1200 best prima is; andere meningen? In dat geval is de aparte Bequiet voeding alleen nodig icm de MS-Tech 380. Is er nog een reden om de MS-Tech te verkiezen over de andere twee? Verder nog op- of aanmerkingen op deze setup?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 14:27
De techsolo en MS-tech mc-1200 zijn dezelfde kasten. Inclusief de slechte meegeleverde voeding. Die voeding is niet alleen relatief luidruchtig, maar gebruikt ook nog eens slechte componenten. Wat dit uiteindelijk met je systeem gaat doen is natuurlijk koffiedik kijken, maar persoonlijk zou ik hem vervangen door een pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt (let op, hier past alleen een sfx voeding in).

Bij die MS-tech 380 wordt standaard ook een afstandsbediening geleverd trouwens. Hier passen wel ATX voedingen in (die bequiet is prima). Verder plaats je een A6-3650 in je setup, maar wat je wilt gaan doen kan al prima op een A4-3400. Wil je grafisch iets meer doen dan kun je een A6-3500 pakken. Hier kun je nog wat op besparen dus (niet alleen aanschafprijs, maar ook verbruik en geluidsproductie).

Verder een prima setup.

Verwijderd

ik heb sinds 3mnd de:

Moederbord Asus F1A75-M
Processor AMD A4-3400 Boxed
RAM Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9
Voedingen Corsair VX450W

icm Sony bravia via HDMI

'k heb regelmatig wat verstoorde pixels (ander kleurige puntjes) in het beeld. Hiervoor een specifieke grafische pci kaart waarbij ik dat nooit had. (wel weer sofware bugs)

Vraag me regelmatig af of die puntjes door de A3400 komen.

• Tijmus
Ok thanks. Denk dat ik de cpu idd vervang door de a6-3500.

Iemand enig idee of die extra knopjes op de MS-tech 1200 nog wat toevoegen? Op deze knopjes na (en de lagere hoogte) is er verder dan niet echt een reden om de 1200 te nemen ipv de 380 toch?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Eens met Jaapsander (alweer ;) )
Overigens zou ik de kasten van MS-Tech uberhaupt links laten liggen. Ze kosten (zeer) weinig, maar je krijgt er dan ook een behoorlijk bagger-product voor...
Als je voor een budget-build gaat is een MS-Tech een logische keuze, maar gegeven dat je al ruim 500,- wilt uitgeven aan je setup geeft wel een indicatie dat jeniet heel erg budget-gebonden aan het samenstellen bent. Kijk anders eens naar de kasten van Silverstone, Lian-Li of ThermalTake. Die hebben ook heel fraaie behuizingen voor HTPC's en zijn qua prijs ook nog wel te overzien.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Tijmus schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:32:
Ok thanks. Denk dat ik de cpu idd vervang door de a6-3500.

Iemand enig idee of die extra knopjes op de MS-tech 1200 nog wat toevoegen? Op deze knopjes na (en de lagere hoogte) is er verder dan niet echt een reden om de 1200 te nemen ipv de 380 toch?
Ik heb ook die knoppen op mn case zitten, en de enigste keer dat ik ze gebruikt heb was om te testen of ze het deden... Waarom zou je ze willen gebruiken? Je hebt toch een remote? Dan is opstaan van de bank geen optie ;)

iRacing Profiel

• jaapsander
@FinnBo Ik neem aan dat je DXVA artifacs bedoeld? Welk programma (decoder) gebruik je om video af te spelen? Indien ja dan is dit een samenspel tussen GPU, video en gebruikte decoder. Dit komt voor bij iedere videokaart. Oplossing is om bijvoorbeeld een andere decoder te gebruiken (MPC-HC kun je instellen om een andere decoder te gebruiken, bijvoorbeeld ffdshow, internal renderer, W7 decoder, Coreavc enz ezn)

Gebruik je XBMC dan kun je tijdelijk dxva uitzetten.

@kroegtijger, z'n budget is geen 500 euro he, in zijn lijst zitten 3 behuizingen dus in werkelijkheid is het een stuk minder. Zo'n mstech kast is inderdaad een budgetkast, maar met een goede voeding eigenlijk nog best prima. Heb laatst nog een setup voor iemand gebouwd met die techsolo en qua uitstraling viel het niet tegen. Inbouwgemak was niet super, maar dat doe je als het goed is toch maar 1 keer.

