Bestaat Turbo Pascal nog?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 13:56
Of is er een soort van opvolger beschikbaar?

Ik ben een old-school programmeur ;) , begonnen in assembly (Z80, 6800) en na Basic en Fortran geëindigd met Pascal en C in de 90er jaren van de vorige eeuw.
Ik zou nu graag als hobby weer eens wat ideetjes willen programmeren maar kan geen opvolger van Turbo Pascal vinden, hierin kon ik bijna blind en heel snel programmeren. Je had een CRT based ontwikkeling omgeving waar je van elk commando direct een hulpvenster met syntax e.d. kon opvragen, je kon door regels steppen, watchdogs zetten op variabelen etc. heel krachtig allemaal. en erg intuïtief in gebruik.
Het liefste zou ik weer in zo'n soort omgeving programmeren en het liefste ook weer in Turbo Pascal.
Kan iemand mij adviseren of dit nog gemaakt wordt of te koop is?
Bedankt alvast.

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:22
Dan kom je bij delphi uit:

Wikipedia: Turbo Pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
Delphi is een ander programmeertaal dan Pascal toch? Ik ben niet van plan (nog) een andere taal te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De functionaliteit die je noemt is in zo ongeveer elke IDE beschikbaar. Opvolger van turbo pascal was Delphi, maar die is eigenlijk ook al aan het verdwijnen. De grote man achter turbo pascal en Delphi is vervolgens door Microsoft aangetrokken om lead architect voor het .NET Framework te worden.

---

Als je geen andere taal wilt leren kun je kijken of je nog ergens een turbo pascal vandaan kunt halen en dan leuke dingetjes voor in de dosbox maken (bedenk daarbij wel dat je nogal gebonden zit aan je 640k geheugenlimiet!). Wat je ook kunt doen is een andere pascal compiler gebruiken, maar het zou heel goed kunnen dat daarvoor geen leuke IDE beschikbaar is.

Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt om een andere taal je eigen te maken. Dat is echter een stuk minder lastig dan je denkt vermoed ik. Je zegt dat je ook al C gedaan hebt en veel van de huidige talen gebruiken de syntax van C. Waar je waarschijnlijk meer moeite mee gaat krijgen is dat tegenwoordig nauwelijks meer procedureel, maar voornamelijk object georienteerd ontwikkeld wordt.

[ Voor 56% gewijzigd door Janoz op 24-08-2012 09:57 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
"By 1995 Borland had dropped Turbo/Borland Pascal and replaced it with the rapid application development (RAD) environment Delphi, based on Object Pascal. The 32-bit Delphi versions still support the more portable Pascal enhancements of the earlier products (i.e. those that are not specific to 16-bit code) including the earlier static object model.

Other suppliers have produced software development tools compatible with Turbo Pascal. The best-known are Free Pascal and Virtual Pascal."

Ik weet het verder ook niet, maar dit kon ik voor je vinden. Anders moet je zelf even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Hier al gekeken? Wikipedia: Turbo Pascal
Later echter besloot Borland dat het uitvoeriger object-georiënteerde mogelijkheden wilde en begon opnieuw in Delphi, waarbij men de ontwerpstandaard Object Pascal die door Apple was voorgesteld implementeerde. Object Pascal is overigens nooit een formele standaard geworden. In de eerste versies van Delphi werd de geïmplementeerde taal nog gewoon Object Pascal genoemd, maar in latere versies werd het hernoemd naar "programmeertaal Delphi". De belangrijkste wijzigingen met betrekking tot de oudere object-georiënteerde extensies waren een op referentie gebaseerd objectmodel, en virtuele constructors, destructors en eigenschappen. Er zijn verscheidene compilers die dit dialect implementeren: zie Ontwikkelomgeving Delphi. De Linux-versie van Delphi, en daarmee ook Pascal, is beschikbaar als Kylix.

