• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 14:29
Huidige situatie:

- Vriendin is Noors
- 3 jaar geleden is zij hier naar toe gekomen en 2 jaar geleden hebben wij samen een huis gekocht.
- Samenlevingscontract

Nu gaat ze per 1 september beginnen bij een nieuwe baan in haar geboorteland (Noorwegen dus).
Ze gaat heen en weer reizen en zal zo'n 2 a 3 dagen in de week hier in NL doorbrengen en de rest daar.

Wat is nu gebruikelijk? Schrijft zij zich uit als Nederlands burger? Haar helft van de HRA komt natuurlijk te vervallen. Bij de aangifte moet ze dan ons huis in box 3 opgeven?

Of kan ze gewoon ingeschreven blijven op dit adres, maar dan heeft ze geen Nederlands inkomen?
Dan moet ze oa. wel zorgverzekering blijven betalen?

Wat is slim, wat is wijs?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat zei de belastingdienst toen je ze opbelde met deze vraag? Wat zei de website van de belastingdienst toen je die doorlas op zoek naar informatie hierover?

[ Voor 44% gewijzigd door Cocytus op 23-08-2012 20:09 ]

• Mark-
De belastingdienst zei dat het een emigratie is. Omdat dit niet meer haar hoofdverblijf zal zijn komt ons fiscale partnerschap te vervallen. Haar deel van de HRA vervalt. Maar ik snap nog niet zo goed wat dat nu precies betekent...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ze wordt uitgeschreven vanwege emigratie, dan zal ze geen aangifte meer doen in Nederland, dus ook niet voor het huis. Ze valt dan onder het Noorse regime. Aangaande zorgverzekering zal ze in Noorwegen moeten kijken of er verdragen met Nederland zijn, en anders moeten gaan kijken naar alternatieve verzekeringen. Standaard doorlopende reisverzekeringen dekken meestal niet meer dan ~45 dagen in het buitenland, als ik me goed herinner van mijn polissen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gambieter schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:15:
[..]
Standaard doorlopende reisverzekeringen dekken meestal niet meer dan ~45 dagen in het buitenland, als ik me goed herinner van mijn polissen.
Bijna.

Het gaat bij zo'n polis om een aaneengesloten duur. Langer dan 45 dagen weg, is extra dekking nodig voor ee nstandaard polis. Maar een half weekje Nederland, en een half weekje Noorwegen, is helemaal gedekt met een doorlopende reisverzekering.

Ey!! Macarena \o/

• Mark-
Maar is het ook een optie om niks te veranderen? Geen emigratie dus.
Ze reist gewoon heen en weer voor haar werk naar het buitenland. Ze heeft alleen geen Nederlands inkomen meer. We switchen haar zorgverzekering per 1 januari naar de goedkoopste aanbieder.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
Ik heb wel eens gelezen over een gerechtelijke uitspraak waarin de rechter had geoordeeld dat het aantal dagen verblijf niet bepalend is voor wat je hoofdverblijf is. Die uitspraak werd genoemd in de krantenartikel, waar een jurist met een analyse kwam over de naheffingsaanslag van een bekende voetbalcoach met een woning in Belgie.

In jullie situatie is er veel voor te zeggen dat jullie gezamenlijke woning wel degelijk haar hoofdverblijf zou zijn. Haar partner en haar geld zitten in de Nederlandse bakstenen. Op die manier beschouwd heb je het eerder over 2 dagen hier wonen/5 dagen in NO logeren dan andersom.