Overigens wat ik wel erg goed vind aan die MS-tech kasten is de bijgeleverde afstandsbediening, dat zie je niet vaak bij andere kasten.

Verwijderd

Ik heb een hele andere kast (Originae) ik gebruik zelden een knop, alleen heel af en toe de powerknop.

mijn afstandsbediening is de muis. (heb wel zo'n 50knopjes ding, maar die gebruik ik nooit)

TV kijken doe ik alleen naar het journaal, als er een leuke film is kijk ik die wel als ik 'm opgenomen of gedownload heb. Dan hoef ik niet naar een extra uur reclame te kijken. Daarmee is mijn standaard mediaprogramma Media Player Classic.
Heb nooit begrepen wat de meerwaarde is van al die knopjes. Met scrollen, clicken en dubbelclicken is alles te doen. Als ik tekst moet intypen (als ik bv iets over een film op internet wil opzoeken) heb ik een draadloos moederbord.

Na het kijken zet ik 'm in slaapstand en met een beweging van de muis gaat alles aan.

edit = toevoeging antwoord Jaapsander

DXVA artifacs , ik kende deze term niet. Als ik het Google lijkt het 'groter' te zijn dan wat ik heb. Het zijn het pixeltjes die zwart zijn ipv wit. Echt klein en meer een soort 'ruis' . Ik stoor me er niet aan. Het is overigens meestal alleen op de desktop of tijdens internetten. Bij Films kan ik me niet herinneren het gezien te hebben, maar meestal gaan de beelden daarvoor te snel.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2012 16:47 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:39:
@kroegtijger, z'n budget is geen 500 euro he, in zijn lijst zitten 3 behuizingen dus in werkelijkheid is het een stuk minder.
Scherp... Dat scheelt inderdaad nogal.. .Of je nu 50 a 60,- voor een kast uittrekt of 150,- Daar zit een wereld van verschil in.
Zo'n mstech kast is inderdaad een budgetkast, maar met een goede voeding eigenlijk nog best prima.
Daar heb je dan ook meteen het duurste deel van de kast te pakken ;)
Heb laatst nog een setup voor iemand gebouwd met die techsolo en qua uitstraling viel het niet tegen. Inbouwgemak was niet super, maar dat doe je als het goed is toch maar 1 keer.
Maar dat geldt naar mijn mening voor al dat soort behuizingen; budget of niet.. De duurdere kasten hebben nog wel eens wat slimmigheidjes om het wat makkelijker te maken, maar het blijft altijd maar zeuren
Overigens wat ik wel erg goed vind aan die MS-tech kasten is de bijgeleverde afstandsbediening, dat zie je niet vaak bij andere kasten.
Er zijn er wel meer van te vinden, maar het merendeel is inderdaad zonder remote... Ook weer om de kosten te drukken.. Zonde, want dat is juist hetgeen dat naar mijn mening echte meerwaarde oplevert voor zo'n case.

iRacing Profiel

• Tijmus
@kroegtijger, wat jaapsander zegt. Overigens vind ik het niet erg om wat meer uit te geven als er een beter alternatief is voor een normale prijs (200+ vind ik een beetje teveel voor een kast). Waar het mij om gaat is dat het enigszins matcht met mijn andere apparatuur, er gewoon strak uitziet en redelijk robuust gebouwd is (mocht er een bluray speler inkomen, dan moet de lade er niet direct af klappen zeg maar :)).

Het zwart geborstelde aluminium van de Techsolo of MS-Tech is prima dus, maar andere goede suggesties tot iets van €150 zijn welkom!

Verwijderd

ik bleef bij jou topic haken juist vanwege die kast. (zit te denken aan een nieuwe kast) Dat geborstelde zwart vind ik mooi. Uiteindelijk zie je vooral/alleen de voorkant en als er niets gaat mee resoneren...........

