Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft bepaald dat een dag 24 uur duurt, een uur 60 minuten is en een minuut 60 seconden.

Ik bedoel, waarom duurt een seconde een seconde.
Waarom is een seconde niet zo lang als 2 secondes en dat er dan 30 seconden in een minuut zit.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Dit heb ik ooit weleens op t.net opgemerkt, maar niemand die er iets nuttigs op wist te vertellen.
Kijk dat een jaar 365 etmalen kent is duidelijk, we kunnen de ronde om de zon immers niet zo veranderen. Ook zal een etmaal een etmaal blijven, want de rotatie van de aarde is ook niet aan te passen.
Het etmaal zelf echter kan imho beter naar een 10 urige dag worden omgevormd en die 10 uur moet vervolgens in 10 minuten worden onderverdeeld. Logisch om dat te zeggen dat een minuut uit 10 seconden bestaat.
Een etmaal bestaat dan dus niet meer uit 24x60x60 (86400) seconden maar uit 10x10x10 (1000) seconden. Aangezien deze tijdseenheid iets te grof is exacte zaken af te meten (bijv.sportprestaties) kun je kiezen voor OF een nog kleinere tijdseenheid of ipv 10 een 100 urige dag in te voeren.
Iig zou een 'nieuwe' seconde 8.64 'oude' seconden duren. Goh het is wel ff wennen, maar uiteindelijk zou het een stuk prettiger rekenen.

Als we de gulden mogen omruilen voor de Euro, dan kunnen we deze wijziging ook meteen meenemen! :)
We leven toch immers in een decimaal stelsel :?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 08:15 schreef FoolZero het volgende:

...
Het etmaal zelf echter kan imho beter naar een 10 urige dag worden omgevormd en die 10 uur moet vervolgens in 10 minuten worden onderverdeeld.
...
Een etmaal bestaat dan dus niet meer uit 24x60x60 (86400) seconden maar uit 10x10x10 (1000) seconden.
Ik dacht dat een horlogemaker (swatch) ook al zoiets bedacht had, internet time.

Ik denk dat ze voor 24 uur hebben gekozen omdat dat zo mooi te delen valt door 4.

kijk maar eens: een dag heeft 24 uren, 2 etmalen van 12 uur, 60 minuten per uur, 60 seconden per minuut. Allemaal mooi deelbaar door 4.

Kijk ook maar eens naar andere dingen bijv. in het SI stelsel. Ik bedoel, dan zou je je ook af kunnen vragen waarom 1 meter nou eigenlijk zo lang is.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 maart 2001 09:32 schreef Rtukkers het volgende:

[..]

Kijk ook maar eens naar andere dingen bijv. in het SI stelsel. Ik bedoel, dan zou je je ook af kunnen vragen waarom 1 meter nou eigenlijk zo lang is.
Inderdaad, dit bedoel ik juist, wie heeft dat bepaald en waarom, waarom geen andere waarde, het moet dus juist een betekenis hebben dat ze het met die getallen bepaald hebben.

Wie kan dit mij uitleggen.

Verwijderd

iemand die dronkend was, of iemand die nix te doen had? >:)

Verwijderd

Er zijn veel verschillende kalenders die allemaal ergens anders op zijn gebaseerd. Tellen we de omwentelingen van de aarde om de zon, tellen we de omwentelingen van de maan om de aarde, of tellen we de omwentelingen van de aarde ten opzichte van vaststaande sterren?

Onze kalender telt het aantal omwentelingen van de aarde om de zon. Het grote voordeel hiervan is dat de seizoenen elk jaar op gelijke datums vallen. Vooral voor landbouwers is dit zeer belangrijk. Wanneer moeten we zaaien? Wanneer moeten we oogsten? Aan de hand van de kalender is hierop een goed antwoord te geven.

De lengte van het zonnejaar, 365 dagen 5 uur 48 minuten en 46 seconden is al sinds 127 voor Chr. bekend. Toen mat Hipparchus de lengte met een afwijking van 6 minuten en 14 seconden. In 880 verbeterde al-Battani dit tot 22 seconden.

Caesar moderniseerde de kalender grondig. Hij gaf het jaar 365Œ dagen. De maanden kregen om en om 30 en 31 dagen, behalve februari die 29 dagen in een gewoon en 30 dagen in een schrikkeljaar kreeg. Ter ere van Caesar veranderde de senaat de maand Quintilis later in Julius (juli). Na het overlijden van Caesar raakte de kalender al gauw op drift. Het college van pontifices voerde het schrikkeljaar niet om de vier, maar om de drie jaar in. Keizer Augustus herstelde deze fout snel waardoor de kalender in 8 n.Chr. weer 'goed' liep. De maand Sextilis is ter ere hiervan veranderd in Augustus. Augustus, 30 dagen, mocht echter niet onderdoen voor juli, 31 dagen. Uit februari werd één dag gesnoept (28 dagen bleven over) en aan Augustus toegevoegd. Om te voorkomen dat drie opeenvolgende maanden 31 dagen kregen, verwisselden de senaat het aantal dagen van september, oktober, november en december. Het gemakkelijk om-en-om systeem lag hiermee aan duigen.