Overigens hoeft het ook zonder fiscaal partnerschap niet perse zo te zijn dat "haar helft van de HRA" vervalt. Je zou een groter deel van de rentebetaling voor jouw rekening kunnen nemen, en daarmee een groter deel van de renteaftrek naar jezelf toetrekken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MaCk- schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:21:
Maar is het ook een optie om niks te veranderen? Geen emigratie dus.
Ze reist gewoon heen en weer voor haar werk naar het buitenland. Ze heeft alleen geen Nederlands inkomen meer. We switchen haar zorgverzekering per 1 januari naar de goedkoopste aanbieder.
Het was natuurlijk verstandiger geweest om dat uit te zoeken voor ze die baan in Noorwegen aannam. Ik denk dat je meer moeilijkheden veroorzaakt dan oplost met dit soort constructies, maar dan kan je beter gaan praten met een belastingadviseur die zowel het Noorse als NL belastingsysteem kent.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou even wat geld steken in een goede belastingadviseur met kennis en ervaring in een Europese setting.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan bij de belastingdienst gewoon inkomen uit het buitenland opgegeven (en dat het al belast is). De optie zit zelfs in de standaard software voor aangifte (viel me op omdat ik in Belgie woon, maar in Nederland werk en belasting betaal).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Marzman schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:55:
Je kan bij de belastingdienst gewoon inkomen uit het buitenland opgegeven (en dat het al belast is). De optie zit zelfs in de standaard software voor aangifte (viel me op omdat ik in Belgie woon, maar in Nederland werk en belasting betaal).
Maar vergeet niet dat je dan ook aan de Noorse kant aan de slag moet, vanwege automatische inhoudingen, zorgverzekering, pensioen etc.

Hillie en ik zijn het eens als ervaren emigranten :p

Verwijderd

Sowieso zijn adviseurs bij dergelijke zaken helemaal geen slecht idee. Het is goedkoper als je het zelf allemaal in één keer goed doet, maar bij dergelijke materie is die kans wel dusdanig klein dat je je centen er zo weer uit hebt, om over de kopzorgen maar niet te spreken.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
Dat werkt alleen als je in Nederland belastingplichtig bent over het betreffende inkomen. Anders wordt het in Noorwegen belast en dan kun je ook geen Nederlandse aftrekposten opvoeren.

Verwijderd

Zoals al aangegeven kan je bij je belastingaangifte ook opgeven wat je buiten nederland verdient. Mijn complete salaris verdien ik ook in het buiteland, waaronder een groot deel in Noorwegen. Loonbelastingen worden gewoon afgedragen in het land waar ik werk, toch ben ik geen emigrant.

Dit zal voor jou vriendin hetzelfde moeten werken.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder je prive leven te kennen en me er mee te willen bemoeien: is er een specifieke reden waarom je Noorse vriendin in Noorwegen gaat werken? Op en neer reizen klinkt prima, maar houdt ze dat vol? En wat gebeurt er als ze niet meer wil reizen na een paar maanden? Keert ze dan bij jou terug of gaat ze terug naar Noorwegen? Als ze nu bijvoorbeeld emigreert vanuit Nederland dan is dat ook nog maar een kleine stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me aan bij XeNerGy. Wat is de reden dat zij weggaat en is het niet de bedoeling dat jij op vrij korte temijn meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Evengoed kan je opteren als binnenlands belastingplichtige. Ook kan je aannemelijk makkelijk dat haar sociale leven hier is en niet daar, omdat ze daar alleen maar werkt en dan blijft ze gewoon Nederlands belastingplichtige, als je dat natuurlijk zou willen.

Leuk dat de belastingtelefoon dat gezegd heeft dat het emigratie is, maar dat neemt niet weg, dat ze lang niet altijd gelijk hebben daar. Die telefoon is leuk voor simpele vragen, maar niet voor dit. Nederland is niet een heel slecht land voor belastingen, zeker niet met een eigen huis en dergelijke. Dus zou hier zeker naar kijken, voordat je verkeerde beslissing neemt.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
Het is volgens mij niet echt relevant voor mijn vraag, maar wil het best even toelichten.

Ze kan op deze manier haar familie iets vaker zien. Ze gaat netto ongeveer twee keer zoveel verdienen. Zelfs met heen en weer vliegen wekelijks hou je nog erg veel over. Haar ouders hebben een leegstaand appartement in Oslo dus woonlasten zijn er nauwelijks. Haar huidige baan hier in Nederland was niet leuk meer. Bedrijf was aan het bezuinigen en veel collega's werden erg bot naar buiten gewerkt (slechte sfeer). Zij waarschijnlijk ook, maar ze had al wat anders gevonden dus en zelf ontslag genomen.
Een andere reden is dat in Noorwegen zoveel zaken beter geregeld zijn. Zoals bijvoorbeeld pensioen en zorgverzekering. De overheid betaalt. Nog een voorbeeldje: Hoelang krijgt een vrouw in NL zwangerschapsverlof? 3 of 4 maanden toch? In Noorwegen een jaar!

