PC loopt vast tijden bios update..

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sjoorr
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-03 00:04
Goedemiddag,

Ik heb al een tijdje een probleem met mij pc.
Het gaan hier om een Antec One Hundred met de volgende componenten:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition,
Asrock 870 Extreme3 R2.0
Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e
CML8GX3M2A1600C9
Corsair Builder CX500 V2

Mijn probleem is dat de pc heel onregelmatig blauwe schermen geeft.
Dit is gebeurt tijden het gamen maar ook als de pc gewoon aan staat en niet gebruikt wordt.
Na een tijdje heb ik toch besloten om maar eens te gaan onderzoeken wat hier de oorzaak van is.

Allereerst heb ik de hdd vervangen omdat deze regelmatig tikkende geluiden maakte.
Daarna heb ik een schone installatie van windows uitgevoerd.
Alle drivers netjes vanaf de asrock site gedownload en geinstalleerd.
Echter bleef ik toch veel blauwe schermen krijgen waaronder, driver_irql_not_less_or_equal en page_fault_in_nonpaged_area.
Memtest gedraaid op beide geheugens maar deze kwamen allebei zonder foutmeldingen uit de test.
Toen weer geprobeerd op te starten met 1 geheugen module, weer blauw scherm.
De andere geheugen module geplaatst en deze keer starte hij wel netjes door.

Enkele keren opnieuw opgestart en ook nogmaals memtest en chkdsk gedraait.
Dit ging allemaal zonder problemen.

Nu komt het.

Ik ben de bios van het moederbord gaan updaten.. versie was 1.40 en laatste versie was 1.80
De update van 1.40 naar 1.50 ging zonder problemen.
Tijdens de update van 1.50 naar 1.60 is de pc vastgelopen.

Muis,keyboard werkt niet, ook numlock/capslock lampjes werken niet.

De pc staat momenteel nog steeds aan met het bios update scherm( ong 1 uur)..echter heb ik er weinig vertrouwen in dat hij nog in beweging gaat komen.

Mijn vraag is dus wat ik op dit moment het beste kan doen/prbberen.

Alvast bedankt!

n.b. heb de bios uitgevoerd in de windows omgeving en niet via de bios.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 18:46

BiLo

PSN: toiletcleaner

n.b. heb de bios uitgevoerd in de windows omgeving en niet via de bios.
Volgens mij is dit al je eerste fout, het is leuk dat het in Windows kan, maar om dat nou vervolgens op een instabiele computer te doen is natuurlijk niet erg slim.

Ik hoop dat het na de reboot nog werkt! Je kun nu iig niks doen.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Te laat in dit geval, maar je kunt er ook in een keer de laatste er op gooien.

• Sjoorr
Net de pc herstart en het scherm blijft helemaal zwart..

Valt hier nog iets aan te redden? Of kan ik deze nog aanmelden onder garantie?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Je CPU moederbord slopen door een bios-update zal waarschijnlijk niet onder garantie vallen...

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 23-08-2012 13:46 . Reden: Foutje ]

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je CPU zal echt niet stuk gaan door een biosupdate hoor.

Je kunt eens kijken of je je bios kunt hotflashen, of bijv via flashbios.org een nieuwe chip aanvragen (als er een losse chip op je bord zit).

• Sjoorr
Ik bedoelde het moederbord aanmelden onder garantie. Neem aan dat daar het probleem ligt.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is geen garantie, je hebt zelf je moederbord gesloopt. In dit geval ligt het probleem dus (hoe vervelend ook) bij jezelf.

[ Voor 37% gewijzigd door Aghanim op 23-08-2012 13:46 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:08

paularts

Paulux !!!!!!

Waarom update je je bios naar 1.4->1.5->1.6 als de laatste versie 1.8 is je had ook meteen 1.8 erop kunnen zetten.
Bios update is meestal een erase -> write van de chip.

je zou nog kunnen proberen om van af de promt (als je die krijgt) het "Dos" tooltje van de fabrikant te gebruiken

(even de stroomer helemaal af (stekker er ook uit!!) stekker erin bios batterij eruit, reset knopje (edit bios reset knopje jumpertje whetevertje..) in houden batterij er weer terug in klikken knopje los laten en dan powerknop en hopen op het beste)

[ Voor 30% gewijzigd door paularts op 23-08-2012 13:53 . Reden: recovery ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Sjoorr
Ja dat is inderdaad stom van me geweest.. Net zoals dat ik het beter had kunnen draaien vanuit de bios.
En ik krijg helemaal niets meer te zien in het scherm dus kan ook nergens van booten :/

Maar ik kan het altijd proberen om deze aan te melden onder garantie, heel vaak testen ze dit niet eens..