Wat wel belangrijk is, zijn de ventilatie-openingen. Bij mij staat de pc in een (dichte) kast. De warmte blijft daarom nogal hangen. Afhankelijk van waar je 'm wil neer zetten is een behuizing die zijn warmte goed kwijt kan belangrijk. (ik heb er 2 80mm 2 120mm fans in hangen

• kroegtijger
Tijmus schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:56:
@kroegtijger, wat jaapsander zegt. Overigens vind ik het niet erg om wat meer uit te geven als er een beter alternatief is voor een normale prijs (200+ vind ik een beetje teveel voor een kast). Waar het mij om gaat is dat het enigszins matcht met mijn andere apparatuur, er gewoon strak uitziet en redelijk robuust gebouwd is (mocht er een bluray speler inkomen, dan moet de lade er niet direct af klappen zeg maar :)).

Het zwart geborstelde aluminium van de Techsolo of MS-Tech is prima dus, maar andere goede suggesties tot iets van €150 zijn welkom!
Er zijn voor dat budget prima kasten te vinden hoor. Je kan bijvoorbeeld naar een Lian Li PC-C37B, wat een prima kast is, of een Silverstone GD01B-R-USB3.0 of Grandia GD06B. Eventueel kan je nog een LC19B-R overwegen, maar dan ga je wel weer iets over die 150, heen.

Hoeft er alleen nog maar een remote bij. Daar kan je voor kiezen door een losse ir-receiver te nemen (verkrijgbaar o.a. via eBay), en bijvoorbeeld met een Logitech Harmony m bedienen, maar je kan ook een iMon unit (www.soundgraph.com en vrijwel alles ervan is te bestellen via www.caseking.de) erin zetten, of zelf er wat voor produceren met de diverse onderdelen die je ervoor kan krijgen. Mocht je tv het ondersteunen en ben je niet bang om wat uitzoek-werk erin te steken, dan kun je ook een PulseEight HDMI-adapter erbij kopen en via LibCEC de remote van je tv gebruiken. Helaas wordt CEC op vrijwel geen enkele videokaart ondersteund, dus ben je wel veroordeeld tot zo'n adapter van PulseEight, maar als je even in de topics van de Raspberry Pi kijkt, die het wel ondersteund, zie je dat daar toch wel goede resultaten mee worden behaald. Let wel dat dit merk-afhankelijk is. Mijn pi hangt aan een Sony Bravia-toestel en daar werkt het perfect op, maar er zijn ook merken (ik dacht LG onder anderen) die het maar heel matig ondersteunen. Dat zul je vooraf even moeten uitzoeken dan.

iRacing Profiel

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb hier de MS-TECH kast staan met de standaard voeding maar deze maakt eigenlijk geen geluid.
Van een meter afstand is deze biet te horen, met je oor tegen de kast aan een beetje (maar dat doe je natuurlijk nooit :p )
Inbouwen is niet echt super, vooral de dvd/hdd houder. Deze zit met 2 schroefjes vast aan de voorkant en beneden in een soort Slide to lock..
Hier met een A4-3400 en een big shuriken 2, helemaal super en gemiddeld 40 graden stressed :)

Dit is mijn mening natuurlijk, andere voeding zou wel energiebesparend zijn ;)

2x BambuLab H2C 3D printer - Elegoo Saturn 16K Resin printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• Tijmus
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:19:
ik bleef bij jou topic haken juist vanwege die kast. (zit te denken aan een nieuwe kast) Dat geborstelde zwart vind ik mooi. Uiteindelijk zie je vooral/alleen de voorkant en als er niets gaat mee resoneren...........

Wat wel belangrijk is, zijn de ventilatie-openingen. Bij mij staat de pc in een (dichte) kast. De warmte blijft daarom nogal hangen. Afhankelijk van waar je 'm wil neer zetten is een behuizing die zijn warmte goed kwijt kan belangrijk. (ik heb er 2 80mm 2 120mm fans in hangen
Precies, dat heb ik dus ook. Ik vind de Techsolo/MS-tech, op de foto's afgaande, ook gewoon mooier ogen dan de duurdere silverstone en LianLi. Zie verder weinig pluspunten die een duurdere kast voor mij rechtvaardigen. Het gaat dus ws. de Techsolo 2200 (met aangepaste voeding) worden. Setup nu dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 55,95€ 55,95
1Techsolo TC-2200€ 74,90€ 74,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,41€ 43,41
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 67,-€ 67,-
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 27,45€ 27,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,56

Zit alleen nog te twijfelen over het toevoegen van een bluray lezer of brander. Nog zaken waar ik rekening mee moet houden ivm met deze kast?