De oorsprong van de zevendaagse week ligt waarschijnlijk in Babylon, 700 voor Chr. Astrologen wijdden toen hun dagen van de week aan planeetgoden. Het aantal toen bekende planeten was zeven. Elke dag was gewijd aan een hemellichaam.

Pas na 321 na Chr. is de week door Constantijn de Grote voorgeschreven en breed geaccepteerd in Europa. Toen is ook bepaald dat de zondag de eerste dag van de week is, en niet de zaterdag. Tot die tijd werkte de Romeinen met een ingewikkeld, niet kort uit te leggen, systeem van kalendae, nonae en idus.

En waarom heeft een dag dan 24 uur?

Niemand weet het. Misschien heeft het iets te maken met de verdeling van de dag (en later de nacht) in twaalf periodes, die weer overeenkomen met de twaalf tekens van de dierenriem. Het kan ook iets met het Babylonische numerieke systeem te maken hebben gehad, waarbij het cijfer 6 heel belangrijk was. Vierentwintig is namelijk deelbaar door zes. En de 360 graden van de Babylonische cirkel zijn weer deelbaar door 24. Maar niemand weet het echt.

De definitie van een seconde is ook uit deze kalender af te leiden, wil je het exact weten dan komt er scheikunde bij kijken, nl:

"...defined as 9,192,631,770 cycles of
the hyperfine resonance frequency of
the ground state of the cesium-133 atom."

P.S. Niet zelf verzonnen natuurlijk, just creatief knip&plak werk

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Leuk verhaatje sanderclaus :)

Ik denk dat het geen toeval is dat de seconde ongeveer 1 hardslag is (tenminste wanneer je je rustig houd).

En volgens mij komen de 12-24 uur inderdaat uit het 6-12 tallig stelsen van de babyloniers. Het zal wel iets met een religie te maken hebben.

Virgol

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:33
Op woensdag 28 maart 2001 11:51 schreef Virgol het volgende:
Leuk verhaatje sanderclaus :)

Ik denk dat het geen toeval is dat de seconde ongeveer 1 hardslag is (tenminste wanneer je je rustig houd).

En volgens mij komen de 12-24 uur inderdaat uit het 6-12 tallig stelsen van de babyloniers. Het zal wel iets met een religie te maken hebben.

Virgol
Wat betreft de Babyloniers heb je volkomen gelijk. Alleen de 'lengte' van een seconde is naar mijn weten niet naar aanleiding van een hartslag 'verzonnen'.

We see things as we are, not as they are

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

24 uur, 60 minuten en 60 seconden komt van 12 tallig stelsel.

Als we daar mee door waren gegaan, dat had je het helemaal niet raar gevonden :)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

offtopic:
Begin ik me ineens af te vragen waarom een week 7 dagen duurt :?. Volgens mij is er geen religie of bevolkingsgroep die een andere indeling heeft.

Ik vind dat verhaal van die babylonische wiskunde wel logisch klinken.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:53

Sabbi

je denkt aan mij.

wat mij nou interresant lijkt om eens te kijen naar zeemijlen enzo... een zeemijl (1,4 km ofzo) is nl gebaseerd op de verdeling van de aarde in graden(360) minuten (60 per graad) en seconden ( 60 per minuut)
zou je niet een systeem kunnen bouwen waarmee je afstands-eenheden en je tijds-eenheden via dit gebeuren aan elkaar passen?

Verwijderd

De maanden van de jaren waren volgens een lerares van mij eerst ook anders ingedeeld. Het jaar begon met maart, dan april, mei, juni en juli. Dat klopt ook wel als je nagaat dat:
september - sept = 7.
oktober - octo = 8
november - nova = 9
december - deca = 10.
Nu lees ik dus net het verhaaltje van Sanderclaus en daar staat dat juli eerst quintilis heette. En augustus dus sextilis. Dat komt klopt dus ook als je sextilis de 6e maand en quintilis de 5e maand zou zijn.
Maarja, waarom ze het dan weer verschoven hebben, ben ik vergeten. Misschien dat iemand anders dat weet? :?
Pagina: 1