• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 17:57
Sinds kort heb ik een opdrachtgever in Amerika. Deze vroeg me of ik een eLance profiel heb, zodat we via die website kunnen werken. Ik was echter niet bekend met die site en heb me snel ingelezen. Het is een soort payroll bedrijf. Ze rekenen ongeveer 20% fees voor bemiddeling. Die 20% is voor de opdrachtgever en komt bovenop mijn gevraagde bedrag (als ik het goed heb begrepen?).

Ik ben ondernemer en sta bij de KVK ingeschreven en heb een BTW nummer. ALs ik wordt betaald via eLance, stuur ik dus geen factuur. Hoe los ik dit op met m'n boekhouding? En kan ik me beter 'particulier' via een dergelijke site laten betalen?

Alvast bedankt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 15:58
Als je aan payrolling doet dan ben je gewoon in loondienst (bij dat payrollingbedrijf). Lijkt mij dat het voor jou handiger is om wel een factuur te sturen en dus niet in loondienst te gaan.

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 15:36
ZZPers hebben iets andere rechten/plichten dan freelancers, vooral op belastingtechnisch gebied. Daarom schrijven veel freelancers zich als ZZPer of als eenmanszaak in bij het KvK. Ik vraag me ook af of je Amerikaanse klant hiermee bekend is, aangezien zij voorstellen om via een payroller te gaan werken. Payrollers nemen de sociale lasten en dergelijke voor hun rekening. Zoals Avalaxy aangeeft: je bent in dienst bij de payroller.

Ik zou zeggen, steek die 20% bemiddelingskosten in jouw zak of verdeel 50-50 en stuur de factuur als zelfstandig ondernemer.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 17:57
Thanks! We hebben van elance afgezien vanwege de kosten. Ze willen me nu via pay pall betalen. Kost 4%, maargoed, moet maar...

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 04:47

Alarmnummer

-= Tja =-

DJH schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:31:
Thanks! We hebben van elance afgezien vanwege de kosten. Ze willen me nu via pay pall betalen. Kost 4%, maargoed, moet maar...
Kunnen ze niet gewoon geld overmaken naar je zakelijke bankrekening? Waarom moet het via Paypall gaan?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Door de hoge kosten bij Amerikaanse banken zijn veel Amerikanen allergisch voor betalingen per bank, daarom proberen ze het op andere manieren. Gewoon verzoeken om betaling per bank. Geen cheques.

Bij grote bedragen is betaling via de bank (bank transfer) veel beter dan Paypal. Het is sowieso betrouwbaarder. De banken in de VS zijn vrij duur, maar met zo'n 20-40 dollar aan kosten zou het wel moeten lukken voor de klant. Laat ze betalen via SHA, dat is shared cost. Zij betalen hun bank en jij betaalt je eigen bank. Dat is een eerlijke verdeling.

Je moet hiervoor jouw BIC/SWIFT en IBAN gegevens verstrekken.

De valuta worden automatisch omgezet op basis van de middenkoers (plus ~0,1% kosten) van dollar naar euro. Als je een prijs in USD hebt afgesproken kunnen ze dus gewoon in US dollars overmaken. De genoemde 0.1% zijn de kosten van de Nederlandse bank (het tarief bij ING).

Voor de betalingwijze maakt het niet uit of je een KvK/BTW nummer hebt of niet. Kijk voor de BTW regels op de site van de Belastingdienst, het kan soms wat ingewikkeld zijn.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Arthas schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:35:
ZZPers hebben iets andere rechten/plichten dan freelancers, vooral op belastingtechnisch gebied. Daarom schrijven veel freelancers zich als ZZPer of als eenmanszaak in bij het KvK. Ik vraag me ook af of je Amerikaanse klant hiermee bekend is, aangezien zij voorstellen om via een payroller te gaan werken. Payrollers nemen de sociale lasten en dergelijke voor hun rekening. Zoals Avalaxy aangeeft: je bent in dienst bij de payroller.

Ik zou zeggen, steek die 20% bemiddelingskosten in jouw zak of verdeel 50-50 en stuur de factuur als zelfstandig ondernemer.
Huh? Wat is het verschil tussen een freelancer en een ZZP'er?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 16:18
Een bakker kan bijvoorbeeld een ZZP'er zijn, maar is geen freelancer. Je hebt wel gelijk dat Arthras statement fout is. De groepen zijn niet exclusief, verre van. De meeste freelancers zijn ZZP'er. Formeel kunnen ze ook een B.V. opzetten.

Algemener gezegd: ZZP is (ruwweg) een rechtspositie, terwijl freelancer iets zegt over de vorm van de arbeidsrelatie.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 15:36
MSalters schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:45:
...

Algemener gezegd: ZZP is (ruwweg) een rechtspositie, terwijl freelancer iets zegt over de vorm van de arbeidsrelatie.
ZZPer is een rechtspositie inderdaad. Bij freelancer bestaat de mogelijkheid om als freelancer Winst uit Onderneming te krijgen (als een echte ZZPer via VAR-WUO) of een arbeidsrelatie te hebben met de werkgever. Dit laatste houdt in dat je je in laat huren als een freelancer, maar dat de werkgever de sociale lasten etc betaalt. Veel gebruikt in dit laatste is de payroll-constructie. Je bent dan in dienst van de payroller, die jouw sociale lasten af moet dragen.

Voor de Belastingdienst is het van belang dat dit goed duidelijk is, om problemen achteraf te voorkomen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee