Ik heb nu sinds twee weken de Polaroid MIDC700. Dit is een prima tablet voor €77 bij de Kijkshop.

Nu heb ik een manier gevonden om de tablet te rooten. Zelf gebruik ik Linux, dezelfde methode zou voor OS X ook moeten werken. Voor alle Windows-gebruikers, sorry. Ik kan jullie (nog) niet verder helpen. Misschien later.
Alle instructies zijn geschreven op een systeem met Linux Mint 12, maar op andere Linux distro's, BSD's en OS X zou alles (bijna) hetzelfde moeten werken. Voor windows heb ik helaas nog geen oplossing.
Zorg ook dat usb debugging op de tablet aan staat.
Dit is te vinden bij Instellingen => Opties voor ontwikkelaars => USB-foutopsporing
Op mijn machine werke adb niet direct goed samen met mijn tablet. Het was nodig om het vendor id (2207) toe te voegen aan een bepaald bestandje.
Om te controleren of alles werkt, doen we het volgende:
2207:0006 is het device nummer van mijn tablet in android mode.
Nu gaat het scherm uit. Wacht even 10 seconden, en doe daarna (op Linux):
2207:290a is het device nummer van mijn tablet in flash mode.
Als je dit ziet staat de tablet nu in de flash mode.
Nu gaan we de memory offsets lezen. Deze zijn o.a. terug te vinden in de kernel opties, die ergens in de bootloader staan. Gelukkig staan die helemaal voorin in het geheugen. Om het wat leesbaarder te maken gebruik ik grep en sed om de offsets netjes te printen voor je
Hier zie je alle partities die op de flashchip staan. Het gaat nu om de system partitie, want daar willen de de beroemde/beruchte su binary neerzetten.
0x00100000@0x0025c000(system)
De offset van de systempartitie is 0x0025c000 en de size is 0x00100000.
Als file iets anders laat zien dan een ext3 filesystem heb je misschien de offset en size omgewisseld, of een typfout gemaakt. Nu is dat niet zo erg, want je bent aan het lezen. Als je straks bij het schrijven deze fout maakt kan dat veel ernstigere gevolgen hebben...
Natuurlijk willen we de su binary erop zetten. Eerst downloaden en uitpakken natuurlijk. Kies su-bin-*-arm-signed.zip (waar * het versienummer is, op moment van schrijven 3.1.3).
We hebben alleen de binary nodig, de Superuser app zelf halen we straks uit de Play Store, zodat we steeds automatisch de nieuwste versie hebben.
Als de permissies in laatste regel overeenkomen met wat hierboven staat heb je nu correct su geinstalleerd op de image van je system partitie.
Let op dat je dezelfde offset en size gebruikt als in stap 5, maar dat de r verandert in een w en de > in een <!
Nu kunnen we de tablet rebooten, terug naar android mode.

Als er ergens iets fout gaat hoor ik het graag in de reacties.
Ook als iemand de toetsencombinatie voor de flash mode weet te achterhalen word ik erg blij!
En, veel plezier met de goedkope geroote Polaroid White Line tablets!

Nu heb ik een manier gevonden om de tablet te rooten. Zelf gebruik ik Linux, dezelfde methode zou voor OS X ook moeten werken. Voor alle Windows-gebruikers, sorry. Ik kan jullie (nog) niet verder helpen. Misschien later.
Disclaimer
Voordat je begint, besef wel dat het rooten van je tablet mogelijk gevolgen heeft voor de garantie. Ook kan ik niet garanderen dat je tablet werkt, en altijd blijft werken. Als je op het verkeerde moment een typfout maakt is het mogelijk je tablet onherstelbaar te beschadigen en/of de kat van de buren te vergiftigen.Waarschuwing!
Het zou mogelijk moeten zijn om de tablet in flash mode te krijgen met een bepaalde toetsencombinatie met de volumeknoppen en de power knop. Dit is mij nog niet gelukt. Ik krijg de tablet alleen in flash mode via adb. Dat betekent dat het onmogelijk is om de tablet in flash mode te krijgen als android niet meer (volledig) werkt. Dus als je een fout maakt (bijvoorbeeld een verkeerde offset) bij het flashen van de system image, en je probeert de tablet te rebooten, is het (voor zover ik weet) onmogelijk om opnieuw te flashen en de schade te herstellen! Wees voorzichtig!Alle instructies zijn geschreven op een systeem met Linux Mint 12, maar op andere Linux distro's, BSD's en OS X zou alles (bijna) hetzelfde moeten werken. Voor windows heb ik helaas nog geen oplossing.
