Huisserver uitbreiden.

Pagina: 1
Acties:

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:35
Hallo Tweakers,
Ik woon in een studentenhuis met 12 man en wij hebben samen een 2 TB huisserver. Ofwel een 2 TB hdd die aan een router hangt. Maar dit werkt prima en we kunnen allemaal lekker van de server streamen met XBMC.
Helaas is de 2 TB nu bijna vol en willen we er dus weer een 2TB bij kopen. Echter kan je die dan niet in de router steken dus we hebben een alternatief nodig. Op ibood zie ik wel eens zon apparaat langs komen waar je losse Hdd's in kan hangen maar die zijn vaak erg duur.

Mijn vraag aan jullie is dus wat is de beste manier om met zo min mogelijk middelen een grotere huisserver te realiseren.

Alvast enorm bedankt!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:44
Je zou je kunnen afvragen of je niet een hoop kunt verwijderen van die 2 TB.

Een andere optie is een oude computer ombouwen tot server, of inderdaad voor een NAS gaan. Dan lopen de kosten helaas wel op, maar als je die met 12 man kunt delen stelt het geen bal voor:

NAS: +/- 220 euro voor 2 bay, waar 2 x 3 TB in kan, 2 x 3 TB a 140 = 500 euro totaal.

500/12 = 41 euro de man.

Zomaar wat ideetjes. :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan het niet een USB hub gebruiken?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het lijkt me handiger wanneer je aangeeft wat je daadwerkelijk doet met je 'huisserver'. Als dat nu alleen simpel gedeelde mappen zijn dan zou je gewoon een simpele NAS ernaast kunnen zetten. Je hebt dan ineens wel 2 'thuisservers'. Een simpele NAS is niet veel duurder dan een USB harde schijf.

Dit kan echter wel een mogelijkheid zijn om eens te kijken naar handigere oplossingen. Dingen als synology kunnen bijvoorbeeld ook torrents downloaden of van nieuwsgroepen. Je hoeft dan niet meer je computer aan te laten staan wanneer je wat wilt downloaden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Zspirit
Bedankt voor de snelle reacties!
De 2 TB zit vol omdat wij allen muziek en film liefhebbers zijn.
Kortom we willen onze muziek en film collectie niet slopen.
2 verschillende netwerk locaties is geen probleem dan zouden we films en serieus of muziek op kunnen onder kunnen verdelen.

@knoxNL, 41 euro zo ik er voor over hebben maar er zijn helaas ook minder enthousiaste mensen in huis :)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
een switch voor een paar euro's en daarop deze netwerkschijf + een nieuwe inpluggen?
en dan op termijn nadenken over een NAS koop of zelfbouw (het NAS DIY-topic kan helpen, net als het zuinige server topic)

• Zspirit
Wat bedoel je met een switch? gewoon een usb hub? Had niet verwacht dat dit zou werken namelijk.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
Hoeveel ken je van hardware / heb je er voor over? Asus heeft namelijk een prachtig C60M1 nogwat bordje waar je 2GB geheugen op prikt, je koopt een tweedehands kast/voeding en je hebt een 100 euro server waar je zes schijven aan kan hangen. Wel is die tweedehands kast waarschijnlijk veel lomper dan een NAS, maar het geheel is goedkoper en beter uitbreidbaar.

Of, is dit dus niet wat je wil en wil je iets kant en klaars?
Zspirit schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:40:
Wat bedoel je met een switch? gewoon een usb hub? Had niet verwacht dat dit zou werken namelijk.
Zoiets, maar dan voor het netwerk. Dit is een goede en populaire bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

Maar misschien / waarschijnlijk heb je ook nog wel gewoon poortjes in je router vrij.

[ Voor 36% gewijzigd door marcop23 op 23-08-2012 12:45 ]

• Zspirit
Simpel gezegd moet het zo goed koop mogelijk. Ik als tech nerd wil natuurljik het lieft een NAS maar dit is te duur. Als ik rond de 120 euro uit geef is het een 10tje per persoon dat kan ik verantwoorden meer dan 200 wordt al heel lastig

verder hebben we simpel gezegd de 'hoofd router' met usb poort met 2TB hdd. Daaraan hangen 2 switches en een draadloze router geconfigureerd als switch. . In de 'hoofd router' is ook nog een lan poort over.

[ Voor 30% gewijzigd door Zspirit op 23-08-2012 12:50 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
Zspirit schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:47:
Simpel gezegd moet het zo goed koop mogelijk. Ik als tech nerd wil natuurljik het lieft een NAS maar dit is te duur. Als ik rond de 120 euro uit geef is het een 10tje per persoon dat kan ik verantwoorden meer dan 200 wordt al heel lastig
120 inclusief of exclusief de harde schijf?

Zoals ik al dingesde, een simpel systeem waar je FreeNAS op plant (op een usb stick installeert) kost je op die manier ongeveer 100 euro. Als daar een schijf bij moet zit je echter ruim over je budget.

Je kan ook gewoon een netwerkschijf kopen:
pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB

Op een ander IP, maar is wel te configureren verder. Het geheel verbruikt dan waarschijnlijk ook meer dan een NAS of zelfs een C60M1 gebaseerd systeempje.

Als het uitbreidbaar moet zijn, cq hij kan snel nog een keer volraken, ed, kan je veeeel beter een NAS kopen of zo'n systeempje als ik postte.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, hij bedoelde niet een usb hub, maar een netwerkswitch. Zijn opmerking kun echter je beter even naast je neerleggen aangezien hij niet helemaal goed gelezen heeft dat je in je huidige situatie niet een NAS hebt, maar een usb schijf welke je op je (met nas functionaliteit uitgeruste) router hebt aangesloten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
het is een USB-schijf ofwat??

ik dacht een netwerkschijf en is het een switch ;-)

en als je het nog niet geprobeert hebt met een usb-hub: waarom doe je dat dan niet eens eerst ?
(met een USB-key als "2de schijf")

@bovenbuur: en zo is het maar eens duidelijk dat men best voldoende in de beginpost zet ...

er wordt gesproken over een server terwijl we het gewoon hebben over een usb-schijf die aan een router hangt
(wat pas na mijn 1ste reactie duidelijk wordt blijkbaar)

[ Voor 23% gewijzigd door soulrider op 23-08-2012 13:07 ]

• Zspirit
Sorry voor de onduidelijkheid.
We hebben inderdaad een 2TB met usb aan een linksys e3000 router hangen.
Op zich lijkt zon Mybook live een prima oplossing dat het een losse schijf is is geen probleem.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 06:15
Je kunt een usb hub aan je linksys gooien

http://www.dd-wrt.com/php...highlight=connect+usb+hub

who put a "stop payment" on my reality check

• Nickvandelaar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 15:39
Ik dacht al dat ik dit topic lang geleden voorbij had zien komen, ik weet niet of het probleem al is opgelost?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Nickvandelaar schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:32:
Ik dacht al dat ik dit topic lang geleden voorbij had zien komen, ik weet niet of het probleem al is opgelost?
Volgens mij gaat het alleen om een financieel probleem, mag ik vragen vanwaar de interesse?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1