HD 5770 crossfire probleem

Pagina: 1
Acties:

• IcoShee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
Hallo allen,

Een lange tijd geleden had ik een PC samengesteld. Als videokaart gebruik ik twee ATI Radeon HD 5770's die met crossfire zijn verbonden. Al sinds het begin had ik hier problemen mee, maar dom genoeg zocht ik zo lang een oplossing dat ik ze niet meer terug kon sturen.

Het sturingsprogramma van AMD liep om de zoveel tijd vast. Bijna altijd tijdens spellen, maar soms gewoon tijdens het algemeen gebruik van explorer/browser. Vastlopers, artifacten en bluescreens waren het gevolg. Ik heb geprobeerd drivers up te daten, etc, maar niets werkte.

Na veel googlen kwam ik erachter dat veel gebruikers hier last van hadden. Het is specifiek voor de HD5xxx lijn, HD5770 komt het meeste voor maar andere kaarten worden soms ook genoemd. Het schijnt een probleem te zijn tussen AMD's stuurprogramma en Windows 7. Hiervoor zijn echter nooit oplossingen gemaakt aangezien AMD denkt dat dit niet hun falen is. Er zijn vele geopperde oorzaken: hoge temperaturen, incompatibele hardware/software, slecht gebouwde kaarten, niet genoeg stroom, etc.
Soms werken sommige oplossingen, maar meestal niet.
Veel mensen met de HD5770 hebben er echter ook geen last van.

Toen ik als test geswitched was naar 32bit Windows 7 gebeurde nog steeds hetzelfde. Later switchte ik naar 32bit Windows Vista en dat gebruik ik nog steeds.

Het probleem komt nog steeds voor maar in mindere kwantiteit. Daarnaast krijg ik, ipv artifacts en bluescreens, zwarte schermen. Spellen afsluiten via de task manager loste dit op.

Hier kon ik enigszins mee leven aangezien veel spellen ook, na een korte, zwarte pauze, gewoon weer verder gingen. Daarnaast vond ik per game eigenlijk een manier om het effect te verminderen. Windowed mode zorgde ervoor dat het probleem minder voorkwam, oudere Direct X versies gebruiken verminderde de kans ook. Oudere spellen (wat ik ook veel speel) hebben er nauwelijks last van.

Het is echter wel een probleem dat mij al lange tijd veel frustratie geeft. Bij veel spellen moet ik gewoon het spel opnieuw opstarten. Soms gebeurt het nooit, soms 1x per dag, soms 3x in 10 minuten.

Momenteel speel ik Sleeping Dogs, en hier loopt het spel vaak vast. Deze moet ik dan helemaal opnieuw opstarten, was zeer irritant is (vooral als je daardoor 3x een missie overnieuw moet doen).

Na al deze tijd ben ik er toch helemaal klaar mee.
Deze topic heb ik gemaakt om te kijken hoe ik verder moet gaan.

Is er iemand die dit probleem herkent en/of oplossingen kan geven?

Ik ben ondertussen bereid om een geheel nieuwe videokaart te kopen. Dat is alleen wel erg jammer aangezien mijn 5770's nieuwe spellen nog steeds op high kunnen afspelen. Als ik ze verkoop, hoeveel zou ik ervoor kunnen vragen? Hopelijk kan dit de pijn enigszins verlichten.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Blauwe schermen bij AMD drivers worden vaak veroorzaakt door geheugen wat fouten geeft.
Dus draai een keer memtest x86+ en controleer de voltages van je geheugen.

Controleer ook je disken op eventuele fouten en als laatste als je de mogelijkheid hebt om een voeding te lenen test dan of je voeding nog goed is.

• IcoShee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
Bedankt voor de suggesties.
Ik heb memtest gedraaid maar er zijn geen fouten ontdekt. De voltages van mijn geheugen zijn 1.50v, volgens mij is dat normaal. Mijn disken heb ik gecontroleerd.
Probleem is er nog steeds.

Misschien kan ik later nog mijn voeding vervangen.