Benodigdheden
- Een computer met Linux en/of OS X
- adb, onderdeel van de Android SDK
- rkflashtool
- Superuser's su binary
- Een Polaroid White Line tablet, natuurlijk! Ik heb zelf alleen de 7" versie, de MIDC700.
Instructies
Stap 1
Linux
Eerst moeten we rkflashtool compilen. Op Debian/Ubuntu/Mint gaat dat zo:$ sudo apt-get install build-essential libusb-1.0-0-dev unzip $ wget "http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=785592&d=1321547155" -O rkflashtool.zip $ unzip rkflashtool.zip $ gcc -o rkflashtool rkflashtool.c -lusb-1.0 -O2 -W -Wall -s
OS X
Er is voor OS X een kant-en-klare rkflashtool binary.Stap 2
Nu hebben we adb nodig, deze kun je hier downloaden. Pak deze vervolgens ergens uit.Zorg ook dat usb debugging op de tablet aan staat.
Dit is te vinden bij Instellingen => Opties voor ontwikkelaars => USB-foutopsporing
Op mijn machine werke adb niet direct goed samen met mijn tablet. Het was nodig om het vendor id (2207) toe te voegen aan een bepaald bestandje.
$ adb kill-server $ echo 2207 >> .android/adb_usb.ini
Om te controleren of alles werkt, doen we het volgende:
Linux
$ android-sdk-linux/platform-tools/adb devices List of devices attached 0123456789ABCDEF device $ lsusb [...knip...] Bus 001 Device 023: ID 2207:0006 [...knip...]
OS X
adb zou op OS X hetzelfde werken als Linux, alleen OS X kent geen lsusb. Wel system_profiler SPUSBDataType. Probeer hiermee het device nummer te achterhalen. Ik heb geen voorbeelden hiervan op OS X.Stap 3
Nu gaan we de tablet herstarten in flash mode. Hierbij staat de tablet wel aan, maar blijft het scherm uit. Er is een toetsencobinatie om de tablet in flash mode te rkijgen, alleen bij mij werkt dat niet. Volgens de telefonische helpdesk was dat vol- en power samen vasthouden voor 8 seconden. Dit werkte niet. Wat wel werkd is het volgende:adb reboot-bootloader
Nu gaat het scherm uit. Wacht even 10 seconden, en doe daarna (op Linux):
$ lsusb [...knip...] Bus 001 Device 025: ID 2207:290a [...knip...]
2207:290a is het device nummer van mijn tablet in flash mode.
Als je dit ziet staat de tablet nu in de flash mode.
Stap 4
code:
1
2
3
4
5
6
| rkflashtool: fatal: usage: rkflashtool b reboot device rkflashtool r offset size >file read flash rkflashtool w offset size <file write flash offset and size are in units of 512 bytes |
Nu gaan we de memory offsets lezen. Deze zijn o.a. terug te vinden in de kernel opties, die ergens in de bootloader staan. Gelukkig staan die helemaal voorin in het geheugen. Om het wat leesbaarder te maken gebruik ik grep en sed om de offsets netjes te printen voor je
$ ./rkflashtool r 0 1 | grep -a CMDLINE | sed -e "s/[,:]/\n/g" rkflashtool: info: interface claimed rkflashtool: info: reading flash memory at offset 0x00000000 CMDLINE console=ttyS1 115200n8n androidboot.console=ttyS1 init=/init initrd=0x62000000 0x800000 mtdparts=rk29xxnand 0x00002000@0x00002000(misc) 0x00008000@0x00004000(kernel) 0x00008000@0x0000c000(boot) 0x0000c000@0x00014000(recovery) 0x00100000@0x00020000(backup) 0x0003a000@0x00120000(cache) 0x00100000@0x0015a000(userdata) 0x00002000@0x0025a000(kpanic) 0x00100000@0x0025c000(system) -@0x0035c000(user)
Hier zie je alle partities die op de flashchip staan. Het gaat nu om de system partitie, want daar willen de de beroemde/beruchte su binary neerzetten.
Waarschuwing!
Ik weet niet of de offsets bij elke tablet hetzelfde zijn. De 8: en 9,7" versies hebben 8GB geheugen in plaats van 4GB, dus dan verschillen de waardes sowieso. Kopieer dus niet zomaar deze waardes, maar controleer deze zelf!0x00100000@0x0025c000(system)
De offset van de systempartitie is 0x0025c000 en de size is 0x00100000.
