[juridisch] Consumentenrecht m.b.t. overname bedrijfsproduct

Pagina: 1
Acties:

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Beste tweakers,

Omdat ik vandaag momenteel op het werk zit heb ik dit nog niet uitgebreid kunnen Googlen, maar het zoeken dat ik hiervoor gedaan had leverde niets op. Mijn vraag is het volgende:

Een nader te noemen elektronisch apparaat kan ik overnemen van een bedrijf. Het item in kwestie is momenteel 1,5 jaar oud en altijd zuinig mee om gegaan. Nu heb je als je als bedrijf koopt een afstand van het twee jarige consumentenrecht op elektronica.

Nu is mijn vraag, als ik van het bedrijf netjes een bon krijg tesamen met een kopie van de originele factuur. Waar kan ik dan heen bij een defect nog binnen deze twee jaar? Dus stel ik koop het item morgen en volgende week gaat er wat aan kapot, wat normaal binnen dit consumentenrecht zou vallen.

Kan ik dan naar de winkel van originele aankoop en valt deze dan weer onder dit recht of niet?
Ik hoef geen antwoorden met: Dan moet je het bedrijf er voor laten betalen etc. Ik wil enkel weten of ik na aankoop van een bedrijf weer binnen dit recht val en terecht kan bij de plek van eerste aankoop.

Bedankt.

My middle finger salutes you.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Er is geen 2 jarig consumentenrecht op elektronica, dat om maar even mee te beginnen.

Daarnaast, wat heeft het bedrijf afgesproken met zijn verkopende partij? Er moet wellicht een factuur of iets van leveringsvoorwaarden zijn.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat het ook ligt aan de aard van het bedrijf. Sommige bedrijven dumpen hun oude spullen, dan personeel - voor het bedrijf - afgeschreven spullen voor een prikkie van de hand doet, gewoon zonder garantie is, en "as is" wordt aangeboden.

Omdat je spreekt over een bedrijf ipv een winkel zal er misschien geen garantie-verplichting zijn.

Zonder originele bon kan de leverancier dus garantie weigeren, en omdat het bedrijf het op basis van B2B heeft gekocht, zit daar geen consumenten recht op. B2B werkt toch even anders.

Denk dat je kan fluiten naar enige vorm van garantie eerlijk gezegd.

Ey!! Macarena \o/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
WI->SF

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RaZ schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:20:
Denk dat je kan fluiten naar enige vorm van garantie eerlijk gezegd.
Ik denk het ook. Consumentengarantie is bedoeld voor consumentengebruik van een consumentenproduct. Een wasmachine of stofzuiger bijvoorbeeld in een bedrijfsomgeving wordt veel intensiever gebruikt, en slijt daardoor dus ook veel harder.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28

Ardana

Mens

Je hebt geen enkele vorm van garantie.

Consumentenrecht is enkel van toepassing indien de verkopende partij uit hoofde van zijn bedrijfsvoering jou als particulier iets verkoopt. Bijv. jij koopt een computer bij de Aldi. Aldi: bedrijfsvoering, jij: particulier. Ergo: consumentenrecht. Kom jij echter bij de fietsenmaker om de hoek, die toevallig z'n bedrijfscomputer van de hand omdat hij 'n andere in gebruik neemt, dan verkoopt hij jou als particulier die computer. Fietsenmaker: geen bedrijfsvoering. Jij: particulier. Ergo: geen consumentenrecht.
Ook bedrijf-bedrijfsverkopen vallen niet onder consumentenrecht.

Dus: bedrijf koopt nader te noemen electrisch aparaat van bedrijf: geen consumentenrecht.
Jij koopt nader te noemen electrisch aparaat van bedrijf dat de verkoop niet in het kader van de bedrijfsvoering doet: geen consumentenrecht.
Ergo: in geen enkel opzicht is het consumentenrecht van toepassing.

Wat wel zou kunnen is dat de producent fabrieksgarantie geeft. Producenten als Logitech die staan er om bekend dat ze een zeer uitgebreide service bieden m.b.t. defecte aparaten.

Neem dus contact op met de producent als je wil weten waar je recht op hebt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Ardana schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:43:
Je hebt geen enkele vorm van garantie.

Consumentenrecht is enkel van toepassing indien de verkopende partij uit hoofde van zijn bedrijfsvoering jou als particulier iets verkoopt. Bijv. jij koopt een computer bij de Aldi. Aldi: bedrijfsvoering, jij: particulier. Ergo: consumentenrecht. Kom jij echter bij de fietsenmaker om de hoek, die toevallig z'n bedrijfscomputer van de hand omdat hij 'n andere in gebruik neemt, dan verkoopt hij jou als particulier die computer. Fietsenmaker: geen bedrijfsvoering. Jij: particulier. Ergo: geen consumentenrecht.
Ook bedrijf-bedrijfsverkopen vallen niet onder consumentenrecht.

Dus: bedrijf koopt nader te noemen electrisch aparaat van bedrijf: geen consumentenrecht.
Jij koopt nader te noemen electrisch aparaat van bedrijf dat de verkoop niet in het kader van de bedrijfsvoering doet: geen consumentenrecht.
Ergo: in geen enkel opzicht is het consumentenrecht van toepassing.

Wat wel zou kunnen is dat de producent fabrieksgarantie geeft. Producenten als Logitech die staan er om bekend dat ze een zeer uitgebreide service bieden m.b.t. defecte aparaten.

Neem dus contact op met de producent als je wil weten waar je recht op hebt.
Het gaat hier om een Ipad 2 3G die anderhalf jaar oud is, ik weet dat deze de simkaart niet meer ziet. Ik vroeg me daardoor af of dit binnen dat recht gemaakt kon worden. Alles wat ik hierboven lees, bevestigd voor me dat zoiets niet het geval is. Beroepen op garantie bij Apple gaat hem ook niet worden.

Bedankt voor de duidelijkheid :)

My middle finger salutes you.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ardana schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:43:
...Kom jij echter bij de fietsenmaker om de hoek, die toevallig z'n bedrijfscomputer van de hand omdat hij 'n andere in gebruik neemt, dan verkoopt hij jou als particulier die computer. Fietsenmaker: geen bedrijfsvoering. ...
Heeft de fietsenmaker de computer eigenlijk wel binnen de bedrijfsvoering gekocht? Of is die beperkt tot de koop en verkoop van fiets(onderdel)en?
Pagina: 1