• galaxy366
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 13:18
Hallo Tweakers :'( ,

Ik ben nu al 2 week lang bezig met het zoeken naar een probleem. Dit probleem is geruis.

Als ik me microfoon aansluit dan krijg ik al geruis in the -20db (30 &60) volgens Asus Xonar DG.
Dit geruis verdweint als ik me hand op de kast houd maar komt vervolgens weer als ik loos laat.

Wat ik heb geprobeerd is de PC opnieuw in elkaar zetten, nieuwe stekkerdoos en stopcontact proberen, PC zonder kast laten lopen en hierbij krijg ik nog geruis, met me nieuwe hudige voeding en oude voeding (op hout gedaan)

Ik heb echt elke suggestie geprobeerd die mensen me adviseerden maar niks maar dan ook niks werkt :'( Ik heb blijkbaar die Xonar DG voor niks gekocht (niet zo jammer, wel mooi geluid) en zit te overwegen om een nieuwe kast te kopen.

Ik heb 20min geleden de PC nog eens uit elkaar gehaald en dit keer me 2e GPU erin gedaan maar nu hoor ik een piep toon door me speakers (piep en net of er een fax bezig is) Vangt de Xonar DG misschien de videokaart op? die zit nog geen 1 cm erboven.

Zou iemand, maar dan ook echt iemand mij eens kunnen helpen? want ik word er nu moe van :'(

Hier zijn mijn specs:

Intel Core i5 2500K
Zalman CNPS9900A LED
Corsair Vengeance 8192MB (2 x 4096 DDR3-SDRAM ) 1600mhz
CrossFireX Sapphire HD6870
Asus P8P67 REV 3.1
XFX 750w Black Edition
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD321KJ 320GB
Skarkoon ''Scorpio 1000''
Logitech Z323 Speaker System
Tt eSPORTS Shock

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
dus wat ruist er nou precies, ik kon dit niet uit je verhaal opmaken :S

• galaxy366
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:13:
dus wat ruist er nou precies, ik kon dit niet uit je verhaal opmaken :S
Als ik me microfoon aansluit om bijvoorbeeld met een te skypen dan heb ik geruis in de achtergrond(wat ik in me speaker hoor of headset speakers). Houd ik me hand op de kast dan is het geruis weg en is me stem haarscherp, laat ik weer los dan is het weer terug :/

[ Voor 5% gewijzigd door galaxy366 op 23-08-2012 01:16 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Je hebt last van een aardlus. Heb je de computer aangesloten op een geaard stopcontact? (WCD, met randaarde)

My favorite programming language is solder.

• w4v3g0d
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:17:
Je hebt last van een aardlus. Heb je de computer aangesloten op een geaard stopcontact? (WCD, met randaarde)
je bent me net weer voor :( ;)

Ik neem aan dat degene aan de andere kant van de lijn ruis hoort ipv. jij?!

• galaxy366
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:18:
[...]

je bent me net weer voor :( ;)

Ik neem aan dat degene aan de andere kant van de lijn ruis hoort ipv. jij?!
Persoon kan het geruis horen. Als ik monitoren doe met Xonar DG dan kan ik het zelf horen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt een aarde probleem.

• galaxy366
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:17:
Dit is de stekkerdoos die ik gebruik:
http://www.elektronica-sh...s/media/el-ps160w1-hq.jpg

Die gaat hierin:
http://www.electroshop.nl...2/2426625__51920_zoom.gif

Maar ik heb een stopcontact zoals dit ook al geprobeerd, maar nog geruis (beneden gedaan):
http://plakblog.punt.nl/upload/energie.jpg

• Puch-Maxi
Sorry! :D
Vraagje aan TS: Heb je de pc aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde, of juist op een WCD zonder randaarde?
galaxy366 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:22:
[...]

Dit is de stekkerdoos die ik gebruik:
http://www.elektronica-sh...s/media/el-ps160w1-hq.jpg

Die gaat hierin:

Maar ik heb een stopcontact zoals dit ook al geprobeerd, maar nog geruis (beneden gedaan):
Aha, duidelijk! Probeer je pc eens aan te sluiten op een wandcontactdoos met randaarde :)
Excuus, het laatste plaatje deed het even niet. Dat heb je dus al gedaan!

