• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik weet niet of het hier al besproken is.
Ik heb verschillende bladzijdes hier omgedraaid maar niet gevonden dus probeer ik het zelf maar.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een GSM-lader voor de fiets.
Deze lader wil ik aankoppelen aan de naafdynamo. (6V 2.4W wisselspanning)
Ik heb een Samsung Galaxy Note en daar zit een batterij in van 3.7VDC 2500mA
Ik heb de schakeling klaar en ik wil ze redelijk rap gaan solderen.
Ik had toch nog een vraag rond dat zelf opladen.

Weet hier iemand in hoever een GSM beschermd is tegen overladen?
Ik dacht eens ergens gelezen te heben dat er in de GSM iets gebouwd is wat overladen voorkomt.
Ik ben nu al twee dagen op zoek maar kan dat toch nergens meer vinden.
Daarom vraag ik het hier; is een GSM beschermd tegen overladen.

De originele lader heeft een output van 5V 0.700A dus die 5V zou al te veel zijn en daarom verwacht ik dat de GSM zichzelf beschermt.

Ik hoop op een beetje hulp, dank bij voorbaat.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04
Als jouw circuitje een spanningsbron van 5V is, wat ook de spanning van een USB poort is, komt het goed. Met overladen wordt volgens mij (!) dan ook laden wanneer de accu zijn maximale capaciteit heeft bereikt bedoeld, net het laden met een te hoge spanning.

Als je jouw circuitje post, zijn er vast wel een heel aantal mensen die weten of het goed komt (ik ben zelf ook geen expert namelijk).

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
De GSM accepteert 5V omdat dit lekker makkelijk is, je kunt dan namelijk met USB opladen. Er zitten vervolgens een aantal circuits in welke ervoor zorgen dat de spanning teruggebracht word naar rond de 4V zodat de accu opgeladen word.

Als je zelf iets wilt maken dan moet je er dus voor zorgen dat er een stabiel 5V signaal uitkomt, ook indien belast. Vergeet daarnaast niet dat sommige telefoons een "slimme" lader willen hebben, welke enige communicatie bied. Ik weet niet of jouw Note daar ook toe behoort, maar sinds de Nokia N900 hebben al mijn Nokia's dat wel gehad. Zorgt ervoor dat ze praktisch niet opladen met een "domme" lader welke gewoon een bepaalde stroom levert.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
Een GSM heeft een eigen laadcircuit voor de batterij en die beschermt idd tegen overladen, je telefoon ontploft niet als je hem een paar uur te lang aan de adapter laat hangen. Je eigen lader moet gewoon 5V (DC!) spanning leveren en het laadcircuit van de telefoon regelt de rest wel

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek eens op een UBEC, dit zijn handige dingen zie van een variabele spanning van 3 tot 12 volt gewoon 5 volt maakt. Kosten een paar euro en vormt een hele grote basis voor wat je wilt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• onkeltje
Amaai, dat ging snel.
Bedankt voor de vele reacties.

Er werd hier ook een schema gevraagd ...hier zou het moeten staan.
https://www.dropbox.com/s...sqff/Fiets%20GSMlader.jpg

Het is niet zo spectaculair maar als het goed werkt ben ik tevreden.
Veel lampjes en ledjes moeten daar niet inzitten want ik kan wel op de GSM zien of die opgeladen wordt of niet.
Ik wil dat vooral gebruiken als ik een weg wil volgens via GPS.
GPS verbruikt veel energie blijkbaar en mijn lading is opgebruikt na ongeveer 3 a 4 uur.
Als ik dan ondertussen nog een telefoontje zou krijgen ben ik al rap uitgeboerd en daarom dat ik graag wil kunnen bijladen tijdens het fietsen.
Misschien dat ik de GSM niet meer vol krijg maar ik ben al tevreden als hij het een paar uur langer zou volhouden.

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
je geeft niet echt aan hoe je de telefoon aan je lader gaat koppelen. Als je dat via usb gaat doen, controleer wel even of de telefoon laadt als hij alleen spanning krijgt via de 5V.

Ik weet van de iPhone dat ie ook een signaal op de datalijnen van de USB kabel heeft staan om te kunnen laden.

• marcop23
Uit het datasheet van een LM340T5:
Eerste pagina, rechts
The input voltage must remain typically 2.0 V above the output voltage even during the low point on the input ripple voltage.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat wanneer je 6V wisselspanning gelijk gaat richten met een bruggelijkrichter ook zo'n 6V overhoudt, iets oplopend naar 7V max bij 40 km/h. Gezien je (ik) niet vaak 40 km/h fietst, haal je dus nooit een spanning stabiel op 5V :)

Ja, ik heb 40 km/h gefietst met draadjes om mijn fiets en een stel getapete condensators en een multimeter :P

Owh, conclusie, je moet op zoek gaan naar een low-drop voltage regulator van, voor de zekerheid, het liefst onder de 1V.

