• WimBarelds
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 10:04
Hallo allemaal.

Ik ben van plan over ongeveer 2 week een nieuwe computer aan te schaffen, en vandaar dat ik maar vast begonnen ben met informatie inwinnen. Het is ondertussen alweer een poosje geleden sinds ik mijn laatste PC heb samen gesteld en er zijn een paar punten waarop ik graaf wat extra informatie zou hebben.

Heb ik al
Ik zal de DVD brander, monitor (1920*1080, DVI), speakers, muis en keyboard van mijn huidige PC meenemen- en de onderdelen die ik dus aan wil schaffen zijn:

Wil ik nieuw
Kast, PSU, Mobo, CPU, GPU, RAM, HDD, SSD, CPU koeler
Onrderaan deze post zal ik een lijst posten met waar ik op dit moment aan zit te denken.

Budget
Mijn 'maximum' budget is ongeveer 1200 euro- ik kan eventueel wel meer uitgeven, maar ik geef net zo graag iets minder uit.

Waar ik mijn computer voor gebruik:
Ik gebruik mijn PC voor veel dingen, (web) design, development (php, java, c#), films, en games. Wat ik belangrijk vind is niet persee om absolute top prestaties te zien- maar ik wil wel goede prestaties zien, en die wil ik blijven zien.

Gaming, nu en over twee jaar
Wat ik daarmee bedoel is dat, het maakt mij maar heel weinig uit of ik nu 90 fps of 100 fps heb in een game, wat ik belangrijker vind is of ik over 2 of 3 jaar nog 40 fps over heb. Dus wat betreft performance zoek ik naar hardware die (waar mogelijk) in de toekomst de beste prestaties zijn blijven leveren. Om eerlijk te zijn weet ik niet welke attributen ik naar moet kijken om daar een oordeel over te fellen, en dat is ook een gedeelte van de reden waarom ik hier kom vragen.

Multitasken
Buiten het gamen om... Ik zij al eerder dat ik best wat verschillende dingen met mijn pc doe. Ik heb daarbij helaas een erg slechte gewoonte... Ik sluit applicaties, documenten of tabbladen maar zelden af. Ik weet dat dit een slechte gewoonte is, maar het is wel iets waarvan ik wil dat mijn computer er goed mee over weg zal kunnen.

Om even een voorbeeldje te geven, ik herrinner me een keer waar ik world of warcraft in de achtergrond had draaien terwijl ik mass effect 2 aan het spelen was. Ik was eerder uit wow ge-alt-tabbed om even wat op het internet te browsen en ben daarna niet weer terug erin gegaan/heb het daarna niet meer afgesloten. Verder heb ik meestal 20 tabs open in mijn browser, heb vaak dreamweaver/fireworks open staan, etc.

(Erg) Goed zijn met multi-tasken is voor mij dus wel een must.

Huidige shoppinglist:

CategorieProductPrijs
KastFractal Design Define R4 Titanium Grey€ 97,10
MoederbordGigabyte GA-Z77X-D3H€ 127,80
ProcessorIntel Core i7 3770K Boxed€ 310,20
VideokaartMSI GTX 660Ti Power Edition€ 301,60
GeheugenCorsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,50
SSDSamsung 830 series 256GB€ 173,95

Vragen:
  • Processor Ik heb geboord dat de Core i5 3570K bijna het zelfde is als de i7 3770K, op 100 Mhz en hyperthreading na. Zijn dit echt de enige verschillen tussen de 2 CPU's? Zo ja, 100 euro lijkt mij een nogal groot prijsverschil voor alleen die 2 dingen- is dat verschil net zo klein als het lijkt?
  • Videokaart Sinds AMD aankondigde de prijs van de 7950 te gaan verlagen ben ik toch weer gaan twijfelen. Voor mij is de vraag hier hoofdzakelijk tussen de NVidia GTX 660Ti en de AMD HD7950- mijn vraag hierbij is hoe deze twee waarschijnlijk in toekomstige games (over een jaar of twee) etc tegen over elkaar staan.
  • Power supply Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee hoeveel watt ik nodig heb. In de eerste samenstelling die ik had gemaakt had ik gekozen voor 1000 watt, maar werd hierover uitgelaggen. Zoals ik al zij, het is een poosje geleden sins ik een nieuwe PC heb aangeschaft en ik zou hier graag wat meer informatie over willen. Ook wou ik graag vragen over wat het certificaat precies betekend- betekend een goed certificaat dat hij betrouwbaarder is en minder kans heeft op (voltage) uitschieters, of is het puur iets van efficient met energie omgaan?
  • SATA 600 Hoe nuttig is SATA 600 voor harde schijven die niet SSD zijn? Daarmee bedoel ik eigenlijk, hoe nuttig is het om meer dan 2 SSD poorten te hebben, en is het uberhaubt een goed of slecht idee om een normale HDD te kopen waar "SATA 600" bij de specs staat?
  • Koeler De kamer waar mijn PC staat wordt in de zomer best behoorlijk warm. Momenteeel heb ik mijn Antec P180 met de zijkant er af en een grote kantoor ventilator ernaast omdat hij het anders af en toe niet meer trekt. Hierom wil ik dus eigenlijk wel iets meer dan de stock-cpu fan/heatsink. Dat gezecht te hebben, ik ben niet van plan om er echt mee te gaan overklokken (in ieder geval niet heel ver... misschien een beetje :) ). Gezien dit- wat valt er aan te raden wat betreft koeling?

