Verschil bij klimmen tussen mtb en racefiets

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 14:11

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Afgelopen zomer had ik mijn mtb mee naar de Alpen. Hiermee heb ik de Alpe d'Huez (oa.) beklommen.

Nu vroeg ik mij af wat het verschil zou zijn als ik met m'n racefiets omhoog was gegaan. Ik heb alles gegeven op m'n mtb en in 1:18 was ik boven. Kan mij bijna niet voorstellen dat ik op m'n racefiets veel sneller zou zijn... Het is duidelijk dat bij hogere snelheden je duidelijk in het voordeel bent met een racefiets. Maar klimmend bij 10-12 km/h? Hoe groot is het verschil dan?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 22:26

Vos

AFCA

Rolweerstand? Gewicht? Nee ik kan het niet onderbouwen ;).

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:54

steveman

Comfortabel ten onder

Rolweerstand is hoger... en die is onafhankelijk van de snelheid (tenminste, in die rekensommetjes bij natuurkunde vroeger)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij MTB gaat mogelijk ook nog energie verloren in de vering.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ja, maar zal het verschil 1% of 30% zijn?

Meer rolweerstand, klopt. Maar verwaarloosbaar tov de weerstand die de 'berg' levert?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:52
Hoe vreemd het ook klinkt: Bij gelijke bandenspanning geven bredere banden een lagere rolweerstand. Dit komt omdat het contactoppervlak van een smalle band veel kleiner is dan van een brede, en daardoor meer vervormt. Het voordeel van smalle bandjes is pas echt merkbaar op hogere snelheid, want dan begint de luchtweerstand een rol te spelen. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Bijkomend; welke verzetten heb je gestoken, want misschien kon je wel kleiner en efficientere kettinglijn schakelen dan je met racer had gekund.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 22:26

Vos

AFCA

Peenutzz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:48:
Hoe vreemd het ook klinkt: Bij gelijke bandenspanning geven bredere banden een lagere rolweerstand. Dit komt omdat het contactoppervlak van een smalle band veel kleiner is dan van een brede, en daardoor meer vervormt. Het voordeel van smalle bandjes is pas echt merkbaar op hogere snelheid, want dan begint de luchtweerstand een rol te spelen. :)
Wat als je met noppenbanden rijdt op de MTB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vos schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:57:
[...]

Wat als je met noppenbanden rijdt op de MTB?
Ik vraag mij dus af hoeveel dat uitmaakt. Uiteraard is je rolweerstand dan hoger. De extra energie die je hieraan kwijt bent, is volgens mij veel malen minder dan de energie die je kwijt bent om de berg op te moeten (Ez=m*g*h). Ook het gewicht van de fietsen moet niet veel uitmaken. Mijn MTB is 3,5 kg zwaarder dan mijn racefiets. Dit zal zo'n 5% op het totale gewicht (fiets+fietser) zijn.

Zou je dus 5 à 10 minuten sneller boven zijn op de racefiets?

Ik had gehoopt op iemand die zo'n berg op zowel de racefiets als de mountainbike gedaan heeft... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

steveman schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:37:
Rolweerstand is hoger... en die is onafhankelijk van de snelheid (tenminste, in die rekensommetjes bij natuurkunde vroeger)
De rolweerstandskracht is onafhankelijk van snelheid, maar het vermogen niet (want P=Fv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Peenutzz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:48:
Tsja, maar pomp maar eens 8-9 bar in een MTB-band. Dan zegt hij *pang*, dus dit is puur een theoretisch verschil ;) In een MTB-band zit ergens tussen de 2,5 en 3,5 bar ofzo, hoewel sommigen nog wel lager willen gaan afhankelijk van eigen gewicht en terrein waarin gereden wordt (met tubeless banden kun je nog lager).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 16:47
Jazzper schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:50:
Bijkomend; welke verzetten heb je gestoken, want misschien kon je wel kleiner en efficientere kettinglijn schakelen dan je met racer had gekund.
De kans is reuze dat het lichtste verzet op de mtb vele malen lichter is dan dat van de racefiets. Alleen daardoor ben je op een racefiets als sneller boven, zolang je de pedalen rond krijgt. Het is altijd verleidelijk om een tandje terug te schakelen, maar vaak ga je daardoor alleen maar langzamer.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:09
Galois schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:44:
Ik had gehoopt op iemand die zo'n berg op zowel de racefiets als de mountainbike gedaan heeft... :*)
Ga er volgend jaar weer op vakantie en neem de race fiets mee :)
Pagina: 1