Door de opensourcegemeenschap is een op Object Pascal gebaseerde variant Free Pascal ontwikkeld, tezamen met een geïntegreerde ontwikkelomgeving (IDE) die Lazarus genoemd wordt. De Free Pascal compiler is binnen hardware met beperkte snelheid en beperkt geheugen momenteel de beste compiler.
Wikipedia: Free Pascal

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 24-08-2012 09:58 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
^ Dat gaf ik dus al aan... maar lezen blijft een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
Janoz schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 09:53:

Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt om een andere taal je eigen te maken. Dat is echter een stuk minder lastig dan je denkt vermoed ik. Je zegt dat je ook al C gedaan hebt en veel van de huidige talen gebruiken de syntax van C. Waar je waarschijnlijk meer moeite mee gaat krijgen is dat tegenwoordig nauwelijks meer procedureel, maar voornamelijk object georienteerd ontwikkeld wordt.
Janoz, je kunt je voorstellen dat als ik zou willen ik elke taal zou kunnen leren :) Het gaat mij om de nostalgie van het programmeren in een taal die ik zo lang gebruikt hebt in het verleden. Ten tweede maakte ik altijd simulatie programmaatjes, kaartspelletjes en programmeerde wiskundige grapjes, dat ging best zonder OO :)

--------------------------
Verder ook, ieder bedankt voort de reacties, ik zal het free Pascal eens bekijken, of daar een goede IDE bij zit weet ik nog niet maar doet moet ik eens uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je met de originele Turbo Pascal aan de slag gaat (ik zou moeten graven maar volgens mij heb ik de originele floppies nog ergens liggen :o ) dan zorg even dat je bekend bent met de "divide by zero bug" op alle "recente" (alles vanaf 200Mhz ofzo :P ) processors.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 24-08-2012 11:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Turbo Pascal, dat is lang geleden... Daar heb ik nog les in gehad :o :P

Die divide by zero bug ben ik wel eens tegengekomen, had daar toen wel een patch voor.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 14:34
Ik hoop van niet!
Wat een bak elende!

Modbreak:Moest dat nou echt?

[ Voor 31% gewijzigd door NMe op 24-08-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Turbo) Pascal. Dat is lang geleden. Ik kreeg daarvan de eerste beginselen op de HTS in 1985... Het was voor mij toen ook meteen duidelijk dat een carrière als programmeur er niet in zat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

1985? Toen ik les kreeg was het 2003-2006 :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij heb ik een van de laatste versies van TP ook nog wel thuis liggen. Kregen we in 1997 op de hogeschool...pascal programmeren onder Solaris. Maar dat draaide thuis natuurlijk niet onder Windows (95!), dus TP gehaald, hoede je geen Unix bak te reserveren voro een paar uurtjes, maar allen nog maar opnieuw te compileren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Op het ROC gebruikten we die onder Win2k. Daar moest echter Userport bij aan te pas komen om de compoorten te kunnen gebruiken. Tot ik die vond - de leraren wisten niet dat dat programma bestond :P - moesten we telkens de pc naar commandline (her)starten omdat anders de compoorten niet toegankelijk waren....

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 24-08-2012 12:31 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als het je om nostalgie gaat zul je gewoon Turbo/Free Pascal moeten gebruiken. Als een (inmiddels ook al bejaarde) opvolger ook goed is dan kijk je naar Object Pascal en dus Delphi. En als Delphi bevalt kijk je daarna voor de grap eens naar C# en/of Java, die goed afgekeken hebben bij de VLC uit Delphi.

Ik sluit me aan bij een aantal mensen hierboven dat ik de DOS-periode van Pascal in elk geval zou overslaan, kies dan liever voor Delphi.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ah nostalgie, ik word oud.

Ik moest het zelf even opzoeken, voor de mensen die het ook niet direct wisten:
Borland and Turbo Pascal's standard libraries included a procedure called delay(n) (in unit CRT) that halts the execution of the program for a given number of milliseconds. To be able to use this function, every program that includes CRT performs initialization on startup. The problem lies in the internal workings of the initialization routine: the code measures the running time of a busy wait loop and calculates how many times it must be called to have the correct amount of delay. The problem arises when the computer is so fast that the loop takes 0 ticks and these calculations result in a division by zero, which triggers the error.
bron: Wikipedia: Runtime error 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Want de linkjes in mijn post waren niet duidelijk? :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Raven schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:45:
1985? Toen ik les kreeg was het 2003-2006 :P
WTF? Lesgeld al teruggevraagd? Ik vond het al ernstig dat in 1998 toen ik aan de HIO begon onze docenten nog niet van XML gehoord hadden.
Viper® schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:22:
Ah nostalgie, ik word oud.