Wat gebeurd er trouwens als je je mobiel op probeert te laden met een te lage spanning? Gewoon niets?

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 23-08-2012 12:30 ]

• memphis

memphis

Misschien zoiets?
http://www.hobbyking.com/...tage_Booster_for_BEC.html

Dit geeft je een breed spectrum waarbij je 5 volt blijft behouden.

• marcop23
memphis schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:48:
Misschien zoiets?
http://www.hobbyking.com/...tage_Booster_for_BEC.html

Dit geeft je een breed spectrum waarbij je 5 volt blijft behouden.
2.7V - 4.2V

Nee, deze verbrand je als je even doorfietst...
Volgens mij zijn die apparaatjes ook niet geheel bedoeld voor dit soort dingen.

Een simpele voltage regulator met daarvoor een bruggelijkrichter en een elco, en een elco er achter zou prima moeten voldoen lijkt me, alleen dan moeten te lage spanningen < 4.8V geen probleem zijn voor telefoons, en dat weet ik niet.

Iets simpels dat de spanning alleen doorlaat wanneer deze > 4.75 is bestaat vast ook wel, maar dat weet ik niet zo, heb nog nooit nodig gehad dus nooit op gezocht :)

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 18:45

yzx

marcop23 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:57:
[...]

2.7V - 4.2V

Die dingetjes zijn daar wel voor bedoeld hoor ;) misschien niet voor aan een fiets maar het principe er achter wel ;) ( heb zelf eentje gebruikt voor van 7,2V naar 6V te gaan )

maar ze zijn fragiel 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door yzx op 23-08-2012 13:02 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• onkeltje
marcop23 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:28:
Uit het datasheet van een LM340T5:

[...]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat wanneer je 6V wisselspanning gelijk gaat richten met een bruggelijkrichter ook zo'n 6V overhoudt, iets oplopend naar 7V max bij 40 km/h. Gezien je (ik) niet vaak 40 km/h fietst, haal je dus nooit een spanning stabiel op 5V :)

Ja, ik heb 40 km/h gefietst met draadjes om mijn fiets en een stel getapete condensators en een multimeter :P

Owh, conclusie, je moet op zoek gaan naar een low-drop voltage regulator van, voor de zekerheid, het liefst onder de 1V.

Wat gebeurd er trouwens als je je mobiel op probeert te laden met een te lage spanning? Gewoon niets?
Ik weet dat dit een hekel punt is.
Ik heb echter gezien dat ik bij ongeveer 12km/uur al 10V hebt.
Ja dit is onbelast en ik zal eens moeten zien wat dat betekent als de dynamo belast wordt.
Het schijnt dat die dynamo's stroom begrenst zijn en dat meestal op 0,5A
Dus als die 0,5A bereikt wordt zal de spanning niet meer oplopen.
Ik vrees ook dat het zoiets zal zijn want het originneel lampje op de fiets is 6V 2,4W
Dus als die inderdaad stopt op 0,5A dan heb ik een probleem.
Maar als ik dat probleem heb dan moet dat lampje ook een pobleem hebben en nooit goed kunnen branden.
Die begrenzing heb ik ook maar ergens gelezen van een amateur en ik hoop dat die zich en beetje vergist en dat het die begrenzing wat hoger ligt.
Ik heb dat tot nu toe nog niet officieel kunnen vinden. Shimano zelf zwijgt in alle talen en geeft geen specificaties weer.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:40

paularts

Paulux !!!!!!

Je zou ook naar en switch mode oplossing kunnen kijken. of DC/DC of AC/DC
met deze kun je heel simpel een voeding maken van 2.4 tot 25 volt input welke altijd 5 volt uit geeft

maxim, linear, ST etc hebben allemaal wel van die chipjes. (hint automotive heeft veel van deze)

zal nog zoeken of ik er snel een kan vinden

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• marcop23
Volgens mij zijn die dynamo's gewoon dom, gewoon een dynamo en niets meer, maar dat weet ik niet eigenlijk.