[ Voor 17% gewijzigd door WimBarelds op 23-08-2012 20:54 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

WimBarelds schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:32:
Hallo allemaal.
Processor Ik heb geboord dat de Core i5 3570K bijna het zelfde is als de i7 3770K, op 100 Mhz en hyperthreading na. Zijn dit echt de enige verschillen tussen de 2 CPU's? Zo ja, 100 euro lijkt mij een nogal groot prijsverschil voor alleen die 2 dingen- is dat verschil net zo klein als het lijkt?
De verschillen zijn idd niet supergroot. De i7 met hypertreading neemt pas afstand met HT geoptimaliseerde acties, zoals video-encoden. Niet alle encodings ook nog, maar wel enkele specifieke. Weet je dat je doet en vind je de snelheid belangrijk, dan is de i7 een kandidaat. zoniet, overbodige luxe.
Zo te zien kan je al af met een i5 3450, dat is ook al een rappe processor.
Videokaart Sinds AMD aankondigde de prijs van de 7950 te gaan verlagen ben ik toch weer gaan twijfelen. Voor mij is de vraag hier hoofdzakelijk tussen de NVidia GTX 660Ti en de AMD HD7950- mijn vraag hierbij is hoe deze twee waarschijnlijk in toekomstige games (over een jaar of twee) etc tegen over elkaar staan.
Minimaal 40 fps draaien over 2 jr of langer lukt zeker, zonder AA. Wil je AA en 40 fps, zou ik nu al kiezen voor een Cf/SLI systeem > twee videokaarten dus.
Power supply Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee hoeveel watt ik nodig heb. In de eerste samenstelling die ik had gemaakt had ik gekozen voor 1000 watt, maar werd hierover uitgelaggen. Zoals ik al zij, het is een poosje geleden sins ik een nieuwe PC heb aangeschaft en ik zou hier graag wat meer informatie over willen. Ook wou ik graag vragen over wat het certificaat precies betekend- betekend een goed certificaat dat hij betrouwbaarder is en minder kans heeft op (voltage) uitschieters, of is het puur iets van efficient met energie omgaan?
450-550watt voor een systeem met 1 videokaart is genoeg. Met twee videokaarten is een goede 650watter al genoeg, al gaat mijn voorkeur dan naar een 750 of zelfs een 850watter. 650/750 zal niemand je uit kunnen lachen met een CF/SLI setup.
SATA 600 Hoe nuttig is SATA 600 voor harde schijven die niet SSD zijn? Daarmee bedoel ik eigenlijk, hoe nuttig is het om meer dan 2 SSD poorten te hebben, en is het uberhaubt een goed of slecht idee om een normale HDD te kopen waar "SATA 600" bij de specs staat?
Sata600 geeft amper winst met harddisks. Maar als je er een nieuw koopt, waarom niet gewoon een sata600 exemplaar; die past ook gewoon op je sata300 poortje.
Koeler De kamer waar mijn PC staat wordt in de zomer best behoorlijk warm. Momenteeel heb ik mijn Antec P180 met de zijkant er af en een grote kantoor ventilator ernaast omdat hij het anders af en toe niet meer trekt. Hierom wil ik dus eigenlijk wel iets meer dan de stock-cpu fan/heatsink. Dat gezecht te hebben, ik ben niet van plan om er echt mee te gaan overklokken (in ieder geval niet heel ver... misschien een beetje :) ). Gezien dit- wat valt er aan te raden wat betreft koeling?
Meer fans op lagere speed = meer performance en toch stiller. Denk aan fans op 1000 rpm en lager.
Zelf ben ik al tevree met 1000 rpm (fancontroller) maar sommigen willen liefst op 500.
Neem geen heel dure fans, vele zijn gewoon gehyped en overpriced. De Yate loons hier op 1000 rpm voor mijn waterrad kosten amper 6 euro per stuk. Geweldig.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zoals madrox al zegt is een i5 genoeg voor jou. Hiermee bespaar je dus 100 euro. Deze zou je kunnen uitgeven aan een betere graka zoals de gtx 670.

