Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe gameserver op basis van i7/Ivy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn gamingcommunity ben ik opzoek naar een nieuwe server om toe te voegen aan de bestaande colo servers.

Omdat dit gameservers zijn, zijn ze niet in de standaard modellen te gieten zoals de grote vendors deze aanbieden (Hoge CPU load, lage HDD requirements).

Voorheen heb ik de meeste van de servers zelf opgebouwd op basis van dualsocket Tyan moederboarden en Xeon CPU's. Nu wijzen testen uit van een bevriende gaming community dat de gameservers net zo goed draaien op basis van i7 CPU's(Wat velen malen goedkoper uitvalt).

Mijn ervaringen met het zelf bouwen van 1U servers zijn niet echt prettig te noemen. Het is lastig om aan de juiste hardware te komen die allemaal past in een kloppende 1U server, daarom wilde ik nu een server pre-build bestellen om mezelf een hoop werk uit handen te nemen.

Omdat de servers in een datacenter staan op basis van colocation kost elke U in het rack geld, vandaar dat de servers allemaal 1U uitgevoerd zijn.

Als ik nu ga zoeken naar bedrijven die 1U servers bouwen kan ik wel systembuilders vinden, maar die lijken enkel i7 configs uit te leveren op basis van X58 chipsets, waar ik opzoek ben naar i7 configuraties op basis van een Ivy chipset.

Kan iemand mij van een tip voorzien waar ik een system builder kan vinden die i7 configs bouwd op een up2date chipset moederboard?

Groeten,

Wouter

#edit

Ik heb inmiddels wat replies op mijn mails gekregen welke ik naar systembuilders gestuurd had. 1U icm met i7's gaat blijkbaar niet werken omdat de moederboarden geschikt voor i7 een audioconnector hebben welke hoger is dan 1U. Kan iemand bevestigen dat dit altijd het geval is?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2012 14:24 ]

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:21

K4F

Een Xeon E3(v2), welke vrijwel gelijk is aan de i7 die jij bedoeld gok ik, is in de meeste gevallen niet veel duurder en daarnaast ook beter beschikbaar voor de professionele markt. Idem met E5 16XX serie welke weer 'gelijk' is aan de i7 op socket 2011. In beide gevallen heb je waarschijnlijk Ipmi welke je met de i7 waarschijnlijk niet hebt in de vorm van AMT, tenzij je een Qxx chipset neemt. Ga ook na dat je voor niet veel meer ECC geheugen hebt en over het algemeen een 'duurzamer' platform draait.

Verwijderd

Topicstarter
@K4F

Bedankt voor je reply. Ik werd inderdaad ook gewezen op de E3 xxxx v2 series. Ik zal dit meenemen in mijn zoektocht. Hier krijg ik een stuk meer resultaat en keuze op!

Verwijderd

Heb je al naar Supermicro gekeken? bv: https://www.ahead-it.eu/nl/shop/servers/1u-servers

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
Voor dat geld heb je ook een goede Dell R200 server. Met een 3,4Ghz Xeon E3 zit je nog on de 1000 euro, en 3 jaar garantie.

Wat voor specs zoek je? Wat voor prijs? Ik zou iig niet aan de slag gaan met zelfbouw, lekker iets van de grote systembuilders als Dell, HP. Je wil gewoon probleemloos 3 jaar draaien en als er wat kapot gaat lekker garantie hebben dat het vervangen wordt. Kost misschien net paar tientjes meer, maar je hebt er zoveel meer plezier van. Ik heb zelf er ook geen spijt van dat ik toendertijd een dell 2950 heb gekocht, draait als een trein. Ook wat fijn is als je bv wil virtualiseren dat zoiets ook makkelijker gaat...

Verwijderd

Topicstarter
@KerberosX
Ik had nog niet bij Supermicro gekeken. In een ver verleden veel problemen mee gehad, en nu elke keer als ik dat merk zie krijg ik het zelfde gevoel er bij. Mocht mijn zoektoch op niets uitlopen, ga ik hem zeker nog wel meenemen.

@Freezerator
Op dit moment ben ik uitgekomen op de HP ProLiant DL120, met 2x een 3.3Ghz Xeon E3 er in en 12GB ECC mem. Echter, blijkbaar is het bestellen van deze server weer een heel andere uitdaging. Tot dus toe elk bedrijf waar ik hem vind (voornamelijk via de website van HP) krijg ik te horen "we leveren enkel aan bedrijven". Verder zoeken dus. Ik zal ook eens bij Dell kijken naar de R200, bedankt daarvoor.

