• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 11:57

tornado61

jupiter deus est

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje (1,5 jaar) in het bezit van een logitech X-540 5.1 setje. Over het algemeen ben ik hier erg tevreden over. Ik gebruik de set in combinatie met mijn oude X-240 om een 7.2 opstelling te creëren (de sub van de x-240 staat uit).
Tijdens het gamen viel mij op dat ik ondanks de 5.1 opstelling moeite had met het plaatsen van geluid zoals explosies en het schoten, wanneer er van achteren werd geschoten hoorde ik dat ook van voren komen. Hier heb ik mij in de eerste instantie bij neergelegd en heb inmiddels al een jaar last van dit probleem. Nou ben ik eens gaan testen waar het aan ligt. De geluidskaart die ik gebruik (Club 3D Theatron Agrippa) levert software mee waarmee je kan testen of de kabels goed zijn aangesloten, zo kun je op rear left, rear right, subwoofer en dergelijke drukken om te kijken of het geluid daar daadwerkelijk uitkomt. Nou heb ik voor de grap eens op die knopjes gedrukt en ik ben er achter gekomen dat wanneer ik:
op rear left of right druk, er zowel geluid als de gekozen speaker als de subwoofer komt
op center druk er alleen geluid uit de center speaker komt
op subwoofer druk er ook alleen geluid uit de center speaker komt

nou kan ik er natuurlijk niet zomaar vanuit gaan dat het aan de speaker ligt dus voor de zekerheid heb ik het, kabeltje voor kabeltje, ook getest met mijn mobiel. Hieruit bleek ook dat de bas overduidelijk aanwezig is wanneer ik de telefoon op de rear-speakers aansluit (zwarte kabel) , terwijl deze bij de front en center speaker (groene of oranje) vrijwel niet aanwezig is.

nou vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met dit probleem of dat iemand mij kan helpen dit op te lossen, ik heb al gebeld met logitech support maar de mevrouw aan de lijn had zelf geen idee van het product en zei dat ze alleen maar het boekje voor zich had en verder ook niet zo goed wist wat ik moest doen.

Groet,

tornado61

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Verwijderd

De set die je hebt is mbv tulp stekkers aangesloten en niet digitaal via een optische/coax kabel, of beter, via hdmi. Je zal dus nooit echt surround geluid (DD/DTS 5.1kunnen krijgen op deze manier. Ik vraag me ook sterk af of je twee van dergelijke sets tot 7.2 kunt combineren, je hebt immers geen hardware die een dergelijk signaal deftig kan aansturen. Wat jouw set wel kan is geluid produceren uit alle speakers. Het is dus logisch dat het geluid door alle speakers klinkt, ongeacht uit welke richting het geluid volgens een game zou moeten komen.

Wil je daadwerkelijk van 5.1 surround genieten, dan zul je een set moeten kopen die een digitaal signaal uitzendt middels een optische/coax kabel. Een betaalbare set is de Z-5500

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:06

FeaR

In GoT we trust

Als de subwoofer van de tweede set uit staat is het geen 7.2, maar 5.1. Maar dat terzijde...

Heeft het niet te maken met dat de set de lage- én middentonen mede door de subwoofer speelt omdat de satellieten deze tonen niet weer kunnen geven?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Matrixknop op de set staat op uit?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 14:13
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:12:
De set die je hebt is mbv tulp stekkers aangesloten en niet digitaal via een optische/coax kabel, of beter, via hdmi. Je zal dus nooit echt surround geluid (DD/DTS 5.1kunnen krijgen op deze manier. Ik vraag me ook sterk af of je twee van dergelijke sets tot 7.2 kunt combineren, je hebt immers geen hardware die een dergelijk signaal deftig kan aansturen. Wat jouw set wel kan is geluid produceren uit alle speakers. Het is dus logisch dat het geluid door alle speakers klinkt, ongeacht uit welke richting het geluid volgens een game zou moeten komen.

Wil je daadwerkelijk van 5.1 surround genieten, dan zul je een set moeten kopen die een digitaal signaal uitzendt middels een optische/coax kabel. Een betaalbare set is de Z-5500
Onzin. De geluidskaart doet het werk en stuurt de aparte kanalen analoog naar de speakerset, waar het versterkt en weergegeven wordt. Gewoon in DD/DTS :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 11:57

tornado61

jupiter deus est

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle antwoorden, had helaas niet gezien dat ik was uitgelogd dus ik vond het al raar dat er niks was gepost. In reactie naar Herr Herzeleid:
Als ik in het bezit ben van een 7.1 geluidkaart kan ik deze toch ook gewoon 7.1 aansturen? Ik denk dat surround sound wel degelijk wordt geproduceerd, Ik ga er toch van out dat het een reden heeft dat de geluidskaart meerdere aansluitingen heeft, voor ieder kanaal 1, ik denk dus niet dat het daar aan ligt.
FeaR:
Daar zit denk ik wel wat in, maar het de subwoofer is extra hard wanneer ik geluid afspeel over de achterste kanalen, dan hoor je overduidelijk de bass en het geluid uit de speakers is amper te verstaan, als ik geluid uit de voorste kanalen pomp hoor ik een vrij gebalanceerd geluid, genoeg uit de speakers zodat ik het kan plaatsen, en toch nog een beetje bass uit de subwoofer.
TBTL:
ja, matrix mode staat uit ;)
Peenutzz:
Ik ben het met je eens, hoewel het geen DD/DTS is maar gewoon analoog 7.1, ik denk dat er wel wat kwaliteitsverschil zit tussen DD/DTS en mijn analoge setje.

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 14:13
Dat het analoog wordt uitgestuurd heeft niks te maken met het wel of niet 5.1/7.1 zijn van de output. Het kan inderdaad zijn dat de DAC van de geluidskaart slechter presteert dan die in een surroundreceiver, of eventueel een losse DAC, feit blijft dat je gewoon 5.1/7.1 output hebt :)

Voordat ik een surroundreceiver had, deed ik het op dezelfde manier als jij nu, een 5.1 set samen met een 2.0 setje inzetten als 7.1, met de onboard geluidskaart. De Realtek 'test' knop gaf netjes alle speakers apart weer :)

[ Voor 28% gewijzigd door Peenutzz op 25-08-2012 12:35 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1