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Ik neem aan dat in dit soort gevallen de reset bios jumper op t mobo ook geen effect heeft he?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Sjoorr
Nee heeft helaas niets geholpen

• Aghanim
  • Niet online
SubWolF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:50:
Maar ik kan het altijd proberen om deze aan te melden onder garantie, heel vaak testen ze dit niet eens..
Je gooit zeker ook zelf je telefoon in de vijver omdat ie toch verzekerd is ;(

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
SubWolF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:50:
Ja dat is inderdaad stom van me geweest.. Net zoals dat ik het beter had kunnen draaien vanuit de bios.
En ik krijg helemaal niets meer te zien in het scherm dus kan ook nergens van booten :/

Als je nog een oude floppy drive heb, kan je kijken of hij die wilt pakken als het systeem gepowerd wordt. Dan moet je uitzoeken hoe de bios op de floppy moet staan :Y)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Kan de TS echt geen garantie claimen? Hij heeft de BIOS update toch uitgevoerd via de methode die beschreven staat in de user manual?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Aghanim
  • Niet online
Big Womly schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:53:
Kan de TS echt geen garantie claimen? Hij heeft de BIOS update toch uitgevoerd via de methode die beschreven staat in de user manual?
Waar maak jij dat uit op? Misschien heeft hij een foutje gemaakt, de verkeerde bios geflasht etc. Ook al is het goed gegaan wordt het erg lastig om te bewijzen dat het niet de schuld van TS is. Dit wordt denk ik rekenen op coulance vanuit ASRock.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12
Als je pc een blauw scherm geeft wanneer je hem boot met 1 ram dimm en bij de andere vast loopt.
Heb je dat andere reepje in hetzelfde slot gedaan als diegene die problemen gaf? Zo nee, dan kan het slot stuk zijn, maar zoals ik het zo lees, dan is dat ram reepje stuk.

Maar daar heb je nu weinig aan.
BIOS chip vervangen is je enigste optie hem weer aan de praat te krijgen.

Je hebt nu je bios gesloopt door te updaten met een slechte ram reep.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik de TS was zou ik gewoon garantie claimen op het bord en uitleggen wat er is gebeurd. Een beetje biosupdate ding is tegenwoordig wel zo foolproof dat dit soort dingen niet meer zouden moeten gebeuren. Dus gewoon aangeven wat er aan de hand is, en misschien dat ze 't bord nog wel voor je kunnen herstellen.

• Danny the dog
Sowieso kan hij beter eerst contact opnemen met AsRock.
Gewoon zeggen dat hij een Bios update heeft gedaan via de windows tool en dat de pc nu niets meer doet.

Hoe meer info je aan zo'n partij doorspeelt, hoe meer je jezelf in de vingers snijdt.

• Sjoorr
Heb net even gebeld met 4Launch waar ik destijds het mobo het besteld.
Ik kan het moederbord gewoon opsturen omdat hij nog binnen de garantie valt.

Zal wel zo fijn zijn als ik een nieuwe/gerepareerde terug krijg, aangezien ik inderdaad niets fout heb gedaan.

• Danny the dog
Ok, mooi geregeld!

Laat t hier maar ff weten als je het bordje (kosteloos) retour hebt!
Succes!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:45
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Asrock Extreme4-M Z77 (gisteren).
Ik had hem ook bij 4Launch besteld, op 10-08. Dus net geen 2 weken geleden, heb ze even gemaild. Als ze niet over een uur reageren bel ik nog even (tot 19:00 telefonisch bereikbaar :p ).

Ik snap niet dat dit dus zo vaak mis blijkt te gaan bij Asrock (google maar eens, hoevaak)....
Het is mij 2 x gelukt, de 3de keer mislukte het zonder reden... (ik durf denk ik alleen nog maar via USB te doen vanaf nu haha).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Een moederbord met dual bios is dan toch wel handig he... :p

• alaintje
Snap niet waarom ze dat niet allemaal hebben, dacht toch wel dat ik dat had op een moederbord van ~100+ euro. Dat is toch niet echt meer budget. vanaf extreme4 zit je in het net wat hogeren segment.