[ Voor 53% gewijzigd door Puch-Maxi op 23-08-2012 01:27 ]

• w4v3g0d
staat je kast (of een stuk metaal van je kast) op een metalen stuk van je bureau??
of steunt je kast VOLLEDIG op rubber?

• w4v3g0d
galaxy366 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:22:

Die gaat hierin:

BAM!

die eerste foto van mijn quote, dat is een stopcontact die je dus NIET moet gebruiken, daar zit geen aarde in. (die clipjes aan de boven en onderkant van een stopcontact, staan verticaal op de "ingangen")

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:37
Piep toon door vga over speakers is meestal coil whine

Wikipedia: Quiet PC

• Puch-Maxi
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:26:
[...]
BAM!

die eerste foto van mijn quote, dat is een stopcontact die je dus NIET moet gebruiken, daar zit geen aarde in. (die clipjes aan de boven en onderkant van een stopcontact, staan verticaal op de "ingangen")
Maar het laatste WCD wel (laatste plaatje, die is met randaarde).

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
dat laatste plaatje werkt hier niet.

edit: in firefox wel.

anyway, ik heb ook een piep in de speakers zitten, als ik alle powersaving uit zet is ie weg, maar goed, windows volume hoog, speaker volume laag werkt ook.

[ Voor 71% gewijzigd door haarbal op 23-08-2012 01:30 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
haarbal schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:28:
dat laatste plaatje werkt hier niet.
moet je eens refreshen, is hotlinking-beveiliging ;)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Puch-Maxi
Bij mij ook niet, dit is het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sImhnXFedK2cm2ZDuXZNMLFh/full.jpg
Deze heeft wel randaarde :) Maar was deze ook daadwerkelijk aangesloten, TS?

• galaxy366
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:24:
staat je kast (of een stuk metaal van je kast) op een metalen stuk van je bureau??
of steunt je kast VOLLEDIG op rubber?
Afbeeldingslocatie: http://www.sharkoon.com/sites/default/files/products/pc_cases/Scorpio_1000_01.jpg

Op die pootjes (is plastic) verder raakt het geen metaal aan, kan ook iegelijk niet want me bureau is van hout :)

Afbeeldingslocatie: http://webshop.edc-europe.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/6/06-2421_tm_06-2426_8.jpg

Zoon ding had ik gebruikt om beneden aan te sluiten en toen even kabel naar boven getrokken en PC erop aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door galaxy366 op 23-08-2012 01:35 ]

• w4v3g0d
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:28:
[...]
Maar het laatste WCD wel (laatste plaatje, die is met randaarde).
bedoel ik ;) XD
ik lees/kijk ook nooit goed, ik wil veel te snel dingen doen ;P

• galaxy366
Als ik mag, hier heb ik een Winrar bestand met een wav van het geruis dat ik heb.

http://www.gamefront.com/files/22161717/Geruis+probleem.rar

Geen zorgen bevat geen virus, maar ik hoop dat dit wat zal helpen :'(

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

TS: Als het weggaat als je je hand op je PC houdt betekent dit dat je een geaard stopcontact moet gebruiken. Ik weet zeker dat het dan weg is.
EnderQ schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:27:

Wikipedia: Quiet PC
OMG.

1. Coil Whine gaat niet over de speakers, maar hoor je direct uit de kast. Als het uit je speakers komt is het EMI.
2. TS heeft last van geruis en het is al duidelijk dat het een aardeprobleem is, en dus geen coil whine.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Puch-Maxi
Wel raar, op een WCD met randaarde zou de brom toch haast weg moeten zijn?

Nu ga ik even iets voorstellen wat helemaal niet de bedoeling is, maar bij wijze van test toch even te proberen valt. Neem eens een stuk draad en houdt deze gelijktijdig tegen je PC-kast en de radiator van je centrale verwarming. Is de brom nu weg? Zo ja -> WCD met randaarde aanleggen. Niet -> verder zoeken. Let op, dit is alleen even om te testen. En nadrukkelijk niet aanbevolen! Als je plastic buizen hebt dan heb je er nog niets aan :+

• w4v3g0d
Compizfox schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:39:
TS: Als het weggaat als je je hand op je PC houdt betekent dit dat je een geaard stopcontact moet gebruiken. Ik weet zeker dat het dan weg is.