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 19:29
Ik heb net zelf ook een htpc samengesteld en had ook eerst amd fusion gekozen, ben nu echter op intel uitgekomen. Een h77 mobo, g540 cpu en 4gb ram. Qua prijs en energieverbruik (bij mkv weergave waardes rond 30-40 watt gelezen) en dus ook qua koeling gunstiger. Daarnaast kun je ook nog makkelijk upgraden naar een recente cpu met een geintegreerde 4000 gpu als die prijzen gunstiger zijn. De nieuwe amd apu's hebben een andere socket en dus ook een ander mobo. Daarbij is ivy bridge op gpu gebied redelijk in lijn met die van amd en is cpu performance en stroomverbruik aanzienlijk beter.

Voor xbmc en casual gamen voldoet de celeron uitstekend. Enige verschil met i3 is dat de gpu wat minder features heeft.

Succes met je keuze!

[ Voor 15% gewijzigd door lennartr op 25-08-2012 14:59 ]

• Tijmus
lennartr schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:57:
Ik heb net zelf ook een htpc samengesteld en had ook eerst amd fusion gekozen, ben nu echter op intel uitgekomen. Een h77 mobo, g540 cpu en 4gb ram. Qua prijs en energieverbruik (bij mkv weergave waardes rond 30-40 watt gelezen) en dus ook qua koeling gunstiger. Daarnaast kun je ook nog makkelijk upgraden naar een recente cpu met een geintegreerde 4000 gpu als die prijzen gunstiger zijn. De nieuwe amd apu's hebben een andere socket en dus ook een ander mobo. Daarbij is ivy bridge op gpu gebied redelijk in lijn met die van amd en is cpu performance en stroomverbruik aanzienlijk beter.

Voor xbmc en casual gamen voldoet de celeron uitstekend. Enige verschil met i3 is dat de gpu wat minder features heeft.

Succes met je keuze!
Hmmzz interessant ja. Al zie ik na wat googlen dat de meningen er verdeeld over zijn en wordt er vaak nog wel weer een extra grafische kaart bij geprikt. Qua prijs maakt het niets uit iig.

• jaapsander
Tijmus schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 11:00:
[...]

Hmmzz interessant ja. Al zie ik na wat googlen dat de meningen er verdeeld over zijn en wordt er vaak nog wel weer een extra grafische kaart bij geprikt. Qua prijs maakt het niets uit iig.
Het voordeel van een Celeron platform is inderdaad het stroomverbruik (idle zal het een paar Watt verschillen afhankelijk van de andere randapparatuur) en de CPU kracht, maar qua videochip is het toch wel een stuk minder dan wat AMD op dit moment in hun APU's heeft (daarom wordt er vaak een discrete videokaart bijgeplaatst, maar dan heb je geen voordeel tov het stroomverbruik). Ook zijn de features van de goedkope Intel CPU's niet zo uitgebreid, voor 3d moet je al een i3 kopen van ~100 euro.

Qua balans tussen CPU en GPU kracht zit je bij AMD op dit moment gewoon beter. Zeker wanneer je systeem niet 25/7 aanstaat heeft een Intel weinig meerwaarde tov een Fusion setup.

@lennartr Als je met casual gamen een browser game bedoelt geef ik je gelijk, maar ik zie een celeron nog geen Diablo III op redelijke settings spelen en dit kan prima met een AMD APU (A6 of A8). Ook geavanceerd post-processen (beeldverbetering) gaat prima op een AMD APU en niet op een celeron. Dit zijn nu juist zaken die bij HTPC gebruik meer meerwaarde bieden dan iets minder verbruik en CPU kracht. Naar mijn mening dan hè ;)

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 16:08
Tijmus schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:56:
...
Wat denk je van de Streacom kasten. Zoek maar eens op streacom in de pricewatch, je kan daar een externe PicoPSU aanhangen, AB zal dan ook apart zijn, maar voor 150 euro moet dat tesamen wel lukken:
pricewatch: Streacom F7C
pricewatch: Streacom F1C
en eventueel de passief gekoelde pricewatch: Streacom FC8, maar ik weet niet of het mobo past (qua processorplaats, ivm passieve koeling), dat zou je even moeten controleren.