[ Voor 9% gewijzigd door Daanieyel op 23-08-2012 21:05 . Reden: typo ]

Ryzen 3600 - GTX1060

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 21:04
Dit heb ik een maandje geleden samengesteld (ik heb er voor het gemak de dingen die je al hebt uitgelaten):
- Mooi strak kastje met goede fans en een redelijke prijs. Hij heeft 2 fans, maar als je er meer wilt kun je er die voor weinig geld natuurlijk bij zetten.
- De 100 euro voor HT is het mijns insziens zelden waard dus een 3570K met mugen 2 voldoet met gemak.
- De gigabyte graka is een goede kaart, de asus is iets beter, maar ook slecht leverbaar toen ik mijn pc aanschafte. Ik weet eerlijk gezegd niet of die nu wel verkrijgbaar is. Er zit een custom koeler op de kaart welke eigenlijk overkill is. De mijne is 150 mHz overgeclockt en komt tijdens battlefield 3 of benchmarks met alles op high niet boven de 40 % qua draaisnelheid van de fans.
Hij is well wat duurder dan een 660 Ti,
- de voeding is een modulaire 600 watter met gold klassificering, wil je eventueel een 2de kaart erbij prikken in de toekomst kun je een grotere voeding pakken.
- Het mobo is een hele degelijke van MSI.

#ProductPrijsSubtotaal
1Nexus Prominent R€ 72,20€ 72,20
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GV-N670OC-2GD€ 385,70€ 385,70
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 109,50€ 109,50
1Samsung 830 series 256GB€ 173,95€ 173,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,23€ 42,23
1MSI Z77A-GD55€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.168,53

• WimBarelds
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 10:04
Dat wordt dan dus denk ik inderdaad een i5, en ik zal eens wat gaan kijken naar wat 670 vs 660 Ti benchmarks. Anti alias vind ik overigens niet super belangrijk.

Nog een vraagje, is boven de 8GB Ram gaan enigzins nuttig? 12 of 16 GB zou een relatief goedkope upgrade zijn- en ik vraag me af wat dat voor effect zou hebben wanneer ik zoals gewoon tig programmas etc open heb staan in de achtergrond.

[edit]

Na wat van de hier gegeven info toe te voegen aan mijn lijstje kom ik eigenlijk ongeveer op mijn budget uit:

CategorieProductPrijs
KastFractal Design Define R4 Titanium Grey€ 97,10
MoederbordGigabyte GA-Z77X-D3H€ 127,80
ProcessorIntel Core i5 3570K Boxed€ 206,00
VideokaartMSI GTX 660Ti Power Edition€ 301,60
GeheugenCorsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,50
SSDSamsung 830 series 256GB€ 173,95
CPU KoelerScythe Mugen 2 Rev. B€ 59,95
VoedingCorsair HX650W€ 86,80
HDDSeagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 96,90
Totaal€ 1.191,48

[edit] Afuture- de winkel waarbij ik bijna alle componenten het best kan aanschaffen heeft de Scythe Mugen 2 niet, heeft wel de Noctua NH-D14 en de Scythe Mugen 3 Rev. B. Om de Noctua te kopen zou uiteindelijk goedkoper zijn dan de Mugen 2 in mijn lijstje hierbooven (vanwege verzendkosten)- maar volgens mij zou ik ook makkelijk afkunnen met de Mugen 3 Rev B. Hoe zit het met geluids productie tussen deze 2? (Mugen 3 R2 en de Noctua NH-D14)?

[ Voor 81% gewijzigd door WimBarelds op 23-08-2012 22:10 ]