[...]

OMG.

1. Coil Whine gaat niet over de speakers, maar hoor je direct uit de kast. Als het uit je speakers komt is het EMI.
2. TS heeft last van geruis en het is al duidelijk dat het een aardeprobleem is, en dus geen coil whine.
lolz, wie zegt hier dat coil whine over speakers gaat #noob xD

Modbreak:Zo gaan we hier niet met elkaar om :o

Iedereen kan wel eens een foutje maken (jij vast ook - iig mbt wat wel en niet toegestaan is hier :z ), als je ziet dat iemand inhoudelijk een vergissing maakt, ook inhoudelijk rechtzetten. Kinderachtig "nOOb" roepen zegt vooral meer over jezelf...

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 23-08-2012 08:56 ]

• galaxy366
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:42:
Wel raar, op een WCD met randaarde zou de brom toch haast weg moeten zijn?

Nu ga ik even iets voorstellen wat helemaal niet de bedoeling is, maar bij wijze van test toch even te proberen valt. Neem eens een stuk draad en houdt deze gelijktijdig tegen je PC-kast en de radiator van je centrale verwarming. Is de brom nu weg? Zo ja -> WCD met randaarde aanleggen. Niet -> verder zoeken. Let op, dit is alleen even om te testen. En nadrukkelijk niet aanbevolen! Als je plastic buizen hebt dan heb je er nog niets aan :+
Me kachel is wit geverfd. Ik heb je idee al geprobeerd naar dat iemand anders het aanbood om te doen.

Nog geruis maar als ik het vast hield was het geruis weg.

• w4v3g0d
klinkt misschien dom maar is die geluidskaart niet ontzettend gevoelig voor omgevinsgeluiden, al is het niks, ook al is er geen "echt" geluid, een microfoon pikt toch een bepaalde frequentie op waardoor deze (enigzins) gaat ruisen!

• keethar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-05 12:15
Ik vermoed dat je er gewoon voor moet zorgen dat er van je computer en alle aparatuur die aan je computer hangt (via hifikables, usb, ...) maar 1 ding geaard mag zijn. Scherm de aardingen op alle stekkers behalve 1 desnoods af door er tape rond te wikkelen. Ik heb het ook eens voor gehad en zo opgelost gekregen.

Good luck!

• galaxy366
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:45:
klinkt misschien dom maar is die geluidskaart niet ontzettend gevoelig voor omgevinsgeluiden, al is het niks, ook al is er geen "echt" geluid, een microfoon pikt toch een bepaalde frequentie op waardoor deze (enigzins) gaat ruisen!
Dat verklaard niet waarom de on-board het doet en waarom me stem haarscherp is als ik me hand op de kast houd :o

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:43:
[...]
lolz, wie zegt hier dat coil whine over speakers gaat #noob xD
Pardon? Ik noob? Lezen is ook een kunst ;)
EnderQ schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:27:

galaxy366 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:47:
[...]

Dat verklaard niet waarom de on-board het doet en waarom me stem haarscherp is als ik me hand op de kast houd :o
Precies. Daarom denk ik ook dat het een aardlus oid is. Ten eerste: Weet je heel zeker dat de aarde op je stekkerblok aangesloten is?

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 23-08-2012 01:49 ]

• w4v3g0d
Compizfox schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:48:
[...]

Pardon? Ik noob? Lezen is ook een kunst ;)

[...]
nee wie zei dat coil whine over speakers ging xD ;)

niet jijjj ;)

• Puch-Maxi
keethar schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:46:
Ik vermoed dat je er gewoon voor moet zorgen dat er van je computer en alle aparatuur die aan je computer hangt (via hifikables, usb, ...) maar 1 ding geaard mag zijn. Scherm de aardingen op alle stekkers behalve 1 desnoods af door er tape rond te wikkelen. Ik heb het ook eens voor gehad en zo opgelost gekregen.

Good luck!
Klopt, want de TS gebruikt namelijk een geaarde stekkerdoos. Hierdoor zitten alle aardes van alle apparatuur aan elkaar, aangesloten op een WCD zonder randaarde.... Dus TS, probeer eens een stekkerdoos zonder randaarde!
[...]
Is de brom soms niet aanwezig op de on-board geluidskaart? Overigens, welke microfoon gebruik je eigenlijk? :)

• w4v3g0d
[...]

kijk dat wist ik dus niet, begrijp ik het nou goed dat je computer dus het zelfde doet met je onboard audio?!