Wel weet ik dat mijn test met het originele halogeenlampje als belasting was, met een BY164 als bruggelijkrichter en een veel te grote 3300 uF 10V elco was die ik nog ergens had liggen. Ik had een oude analoge multimeter er aan gehangen om te meten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Je wilt minstens in de buurt komen van de 5 Volt met 500 mA die de telefoon in gaan.
Helaas moet je de 0-6V en de variabele stroom van je dynamo nog omzetten naar netjes 5 Volt.
Gezien de spanning dus boven en onder de gewenste spanning komt heb je een buck boost converter nodig.
Zelf bouwen hiervan is erg lastig, de benodigde ic'tjes krijg je alleen in (onmogelijke) SMD.
Ook zul je zien dat als je regelaar niet goed genoeg is, de spanning van de dynamo totaal keldert als je de telefoon aansluit. En hij dus niets oplaad.

Overigens moet je ook nog een accu gebruiken, want het gepulseerd opladen (fietsen/stoppen/fietsen/stoppen) is niet zo fijn voor de accu.

Je zult een regelaar moeten kopen/bouwen met power point control zodat de spanning blijft waar de dynamo het meeste opwekt. Zoals bij zonnecellen.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 21:14
Die 'Bicycle Cell Phone Chargers' (google daar eens op) zijn gewoon in de winkel te koop

http://www.ikonproducts.com/readme.htm

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PpPhRs.png

en ook in het nederlands voor 25 euro :
http://www.accu-company.n...s-lader-telefoon-uni.html
http://www.vego.nl/kemo/25/kemo-m172.htm
http://www.loady.nl/

maar als je het leuker vindt om het zelf te bouwen dan heb je zoiets nodig, helaas gaat die wel uit van een 12V dynamo omdat je dus zit met de dropspanning van de LM7805. Zo'n 12V dynamo is misschien wel te vinden ergens.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oF8Mxl.jpg
http://blog.makezine.com/...al-powered-phone-charger/

zie ook deze video

En als je geen 12V dynamo kan vinden dan kom je toch misschien uit bij een voltage booster zoals memphis vermeldde.
Dan heb je wellicht iets aan deze site

[ Voor 102% gewijzigd door kitao op 23-08-2012 17:32 ]

• memphis

memphis

marcop23 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:57:
[...]

2.7V - 4.2V

Als je even doordenkt is het makkelijker om een stabiele 3 volt te maken waar vanuit je weer 5 volt kunt maken.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Met een ouderwetse gewikkelde transformator (of een kleine moderne variant) kun je spanningen naar gelang de wikkelverhouding verhogen of verlagen. Zo kun je van 6V gemakkelijk 10V maken, als je maar de juiste wikkelverhouding hebt. Eventueel kun je zelf een trafo wikkelen van een ouwe ringkern.

• onkeltje
Heel wat reacties hier waarvan verschillende mij toch een stuk wijzer gemaakt hebben.
Zo moet ik sommige mensen hier zeker gelijk geven dat ik niet toekom met de dynamo spanning.
Het is inderdaad zo dat ik heeeeeel hard moet fietsen om in belaste toestand aan 6V te komen.
En dat is inderdaad te weinig voor mijn stabilisator. :'(
Een booster zie ik niet zo zitten want om de spanning op te drijven vragen die power en power heb ik ook al niet.
2.4W daar kan en mag ik niets van inleveren want dan houd ik niets meer over om mijn GSM op te laden.
Het zal dus uitkijken zijn voor een dynamo van 12V, die zijn verkrijgbaar dat weet ik, alleen nog even zoeken waar.
Dan kan ik ook nog zien om een kant en klaar toestelletje te kopenn maar dat moet ik nog eens grondig uitpluizen.
Zo ik denk dat ik nu ieders mening een beetje doorgenomen heb.
Ik ben heel blij dat julie mij toch tot nadenken gebracht hebben en ik zie nu ook wel dat het niet zo eenvoudig is als het op het eerste zicht leek te zijn. :?

• kitao
Bartjezz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 19:45:
Met een ouderwetse gewikkelde transformator (of een kleine moderne variant) kun je spanningen naar gelang de wikkelverhouding verhogen of verlagen. Zo kun je van 6V gemakkelijk 10V maken, als je maar de juiste wikkelverhouding hebt. Eventueel kun je zelf een trafo wikkelen van een ouwe ringkern.
Zelf wikkelen is een vrijwel noodzakelijke optie want ik dacht daar ook aan om de dynamo naar 9 of 12 volt te transformeren maar ook na redelijk lang zoeken kwam ik die nergens kant en klaar tegen behalve voor een autodynamo.
Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Conrad heeft dat soort dingen kant en klaar inc. houder.In het korting topic staan overigens codes voor conrad.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
ja, maar kant en klaar is niet leuk, toch?
je kunt op sites als sparkfun mogelijk ideeën en uitleg krijgen over schakelende voedingen.
vervolgens kan je via ebay en watterott aan een geassembleerd printje komen. verzenden uit de us is prijzig...