Iets moet de prijs toch weer drukken zie je maar...

• maarten12100
  • Laatst online: 03-08 14:10
alaintje schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:53:
Snap niet waarom ze dat niet allemaal hebben, dacht toch wel dat ik dat had op een moederbord van ~100+ euro. Dat is toch niet echt meer budget. vanaf extreme4 zit je in het net wat hogeren segment.

Iets moet de prijs toch weer drukken zie je maar...
Een extra eeprom kost nog geen 25 cent al helemaal niet als je ze in massa besteld.
Er is simpelweg geen reden om er 2 op te zetten aangezien een bios flashen bij mensen met een beetje ervaring gewoon goed gaat.
Het is niet voor niks dat als je er niks van snapt of je te lui bent om je er in te verdiepen het heel erg word afgeraden.
Flashen vanuit windows is gewoon erg risicovol dat samen met afsluiten na een gefaalde flash zijn de 2 top redenen waarom het fout gaat/ging.

Klote voor de TS maar het is wel te repareren alleen aangezien je hiermee de mist in bent gegaan heb je daar vast geen zin in.
Het is een bios flash tool die je gewon op de chip monteert op alle 8 de pootjes deze brengt de chip of in een HIGH state of in een LOW state en flash dan een nieuwe bios eroverheen.
Vrij simpel aangezien het gewoon doet wat je normaal via je dos prompt zou doen.

• len-art
Er is simpelweg geen reden om er 2 op te zetten aangezien een bios flashen bij mensen met een beetje ervaring gewoon goed gaat
Een 2e bios chip is niet alleen maar voor wie zijn bios flashback verknalt. Kan ook handig zijn tijdens het overklokken als je bijvoorbeeld net een verkeerde instelling aanpast. Is mij wel een keer gebeurt :P wat was ik blij met de 2 bios chip op mijn board.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

lennard-96 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:00:
[...]

Een 2e bios chip is niet alleen maar voor wie zijn bios flashback verknalt. Kan ook handig zijn tijdens het overklokken als je bijvoorbeeld net een verkeerde instelling aanpast. Is mij wel een keer gebeurt :P wat was ik blij met de 2 bios chip op mijn board.
Nou als ik iets verkeerd zet qua oc, reboot ie maximaal 3 keer en de 4e keer zet ie alles weer op default en doet alles het weer als voorheen, dus om daar nou een 2de bios chip voor te hebben...
Het is wel handig in het geval van de TS, had ie nog een fail-safe gehad en had weer een RMA gescheeld.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• maarten12100
  • Laatst online: 03-08 14:10
lennard-96 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:00:
[...]

Bij mij is het altijd zo geweest dat als ik een verkeerde overklok had dat hij gewoon defaults lade.
Maar ik heb al een paar jaar geen bordjes meer die zowieso overklok functies hebben.
Ik ben op nog geen enkel serverbordje een dubbele bios chip tegen gekomen het leek mij altijd marketing onzin maar kennelijk is het soms handig.

• len-art
Bij mij is het toch fout gegaan bij het overklokken. Hoe ik dit weet? Het bios fail lampje begon te knipperen en stopte pas toen ik mijn primaire bios chip overschreef met mijn 2e bios chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lennard-96 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:47:
Bij mij is het toch fout gegaan bij het overklokken. Hoe ik dit weet? Het bios fail lampje begon te knipperen en stopte pas toen ik mijn primaire bios chip overschreef met mijn 2e bios chip.
Met overcklocken gaat het bij de meeste wel eens mis , je zoekt immers de grens op van wat je pc kan .
Maar je biosromchip kun je daardoor niet corrupt maken en de meeste mobos zijn weer te reseten via workarounds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Kijk eens goed in de manual van je mobo, vaak hebben asus / asrock nog wel mogelijk heden om je bios te restoren na een bad flash.
Bv van af de orginele cd /dvd die bij het bord zat.
spoiler:
(ja asrock is inmiddels een zelfstandig bedrijf ik weet het echter hebben ze genoeg features van asus over genomen of geleend)

