Eco Tuning

Pagina: 1
Acties:

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:37
Gents,

Ik kijk al enige tijd rond op internet over de voor- nadelen van eco-tuning, alleen kan ik hier bijna geen informatie over vinden.
Naast powertuning is het voor dieselmotoren ook mogelijk om een eco-tuning uit te laten voeren. Men beweert dat je hierdoor tot 15-20% zuiniger kunt rijden.
Door middel van specifieke tuning kan het NM-bereik (koppel/trekkracht) van de motor over het hele toerenbereik worden verhoogd

Hieronder een quote
ECO-Tuning systeem verlengt de inspuitduur niet, maar verhoogt de inspuitdruk. Hierdoor is er geen langere verbrandingstijd nodig. Het inspuiten onder hogere druk heeft als bijkomend voordeel dat bij een constant gereden snelheid in een kortere tijd dezelfde hoeveelheid benodigde brandstof wordt ingespoten. Hierdoor wordt een hoger rendement uit de brandstof, inspuitcyclus en zuigerslag verkregen.

Zijn er mensen die die al hebben laten doen of ervaring mee hebben?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
Volgens mij een pure marketing insteek.
Hang er een actueel labeltje aan, zodat het scoort in de zoekmachine's

Tuning past de bestaande eigenschappen aan naar wat de klant graag wil.
Er lopen hele lange discussie of het verhogen van het vermogen wel of niet zuiniger is.
Een insteek is dat er meer pk's beschikbaar zijn om het gewenste resultaat te bereiken (die versnelling) en dat dat dus minder brandstof zou kosten. Maar dat hangt ook weer heel erg af van hoe je het gaat gebruiken.
Ik zou me niet blindstaren op de geadverteerde resultaten.

Fabrikanten stoppen heel erg veel tijd en geld in de ontwikkeling, en leveren over het algemeen geen prutswerk. Dat het anders kan, ja. Maar of het daardoor beter wordt...
Iets met prestaties en levensduur.

Abort, Retry, Quake ???

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Er is een reden dat er powertuning is. Deze tuning kan, doordat de fabriek rekening moet houden met heel veel zaken (slechte olie, slechte brandstof, niet warm rijden, etc. etc.), waarvoor ze flinke marges inbouwen. Bij chiptuning haal je die marges eigenlijk weg. Overigens zijn er natuurlijk ook flink veel motoren die een bepaald vermogen hebben als differentiatie t.o.v. een ander model. Allemaal redenen waarom chiptuning kan bestaan.

ECO-Tuning daarentegen zou wel vreemd zijn. Een reductie van 15%-20% betekent voor veel auto's lagere belasting, veel lagere bijtelling (of equivalent in andere landen) en een lagere emissie voetprint (worden automerken tegenwoordig op afgerekend door Europa).

Het is ofwel onzin, ofwel hebben automerken verdomd goede redenen om deze techniek niet zelf toe te passen.

• aZuL2001
Bijkomende reden waarom chiptuning zo hot is imho : Het zal de bestuurder een zorg zijn als zijn lease auto tegen issues aanloopt. De mogelijke kosten van de gevolgen zijn niet voor hem.

Abort, Retry, Quake ???

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:37
Als ik een leaserijder zou zijn geweest dan zou het mij ook niks uitgemaakt hebben, wat een auto nou verbruikt. Maar omdat ik een privé-rijder ben en bijna 2000 km per maand rij, kan zo'n eco-tuning wel in de portomonnee schelen.
Een collega van mij heeft zo'n eco tuning 3 jaar geleden laten uitvoeren op zijn Volvo V70 2.5 diesel (2002) en hij schijnt dit wel daadwerkelijk te merken. (ong 17% zuiniger) als voorheen.
Ik begreep wel eens dat men fabrieksaf de motor heel laag instelt, waardoor men dit kan (mis)gebruiken om goed af te stellen.
Bij powertuning weet ik dat je, je turbo en koppeling meer gaat belasten.

• PWM
  • Niet online

PWM

Automerken geven honderden miljoenen uit om hun auto's een paar procent zuiniger te laten zijn middels nieuwe technologie. Neem nu de nieuwe cilinder uitschakeling bij VW (had je al bij grote V8en), hierbij worden 2 cylinders uitgezet (niet helemaal, er word niets meer ingespoten), als je geen vollast hebt. Pas als je op het gas trapt, worden de cylinders bijgeschakeld.

Om dit goed te doen zijn ze bij VW (en Bosch) met een paar honderd man een paar jaar bezig geweest. Resultaat? 15% beparing op papier. Al deze, dure mechanische, ingrepen leveren dus minder op, dan deze collega met zijn Volvo. Misschien moet VW eens met zijn tuner gaan praten ;)

17% besparing bij gelijke rijstijl is onmogelijk, gaat niet gebeuren, zeker niet op een manier die goed is voor het blok.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Eco tuning? Een kruk onder je gaspedaal -> dat maakt veel meer uit!

