Hallo allemaal.
Ik ben van plan over ongeveer 2 week een nieuwe computer aan te schaffen, en vandaar dat ik maar vast begonnen ben met informatie inwinnen. Het is ondertussen alweer een poosje geleden sinds ik mijn laatste PC heb samen gesteld en er zijn een paar punten waarop ik graaf wat extra informatie zou hebben.
Heb ik al
Ik zal de DVD brander, monitor (1920*1080, DVI), speakers, muis en keyboard van mijn huidige PC meenemen- en de onderdelen die ik dus aan wil schaffen zijn:
Wil ik nieuw
Kast, PSU, Mobo, CPU, GPU, RAM, HDD, SSD, CPU koeler
Onrderaan deze post zal ik een lijst posten met waar ik op dit moment aan zit te denken.
Budget
Mijn 'maximum' budget is ongeveer 1200 euro- ik kan eventueel wel meer uitgeven, maar ik geef net zo graag iets minder uit.
Waar ik mijn computer voor gebruik:
Ik gebruik mijn PC voor veel dingen, (web) design, development (php, java, c#), films, en games. Wat ik belangrijk vind is niet persee om absolute top prestaties te zien- maar ik wil wel goede prestaties zien, en die wil ik blijven zien.
Gaming, nu en over twee jaar
Wat ik daarmee bedoel is dat, het maakt mij maar heel weinig uit of ik nu 90 fps of 100 fps heb in een game, wat ik belangrijker vind is of ik over 2 of 3 jaar nog 40 fps over heb. Dus wat betreft performance zoek ik naar hardware die (waar mogelijk) in de toekomst de beste prestaties zijn blijven leveren. Om eerlijk te zijn weet ik niet welke attributen ik naar moet kijken om daar een oordeel over te fellen, en dat is ook een gedeelte van de reden waarom ik hier kom vragen.
Multitasken
Buiten het gamen om... Ik zij al eerder dat ik best wat verschillende dingen met mijn pc doe. Ik heb daarbij helaas een erg slechte gewoonte... Ik sluit applicaties, documenten of tabbladen maar zelden af. Ik weet dat dit een slechte gewoonte is, maar het is wel iets waarvan ik wil dat mijn computer er goed mee over weg zal kunnen.
Om even een voorbeeldje te geven, ik herrinner me een keer waar ik world of warcraft in de achtergrond had draaien terwijl ik mass effect 2 aan het spelen was. Ik was eerder uit wow ge-alt-tabbed om even wat op het internet te browsen en ben daarna niet weer terug erin gegaan/heb het daarna niet meer afgesloten. Verder heb ik meestal 20 tabs open in mijn browser, heb vaak dreamweaver/fireworks open staan, etc.
(Erg) Goed zijn met multi-tasken is voor mij dus wel een must.
Huidige shoppinglist:
Vragen:
Ik ben van plan over ongeveer 2 week een nieuwe computer aan te schaffen, en vandaar dat ik maar vast begonnen ben met informatie inwinnen. Het is ondertussen alweer een poosje geleden sinds ik mijn laatste PC heb samen gesteld en er zijn een paar punten waarop ik graaf wat extra informatie zou hebben.
Heb ik al
Ik zal de DVD brander, monitor (1920*1080, DVI), speakers, muis en keyboard van mijn huidige PC meenemen- en de onderdelen die ik dus aan wil schaffen zijn:
Wil ik nieuw
Kast, PSU, Mobo, CPU, GPU, RAM, HDD, SSD, CPU koeler
Onrderaan deze post zal ik een lijst posten met waar ik op dit moment aan zit te denken.
Budget
Mijn 'maximum' budget is ongeveer 1200 euro- ik kan eventueel wel meer uitgeven, maar ik geef net zo graag iets minder uit.
Waar ik mijn computer voor gebruik:
Ik gebruik mijn PC voor veel dingen, (web) design, development (php, java, c#), films, en games. Wat ik belangrijk vind is niet persee om absolute top prestaties te zien- maar ik wil wel goede prestaties zien, en die wil ik blijven zien.