Pc aanzetten met dvd op 1e sata poort rest af koppelen en dvd er instoppen, aanzetten en kijken of er iets gebeurt.
Als je cd/dvdrom iets anders gaat doen en lekker zn gang laten gaan.
Uurtje later terug komen en bij mijn asus was inieder geval het bios terug geflashed
( :X van 1012 naar 0807 of zo)maar hij deed het wel weer _/-\o_

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad dat klopt dat die asus cd opstart ,had pasgeleden een te nieuwe versie intel rom gemod in mijn bios rom file waarna de pc in raid en AHCI niet opstarte .Het enge was dat er allemaal smileys op het scherm zaten dus ik dacht aan een virus }:O
De cd van asus starte wel op , heb alleen verder gezocht en in IDE mode starte die nog wel op en kon weer een andere rom flashen via de bios .
Er is wel wat van slag want de mobo temperatuur is ineens constant 75 graden in de bios en windows ook , zelfs als die net opstart. Dat klopt dus niet ,kan een sensor zijn die het begeven heeft .Of de informatie van de sensor komt niet goed aan :)

• alaintje
Al iets gehoord?
Bios flashen mislukken kan iedereen gebeuren hoor.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat zitten jullie tog allemaal te zeggen dat OP iets fout heeft gedaan tijdens het flashen? Als je PC vastloopt tijdens het flashen dan kan je toch niks beters doen dan lang wachten en dan de PC uitschakelen?

Ik heb trouwens ook al eens een mislukte flash gehad met mijn Asrock plankje. Eerste keer kreeg ik een foutmelding in het midden van het flashen, damn wat was ik toen bang dat het verneukt was. De flashprocedure gewoon nog een keer gestart en toen werkte hij nog wel. Maar dat kan natuurlijk niet meer als je PC is vastgelopen.

Leuk dat je hem nog kon binnendoen! :Y

Android developer & dürüm-liefhebber

• alaintje
Bij een garantie beoordelen wij in eerste instantie het defect om zoveel mogelijk te voorkomen dat wij een werkend product als RMA aanbieden aan de fabrikant. Mocht hierbij blijken dat het product niet defect is dan worden hiervoor € 10,00 onderzoekskosten aan u in rekening gebracht plus € 6,00 indien wij het product weer naar u terug moeten zenden. Het product wordt dan naar u retour gezonden. In tweede instantie beoordeelt de fabrikant of het product defect is. Als deze vaststelt dat het product niet defect is dan worden hiervoor € 50,00 onderzoekskosten aan u in rekening gebracht. Als het product wel defect wordt bevonden krijgt u in de meeste gevallen in 2 tot 4 weken een nieuw of vervangend product.
aldus 4launch.

Ik vind dit nogal duur als zij dit moeten opsturen naar Asrock(die 50 euro).6
Ik hoop toch dat zij het wel kunnen oplossen: een BIOS flashen hardwarematig (wat een beetje computerwinkel toch wel kan lijkt mij) is niet moeilijk (denk ik)... En dat is het enigste wat hoeft te gebeuren.

In het ergste geval moeten we(OP en ik) 16 euro betalen en hebben we weer een defect product thuis (ik wil de gok van 50 euro niet wagen om het op te sturen naar Asrock). En moeten we vervolgens iemand zoeken met een flash-apparaat (en die vervolgens betalen...) :p .

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Hotflashen gaat niet, chip zit vast op het bord.
Zou toch kijken wat er gebeurt als je de orginele cd er instopt met alleen de optical aangesloten.
voor het zelfde geld flashed hij je bios en doet alles het daarna weer gewoon.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
op de CD staan drivers voor zoover ik weet, geen bios dat ik weet.
Waar heb ik die dvd uberhaupt :/ .

• alaintje
Ik heb gewoon nog niks gehoord, jij wel OP ?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb ooit me MSI platinum opgestuurd met een briefje erbij dat hun bios update tool een FAIL was/is.
Ik kreeg netjes me moederbord terug met het bios erop wat ik wou flashen .
Dit had niets met user errors te maken maar gewoon brakke software wat de fabriekant nog toe gaf ook.

Als de TS de juiste methode heb gebruikt om een bios te flashen valt dit gewoon onder garantie.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Sjoorr
Haha het heeft even geduurd, maar hij is weer terug!

4Launch heeft het mobo opgestuurd naar Asrock en die hebben hem gerepareerd/omgeruild.
Dus kan weer aan de slag met de pc, deze keer maar wel de bios updaten buiten de windows omgeving :$
Pagina: 1