Ik moest het zelf even opzoeken, voor de mensen die het ook niet direct wisten:

bron: Wikipedia: Runtime error 200
Grappig. Maar destijds in de DOS tijd was zo'n busy-wait doodnormaal. Ik weet ook dat ik destijds dergelijke init-routines maakte om eerst te testen hoe lang een busy wait van X cycles duurde om goed te kunnen timen. Veel vroege games liepen op alles wat na een 8086 kwam ook gewoon veel te snel omdat ze die meting niet deden :)

[ Voor 52% gewijzigd door Hydra op 24-08-2012 14:41 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb er ook nog les in gehad, ook HIO. Achtereenvolgens kreeg ik les in Pascal, Delphi, C (inclusief "OO" i.c.m. structs :')), C++ (met C++ Builder en dús ook de non-thread safe VCL), ASP 3.0 en HTML/CSS/Javascript. Java-les heb ik nooit gekregen (wel gegeven 8)7), C# kenden ze niet, HTML voldeed aan geen enkele standaard. Wanneer ik begonnen ben? 2002. :X

En dan vraagt men zich af waarom ik het vertrouwen in school kwijtraakte.
Hydra schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:39:
[...]

Veel vroege games liepen op alles wat na een 8086 kwam ook gewoon veel te snel omdat ze die meting niet deden :)
Recente games doen nog steeds iets vergelijkbaars. XNA callt bijvoorbeeld 60 keer per seconde een Update- en een Draw-method. Omdat dat getal van 60 alleen gehaald wordt als je systeem het aankan moet je zelf even checken hoeveel tijd er écht verstreken is. Gelukkig is dat vrij simpel in XNA. :+

[ Voor 37% gewijzigd door NMe op 24-08-2012 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat was altijd leuk ja...eerstejaars die niet snapten waarom ze zich in iets als Pascal of ANSI-C moesten verdiepen en ze geen "moderne" 4GL programmeertalen kregen.
En eigenlijk was het antwoord altijd even simpel: het gaat er om dat je de concepten van het programmeren snapt. Dat je snapt wat een pointer doet voor je geheugengebruik en waarom iets werkt zoals het werkt. De syntax boeit niet zo.

OO programmeren mag dan op zijn tijd best krachtig zijn; toch zweren nog hordes bij 3GL's als Cobol of C. Waarom? Omdat het gewoon onverslaanbaar is. Cobol werkt onderhand op direct op machineniveau. beat that met je Visual libraries, overlays en whatever. Het moet werken, en het moet niet mooi maar snel zijn..

Sta je dan als net afgestudeerde met een diploma op zak. Heuj, waarom kan ik hier niet rechtsklikken? Niet alles is windows, kerel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2012 17:15 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The Eagle schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:14:
Dat was altijd leuk ja...eerstejaars die niet snapten waarom ze zich in iets als Pascal of ANSI-C moesten verdiepen en ze geen "moderne" 4GL programmeertalen kregen.
En eigenlijk was het antwoord altijd even simpel: het gaat er om dat je de concepten van het programmeren snapt. Dat je snapt wat een pointer doet voor je geheugengebruik en waarom iets werkt zoals het werkt. De syntax boeit niet zo.
Los daarvan is het nogal stompzinnig om niet met je tijd mee te gaan. Je hebt er niks aan als je van school af komt en er dan geen taal is die je kent die daadwerkelijk nog gebruikt wordt. Moet je dan tegen al je potentiële werkgevers gaan uitleggen dat je weliswaar nog geen ervaring hebt met hetgeen hij doet "maar je wel weet hoe je moet programmeren." Bij verdere gelijkwaardige omstandigheden doe je dan makkelijk onder voor iemand die die ervaring wel heeft opgedaan op school.
OO programmeren mag dan op zijn tijd best krachtig zijn; toch zweren nog hordes bij 3GL's als Cobol of C. Waarom? Omdat het gewoon onverslaanbaar is. Cobol werkt onderhand op direct op machineniveau. beat that met je Visual libraries, overlays en whatever. Het moet werken, en het moet niet mooi maar snel zijn..
Dat laatste geldt voor het grootste deel van de IT-branche niet meer. Voor veruit de meeste applicaties hebben de makers liever developmentsnelheid dan daadwerkelijk uitvoersnelheid. Met de pc's van tegenwoordig kom je daar veel te makkelijk mee weg. :P
Sta je dan als net afgestudeerde met een diploma op zak. Heuj, waarom kan ik hier niet rechtsklikken? Niet alles is windows, kerel ;)
Dat hebben ze op mijn opleiding opgelost met één vakje programmeren in Linux. :') Dat vak had vervolgens een absurde ramp-up wat betreft moeilijkheidsgraad. De eerste 4 weken besteedde je aan het opzoeken van wat commando's en het schrijven van wat simpele tooltjes om te oefenen met piping, en de laatste 3 weken had je dan de tijd om eventjes een complete memory manager te schrijven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hydra schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:39:
[...]