(waarom gebruik je uberhaupt aparte geluidskaart, onboard audio van de huidige moederborden voldoet meer dan genoeg! ;) )

• galaxy366
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:52:
[...]
Klopt, want de TS gebruikt namelijk een geaarde stekkerdoos. Hierdoor zitten alle aardes van alle apparatuur aan elkaar, aangesloten op een WCD zonder randaarde.... Dus TS, probeer eens een stekkerdoos zonder randaarde!

[...]
Is de brom soms niet aanwezig op de on-board geluidskaart? Overigens, welke microfoon gebruik je eigenlijk? :)
Microfoon: Tt eSPORTS Shock

Nieuw gekocht naar dat me oude stuk ging :/
Maar ik heb al een geaarde geprobeerd. Ik heb verlengsnoer gebruikt om van beneden naar boven te komen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is het stopcontact met randaarde ook echt op een aarde aangesloten? Dus, de geelgroene draad, naar de meterkast?

Probeer eens een stuk koperdraad tussen je chassis en een metalen leiding...

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Klassieke error. Heb het vaak bij klanten die hun laptop willen aansluiten op de geluidsinstallatie (werkt bij een AV bedrijf). Ontkoppelen is de oplossing. Dat doe je door een 1:1 audio trafo te gebruiken.

Een simpele versie ziet er ongeveer zo uit (klik). Je hebt ze van 80 euro maar ook van 200 (of nog meer). Hoe duurder, hoe beter gaat wel redelijk op voor deze dingen.

Deze is denk ik ook wel te-koop bij Conrad oid.

Edit:
Ik heb het topic nog eens gelezen. Die aardlus kan ook ontstaan door rand apparatuur die is aangesloten. Een USB apparaat, je beeldscherm bijv. Zet een alles zo neer met alleen de speakers opgesteld en trek dan eens een voor een alle rand apparatuur uit je PC. Als het opeens stopt bij het eruit trekken bij een apparaat weet je waar het vandaan komt. Maar als je nog steeds die storing in je geluid hebt, zou er in je kast misschien iets niet lekker zitten. Iets van kabels of losse aders tegen je behuizing?!

[ Voor 33% gewijzigd door Yoram op 23-08-2012 02:07 ]

Hallo!

• galaxy366
Probleem dat ik zie is, me broer heeft precies het zelfde met de kabels en stopcontacten maar hij heeft geen geruis.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hRcHz.jpg

Blijkbaar heeft dat ding ergens te weinig afscherming, waardoor de ruis capacitief wordt gekoppeld aan de microfooningang van de geluidskaart, als jij nu dat ding op je hoofd zet en de kast van de pc aanraakt, dan werkt jouw lichaam als afscherming en is de ruis weg.
In dit geval helpt het vrijwel niet om de pc te aarden, tenzij je zelf met je blote kont op de verwarming gaat zitten.

Je zou eens kunnen zoeken of je ergens een storingsbron in de buurt hebt, zoals een lader van een telefoon.

[ Voor 13% gewijzigd door bobo1on1 op 23-08-2012 02:28 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• galaxy366
bobo1on1 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 02:25:
[...]

Zo'n ding dus:
[afbeelding]

Blijkbaar heeft dat ding ergens te weinig afscherming, waardoor de ruis capacitief wordt gekoppeld aan de microfooningang van de geluidskaart, als jij nu dat ding op je hoofd zet en de kast van de pc aanraakt, dan werkt jouw lichaam als afscherming en is de ruis weg.
In dit geval helpt het vrijwel niet om de pc te aarden.

Je zou eens kunnen zoeken of je ergens een storingsbron in de buurt hebt, zoals een lader van een telefoon.
Klopt niet. Een kameraad van mij heeft de zelfde headset en heeft mijn oude GPU en Moederbord maar hij heeft geen geruis en is haar scherp.

• w4v3g0d
ga eens teamspeak 3 downloaden (als je dat nog niet gedaan had ;) ) en ga dan daar eens testen, teamspeak is beter in overdracht en heeft veel betere respons, moet je daar even iemand vragen of ze je willen helpen.
De teamspeak server van GoT is:

teamspeak.gotlike.nl

gewoon proberen, is het echt waard.