Verwijderd

Ik heb een jaar geleden een Blurayspeler (Samsung SH-B123L/BSBP) ingebouwd.
Want ik dacht 'dat wordt de toekomst!!"

Slechte keus. Je kan alleen een Bluray afspelen als je het bijbehorende programma (ik dacht Powerdvd van Cyberlink) installeert. Maar ik wil met MPC kijken want die pleelt ook de .mkv en .avi's probleemloos af en niet voor iedere andere film een ander programma moeten opstarten.

Afgelopen weekend wilde m'n kinderen Ice-age (2002) kijken, krijg ik een melding dat WMP en MPC het beide niet willen afspelen vanwege copyright geneuzel. Het was een 'gewone' DVD....... En dat heb ik eerder ook al bij een DVD-tje gehad.

In mij eigen PC zit een gewone DVD speler/brander, geen enkel probleem. Het moet dus in die Samsung SH-B123L/BSBP zitten.

Ik baal echt van die Bluray, heb alleen nog geen tijd gehad om uit te zoeken of ik iets kan aanpassen/instellen.

Maar dat Bluray alleen met een 'speciaal' programma kan worden bekeken heb ik wel al eerder ergens gelezen, maar dat was ook al een half jaar geleden of zo.

• jaapsander
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:36:
Ik heb een jaar geleden een Blurayspeler (Samsung SH-B123L/BSBP) ingebouwd.
Want ik dacht 'dat wordt de toekomst!!"

Slechte keus. Je kan alleen een Bluray afspelen als je het bijbehorende programma (ik dacht Powerdvd van Cyberlink) installeert. Maar ik wil met MPC kijken want die pleelt ook de .mkv en .avi's probleemloos af en niet voor iedere andere film een ander programma moeten opstarten.

Afgelopen weekend wilde m'n kinderen Ice-age (2002) kijken, krijg ik een melding dat WMP en MPC het beide niet willen afspelen vanwege copyright geneuzel. Het was een 'gewone' DVD....... En dat heb ik eerder ook al bij een DVD-tje gehad.

In mij eigen PC zit een gewone DVD speler/brander, geen enkel probleem. Het moet dus in die Samsung SH-B123L/BSBP zitten.

Ik baal echt van die Bluray, heb alleen nog geen tijd gehad om uit te zoeken of ik iets kan aanpassen/instellen.

Maar dat Bluray alleen met een 'speciaal' programma kan worden bekeken heb ik wel al eerder ergens gelezen, maar dat was ook al een half jaar geleden of zo.
Het ligt niet aan de optische drive zelf. Het enige wat deze doet is de bitjes uitlezen. Dat je blu-rays niet zomaar af kan spelen heeft te maken met de software. Blu-ray is een behoorlijk beveiligd formaat waar licentiegeld voor afgedragen moet worden voordat je het af kan spelen. Dit is door een soort drm geregeld en kan heus wel omzeild worden wanneer je een beetje handig bent. Voor je DVD zal het zelfde aan de hand zijn, wel dvd met een goede regio-instelling?

Maar optische media is wel een beetje dood inderdaad. Ik zou het alleen doen wanneer je al een collectie hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 27-08-2012 15:02 ]

• Tijmus
Heb ook nog een ps3 staan, dus ik laat die optische drive idd maar zitten ja.

Verder ga ik toch voor het AMD platform; tegen de tijd dat ik wil upgraden zal ik toch waarschijnlijk voor een complete rebuild gaan. Bovendien staat het systeem niet de hele tijd aan, dus die paar watt vind ik niet zo interessant. De missende functionaliteit in de gpu van de celeron vind ik daar iig niet tegen opwegen.

