1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Meer rolweerstand, klopt. Maar verwaarloosbaar tov de weerstand die de 'berg' levert?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Wat als je met noppenbanden rijdt op de MTB?Peenutzz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:48:
Hoe vreemd het ook klinkt: Bij gelijke bandenspanning geven bredere banden een lagere rolweerstand. Dit komt omdat het contactoppervlak van een smalle band veel kleiner is dan van een brede, en daardoor meer vervormt. Het voordeel van smalle bandjes is pas echt merkbaar op hogere snelheid, want dan begint de luchtweerstand een rol te spelen.
Ik vraag mij dus af hoeveel dat uitmaakt. Uiteraard is je rolweerstand dan hoger. De extra energie die je hieraan kwijt bent, is volgens mij veel malen minder dan de energie die je kwijt bent om de berg op te moeten (Ez=m*g*h). Ook het gewicht van de fietsen moet niet veel uitmaken. Mijn MTB is 3,5 kg zwaarder dan mijn racefiets. Dit zal zo'n 5% op het totale gewicht (fiets+fietser) zijn.Vos schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:57:
[...]
Wat als je met noppenbanden rijdt op de MTB?
Zou je dus 5 à 10 minuten sneller boven zijn op de racefiets?
Ik had gehoopt op iemand die zo'n berg op zowel de racefiets als de mountainbike gedaan heeft...
De rolweerstandskracht is onafhankelijk van snelheid, maar het vermogen niet (want P=Fv).steveman schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:37:
Rolweerstand is hoger... en die is onafhankelijk van de snelheid (tenminste, in die rekensommetjes bij natuurkunde vroeger)
Tsja, maar pomp maar eens 8-9 bar in een MTB-band. Dan zegt hij *pang*, dus dit is puur een theoretisch verschilPeenutzz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:48:
Hoe vreemd het ook klinkt: Bij gelijke bandenspanning geven bredere banden een lagere rolweerstand. Dit komt omdat het contactoppervlak van een smalle band veel kleiner is dan van een brede, en daardoor meer vervormt. Het voordeel van smalle bandjes is pas echt merkbaar op hogere snelheid, want dan begint de luchtweerstand een rol te spelen.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
De kans is reuze dat het lichtste verzet op de mtb vele malen lichter is dan dat van de racefiets. Alleen daardoor ben je op een racefiets als sneller boven, zolang je de pedalen rond krijgt. Het is altijd verleidelijk om een tandje terug te schakelen, maar vaak ga je daardoor alleen maar langzamer.Jazzper schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:50:
Bijkomend; welke verzetten heb je gestoken, want misschien kon je wel kleiner en efficientere kettinglijn schakelen dan je met racer had gekund.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ga er volgend jaar weer op vakantie en neem de race fiets meeGalois schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:44:
Ik had gehoopt op iemand die zo'n berg op zowel de racefiets als de mountainbike gedaan heeft...