Het is niet de bedoeling dat ik ook daar naar toe ga. Althans zeker niet op korte termijn. Dit is eigenlijk een probeersel. We willen een jaartje aankijken of het bevalt en of het goed te doen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mark- op 24-08-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 23:43

Qwerty-273

Meukposter

Tja, duik in de regelgeving van zowel NL als NO. Kijk waar de ROI van je belasting betalingen het beste is en kies er voor om daar te gaan wonen/belasting te betalen.
Voor de NLse belastingdienst kan zij inderdaad aangemerkt worden als een emmigrant als ze dat zou willen. Ze heeft nameljk alleen een gedeeld huis als eigendom hier in NL en is hier minder da 50% van de tid in het jaar. Of je/zij dit wilt zal je moeten onderzoeken. Zelf of met de hulp van een adviseur.

En als opmerking in de kantlijn. Het klinkt wel dat zij liever in NO is. Ik zou me dan als wederhelft wel nagaan wat jouw kansen daar zouden kunnen zijn. Olso is natuurlijk een grote stad waar je tenminste meer kansen hebt dan ik kleinere steden/dorpen als non-native. 5 dagen werk in NO voor onbepaalde tijd. Ze zal er daarom zeker wel een sociaal leven opbouwen (wat moet ze anders doen in die 16 uur - nachtrust van de dag buiten werktijd?) en wellicht brengt dat jullie relatie wel in een spagaat. + elk weekend op en neer reizen breekt je ook heel gauw op.
Of zoals "mannen" het doen, ieder stadje een ander schatje.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bijna... De Belastingdienst kijkt in eerste instantie naar drie elementen:

1) Land van nationaliteit
2) Land waar de woonplaats is
3) Land waar het inkomen vandaan komt

Als 2 van die 3 in het zelfde land zijn, wordt aangenomen dat in dat land belasting betaald wordt.

Dus een Noorse die in Noorwegen werkt betaalt in principe belasting in Noorwegen, of ze nu officieel in Noorwegen of in Nederland woont!

Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op...

Een Nederlands staatsburger kan aanvragen om in Nederland belastingplichtig te zijn, ook wanneer hij/zij woont en werkt in het buitenland en dus in principe in dat buitenland belastingplichtig zou zijn.

Een in Nederland woonachtig persoon (al dan niet met Nederlandse nationaliteit) kan aanvragen om in Nederland belastingplichtig te zijn, bijvoorbeeld een Belg die in Nederland woont maar in België werkt, mag ook in Nederland zijn belastingen afdragen als hij dat wil, ondanks dat in principe zou worden aangenomen dat hij dat in België zou doen.

Haar woonplaats is dus wel van belang, want als haar woonplaats is vastgesteld in Nederland, dan mag zij ervoor kiezen in Nederland belastingplichtig te zijn ipv Noorwegen.

Maar er zitten zoveel haken, ogen, mitsen en maren aan en ik ben in generlei wijze belastingconsulent dus ik zou zeggen, vraag het aan een expert. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 11:44
Als ik jou was zou ik langs het belastingkantoor van je woonplaats Amsterdam gaan. Die weten meer dan de belastingtelefoon in Groningen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Wat vind je partner er van dat jij haar wel laat emigreren maar zelf niet die moeite neemt? Woon ruimte geen probleem hoor ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
JeMoederr schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:45:
Wat vind je partner er van dat jij haar wel laat emigreren maar zelf niet die moeite neemt? Woon ruimte geen probleem hoor ik zo.
Volgens mij gaat ze niet emigreren, zo te lezen 3 dagen in Nederland en 4 dagen in Noorwegen.