Over de kast: streacom ziet er inderdaag erg mooi uit, maar de externe psu vind ik toch wat minder (kan je dan af met zo'n 120W voeding trouwens)?

• glmona
Tijmus schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:25:
Over de kast: streacom ziet er inderdaag erg mooi uit, maar de externe psu vind ik toch wat minder (kan je dan af met zo'n 120W voeding trouwens)?
Als je een onboard CPU mobo neemt met geheugen evt harde schijf verstookt zo'n combi niet meer dan 35W a 40W

Meer dan voldoende power.

Zie ook de volgende reviews: klik

Zelf heb ik deze kast pricewatch: Inter-Tech Mini ITX Q-6, maar die komt van de week pas binnen, zit een voeding bij, dus dat is altijd afwachten.

[ Voor 13% gewijzigd door glmona op 27-08-2012 16:34 ]

• Tijmus
@glmona: onboard ga je toch wel weer heel wat inleveren aan kracht, maar dat intertech kastje ziet er ook wel aardig uit, ben benieuwd.

Verwijderd

@ Jaapsander
Ja, drm en regio code dat moet ik idd dus nog uitzoeken.

ontopic

Overigens zit in de MS-tech kasten wel een slot voor een 'drive', als je geen Bluray hebt zou ik die dus (nog) niet kopen. Een drive ansich is wel praktisch.

Ik heb er bijv. 1 in mijn server ingebouwd die ik over had, gewoon voor al ik iets toch van schijf moet installeren, maar verder niet aangesloten.

Overigens neem ik aan dat je ook muziek cd-tjes hebt en dan is het soms best handig als je niet 3 of 4 apparaten aan moet zetten. Als je een (Bluray) film gaat kijken is het toch altijd even 'installeren'.

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 13:36
Ik ben al weken naar een HTC upgrade aan het kijken waarbij stroomverbruik, stilte, en kracht (ook voor gewoon gebruik met dual screen TV/Monitor) belangerkijk zijn. en ik kwam op het volgende. Nog 6 HD's bijsteken en je hebt er nog een nas bij. En voor triple oplossing niet duur. Niet gamen uiteraard (PS3).

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock H77M-ITX€ 89,45€ 89,45
1Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E€ 62,74€ 62,74
1Intel Pentium G620 Boxed€ 53,45€ 53,45
1BitFenix Prodigy Zwart€ 69,95€ 69,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,73€ 32,73
1be quiet! Efficient F1 350W€ 56,42€ 56,42
1Samsung 830 series 64GB€ 64,73€ 64,73
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M2A1600C8€ 31,45€ 31,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,92

Wat denk je daar van?

[ Voor 12% gewijzigd door sn33ky op 27-08-2012 23:38 . Reden: Monitor verwijderd. en extra uitleg. ]

• lennartr
jaapsander schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 09:39:
[...]

Het voordeel van een Celeron platform is inderdaad het stroomverbruik (idle zal het een paar Watt verschillen afhankelijk van de andere randapparatuur) en de CPU kracht, maar qua videochip is het toch wel een stuk minder dan wat AMD op dit moment in hun APU's heeft (daarom wordt er vaak een discrete videokaart bijgeplaatst, maar dan heb je geen voordeel tov het stroomverbruik). Ook zijn de features van de goedkope Intel CPU's niet zo uitgebreid, voor 3d moet je al een i3 kopen van ~100 euro.

Qua balans tussen CPU en GPU kracht zit je bij AMD op dit moment gewoon beter. Zeker wanneer je systeem niet 25/7 aanstaat heeft een Intel weinig meerwaarde tov een Fusion setup.

@lennartr Als je met casual gamen een browser game bedoelt geef ik je gelijk, maar ik zie een celeron nog geen Diablo III op redelijke settings spelen en dit kan prima met een AMD APU (A6 of A8). Ook geavanceerd post-processen (beeldverbetering) gaat prima op een AMD APU en niet op een celeron. Dit zijn nu juist zaken die bij HTPC gebruik meer meerwaarde bieden dan iets minder verbruik en CPU kracht. Naar mijn mening dan hè ;)
Kort gezegd, wil je gamen dan is een amd prima. Voor een nas/htpc is een intel m.i. een betere keus. Mocht de gpu tekort schieten koop je alsnog een videokaart. Meer keuze, makkelijker upgraden en prijstechnisch kan het gelijkwaardig zijn. Maar het is ieders personlijke voorkeur.

