• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 16:06

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Inleiding
Hallo,

Nou ben ik al een tijd tevreden met mijn WD Mini mediaplayer.
Maar deze dagen stap ik over naar een 32 inch full hd (3d) televisie.
En heb ik dus 3 keuzes om films te blijven kijken:

- Een blurayspeler kopen en blurays kopen
- Een nieuwe mediaplayer
- Een htpc bouwen

Nou gaat mijn voorkeur uit naar de laatste optie, omdat mij dat wel interessant lijkt en vooral ook leuk.
Ik heb de voldoende kennis wat betreft het bouwen van systemen.
Alleen van htpc's heb ik geen kaas gegeten.

Budget en harde goederen
Ik heb een budget van ongeveer 200euro. (Exc. HDD en evt. bluray optical)
En zat te kijken naar deze combinatie:

- Moederbord + CPU
- Geheugen
- Behuizing + PSU
- Eerst aanklooien met een oude hdd, later eentje kopen naar grote die nodig is
- USB3 usb stick van 8GB die nog uitgekozen moet worden

De ham vraag
Is dit setje voldoende om fatsoenlijk HD en 3d content te vertonen op een resolutie van 1920x1080 via de hdmi poort?
Ik heb namelijk geen flauw idee welke versie hdmi ik nodig heb (1.4a?) en welke dit moederbord heeft.
Ook weet ik niet of deze "simpele apu" van voldoende rekenkracht en grafische kracht voor zien is.
Die 4gb ram zal wel goed zitten denk ik zo.
En de PSU van 120watt moet ook net wel toereikend zijn neem ik aan.

De zachte goederen
Ik ben niet heel erg bekend met Linux maar heb via school hier een basis certificaat mee gehaald.
En ik denk dat ik het dus wel verder onder de knie moet kunnen krijgen.
Dus ik zou graag een lichte distributie van Linux willen gebruiken evt icm xbmc.
Tenzij iedereen hier zegt dat windows media center oid minstens even goed en vlot werkt.

Eventueel toekomst plan is dat ik deze aan mijn LAN hang via een vlotte gbit verbinding, en back ups hier na toe laat schrijven.
Ook zal het handig zijn om hier mijn newsgroup en torrent client op te draaien om hier direct naartoe te kunnen downloaden.

Tot slot
Ik hoop dat ik hier mee duidelijk genoeg ben, anders ben ik natuurlijk bereid mijn geval nader toe te lichten in deze thread.

Alvast bedankt voor julliie tijd en adviezen!

Nee

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Gereserveerd vakje

Nee

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
Zelf heb ik ook een HTPC systeem op basis van een AMD Fusion E-350 (MSI E350IA-E45)
Moet zeggen dat het mij erg goed bevalt.

Met 3D heb ik geen ervaring, maar al het andere werkt super.
Zelf gebruik ik XBMC en Mediaportal.
Kijk eigenlijk alleen maar HD-films en TV.

Ik denk dat ik voor openelec met xbmc zou gaan als ik jou was. Zelf draai ik wel op windows trouwens, dit komt omdat er (nog) geen linux drivers voor mijn anysee tv-tuner beschikbaar zijn.

Ik zelf wil nog graag een SSD schijf erin zetten. Heb nu ook nog oude schijf gebruikt.
Bij de keuze voor MSI heeft bij mij de doorslag gegeven dat er optical out (coax) op zit, ivm aansluiten op home cinema.

[ Voor 18% gewijzigd door YMGV4LIFE op 23-08-2012 09:10 ]

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• kroegtijger
  • Laatst online: 16:36
Op zich zou dit setje wel moeten volstaan voor HD. Voor 3d-content weet ik niet. Hou er rekening mee dat je jezelf nu heel weinig uitbreidingsmogelijkheden geeft met dit bord en behuizing. Als dat geen issue is, is het wel te doen. Je kan zoals al eerder geopperd is prima OpenElec draaien, maar controleer wel even of je hardware supported is. Mocht je bijvoorbeeld je remote niet direct kunnen gebruiken en je moet aan de gang gaan met Lirc of Eventlirc, dan weet ik niet of je daar nog wel even gelukkig van wordt.
Windows 7 met XBMC zou misschien de betere keuze zijn, maar dan zou ik wel Win7 zo ver mogelijk "strippen" (wat erg veel in performance scheelt is door de shell naar XBMC aan te passen in de GPO).

iRacing Profiel

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:28:
Windows 7 met XBMC zou misschien de betere keuze zijn, maar dan zou ik wel Win7 zo ver mogelijk "strippen" (wat erg veel in performance scheelt is door de shell naar XBMC aan te passen in de GPO).
Dat is waarschijnlijk de beste optie inderdaad hier ga ik me ook inverdiepen wat betreft het strippen van het OS.

Nee

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
En de enige uitbreidings mogelijkheden die ik zou wensen is een grotere harde schijf.

Nee

• kroegtijger
John Doos schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:59:
[...]

Dat is waarschijnlijk de beste optie inderdaad hier ga ik me ook inverdiepen wat betreft het strippen van het OS.
Kijk maar eens wat je allemaal met policy's en services e.d. kan doen... Heel veel van wat er in Windows zit, ga je hier niet nodig hebben, en hoef je dus ook niet te laden wat je performance weer ten goede zal komen. Zijn wel de nodige handleidingen e.d. over terug te vinden, zoals http://www.tweakguides.com/TGTC.html (met de "regular edition" kom je al een heel eind).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Laatst online: 08-09 11:22
Zal Windows 8 hier nog veel verbetering in scheppen?

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
YMGV4LIFE schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:25:
Zal Windows 8 hier nog veel verbetering in scheppen?
Naar verwachting niet zo gek veel, aangezien er onder de motorkap niet zo heel veel anders is dan in windows 7, maar het blijft even afwachten natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Hmm

Ik heb nou net mijn tv besteld, en de htpc zal alleen HD content in 2d hoeven af te spelen.
Ik zal mij eens verdiepen in het strippen van windows, en allemaal hartstikke bedankt voor de snelle en deskundige respons!

Nee

Pagina: 1