• rbadal
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb recent een nieuwe tv gekocht, de Philips 42pfl3007. Dit is een FullHD TV met als maximale resolutie 1920x1080p@60Hz. Als ik mijn PC (via HDMI aangesloten naar de TV) op deze resolutie zet lijkt het beeld minder scherp dan als ik mijn PC op 1024x768 zet. Alle resoluties boven de 1024x768 lijken veel onscherper en de kleuren lijken ook anders. Als videokaart gebruik ik de ATi HD5670.
Hier wat foto's van de verschillen (ik hoop dat het duidelijk te zien is wat ik bedoel):

1024x768 resolutie:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/zogyz6.jpg

1920x1080 resolutie:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/347zhah.jpg

Ook vroeg ik me af of als ik FullHD films met de resolutie 1920x1080p afspeel terwijl mijn PC op 1024x768 staat of er kwaliteitsverlies/verschil zal komen.
Alvast bedankt voor de moeite.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
FullHD Films zullen nooit op 1920X1080 afgespeeld worden terwijl je scherm op 1024X768 staat , het word dan gedownscaled

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-02 12:26

Koenvh

Hier tekenen: ______

Als ik het goed begrijp is je normale beeld 1024×768 en je TV 1920×1080 en je probeert te dupliceren
Dupliceren is ook niet bedoeld voor 2 verschillende resoluties... Gewoon uitbreiden :)

🠕 This side up

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Heb je al geprobeerd om de automatische schaalfunctie van je tv uit te zetten? Op mn philips 37" hielp dat ook tegen wazig beeld

Kalm aan! En rap een beetje!

• rbadal
Ik heb geen 'normale' beeld en probeer niets te dupliceren. Mijn enige monitor is mijn TV (Philips 42pfl3007). Ik heb de automatische schaalfunctie op mijn TV uitgezet (mijn tv staat op de functie 'breedbeeld') maar alsnog lijkt het alsof alle letters veel dichter bij elkaar staan en lijken de kleuren ook anders.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Heb je ook de optie "niet op schaal" of iets wat daar op lijkt? Die werkt bij mij het beste

Kalm aan! En rap een beetje!

• rbadal
Heb ik net geprobeerd, maar helaas met dezelfde resultaten. Zou het aan mijn videokaart liggen? Dit zie ik op de site van ADM bij specs:
"HDMI® (With 3D, Deep Color and x.v.Color™)
Max resolution: 1920x1200"

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Zet in de ATI utlity under/overscan op 0%: http://www.aoclarkejr.com...nd-underscan-options.html

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Zou het kunnen dat je tv op bijv. 7% underscan staat (Catalyst Control Center) en de tv staat ingesteld op 'zoom'?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-02 11:05
Je hebt een Phillips, dus ik weet niet of het daar ook voor geld, maar bij vrijwel alle samsung tvs is het verplicht je hdmi ingang een naam te geven zoals PC/DVI om een fatsoenlijke scaling te krijgen. Dus kijk even in je menu of je het HMDI kanaal een naam als PC/DVI te geven. Misschien doet het iets.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• rbadal
Helaas, alles geprobeerd, met dezelfde resultaten :( Iemand misschien met dezelfde videokaart die dit probleem niet heeft?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enigste wat ik wel weet is dat mijn Philips tv 1 hdmi ingang heeft waar specifiek HDM/DVI bij staat en die aangeraden word te gebruiken voor een pc. Ik weet verder niet van welke generatie je tv is maar vermoedelijk zal ie dit ook zo hebben en is het het proberen waard.

Zelf gebruik ik de tv verder nooit voor de pc dus in die zin heb ik het ook nooit uitgeprobeerd verder omdat ik al bij de pc een 27 inch monitor heb wat groot genoeg is, en verder voor films e.d. mijn HD Dune mediaplayer gebruik.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rbadal schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 20:12:
Helaas, alles geprobeerd, met dezelfde resultaten :( Iemand misschien met dezelfde videokaart die dit probleem niet heeft?
Dus ook de underscan / overscan settings ?

tv op game/pc mode zetten ?

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 25-08-2012 21:18 ]

Iperf

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02 23:56
Weet je zeker dat hij een full-hd resolutie aankan? Bij mijn samsung TV zegt hij ook dat hij 1920x1080 aankan, en hij ondersteunt het ook, maar in feite downscalet hij het gewoon naar 1650x1050.

• rbadal
fish schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:17:
[...]

Dus ook de underscan / overscan settings ?

tv op game/pc mode zetten ?
Yup, helaas met hetzelfde resultaat. Ik denkt dat ik het bij 1024x768 hou. Worden FullHD film met een resolutie van 1920x1080p dan minder goed weergegeven als ik mijn TV op 1024x768 zet?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
rbadal schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:27:
[...]

Yup, helaas met hetzelfde resultaat. Ik denkt dat ik het bij 1024x768 hou. Worden FullHD film met een resolutie van 1920x1080p dan minder goed weergegeven als ik mijn TV op 1024x768 zet?
Ja, want als je je tv op 1024x768 instelt dan wordt alles in 1024x768 getoond. Ook al is het een Full HD-film.