#edit Ik heb nog even gekeken bij Dell, maar ik vind hier helaas niet wat ik zoek. Ik kan enkel E3 based systemen vinden die in single CPU configuratie staan. Als ik naar dual socket wil bij Dell dan kom ik aan prijzen en configs die niet in de buurt van mijn wensen liggen ;) Enig idee of Dell dualsocket configs heeft op basis van de E3 Xeons?

Ik heb nog 2 Cheetah 15k5 SAS drives liggen welke in de kast moeten passen. Deze moeten in RAID1 kunnen draaien. Verder geen speciale specs nodig. Prijs is ook niet zo'n issue, maar als ik rond de 2000,- uit kan komen zou het mooi zijn.

Voor virtualisatie heb ik al een server draaien, zo'n jaar of 2-3 geleden gekocht (zelfbouw), nogsteeds erg tevreden over! De functie van de nieuwe server echter wordt puur gameserver en zal Linux Debian draaien.

#nog een edit
Het lijkt er op dat HP foute informatie heeft staan op hun website. Hier staat dat ze de server kunnen leveren in dual socket setup, maar alle resellers melden me nu dat dit geen mogelijkheid is.

#Extra edit
Volgens een Intel data sheet kan de E3 niet in dual setup draaien. Opzoek dus naar een alternatief! Suggesties zijn meer dan welkom :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2012 14:21 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Dell R410. Even bellen naar dell voor de configuratie met een 2e cpu. Offerte krijgen per mail, daarna vragen of er nog wat af kan en dan heb je een scherpe prijs. Kan je hem ook zonder hard disks bestellen via de telefoon...

Verwijderd

Topicstarter
@Freezerator

Thanks! Ik begin nu wel erg te twijfelen over wat ik nou moet gaan kiezen. 1 Ding vergat ik nog te melden, omdat het gameservers zijn heb ik CPU's nodig met een hoge clock per core. Dit omdat gameservers, helaas, allemaal singe-threading zijn. Een volle server moet dus te draaien zijn op 1 core.

Nu heb ik een offerte laten maken voor dit systeem;
RECT Rack Server RS-8560B4
Intel Xeon Processor E3-1270v2 (3.50 GHz, 8 MB);
4x Kingston DIMM 4 GB PC3-10600 ECC;
SuperMicro X9SCM-F;
SuperMicro System Management Card (on Board);
3ware SAS 9750-4I;
Slim-Line DVD-writer;
Chenbro 19" rack-server-case 1U (black) with 4x HotSwap;
Mounting bracket set;
Zippy 500 watt power supply;

Deze zou incl. btw rond de 1800,- euro komen. Voordelen van dit system, hoge clock op de CPU. Nadeel, het is een single CPU systeem. Ik zou dan dus 4 cores tot mijn beschikking hebben, en als ik meer power nodig heb kost een extra server weer ruimte in het DC. Voordeel, prijs per systeem is lager, dus mocht er 1 defect gaan is het niet zo'n hoge koste post (huidige servers kosten ong. 3k per stuk).

Nu zit ik bij dell te kijken op de url die je doorgegeven heb. Dit zou dat hier op uitkomen;

2x Intel Xeon E5640, 4C, 2.66GHz, 12M Cache, 5.86GT/s, 80W TDP, Turbo, HT, DDR3-1066MHz
16GB Memory for 2CPUs, DD3, 1066MHz (2x8GB Quad Ranked LV RDIMMs)
SAS 6/iR Controller, for Cabled HDD Chassis

Ik zou dan rond de 2900,- uit komen.

Voordeel hier is dan dat ik meer power in 1U heb zitten, maar wel 1100,- meer prijs.

Ik zit me flink achter de oren te krabben over wat nou wijsheid zou zijn...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Eigenlijk zul je nog een klein rekensommetje moeten maken. De prijs van een 1u single socket server, vs een dual socket. En dat dan uitzetten tegen de kosten van 2u vs 1u, dus hoe lang je er over doet voordat zo'n 1u apparaat voordeel biedt. (uitgaande van een economische levensduur van zeg 10 jaar max).

En daarnaast ook kijken naar de maximale load. Als je 60% van je power over hebt omdat de game in kwestie gelimiteerd is op het aantal spelers bijvoorbeeld, heeft het geen zin om sterkere hardware te plaatsen.

-_-

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Wat voor gameservers wil je erop draaien als ik vragen mag?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Pagina: 1