En hoe weet je dat topicstarter zelf geen moeite heeft gedaan om werk in Noorwegen te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Sorry, ik bedoel natuurlijk het emigreren van het meisje naar Nederland drie jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:16
JeMoederr schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:10:
Sorry, ik bedoel natuurlijk het emigreren van het meisje naar Nederland drie jaar geleden.
Is ook niet echt de vraag van de TS, snap wel dat je het naadje van de kous wil weten maar is niet zo relevant.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Xfile schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:04:
Als ik jou was zou ik langs het belastingkantoor van je woonplaats Amsterdam gaan. Die weten meer dan de belastingtelefoon in Groningen.
Vast niet. In Groningen houden ze zich bezig met toeslagen :) Leeuwarden en Hengelo behandelen de vragen over inkomstenbelasting.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie, toevallig ook nog Noorwegen. Ik ga er zeer waarschijnlijk langer dan acht maanden werken, en aangezien ik er dan ook woon ben ik verplicht mij uit te schrijven in Nederland.

Voordelen: zorgverzekering vervalt (scheelt toch weer > 100 euro per maand), geen gedoe met 2 x aangifte doen belastingdienst (NL en NO, door verdragen kun je het één gelukkig wel van de ander aftrekken), ID-kaart / paspoort / NL'e nationaliteit blijf je uiteraard houden, in Noorwegen ben je als je er werkt automatisch verzekerd

Nadelen: alles komt te vervallen in NL (scheelt wel dat ik nog geen huis, hypotheek, auto en andere zaken heb)

[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 28-08-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:09
JvdGeest schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:35:
Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie, toevallig ook nog Noorwegen. Ik ga er zeer waarschijnlijk langer dan acht maanden werken, en aangezien ik er dan ook woon ben ik verplicht mij uit te schrijven in Nederland.

Voordelen: zorgverzekering vervalt (scheelt toch weer > 100 euro per maand), geen gedoe met 2 x aangifte doen belastingdienst (NL en NO, door verdragen kun je het één gelukkig wel van de ander aftrekken), ID-kaart / paspoort / NL'e nationaliteit blijf je uiteraard houden, in Noorwegen ben je als je er werkt automatisch verzekerd

Nadelen: alles komt te vervallen in NL (scheelt wel dat ik nog geen huis, hypotheek, auto en andere zaken heb)
Dat 2x aangifte doen zou ik even goed naar kijken. Als je in NL in loondienst was en je vertrekt gedurende het jaar is de kans erg groot dat je een belastingteruggave krijgt (de inhouding van loonbelasting in de salarisadministratie is dan te hoog). Als je emigreert is het een M-biljet, een mooi papieren boekwerk om in te vullen :+

Ten aanzien van de eerste casus. Je kan twee kanten op. Inwonerschap wordt in Nederland gebasseerd op basis van feiten en omstandigheden, het centrum van economische en sociale belangen (art 4 AWR voor de liefhebber). Er wordt naar het hele plaatje gekeken (verblijfspatroon, waar beschik je over wat (huis, sportschool), enz, enz).

Het zal zeker lonen om hier goed naar te kijken met iemand die hier ervaring in heeft. Welke optie (emigratie of niet) is het meest voordelig en zijn er naast belasting nog andere voor- nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ja, je hebt gelijk, al ben ik dit jaar niet in loondienst geweest. Wel een korte tijd als ZZP'er kleine klusjes gedaan. Hier zal ik weinig tot geen inkomstenbelasting over hoeven te betalen, dat is echt minimaal hoeveel ik er aan heb verdiend. Maar dat zo'n M-biljet er aan komt ben ik op voorbereid :P

Ik weet 99% zeker dat ik als belastingbetaler voor Noorwegen wordt gezien. Ik verblijf er (zo zijn de plannen) voor een jaar, werk daar, heb straks een eigen appartement daar, woon niet in Nederland (geen adres hier, alleen bij m'n familie/vrienden af en toe op bezoek) en geen werk in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 28-08-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Testert schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Vast niet. In Groningen houden ze zich bezig met toeslagen :) Leeuwarden en Hengelo behandelen de vragen over inkomstenbelasting.
In Groningen zit de Beltel van de Belastingdienst. Over het algemeen zitten daar flexers aan de telefoon (vaak studenten). Ze behandelen geen Toeslagen, maar zetten telefonische klantvragen over Toeslagen via een digitale bericht door naar Utrecht. En eventueel naar Heerlen of Den Haag. In Heerlen zit het kantoor voor Toeslagen Buitenland, en in Den Haag wordt meer de massale productie gedaan.

Pagina: 1