WTF? Lesgeld al teruggevraagd? Ik vond het al ernstig dat in 1998 toen ik aan de HIO begon onze docenten nog niet van XML gehoord hadden.
Tsja, had ik kunnen proberen :P , maar goed, was allang blij dat ik wat had te doen op school :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
2005 valt nog goed mee. Ik heb 2 jaar geleden deze taal nog moeten leren op school en naar mijn weten wordt het nog steeds gegeven..

[ Voor 22% gewijzigd door Bv202 op 24-08-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op zich is het niet verkeerd om een oude taal te leren, zolang de manier van denken (problem solving) maar toepasbaar is in hedendaagse talen.

Grootgebracht met Turbo Pascal en Symantec C++ in de jaren 90

En godzijdank vreselijk snel weer vergeten :P

[ Voor 13% gewijzigd door BlaTieBla op 24-08-2012 17:58 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:53
The Eagle schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:14:
En eigenlijk was het antwoord altijd even simpel: het gaat er om dat je de concepten van het programmeren snapt. Dat je snapt wat een pointer doet voor je geheugengebruik en waarom iets werkt zoals het werkt. De syntax boeit niet zo.[...]
Wat dat betreft kan je het ook omkeren. Als het er alleen om gaat dat je de principes weet en de syntax niet boeit, waarom dan niet een moderne taal die meer wordt gevraagd door werkgevers kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlaTieBla schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:44:
Op zich is het niet verkeerd om een oude taal te leren, zolang de manier van denken (problem solving) maar toepasbaar is in hedendaagse talen.
[...]
Dat bedoel ik dus :)
C en (de in mijn tijd opkomende taal) Java verschillen elkaar niet zoveel. OO kan ook met een relatief "oude" 4GL taal aangeleerd worden, daar is echt geen nieuw spul voor nodig :)
Caelorum schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:00:
[...]

Wat dat betreft kan je het ook omkeren. Als het er alleen om gaat dat je de principes weet en de syntax niet boeit, waarom dan niet een moderne taal die meer wordt gevraagd door werkgevers kiezen?
Simpel. Omdat een HBO opleiding bedoeld is om je een solide basis te geven zodat je generiek uit de voeten kunt. Voor specifieke talen, toegespits op de praktijk, moet je meer op het MBO zijn (nofi).
Bovendien zit je ook met licentiekosten, en scholen hebben eigenlijk nooit geld voor dat soort dingen. Wat denk je dat een UNIX compiler met 100+ userlicenties kost?
NMe schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:22:
[...]

Los daarvan is het nogal stompzinnig om niet met je tijd mee te gaan. Je hebt er niks aan als je van school af komt en er dan geen taal is die je kent die daadwerkelijk nog gebruikt wordt. Moet je dan tegen al je potentiële werkgevers gaan uitleggen dat je weliswaar nog geen ervaring hebt met hetgeen hij doet "maar je wel weet hoe je moet programmeren." Bij verdere gelijkwaardige omstandigheden doe je dan makkelijk onder voor iemand die die ervaring wel heeft opgedaan op school.
Dat is inderdaad een nadeel. Aan de andere kant: als HBO's voor iedere taal die veel gebruikt wordt een vak moeten geven, dan wordt het curriculum veel te uitgebreid, plus doen studenten tig keer het zelfde. OO is ook iets generiek en kan dus met een module OO programmeren geleerd worden. Daarnaast ios het natuurlijk ook zo dat onderwijsinstellingen niet zomaar hun onderwijs kunnen vernieuwen. Ze krijgen jaarlijks een zak met geld en daar moeten ze het mee doen. Dus dan is het logisch dat je voor een paar talen niet je hele vakkenpakket omgooit als je het met een losse module ook af kunt. Bedenk maar: docenten omscholen, lesmateriaal maken, toetsen maken, etc etc. Komen de evt licenties voor het jaarlijkse gebruik nog eens bij. Makkelijker en goedkoper is het om 1 of twee docenten een keuzemodule te laten samenstellen, dan blijven de kosten een heel stuk beperkter :)
[...]