Stap 5
Nu we de offset en size van de system partitie weten, kunnen we deze gaan lezen. Dit is 512MB, en duurt op mijn systeem ruim een minuut.$ ./rkflashtool r 0x0025c000 0x00100000 > system.img rkflashtool: info: interface claimed rkflashtool: info: reading flash memory at offset 0x0025c000 rkflashtool: info: reading flash memory at offset 0x0025c020 [...knip...] rkflashtool: info: reading flash memory at offset 0x0035bfc0 rkflashtool: info: reading flash memory at offset 0x0035bfe0 $ file system.img system.img: Linux rev 1.0 ext3 filesystem data, UUID=95f7a93e-cac8-4cfb-9aec-415529f4f35f, volume name "system"
Als file iets anders laat zien dan een ext3 filesystem heb je misschien de offset en size omgewisseld, of een typfout gemaakt. Nu is dat niet zo erg, want je bent aan het lezen. Als je straks bij het schrijven deze fout maakt kan dat veel ernstigere gevolgen hebben...
Stap 6
We kunnen dit filesystem eenvoudigweg mounten, daar alles mee doen wat we willen, unmounten, en weer terugschrijven naar de tablet.Natuurlijk willen we de su binary erop zetten. Eerst downloaden en uitpakken natuurlijk. Kies su-bin-*-arm-signed.zip (waar * het versienummer is, op moment van schrijven 3.1.3).
We hebben alleen de binary nodig, de Superuser app zelf halen we straks uit de Play Store, zodat we steeds automatisch de nieuwste versie hebben.
$ sudo mount -o loop system.img /mnt $ sudo cp su /mnt/xbin/su $ sudo chown root:root /mnt/xbin/su $ sudo chmod 7755 /mnt/xbin/su $ ls -lh /mnt/xbin/su -rwsr-sr-x 1 root 2000 372K 2008-02-29 01:33 /mnt/xbin/su
Als de permissies in laatste regel overeenkomen met wat hierboven staat heb je nu correct su geinstalleerd op de image van je system partitie.
Stap 7
Nu gaan we de image unmounten, en terugflashen naar het apparaat. Dit duurt iets langer dan het lezen, anderhalve minuut bij mij.Let op dat je dezelfde offset en size gebruikt als in stap 5, maar dat de r verandert in een w en de > in een <!
$ sudo umout /mnt $ ./rkflashtool w 0x0025c000 0x00100000 < system.img rkflashtool: info: interface claimed rkflashtool: info: writing flash memory at offset 0x0025c000 rkflashtool: info: writing flash memory at offset 0x0025c020 [...knip...] rkflashtool: info: writing flash memory at offset 0x0035bfc0 rkflashtool: info: writing flash memory at offset 0x0035bfe0
Nu kunnen we de tablet rebooten, terug naar android mode.
$ ./rkflashtool b rkflashtool: info: interface claimed rkflashtool: info: rebooting device...
Stap 8
Terwijl je tablet aan het rebooten is, neem dan de tijd om (vanaf je desktop) de volgende apps te installeren.- Superuser, een front-end om applicaties die root (su) gebruiken te beheren.
- Busybox, een berg tools om een bruikbare shell te krijgen, zoals grep en wget.
$ adb shell shell@android:/ $ id uid=2000(shell) gid=2000(shell) groups=1003(graphics),1004(input),1007(log),1009(mount),1011(adb),1015(sdcard_rw),3001(net_bt_admin),3002(net_bt),3003(inet),3006(net_bw_stats) shell@android:/ $ su shell@android:/ # id uid=0(root) gid=0(root) groups=1003(graphics),1004(input),1007(log),1009(mount),1011(adb),1015(sdcard_rw),3001(net_bt_admin),3002(net_bt),3003(inet),3006(net_bw_stats) shell@android:/ #
Einde
Als het goed is heb je nu een geroote tablet. Het is misschien verstandig om usb debugging uit te zetten, maar op mijn apparaten staat het altijd aanAls er ergens iets fout gaat hoor ik het graag in de reacties.
Ook als iemand de toetsencombinatie voor de flash mode weet te achterhalen word ik erg blij!
En, veel plezier met de goedkope geroote Polaroid White Line tablets!
[ Voor 100% gewijzigd door Peetz0r op 02-09-2012 11:48 . Reden: extra waarschuwing voor offsets bij 8" en 9,7" ]