Geen boot schijf meer na installatie nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-10 19:57

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Omdat ik steeds tegen de capaciteit van een 128Gb SSD aan bleef hikken, heb ik er gisteren een 256Gb versie ingebouwd. Win7 cd er in, nieuwe schijf geselecteerd, installatie afgerond.

Bij het opstarten kreeg ik een boot menu met daarin tweemaal Windows 7. Op zich kan dat, er zaten immers twee SSD's in met op beide een installatie.

Ik selecteer de eerste en kom netjes in m'n nieuwe installatie terecht, die ik vervolgens compleet heb afgemaakt. Alles werkt, alles is beschikbaar, hoezee het zit mee. Tijd voor het formatteren van de oude SSD, want die is verkocht.

Na het formatteren opnieuw opgestart, om vervolgens de melding te krijgen dat een 'proper boot device' niet gevonden kan worden. Kak! Kennelijk stond er toch nog een boot-gerelateerd stukje op de oude SSD.

Hoe krijg ik m'n nieuwe schijf goed actief zonder opnieuw te installeren?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 22:17
Zet de windows 7 cd er in en herstel de boot gedeelte, via repair windows .

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah vergeten er bij te zetten dat ik die al geprobeerd heb, maar in het repair scherm de installatie niet gevonden wordt.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt blijkbaar geen enkele moeite gedaan, je krijgt zo imens veel correcte hits als je met google zoekt hoe je je boot moet herstellen met win7.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Veel van de opties gaan uit van de Windows 7 cd, waar mijn installatie niet gevonden wordt, of een aparte reparatie CD die ik niet kan branden, aangezien ik geen systeem heb. Maar toegegeven, toen ik er daar tien van had gezien, heb ik 'm hier neergezet.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Windows 7 maakt tijdens de installatie een 100MB grote verborgen boot partitie aan, hoogst waarschijnlijk heeft deze op de SSD gestaan die jij geformateerd hebt. Ik weet het wel zeker, overigens. :) Doordat er al een installatie bestond heeft de tweede installatie van Windows 7 alleen de bootfiles van de eerste installatiue aangepast, zodat je in de "bootloader" een van beide installatie kunt kiezen, zoals je zelf hebt gemerkt.

Tenzij iemand anders een goed idee heeft is volgens mij de makkelijkste oplossing SSD's schoonmaken en opnieuw beginnen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 23-08-2012 09:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat dacht ik inderdaad ook, maar bij het formatteren heb ik alleen de C-schijf meegepakt, dus niet de 100M extra partitie. Die zou dan toch in theorie nog steeds intact moeten zijn?

Ik hoef niet de makkelijkste, liever moeilijk en geen nieuwe installatie ;) Maar ik moet kennelijk Google nog wat meer afstruinen op zoek naar oplossingen... so be it.

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 22:17
http://www.howtogeek.com/...s-7-boot-loader-problems/

1ste google hit. Zoals ik zei via de windows cd kan je gewoon een startup repair doen...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Partitie verkleinen van de 256 SSD zodat er vooraan ruimte ontstaat, dan de boot partitie van 100 MB klonen naar je grote SSD, partitie weer aanpassen zodat het passend is, boot herstel en hopen op 't beste.

Als dan alles werkt, de kleine SSD goed en definitief wipen voordat je 'm opstuurd.

edit:
Djankie schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:16:

1ste google hit. Zoals ik zei via de windows cd kan je gewoon een startup repair doen...
Die is in een vergelijkbaar topic ook aangehaald, maar werkt niet. Hier gaat het er vanuit dat je de boot bestanden en alles nog hebt op de schijf die je probeert te herstellen. Dat is niet het geval hier. De volledige bootloader mist en die kan je daarmee niet volledig herstellen.
Kan ook zijn dat degene die het probeerde, niet super handig is en daardoor faalde.

[ Voor 53% gewijzigd door Hero of Time op 23-08-2012 09:18 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Djankie schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:16:

En zoals ik zei moet je OS dan wel in dat lijstje staan...

Ik ga vanavond kijken of ik nog iets met die boot partitie kan doen. Hopen dat ik ergens nog een laptop vandaan kan trekken met een brander, of alsnog een nieuwe installatie op die kleine schijf doen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 13:36
Hero of Time schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:16:
Partitie verkleinen van de 256 SSD zodat er vooraan ruimte ontstaat, dan de boot partitie van 100 MB klonen naar je grote SSD, partitie weer aanpassen zodat het passend is, boot herstel en hopen op 't beste.
Dat dus inderdaad, maar meestal is dat ook geen succes. Aangezien het toch nog een nieuwe installatie betreft zou ik er zelf voor kiezen om de installatie opnieuw te doen; is vaak toch vele malen sneller dan het weer proberen te herstellen
Het is dan ook niet zomaar dat er altijd wel een VM bij me klaar staat met Server 2008 met WDS... Her-installatie is een feest op die manier :P

iRacing Profiel

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik moet mijn excuses aanbieden aan Djankie, uiteindelijk was de Windows 7 cd toch de oplossing.

Het blijkt dat je ook zonder een installatie te selecteren, wel in de command prompt kunt komen. Daar heb ik in ieder geval de goede partitie actief gezet:
DISKPART
LIST DISK
SELECT DISK 0 (De schijf waarom Windows 7 staat)
LIST PARTITION
SELECT PARTITION # (De partitie met de installatie
ACTIVE
EXIT
Bij een reboot begint 'ie nu te roepen dat er geen MBR aanwezig is. Goed, opnieuw de Win7 cd... die ziet meteen dat er iets mis is, probeert wat en vraag om een herstart. Daarna nog steeds dezelfde melding over de missende MBR.

Echter nogmaals de Win7 cd, nu wordt de installatie _wel_ gezien. Daarop vervolgens de 'Repair' knop gedaan, welke kennelijk alle problemen oplost.

Herstarten en werken *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zie je wel ;)
Een beetje doorzetten en je komt er. Nu heb je ervan geleerd en kun je een ander helpen als deze tegen zoiets aanloopt
Pagina: 1