Dat laatste geldt voor het grootste deel van de IT-branche niet meer. Voor veruit de meeste applicaties hebben de makers liever developmentsnelheid dan daadwerkelijk uitvoersnelheid. Met de pc's van tegenwoordig kom je daar veel te makkelijk mee weg. :P
Da's idd het probleem van de developers: die kijken alleen naar of het het doet, niet of het ook bruikbaar is. Voor een simpele client/server applicatie op een PC kan ik me voorstellen dat snelheidverlies geen issue is. In de enterprise wereld waar soms 50k+ concurrent users op een systeem zitten en het altijd even goed moet reageren, ligt dat even anders.
[...]

Dat hebben ze op mijn opleiding opgelost met één vakje programmeren in Linux. :') Dat vak had vervolgens een absurde ramp-up wat betreft moeilijkheidsgraad. De eerste 4 weken besteedde je aan het opzoeken van wat commando's en het schrijven van wat simpele tooltjes om te oefenen met piping, en de laatste 3 weken had je dan de tijd om eventjes een complete memory manager te schrijven. 8)7
Zie mijn eerste opmerking over het ontwikkelen van lesmethodes. You pay peanuts, you get monkeys ;)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:02

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:17:
Simpel. Omdat een HBO opleiding bedoeld is om je een solide basis te geven zodat je generiek uit de voeten kunt. Voor specifieke talen, toegespits op de praktijk, moet je meer op het MBO zijn (nofi).
Bovendien zit je ook met licentiekosten, en scholen hebben eigenlijk nooit geld voor dat soort dingen. Wat denk je dat een UNIX compiler met 100+ userlicenties kost?
GCC is niet duur. En je mag tegenwoordig van je studenten verwachten dat ze zelf hardware meenemen waar "UNIX" heel netjes op kan draaien. Dat is niet altijd zo geweest.
Da's idd het probleem van de developers: die kijken alleen naar of het het doet, niet of het ook bruikbaar is. Voor een simpele client/server applicatie op een PC kan ik me voorstellen dat snelheidverlies geen issue is. In de enterprise wereld waar soms 50k+ concurrent users op een systeem zitten en het altijd even goed moet reageren, ligt dat even anders.
Valt wel mee. 50K concurrent users is erg extreem, tenzij je Amazon of Facebook heet, en het verschil tussen een "trage" en een "snelle" applicatie is soms te klein om je daar druk om te maken.
Ik zie bij ons in het bedrijf dat sneller ontwikkelen steeds belangrijker wordt gevonden omdat het ook betekent dat je sneller op de markt in kunt spelen. Zes maanden ontwikkeltijd voor een nieuwe applicatie ipv drie maanden kan betekenen dat je daardoor drie maanden op de concurrent achterloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
The Eagle schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:17:
[...] Simpel. Omdat een HBO opleiding bedoeld is om je een solide basis te geven zodat je generiek uit de voeten kunt. Voor specifieke talen, toegespits op de praktijk, moet je meer op het MBO zijn (nofi).
Bovendien zit je ook met licentiekosten, en scholen hebben eigenlijk nooit geld voor dat soort dingen. Wat denk je dat een UNIX compiler met 100+ userlicenties kost? [...]
Of je nou specifiek Pascal leert of java/C# of C++ maakt dan ook niet uit. In alle vier de genoemde talen kan je de solide basis leren. Daarnaast zijn licentiekosten natuurlijk drie keer nul, omdat tegenwoordig studenten zelf een laptop meenemen en zelf voor de software moeten zorgen. Daarnaast denk ik niet dat je licentiekosten voor c++ moet betalen en voor C#/mono is het ook wat twijfelachtig. Hoe het met java zit weet ik niet, maar ik vermoed dat dat samen met openjdk ook wel meevalt
Punt is dat je in alle vier de talen de basis kan leren, maar dat je tegenwoordig een stuk beter in de markt ligt met c++/java of C#. Ik vind het wat dat betreft ook wel een beetje onverantwoord van hogescholen (en universiteiten, maar daar ligt de focus anders) om je studenten niet zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:03:
Of je nou specifiek Pascal leert of java/C# of C++ maakt dan ook niet uit. In alle vier de genoemde talen kan je de solide basis leren. Daarnaast zijn licentiekosten natuurlijk drie keer nul, omdat tegenwoordig studenten zelf een laptop meenemen en zelf voor de software moeten zorgen. Daarnaast denk ik niet dat je licentiekosten voor c++ moet betalen en voor C#/mono is het ook wat twijfelachtig. Hoe het met java zit weet ik niet, maar ik vermoed dat dat samen met openjdk ook wel meevalt
Gratis programmeren in C# kan ook zonder Mono. De feitelijke C# compiler zit namelijk gewoon in het .NET Framework en daar heb je dus geen Visual Studio voor nodig. Bovendien is er natuurlijk ook nog Visual Studio Express als je toch een nette IDE wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