Gaming, nu en over twee jaar
Wat ik daarmee bedoel is dat, het maakt mij maar heel weinig uit of ik nu 90 fps of 100 fps heb in een game, wat ik belangrijker vind is of ik over 2 of 3 jaar nog 40 fps over heb. Dus wat betreft performance zoek ik naar hardware die (waar mogelijk) in de toekomst de beste prestaties zijn blijven leveren. Om eerlijk te zijn weet ik niet welke attributen ik naar moet kijken om daar een oordeel over te fellen, en dat is ook een gedeelte van de reden waarom ik hier kom vragen.
Multitasken
Buiten het gamen om... Ik zij al eerder dat ik best wat verschillende dingen met mijn pc doe. Ik heb daarbij helaas een erg slechte gewoonte... Ik sluit applicaties, documenten of tabbladen maar zelden af. Ik weet dat dit een slechte gewoonte is, maar het is wel iets waarvan ik wil dat mijn computer er goed mee over weg zal kunnen.
Om even een voorbeeldje te geven, ik herrinner me een keer waar ik world of warcraft in de achtergrond had draaien terwijl ik mass effect 2 aan het spelen was. Ik was eerder uit wow ge-alt-tabbed om even wat op het internet te browsen en ben daarna niet weer terug erin gegaan/heb het daarna niet meer afgesloten. Verder heb ik meestal 20 tabs open in mijn browser, heb vaak dreamweaver/fireworks open staan, etc.
(Erg) Goed zijn met multi-tasken is voor mij dus wel een must.
Huidige shoppinglist:
Categorie | Product | Prijs |
Kast | Fractal Design Define R4 Titanium Grey | € 97,10 |
Moederbord | Gigabyte GA-Z77X-D3H | € 127,80 |
Processor | Intel Core i7 3770K Boxed | € 310,20 |
Videokaart | MSI GTX 660Ti Power Edition | € 301,60 |
Geheugen | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 42,50 |
SSD | Samsung 830 series 256GB | € 173,95 |
Vragen:
- Processor Ik heb geboord dat de Core i5 3570K bijna het zelfde is als de i7 3770K, op 100 Mhz en hyperthreading na. Zijn dit echt de enige verschillen tussen de 2 CPU's? Zo ja, 100 euro lijkt mij een nogal groot prijsverschil voor alleen die 2 dingen- is dat verschil net zo klein als het lijkt?
- Videokaart Sinds AMD aankondigde de prijs van de 7950 te gaan verlagen ben ik toch weer gaan twijfelen. Voor mij is de vraag hier hoofdzakelijk tussen de NVidia GTX 660Ti en de AMD HD7950- mijn vraag hierbij is hoe deze twee waarschijnlijk in toekomstige games (over een jaar of twee) etc tegen over elkaar staan.
- Power supply Ik heb om eerlijk te zijn geen flauw idee hoeveel watt ik nodig heb. In de eerste samenstelling die ik had gemaakt had ik gekozen voor 1000 watt, maar werd hierover uitgelaggen. Zoals ik al zij, het is een poosje geleden sins ik een nieuwe PC heb aangeschaft en ik zou hier graag wat meer informatie over willen. Ook wou ik graag vragen over wat het certificaat precies betekend- betekend een goed certificaat dat hij betrouwbaarder is en minder kans heeft op (voltage) uitschieters, of is het puur iets van efficient met energie omgaan?
- SATA 600 Hoe nuttig is SATA 600 voor harde schijven die niet SSD zijn? Daarmee bedoel ik eigenlijk, hoe nuttig is het om meer dan 2 SSD poorten te hebben, en is het uberhaubt een goed of slecht idee om een normale HDD te kopen waar "SATA 600" bij de specs staat?
- Koeler De kamer waar mijn PC staat wordt in de zomer best behoorlijk warm. Momenteeel heb ik mijn Antec P180 met de zijkant er af en een grote kantoor ventilator ernaast omdat hij het anders af en toe niet meer trekt. Hierom wil ik dus eigenlijk wel iets meer dan de stock-cpu fan/heatsink. Dat gezecht te hebben, ik ben niet van plan om er echt mee te gaan overklokken (in ieder geval niet heel ver... misschien een beetje
). Gezien dit- wat valt er aan te raden wat betreft koeling?
[ Voor 17% gewijzigd door WimBarelds op 23-08-2012 20:54 ]