een 7805 is een ramp, die zet alles meer dan 1 volt boven gewenst om in hitte naarmate je er meer energie uit vraagt. vergelijk het maar met een geregelde spanningsdeler met weerstanden. veel verlies, die zijn eigenlijk alleen handig als je overvloedig veel energie hebt, zoals uit de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
jeroen3 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:04:
ja, maar kant en klaar is niet leuk, toch?
mee eens en dit is ook nog eens een electronica-topic dus kant en klaar oplossingen vallen eigenlijk buiten het doel hier. (denk ik)
maar ja, als we nu al even gaan kijken wat er allemaal veranderd moet worden of gemaakt worden om die oplader te realiseren zoals al eerder voorgesteld : een zwaardere dynamo, een zelfgewikkelde trafo, een booster, een LM7805 enz. , dan kun je je wel gaan afvragen of je dan niet gewoon beter meteen bijvoorbeeld dit pakketje inclusief telefoonhouder kan gaan kopen voor 25 euro incl. btw en dan heb je nog garantie op een goede werking en een mooie vormgeving ook.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GVl6Vl.jpg

ps, hoe stevig die houder is kan ik natuurlijk ook niet bepalen vanaf een fotootje, misschien is het verstandig om tijdens de rit wat extra riempjes of een netje eromheen te zetten voordat je gsm eraf stuitert anders is het alsnog een nog duurdere grap.

Goeiemorgen trouwens iedereen :)

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 24-08-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Is het misschien een idee om met zo'n zonnecellen ding aan de gang te gaan? Dan heb je tijdens het fietsen ook niet het geluid van de dynamo en je trapt ook weer een stukje lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zonopladers staan hier voorbeelden van :

http://ecogadgets.oxatis....ortable%20Power%20Devices

De prijzen zijn wel in ponden :/

Maar er zijn zeker goede toepassingen voor zonnecellen, zo heb ik al 25 jaar een solarcalculator en dat heeft me geen cent aan stroomvoorziening gekost en ook niet het ongemak van met een lege batterij zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HXhtws.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door kitao op 24-08-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
lmno31 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:22:
Is het misschien een idee om met zo'n zonnecellen ding aan de gang te gaan? Dan heb je tijdens het fietsen ook niet het geluid van de dynamo en je trapt ook weer een stukje lichter.
Een naafdynamo maakt geen lawaai hoor. En zoveel zwaarder trap je niet. Ik denk dat het extra gewicht van zonnecellen en batterijen je snelheid meer zouden beperken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Ik ga het toch een proberen met deze: met LM2940CT 5V is het verschil maar 0.5 tot 1V.
Dit is een Low-Drop regulator met een gering verlies.

Ik zal hier later laten weten of ik er wat aan had of niet.
Indien dit niet lukt, dan koop ik een kant en klare en dan maar hopen dat die met dezelfde dynamo dan
wel een 2500mA batterij kunnen opladen aan een rustige manier van fietsen ... ik ben geen snelheid maniak meer.
Op mijn leeftijd word het al wat trager :-( maar we doen het nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Toevallig net in de mail: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/860270/

• onkeltje
Heb ik ook gelezen een paar dagen geleden.
Niet vergeten dat er voor België nog bijna 7euro verzendkosten bij komen.

Ik heb ondertussen mijn onderdelen bijna bij elkaar, als ze niet in voorraad zijn is het altijd lang wachten.
Tussedoor hebben ze zogezegd nog eens verkeerd geleverd. :(

Maar toch wil ik volhouden en ik wil het zelf bowen en zien wat de resultaten zijn.
Tot nu toe zit ik nog niet aan de helft van de prijs en ik zit nu binnenkort niet met mijn duimen te draaien als het weer wat minder wordt.
Volgend jaar als het mooie fietsweer weer begint zal ik wel klaar zijn.
Ik zit natuurlik met nog heel wat andere dingen aan mijn hoofd, daarmee heb ik wat minder tijd voor mijn "laadmachientje". ;)
Enfin, ik laat hier nog wel weten als het gelukt is of niet.

• onkeltje
Zoals beloofd, het resultaat van mijn bouwwerk.
Ik heb nu eindelijk het schakelinkje kunnen maken.
Ik had een paar condensators tekort en die had ik besteld bij een electronikawinkel.
Ze hadden natuurlijk juist niet in voorraad wat ik moest hebben maar ze zouden mij mailen
als de stukken binnen waren. Ge kunt het al raden .... geen mail gezien.
Enfin, dan er maar zelf weer naartoe en ja de stukken waren weer in stock.