@sn33ky: als je alleen htpc functies wilt heb je genoeg aan een g440 of g540 cpu.

• jaapsander
lennartr schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 21:44:
[...]

Kort gezegd, wil je gamen dan is een amd prima. Voor een nas/htpc is een intel m.i. een betere keus. Mocht de gpu tekort schieten koop je alsnog een videokaart. Meer keuze, makkelijker upgraden en prijstechnisch kan het gelijkwaardig zijn. Maar het is ieders personlijke voorkeur.

@sn33ky: als je alleen htpc functies wilt heb je genoeg aan een g440 of g540 cpu.
Dat is niet helemaal wat ik kort gezegd wil zeggen, maar het blijft natuurlijk gedeeltelijk een persoonlijke voorkeur. Echter kan het prijstechnisch niet gelijkwaardig zijn met dezelfde functies (3D ondersteuning en post-processing bijvoorbeeld). Bij Intel mis je of functies (G540) of je bent meer geld kwijt (i3). Met in mijn persoonlijke ervaring mindere ondersteuning bij gebruik van W7 en XBMC.

Maar aan de andere kant moet ik ook toegeven dat ik erg tevreden ben met mijn i3 setup. Hij is zuinig en stil en op wat dxva artifacs na (zet ik tijdelijk dxva uit) speelt hij alles prima af. Echter zou ik op dit moment gaan voor een Llano (is voor HTPC's gewoon de Best Buy).

Verwijderd

@sn33ky

ik weet niet waar je die BitFenix Prodigy Zwart-kast wil neerzetten, maar aansluitingen aan de zijkant lijken mij niet praktisch.

• glmona
Tijmus schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:51:
@glmona: onboard ga je toch wel weer heel wat inleveren aan kracht, maar dat intertech kastje ziet er ook wel aardig uit, ben benieuwd.
Heb hem binnen, hij is nog kleiner dan ik verwachtte :9

Ik zal binnenkort eens een review plaatsen, maar voorlopig mijn eerste bevindingen hieronder:
  • Hij is zo laag dat het mobo met onboard CPU met koeler en 40mm fan net past. Ook in de breedte/diepte past het Mini-ITX bord van Asrock precies.
  • Doordat alles precies past, is het wergwerken van kabels vrij lastig
  • Er is ongeveer een halve cm ruimte boven de fan, tot de bracket voor de mogelijk 2x 2.5" HDD/SSD or 1x 3.5" HDD. Door de hoogte/locatie van de koeler/fan maar deze past er bij mij geen 2.5" HDD/SSD. Heb ik ook niet nodig, want ik gebruik OpenELEC via USB Stick.
  • Ik denk dat een Shuriken koeler sowieso niet gaat passen, qua hoogte.
  • Kwaliteit van de kast is goed, dik aluminium, geen scherpe randen.
  • Kwaliteit van de voeding weet ik niet, heb geen tester o.i.d.
Andere mogelijkheid voor je is de Inter-Tech Mini ITX Q-5, te koop bij Afuture of MAX ICT. Daar zit namelijk wat meer ruimte in, in de hoogte.

De Fusion bordjes zijn meer dan krachtig genoeg voor HTPC taken

• lennartr
Tijmus schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:25:
Heb ook nog een ps3 staan, dus ik laat die optische drive idd maar zitten ja.

Verder ga ik toch voor het AMD platform; tegen de tijd dat ik wil upgraden zal ik toch waarschijnlijk voor een complete rebuild gaan. Bovendien staat het systeem niet de hele tijd aan, dus die paar watt vind ik niet zo interessant. De missende functionaliteit in de gpu van de celeron vind ik daar iig niet tegen opwegen.

Ik heb net mijn g540 binnen en die draait probleemloos windows 7 met 1080 mkv rips. Ook zwaardere skins werken goed. Maar als je voor amd kiest heb ik bij v&a mijn a6-3650 te koop staan voor een zacht prijsje ;)
Pagina: 1