En nog even een puntje over de leaserijders? Stel dat ik zou chippen, dan zou ik juist willen voorkomen dat er iets mis gaat - als ze bij het leasebedrijf erachter komen - dan is het mijn schuld. Het is natuurlijk niet de bedoeling om iets te veranderen aan hún auto.

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 20:54
Toch lijkt het mogelijk, als ik alleen al naar mijn scooter kijk voordat alle begrenzers eraf waren rij je in principe met een gesmoord blok.
Hij gebruikte toen meer brandstof dan toen de begrenzers eraf waren.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je kan best een hoop tweaken en tunen voor beter verbruik, als je alleen maar naar verbruik kijkt.
-sloop de dieselkat dr onderuit, geeft alleen maar pompverliezen
-sloop de EGR dr uit, stopt je blok alleen maar vol zwarte kek die nergens goed voor is, instant brandstofbesparing.
-tune de post-injectie uit je ECU, zonder dieselkat doet dat toch niks meer, het is alleen maar extra diesel in de uitlaat pleuren zodat de kat beter zn werk kan doen.
-tune de pre-injectie dr uit, dat is alleen maar zodat t blok "niet zo dieselig klinkt", dan ratelt ie maar iets meer, scheelt weer brandstof..

enzovoort.. :) het kan dus wel, maar ik denk niet dat je dr met n simpele remap 20% besparing uit kan halen ;)

• aZuL2001
Blasterxp schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:32:
En nog even een puntje over de leaserijders? Stel dat ik zou chippen, dan zou ik juist willen voorkomen dat er iets mis gaat - als ze bij het leasebedrijf erachter komen - dan is het mijn schuld. Het is natuurlijk niet de bedoeling om iets te veranderen aan hún auto.
Het is nog sterker, je mag erg weinig aanpassen aan een auto. Er is een typegoedkeuring, en strikt genomen moet de auto daaraan voldoen.

Spoorverbreders, andere velgmaten, ook andere vermogens, tinten van ramen, bijplaatsen van verlichting, etc etc, veel modificaties zoeken de grenzen op van die typegoedkeuring.

Als je het heel letterlijk neemt is dus zelfs chiptuning niet toegestaan.

Abort, Retry, Quake ???

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 14:46
Was het niet zo dat je het vermogen van je auto mag opvoeren totdat het x% meer is en dat je dan langs de RDW moet. Dacht zoiets te hebben gelezen ooit.

• aZuL2001
Dat is de ene regel in het oerwoud van regels.

De typegoedkeuring is een andere. En die kunnen ze als kapstok gebruiken ondanks de zoveel % vermogenstoename.

Leuker kunnen ze het niet maken, maar zeker ook niet makkelijker. ;)

Abort, Retry, Quake ???

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:33

DropjesLover

Dit dus ->

itsleon schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:56:
Was het niet zo dat je het vermogen van je auto mag opvoeren totdat het x% meer is en dat je dan langs de RDW moet. Dacht zoiets te hebben gelezen ooit.
Kort samengevat: maximaal naar 140% van het originele vermogen, aantal cilinders, motorinhoud en type moet gelijk blijven en je moet er alsnog mee door de APK komen.

Banden harder oppompen dan standaard (naar ~ 4 bar)
dunnere/betere olie in de versnellingsbak
wagen lichter maken door stoelen, ruiten en velgen te vervangen
(metalen) plaat tegen de onderkant voor een recht aerodynamisch profiel
turbo er op schroeven voor een hoger thermodynamisch rendement (laten opkomen bij lage toeren)
andere nokken die een betere vullingsgraad geven op lage toeren
etc etc.

Eigenlijk gewoon een hoop dingen die je ook voor powertuning zou doen, want daar gaat het ook om efficientie op een gegeven moment. Alleen hoe je het inprogrammeert en toepast (zware voet) bepaalt of je zuiniger bent.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• PWM
  • Niet online

PWM

DropjesLover schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:14:
[...]

Kort samengevat: maximaal naar 140% van het originele vermogen, aantal cilinders, motorinhoud en type moet gelijk blijven en je moet er alsnog mee door de APK komen.
Nice, zelfs met mijn gare ABT tuning zit ik boven die 140% :)

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:24
Neem hier eens een kijkje: http://www.mijnbluemotion.nl/

Misschien staan er nog wat goede tips tussen! :)

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:24
PWM schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 18:07:
[...]

Nice, zelfs met mijn gare ABT tuning zit ik boven die 140% :)
1.8 TFSI?

• PWM
  • Niet online

PWM

Ja, 120pk -> 211 pk, 56% winst dus. Nou haalt ABT dat helemaal niet, maar 40% makkelijk.
Pagina: 1