The devil is in the details.

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Als je resolutie op 1024x768 staat kan een film natuurlijk nooit in 1920x1080 worden weergeven. Dus ja je films zullen er slechter uitzien

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
Vreemd verhaal, kheb zoiets eerder meegemaakt. Ik werk ik de AV wereld dus kom vaak dit soort problemen tegen. Zoeken naar "scale" en "resolution" functies en die allemaal op "Original" oid. zetten helpt vaak wel. Maar waarschijnlijk is de scaler van jou TV wel erg enhousiast bezig.

In de handleiding van je TV vond ik iets over EasyLink en Pixel Plus wat je aan en uit kan zetten. Probeer daar eens mee te spelen.
Beeldkwaliteit behouden:
Als de beeldkwaliteit van de TV wordt aangetast door de beeldverwerkingsfuncties van andere apparaten, kunt u Pixel Plus Link inschakelen voor een betere beeldkwaliteit.
Echter weet ik niet of dit ook voor de HDMI ingangen geldt. Misschien is er iets stuk, probeer hem eens met een VGA kabel aan te sluiten en kijk dan eens hoe je beeld er dan uitziet. In ieder geval dat je resolutie goed word weergeven. Met een niet te lange en goede kabel werkt dat ook met een HD resolutie. Succes!

Hallo!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb laatst een Panasonic TV onder handen gehad die per default ook overscan deed op digitale ingangen :X

Uiteindelijk onder Advanced settings eentje gevonden die "PureDirect" heet. Dat schakelde zowat alle beeldbewerkingsopties uit, maar gaf je wel netjes 1:1 (of in dit geval 1920 op 1080) beeld. Die optie zal bij Philips geheid anders heten, TV-fabrikanten maken er schijnbaar een sport van om het moeilijk te maken je digitale input te tonen zoals hij bedoeld is - maar het zit er vast in.

Verder moet je idd fonts e.d. opschalen als je alles te klein vindt, dat staat helemaal los van resolutie.

Oslik blyat! Oslik!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:11

FeaR

In GoT we trust

Uit de handleiding:
[Niet geschaald]: maximale details voor PC. Alleen beschikbaar als de PC-modus is geactiveerd in het beeldmenu.
Je moet dus "Niet Geschaald" hebben bij de beeldopties (dat is bij elke Philips zo en zorgt voor de 1:1 pixelmapping) en daarnaast nog de PC-modus om alle beeldverbeteraars uit te zetten.

Overigens is 1024 x 768 (4:3) op een 16:9-scherm niet echt mooi, ook wel te zien op de foto's in de TS.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 27-08-2012 13:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Biersteker schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:11:
Je hebt een Phillips, dus ik weet niet of het daar ook voor geld, maar bij vrijwel alle samsung tvs is het verplicht je hdmi ingang een naam te geven zoals PC/DVI om een fatsoenlijke scaling te krijgen. Dus kijk even in je menu of je het HMDI kanaal een naam als PC/DVI te geven. Misschien doet het iets.
Held, dank je! Was al tijden op zoek naar een methode om de scaling op mn Samsung p2370hd over HDMI uit te schakelen. Maar dat doet ie alleen als je hem, zoals je zegt, pc/dvi/dvi pc noemt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb het al eens eerder aangehaald dat in elk geval mijn Philips PFL7406 een aparte hdmi ingang heeft waar duidelijk dvi/pc bij staat, maar ik weet niet of de TS dat al eens uitgeprobeerd heeft.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:11

FeaR

In GoT we trust

Roel1966 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:21:
Ik heb het al eens eerder aangehaald dat in elk geval mijn Philips PFL7406 een aparte hdmi ingang heeft waar duidelijk dvi/pc bij staat, maar ik weet niet of de TS dat al eens uitgeprobeerd heeft.
HDMI ingangen zijn over het algemeen gelijk, enige waar het dan in verschilt met een "speciale" ingang voor PC/DVI is dat er bij één HDMI-poort dan nog een 3,5mm jack ingang zit om geluid apart bij te voeren. Maar verder is het identiek. Dat je een PC koppelt geef je in het menu aan, niet door welke poort je gebruikt. Als dat wel zo was zou je ook geen andere apparatuur in die poort kunnen stoppen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• rbadal
FeaR schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:02:
Uit de handleiding:

[...]

Je moet dus "Niet Geschaald" hebben bij de beeldopties (dat is bij elke Philips zo en zorgt voor de 1:1 pixelmapping) en daarnaast nog de PC-modus om alle beeldverbeteraars uit te zetten.

Overigens is 1024 x 768 (4:3) op een 16:9-scherm niet echt mooi, ook wel te zien op de foto's in de TS.
Thnx dude! De opties PC-Modus heeft het probleem verholpen! Snap alleen niet waarom ze dit niet standaard aanzetten. Voor de mensen met hetzelfde probleem; hier een pic waar ik de optie heb kunnen vinden!:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2ik87jq.jpg
Pagina: 1