Dat bedoel ik dus

C en (de in mijn tijd opkomende taal) Java verschillen elkaar niet zoveel. OO kan ook met een relatief "oude" 4GL taal aangeleerd worden, daar is echt geen nieuw spul voor nodig

Simpel. Omdat een HBO opleiding bedoeld is om je een solide basis te geven zodat je generiek uit de voeten kunt. Voor specifieke talen, toegespits op de praktijk, moet je meer op het MBO zijn (nofi).
Bovendien zit je ook met licentiekosten, en scholen hebben eigenlijk nooit geld voor dat soort dingen. Wat denk je dat een UNIX compiler met 100+ userlicenties kost?
NMe schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:22:
[...]
Los daarvan is het nogal stompzinnig om niet met je tijd mee te gaan. Je hebt er niks aan als je van school af komt en er dan geen taal is die je kent die daadwerkelijk nog gebruikt wordt. Moet je dan tegen al je potentiële werkgevers gaan uitleggen dat je weliswaar nog geen ervaring hebt met hetgeen hij doet "maar je wel weet hoe je moet programmeren." Bij verdere gelijkwaardige omstandigheden doe je dan makkelijk onder voor iemand die die ervaring wel heeft opgedaan op school.
Dat is inderdaad een nadeel. Aan de andere kant: als HBO's voor iedere taal die veel gebruikt wordt een vak moeten geven, dan wordt het curriculum veel te uitgebreid, plus doen studenten tig keer het zelfde. OO is ook iets generiek en kan dus met een module OO programmeren geleerd worden. Daarnaast ios het natuurlijk ook zo dat onderwijsinstellingen niet zomaar hun onderwijs kunnen vernieuwen. Ze krijgen jaarlijks een zak met geld en daar moeten ze het mee doen. Dus dan is het logisch dat je voor een paar talen niet je hele vakkenpakket omgooit als je het met een losse module ook af kunt. Bedenk maar: docenten omscholen, lesmateriaal maken, toetsen maken, etc etc. Komen de evt licenties voor het jaarlijkse gebruik nog eens bij. Makkelijker en goedkoper is het om 1 of twee docenten een keuzemodule te laten samenstellen, dan blijven de kosten een heel stuk beperkter

[...]
Dat laatste geldt voor het grootste deel van de IT-branche niet meer. Voor veruit de meeste applicaties hebben de
makers liever developmentsnelheid dan daadwerkelijk uitvoersnelheid. Met de pc's van tegenwoordig kom je daar veel te makkelijk mee weg.

Da's idd het probleem van de developers: die kijken alleen naar of het het doet, niet of het ook bruikbaar is. Voor een simpele client/server applicatie op een PC kan ik me voorstellen dat snelheidverlies geen issue is. In de enterprise wereld waar soms 50k+ concurrent users op een systeem zitten en het altijd even goed moet reageren, ligt dat even anders.
[...]
Dat hebben ze op mijn opleiding opgelost met één vakje programmeren in Linux.

Dat vak had vervolgens een absurde ramp-up wat betreft moeilijkheidsgraad. De eerste 4 weken besteedde je aan het opzoeken van wat commando's en het schrijven van wat simpele tooltjes om te oefenen met piping, en de laatste 3 weken had je dan de tijd om eventjes een complete memory manager te schrijven.

Zie mijn eerste opmerking over het ontwikkelen van lesmethodes. You pay peanuts, you get monkeys
[
Voor 6% gewijzigd door
The Eagle op 24-08-2012 18:21
]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)