• bobo1on1
Dan vermoed ik dat jouw exemplaar ergens een draadbreuk heeft.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• galaxy366
bobo1on1 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 02:40:
Dan vermoed ik dat jouw exemplaar ergens een draadbreuk heeft.
Gebeurde ook met me oude headset. Het ligt niet daaraan kan ik je nu vertellen.

• bobo1on1
Ja zeg, als ik dat soort dingen niet weet dan wordt het voor mij wel lastig he :)

Heb je toevallig nog een koptelefoon liggen? Zo ja dan kun je eens alleen de microfoon van de Tt eSPORTS Shock op de geluidskaart aansluiten en zorgen dat de andere stekker niet de kast aanraakt, en met de andere koptelefoon luisteren of de microfoon nog werkt.

Als de microfoon zo niet werkt dan is de gnd aansluiting van de geluidskaart of de microfoon stuk, als hij wel werkt en de ruis is weg dan heeft de geluidskaart intern een aardlus, en is de gnd aansluiting van de koptelefoon intern doorverbonden met de gnd aansluiting van de microfoon.

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:50

chrisros

I turn coffee into code

trouwens, als je ergens bij een hifi/dj winkel een DI met groundlift kan kopen werkt het ook, en een stuk goedkoper!

• Rikkiz0r
  • Niet online
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 02:38:
ga eens teamspeak 3 downloaden (als je dat nog niet gedaan had ;) ) en ga dan daar eens testen, teamspeak is beter in overdracht en heeft veel betere respons, moet je daar even iemand vragen of ze je willen helpen.
De teamspeak server van GoT is:

teamspeak.gotlike.nl

gewoon proberen, is het echt waard.
even offtopic:

teamspeak.gotlike.nl is niet de Teamspeak server van GoT zelf, het is echter wel een teamspeak van een community die van uit GoT is ontstaan.

• L490
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 11:02
hardwarejunk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:49:
[...]

nee wie zei dat coil whine over speakers ging xD ;)

niet jijjj ;)
Eh? Nee niet hij.

• galaxy366
Teamspeak geprobeerd, ook geruis :/

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:57
Stomme vraag misschien, maar heb je al eens met de driver / windowsinstellingen voor het opname apparaat gespeeld?

Bij mijn laptop op het werk moest ik wat instellingen wijzigen om ruis te voorkomen.

Verklaart alleen niet waarom het geluid weg is als je je kast aanraakt.

Heb je al een andere voeding met je huidige setup geprobeerd? Aardlus kan ook een probleem van de voeding zelf zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Flozem op 23-08-2012 07:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft vrijwel zeker niets met Processor, Moederbord of Geheugen te maken,wel met Audio (& HiFi)

Move PMG -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• keethar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-05 12:15
Flozem schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 07:14:
Heb je al een andere voeding met je huidige setup geprobeerd? Aardlus kan ook een probleem van de voeding zelf zijn.
Kan inderdaad ook. Als je geen andere geschikte voeding hebt kan je het ook anders proberen.

De truuk is niet om meer aarding te voorzien, maar om er voor te zorgen dat slechts 1 apparaat van alles dat met elkaar in contact staat geaard is. Eens die opstelling werkt zonder gebrom, kan je een voor een dingen terug aansluiten en zo de schuldige vinden.

TS, kan je eens opsommen wat er allemaal op je PC is aangesloten?

• Puch-Maxi
Met Keethar, TS heeft nu alles op elkaar aangesloten met z'n geaarde stekkerdoos (alle grounds zitten aan elkaar). Probeer bijvoorbeeld eens te testen met een ongeaarde stekkerdoos :).

• galaxy366
Puch-Maxi schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:44:
Met Keethar, TS heeft nu alles op elkaar aangesloten met z'n geaarde stekkerdoos (alle grounds zitten aan elkaar). Probeer bijvoorbeeld eens te testen met een ongeaarde stekkerdoos :).
Geen succes.

