Toon posts:

Drobo en pureFTPD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor een project wil ik een ftp server maken op een drobo. Nu wil ik accounts maken waarop iedereen zijn eigen map krijgt op de drobo. Nu heb ik het voor me kaar om de FTP server te laten draaien met poort forwarding en ik kan inloggen met een ftpclient en root-root.

Nu vraag ik me af hoe ik gebruikers kan toevoegen en het wachtwoord van de root kan aanpassen.
Ik heb al van alles geprobeerd en opgezocht op google, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Kan iemand mij op weg helpen?
Groeten,
Portapos

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar heb je op gezocht, wat heb je gevonden en wat werkt er niet van? Dat had je op z'n minst in je TS kunnen zetten. Nu staat het er meer als een stukje tekst om te laten lijken dat je hebt gezocht, terwijl het niet zo kan zijn.
Je geeft ook niet op welke FTP software je gebruikt.

Je kan niet met 'passwd' het wachtwoord aanpassen van root en via 'useradd' gebruikers toevoegen? Om vervolgens je FTP server in te stellen dat 't met lokale gebruikers inlogt en deze gelijk jailed naar hun home directory.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik filezilla op dit moment en ik kan gewoon de bestanden en mappen zien.
Hoe kan je dan precies die commando's sturen? ik heb wel adduser geprobeerd onder "filezille->server->voer aangepaste opdracht in." Maar dan returnt hij 500?
Het is aan de hand van dit document, http://download.pureftpd.org/pub/pure-ftpd/doc/README

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Open een command prompt op je Linux box (ssh, gewoon aanzetten met een scherm eraan, e.d.) en typ daar de door Hero of Time genoemde commands :)

Ergens in de configfile van ProFTPd staat een ding wat je op true moet zetten (of een # weghalen) om users in hun home te locken, dan kunnen ze niet daarbuiten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 23-08-2012 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een linux box? is dat een apparaat of een soort virtual linux?
Verder staan er ook geen configfiles op de drobo.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik raad je aan om meer in de materie te lezen. Als je hier post, wordt er enigszins verwacht dat je bepaalde kennis hebt. Als je al aangeeft dat je niet weet wat een Linux box is, vraag ik mij heel erg af of je hier wel goed zit.

Voor de goede orde, een Linux box staat ook wel bekend als een Linux doos, oftewel, een of ander apparaat wat Linux draait.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 14:47
En wat bedoel je met drobo? Is dat dropbox of iets heel anders? Wat meer informatie zou fijn zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door sfranken op 23-08-2012 14:17 . Reden: Beter lezen ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:02:
Wat is een linux box? is dat een apparaat of een soort virtual linux?
Verder staan er ook geen configfiles op de drobo.
Gezien bovenstaande opmerkingen vraag ik me af of je je doel gaat bereiken. Ik vermoed dat marcop23 met Linux-box de Drobo bedoelt, als pure-ftpd er op draait dan gebruikt het waarschijnlijk embedded Linux. En config-files staan er zeker wel op, alleen zie je die niet als je op de FTP-server bladert.
Wat je moet doen:
Dropbear downloaden en installeren (geen idee hoe, maar pure-ftpd is je ook al gelukt dus dat zal wel loslopen)
Putty downloaden
• Putty openen en bij Host Name het IP-adres van de Drobo opgeven
• Inloggen met root:root

Je zit dan ingelogd in het Linux-systeem waar de Drobo op draait en kan dan dit artikel volgen om naar hartelust accounts aan te maken. Let wel op, gebruikers komen terecht in hun eigen homedir en kunnen dan niet naar de bestanden die je op je shares hebt staan. Aangezien ze alleen op de ftp hoeven te komen, kan je de accounts aanmaken met useradd naam -d /pad/naar/je/shares -M -N -g nogroup -s /bin/false
En als je in die console zit, kan je met passwd het wachtwoord van root aanpassen.
Bovenstaande is met garantie tot aan de deur, al is de kans op defecten, explosies en/of overleden huisdieren vrij klein.
sfranken schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:15:
En wat bedoel je met drobo? Is dat dropbox of iets heel anders? Wat meer informatie zou fijn zijn.
Hoewel de topicstarter volgens mij niet écht weet wat 'ie doet, had een simpele zoekopdracht je verteld dat een Drobo een NAS-apparaat is..

[ Voor 9% gewijzigd door Demo op 23-08-2012 14:23 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kijk daar heb ik wat aan.
Ik was zelf al bezig met een live cd van linux om via een SSH commando users toe te voegen.
Enkel krijg ik nu steeds de error connection refused. dus ik neem aan dat de drobo geen SSH server heeft draaien. Dit zal wel opgelost zijn met de installatie van dropbear.

Maar ik zal dat artikel eens volgen en dan zien we wel waar het schip strand.

Bedankt en groeten,
Portapos

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2012 08:45 ]

Pagina: 1