downtime schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:39:
[...]

GCC is niet duur. En je mag tegenwoordig van je studenten verwachten dat ze zelf hardware meenemen waar "UNIX" heel netjes op kan draaien. Dat is niet altijd zo geweest.

[...]

Valt wel mee. 50K concurrent users is erg extreem, tenzij je Amazon of Facebook heet, en het verschil tussen een "trage" en een "snelle" applicatie is soms te klein om je daar druk om te maken.
Ik zie bij ons in het bedrijf dat sneller ontwikkelen steeds belangrijker wordt gevonden omdat het ook betekent dat je sneller op de markt in kunt spelen. Zes maanden ontwikkeltijd voor een nieuwe applicatie ipv drie maanden kan betekenen dat je daardoor drie maanden op de concurrent achterloopt.
50K users is echt niet zo extreem als je denkt. Pak een gemiddelde multinational met worldwide HR selfservice ingericht in hun ERP. En iedereen die op vrijdagmiddag zijn uren in zit te kloppen.
True, het snel ontwikkkelen van applicaties is 1 ding - maar daar ging het hier niet over. Het ging om hoe snel ze draaiden en dat developers daar nauwelijks naar kijken, want snelle hardware genoeg. Yeah right.

@Caelorum: het doel van scholen is om studenten iets te leren. Niet om ze klaar te stomen voor specifieke bedrijven. Dat kan wel, maar dan praat je over duale trajecten - en da's iets heel anders als algemeen informatic onderwijs, want die trajecten worden in het algemeen afgestemd met het leerbedrijf, welke ook meebetaalt aan de opleiding en de faciliteiten.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
The Eagle schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:31:
[...] @Caelorum: het doel van scholen is om studenten iets te leren. Niet om ze klaar te stomen voor specifieke bedrijven. [...]
Dan vermoed ik dat we daar iets van mening verschillen. In ieder geval het HBO is er om je voor te bereiden op het beroep dat je later gaat vervullen. Overigens heb je nog steeds niet mijn (ongestelde) vraag beantwoord: Waarom kan je dan wel pascal doen maar niet C++, java of C#? De syntax maakt zoals je terecht opmerkte geen bal uit voor de basisprincipes, maar het maakt de pas afgestudeerden wel aantrekkelijker en meer klaar voor de beroepspraktijk als ze een wat meer gebruikte taal beheersen.
Ik snap dan ook terecht niet waarom die terechte vragen van die eerstejaars worden afgedaan met zo'n slecht argument als "dat is om je de basis te leren". En afgezien van de kosten voor de hogeschool zie ik ook niet in waarom ze niet overstappen naar een moderne taal. Het is iig niet in het belang van de student om in een in onbruik geraakte taal les te geven (natuurlijk zal het nog best wat worden gebruikt hoor).

De universiteit vind ik overigens een geval apart.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 24-08-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De syntax maakt idd geen bal uit voor de basisprincipes. Wel is het natuurlijk zo dat de syntax van Pascal wat makkelijker te leren is als die van C, omdat C simpelweg veel meer mogelijjkheden kent en je dus moet opletten wat er gebeurt.

Wij kregen op de hogerschool eerst Pascal...en pas in het 3e jaar C, en dan alleen voor de technsiche afstudeerrichtingen.

Pagina: 1