Mijn PC specs staan op de eerste pagina ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@TS: Heb je alleen geruis in je mic of ook in de koptelefoon? Dat eerste geval is in kleine mate namelijk gewoon onoverkomelijk. Je hebt vaak in je mic altijd een klein beetje geruis, vooral als je een ongevoelige mic hebt waarbij je de gain op +30 moet zetten. Vaak heeft je geluidskaart ook wel ruisreductie.

[ Voor 45% gewijzigd door Compizfox op 23-08-2012 14:33 ]

• galaxy366
Ik heb een video gemaakt van het geluid:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=XFYZAavnLtA]

Zoals je ziet gaat het geluid omlaag als ik de kast aanraak.

[ Voor 65% gewijzigd door galaxy366 op 23-08-2012 14:54 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat geluid krijg ik normaal door mijn versterker als ik de input-kabels daarvan aanraak (ik heb een versterker aan de out van mijn PC)

Ik zou het ook als brom ipv ruis omschrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 23-08-2012 15:05 ]

• galaxy366
Heb net me PC opnieuw opgestart en het geruis begint al wanneer de windows logo in beeld komt.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
Heb je de bromtoon ook wanneer je Prime95 of LinX aan het draaien bent?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:57
lol - dat is geen ruis, maar een bromtoon als je het mij vraagt. Heb je wel de goede ingang voor je microfoon te pakken?

Je zou voor de gein de microfoon eens kunnen muten. Kijken of de bromtoon dan weg is.

[ Voor 29% gewijzigd door Flozem op 23-08-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Compizfox schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:39:

[...]

OMG.

Er is al een modbreak geweest toch reageer ik even.. je hebt gelijk de coilwhine direct komt van de spoelen die staan te trillen door het magneetveld van wege de stroom door de spoel en de daaruitvolgende krachten, echter is er een kans dat die storing in harmonische of direct gemoduleerd via je interne audiokabels en componenten storing geeft op je analoge audio output. (ik heb dit aantoonbaar gehad versterker luider identiek geluid aan coilwhine over mijn versterker die via analoge uitgang aan mijn 7.1 titanium creative hangt, over optical max 5.1 en hdmi uit is nasty met sync)

De voor mij meest bekende aardlus geeft een brom geen ruis waardoor het mij onwaarschijnlijk leek.

Hand op de kast is wel vreemd, en kan op aarding duiden afhankelijk of er ook aarde wordt gemaakt via de hand.

Dus was het op het moment van posten in ieder geval nog niet duidelijk dat het aan de aarde lag.

Edit:

De video geeft een brom. Maar ik herken dit geluid en de verandering meer als een audio input waar je met je vingers aanzit, dus het lijkt erop dat ergens een audio input contact met je kast maakt.

MIsschien is je front panel audio connector niet goed aangesloten of is de draad beschadigd en maakt contact met je kast

edit 2:
Ik zou in ieder geval ook een aarde check doen

[ Voor 16% gewijzigd door EnderQ op 24-08-2012 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaxy366
Heb ook mensen op FOK gevraagd, het is inderdaad een Brom, en morgen zal ik de stopcontact even laten bekijken of hij inderdaad is geaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er niet gewoon iets mis met die hoofdtelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaxy366
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:42:
Is er niet gewoon iets mis met die hoofdtelefoon?
Beide headsets doen het, ligt er zeker niet aan.

http://www.popschoolmaast..._brom_kraak_ruis.php#brom
Druk maar op play knop, dat heb ik. Ik ga morgen stopcontact even bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:22

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

chrisros schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 03:06:
trouwens, als je ergens bij een hifi/dj winkel een DI met groundlift kan kopen werkt het ook, en een stuk goedkoper!
Juistem! Zo'n DI doet wonderen, bijvoorbeeld bij feedback vanaf € 17,95, overal inzetbaar en nooit meer ruis/brom/fluit/anderepoepopjelijn !

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

EnderQ schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:34:
[...]
Er is al een modbreak geweest toch reageer ik even.. je hebt gelijk de coilwhine direct komt van de spoelen die staan te trillen door het magneetveld van wege de stroom door de spoel en de daaruitvolgende krachten, echter is er een kans dat die storing in harmonische of direct gemoduleerd via je interne audiokabels en componenten storing geeft op je analoge audio output. (ik heb dit aantoonbaar gehad versterker luider identiek geluid aan coilwhine over mijn versterker die via analoge uitgang aan mijn 7.1 titanium creative hangt, over optical max 5.1 en hdmi uit is nasty met sync)
Mja dat kan, maar dat noem je dan geen coil whine, maar EMI die hoorbaar is over de audio :)
De voor mij meest bekende aardlus geeft een brom geen ruis waardoor het mij onwaarschijnlijk leek.