Wat heb ik nu gebouwd:
Mijn schema in tekstvorm: Eerst een gelijkrichter die ik hier nog had liggen, die moest ook niet zwaar zijn want we spreken hier over milliamperes. Dan over de min en de plus een condensator (elco) van 2200µF.
Dan een niet gepolariseerde condensator van 0,33µF en vervolgens mijn stabilisator de SI 3052N.
Als ge daar slechts 5,5V opzet krijgt ge al 5V uit. Dan heb ik over de uitgang nog een tantaal (elco) geplaatst van 47µF.
Het resultaat is geweldig, bij ongeveer 4 a 5km/u begint mijn GSM al op te laden.
Voor alle zekerheid laad ik niet rechtstreeks mijn dure GSM op, het schijnt dat die niet goed tegen laden en niet laden en weer wel laden kunnen. Dus ik heb er een batterijpack van Philips aangehangen die dient als zeg maar buffer. Dat betekent dat mijn GSM ook geladen wordt als ik stilsta.

Mijn schakelinkske is 4cm lang en 1,5cm breed en paste perfect in de holte van mijn voortas drager.
Dus niemand ziet dat zitten.
Het geheel had ik in een stuk van een plastiek dekseltje van een staleymesjes houder gestoken.
Eén kant had ik daar vanaf gedaan en de andere kant heb ik vol fixall gespoten. Daar heb ik dan mijn schakeling ingeduwd en eenmaal de silicone gedroogd was het geheel waterdicht.
O ja, ik had aan de uitgang van de schakeling ook nog een mini wisselschakelaartje gezet om kunnen te kiezen tussen licht of GSM opladen.
Dat is helaas nodig want licht en GSM samen dat krijgt de dynamo niet getrokken. :(
Enfin, ik ben zeer tevreden over het resultaat dat mij trouwens amper 6 euro gekost heeft. :)

Verder wil ik de mensen nog bedanken die meegedacht hebben met mij en mij goede raad gegeven hebben.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor belgie geld dit:
Verzendkosten

Indien u een bestelling plaatst met een minimale orderwaarde van € 35,- ( incl. BTW ) en u kiest bij de kassa voor de betaaloptie sofortbanking (voorheen DIRECTebanking ), dan wordt uw bestelling zonder standaard-verzendkosten geleverd, ongeacht de grootte van uw bestelling!

Dit levert u een besparing op van maar liefst € 6,95 (incl. BTW). Klik voor meer informatie over sofortbanking op onderstaand logo:
Artikel: http://www.conrad.be/ce/n...M172-USB-Fietsaccessoires

Mooi apparaat maar ik mis eigenlijk het nut van die usb kabel, mij gsm heeft een media connector dus ik kan al geen usb kabel gebruiken behalve die van de fabrikant.

Ha leuk dat het af is, foto's en schema's O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 20-09-2012 07:47 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
Ale hier is het dan.
Ik zeg het altijd tegen mijzelf: Als ge nog een iets maak neem dan foto's tijdens de werkzaamheden dan kunt ge andere mensen ook laten zien wat ge gedaan hebt.
Iedere keer vergeet ik het weer, ik ben dan zo druk en geconsentreerd bezig dat ik weer vergeet foto's te maken.
Ik heb nu toch geprobeerd om toch nog iets te laten zien ... sorry als niet alles even duidelijk is.
Enfin, hier kunt ge kijken ... http://www.wuala.com/onkeltje/publiek/

Ik heb de schakeling vandaag nog eens getest en alles blijkt prima te verlopen.

Ik laad dus een batterijpack van Philips op tijdens het rijden.
Aan dat batterijpack hangt dan mijn GSM (Galaxy Note1).
Het batterijpack dient als buffer zodanig dat mijn GSM bij stilstand ook nog opgeladen wordt.
Hierdoor vermijd ik dat de GSM voordurend geladen en dan weer niet geladen wordt.
Ik heb ergens gelezen dat te dikwijls stoppen met opladen niet zo gezond is voor de GSM.
Misschien is dat ook niet gezond voor mijn batterijpack maar dat kost dan ook maar heel weinig vergeleken met de Samsung Note, dus liever die kapot dan mijn GSM.

Ik vermoed echter dat het nog lang gaat duren voor die kapot is.
Of ik een volledig lege GSM kan opladen daarover ga ik hier niet in discusie, daarvoor moet ik nog wat verder testen.
Opladen doet hij zeker met mijn schakeling maar hoeveel dat moet ik nog verder testen.
Dat hangt ook veel af met wat ik bezig ben met mijn GSM ... gewoon standby, Wifi, GPS enz. elke toepassing heeft een ander verbruik.
Pagina: 1