Hand op de kast is wel vreemd, en kan op aarding duiden afhankelijk of er ook aarde wordt gemaakt via de hand.

Dus was het op het moment van posten in ieder geval nog niet duidelijk dat het aan de aarde lag.

Edit:

[b]De video geeft een brom. Maar ik herken dit geluid en de verandering meer als een audio input waar je met je vingers aanzit, dus het lijkt erop dat ergens een audio input contact met je kast maakt.
Jup het is duidelijk een brom ipv een ruis. Zoals ik al zei krijg je precies dit geluid als je met je tengels aan de input van een versterker zit bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
galaxy366 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:53:
Ik heb een video gemaakt van het geluid:
Zoals je ziet gaat het geluid omlaag als ik de kast aanraak.
Dit is een hele mooie 50Hz "brom", doet hij dit ook als er niets op de mic en line ingang aangesloten is? Probeer eens alles los te koppelen muv speakers (ook monitor printer etc) en sluit ze dan eens stuk voor stuk aan zou ik zeggen. Slechte/geen aarding kan ook het probleem zijn (met name als eea begint te brommen bij aansluiten van de mic ingang), er staat dan immers 110V wisselspannig op de PC (door de onstoring van de netingang), als je deze aanraakt wordt het verschil tussen jou en de pc kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Compizfox schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:51:
Mja dat kan, maar dat noem je dan geen coil whine, maar EMI die hoorbaar is over de audio :)
Inderdaad EMI is de juiste definitie ik had mijn initiele reactie een beetje te kort door de bocht gecausaliseerd :) en het direct als coilwhine genoemd maar het is zoals ik het bedoelde het gevolg van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaxy366
base_ schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:00:
[...]

Dit is een hele mooie 50Hz "brom", doet hij dit ook als er niets op de mic en line ingang aangesloten is? Probeer eens alles los te koppelen muv speakers (ook monitor printer etc) en sluit ze dan eens stuk voor stuk aan zou ik zeggen. Slechte/geen aarding kan ook het probleem zijn (met name als eea begint te brommen bij aansluiten van de mic ingang), er staat dan immers 110V wisselspannig op de PC (door de onstoring van de netingang), als je deze aanraakt wordt het verschil tussen jou en de pc kleiner.
Gebeurd alleen als ik me microfoon aansluit. Heeft dus iets met het opneem gedeelte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
gebruik je de aansluiting achterop de kaart of een frontpanel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaxy366
base_ schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:34:
gebruik je de aansluiting achterop de kaart of een frontpanel?
Front & Back hebben brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
En als je je front panel loskoppelt en alleen back gebruikt?

edit: leg ook even die headset met kabel op de pc zodat niets anders contact maakt

[ Voor 41% gewijzigd door base_ op 24-08-2012 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

galaxy366 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:04:
[...]

Gebeurd alleen als ik me microfoon aansluit. Heeft dus iets met het opneem gedeelte te maken.
Maar hoor je het nou door de speakers (playback) of is het alleen in het signaal van de mic aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:08
Heb je überhaupt al geprobeerd om de xonar eens in een andere pc te stoppen?
Dan kan je in ieder geval uitsluiten of het aan de kaart ligt.
Als het aan de Xonar ligt, RMA'en.

Als het niet aan de Xonar ligt, kan je door-fiddelen.
Heb je hem al eens in een ander PCI slot gestoken?
1cm vanaf je videokaart kan zeker wat problemen opleveren.
Heb je de onboard kaart al uitgezet in je BIOS?

Of je kan besluiten dat al die moeite voor een € 25, marginaal beter klinkende kaart een beetje over de top is.

In dat geval, Xonar verkopen voor 2 tientjes en als je echt beter geluid wil (muziek) een externe kaart van Focusrite of M-audio (oid) kopen waar een goeie DAC in zit. Voor het spelen van spelletjes is het verschil zo marginaal dat je je moet afvragen of iedere euro die je spendeert het waard is.
Pagina: 1