Zelfgebouwde PC start niet op/geen beeld - mobo defect?

Pagina: 1
Acties:

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04-2025
Nieuwe PC gekocht bij azerty. Mobo werd aangeprijst als "demo" omdat deze al eens uit de doos was geweest. (link). "Demo product – Moederbord is geretourneerd onder "wet koop op afstand", is dus uit de doos geweest. Moederbord werkt perfect en wordt geleverd zonder driver disk."

Volgens mij is het moederbord defect. PC ging niet aan (fans draaide wel, maar geen beeld). Dus ik heb alle hardware op mijn eigen ('oude') mobo gedaan, en dan werkt 'ie perfect. En met alle hardware bedoel ik alles behalve de bestelde kast, dus ook de bestelde voeding doet het gewoon.

Nu heb ik mijn eigen ('oude') voeding aan het 'nieuwe' mobo gehangen, er een RAM stickie van 4GB in gedaan, en de CPU er in. Als ik hem nu aanzet, valt 'ie na 1 seconde al weer uit. Dat gebeurde bij de bestelde voeding niet. Weet niet of die info iets toevoegt aan de diagnose, maar ik denk ik zeg 't er even bij.

Wat denken jullie? Mobo gewoon defect?

Complete PC: http://i.imgur.com/jB4l8.png

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Stomme vraag maar heb je alle voedingskabels dus 24pin 4pin en ook de 6pin op de gpu aangesloten.
Heb je ook je videokabel aangesloten op de grafische kaart en niet op het moederbord als je dat wel gedaan heb even proberen op de onboard en dan proberen dedicated te zetten.
Denk niet dat mobo kapot is even cmos resetten en met onboard kijken of je beeld krijgt.(maar het kan natuurlijk wel)

[ Voor 28% gewijzigd door maarten12100 op 23-08-2012 03:26 . Reden: waarschuwing weggehaald was vrij logisch ]

• Crankyslap
maarten12100 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 03:20:
Niet gaan kutten met die oude voeding van je je sloopt het en stuk door schuld is niet gedekt onder garanties het is tenslote jou schuld dan.

Stomme vraag maar heb je alle voedingskabels dus 24pin 4pin en ook de 6pin op de gpu aangesloten.
Heb je ook je videokabel aangesloten op de grafische kaart en niet op het moederbord als je dat wel gedaan heb even proberen op de onboard en dan proberen dedicated te zetten.
Hoe bedoel je kutten? Is gewoon een normale voeding hoor.. ik zeg 'oud' om onderscheid te maken tussen de nieuw-aangeschafte voeding, en de voeding die in mijn 'oude' PC zat (ook gewoon AM3, 16gb ram etc etc.).

De 24pin en 4pin zitten aangesloten, videokaart heb ik eruit gelaten. Werk met onboard op het moment. Zodra de PC klaar was en ik geen beeld kreeg, ben ik hem stukje bij beetje af gaan breken en zelfs met alleen RAM/CPU/Onboard doet ie' 't dus niet. Ook een HDD erbij aansluiten hielp niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Crankyslap op 23-08-2012 03:24 ]

• maarten12100
Crankyslap schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 03:23:
[...]

Hoe bedoel je kutten? Is gewoon een normale voeding hoor.. ik zeg 'oud' om onderscheid te maken tussen de nieuw-aangeschafte voeding, en de voeding die in mijn 'oude' PC zat (ook gewoon AM3, 16gb ram etc etc.).

De 24pin en 4pin zitten aangesloten, videokaart heb ik eruit gelaten. Werk met onboard op het moment.
Nou als hij op een nieuwe voeding niet uitvalt maar op een oude wel dan is die simpelweg te zwak en beschermt ie zichzelf door uit te vallen.

Maar met onboard werkt het nieuwe bord dus wel?

• Crankyslap
Nee, ook met onboard vga werkt 'ie niet. En de 'oude' voeding is ruim 200 watt krachtiger dan de nieuwe. En er is niet eens een GPU aangesloten.. van te weinige voeding kan echt geen sprake zijn.

En met de nieuwe voeding viel 'ie dan misschien niet uit, maar hij deed het evengoed niet...

[ Voor 93% gewijzigd door Crankyslap op 23-08-2012 03:49 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:22

Format-C

Tracing Rays

Heb je nog ander RAM om ff te testen? Vaak is het zo dat als RAM incompatible is de PC wel gaat " draaien" , maar geen beeld geeft, en je dus simpelweg niets kan.

Staat het gebruikte RAM op de QVL van het Asrock moederbord? Heb je ook een CMOS reset gedaan? (Misschien heeft een vorige gebruiker bijvoorbeeld een bepaalde instelling gedaan)

[ Voor 68% gewijzigd door Format-C op 23-08-2012 08:01 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 22:52

Nemesizz

Untouchable

Gezien het een "demo" model is, en dus mogelijk al een keer gebruikt, zou ik eens het CMOS resetten.
Mogelijk probeert de BIOS nog settings te laden van de vorige eigenaar, en dat het niet overeen komt met jouw hardware en dus maar niks doet (of uitvalt).

Ik zeg niet dat het meteen het probleem oplost, maar het is een poging waard (zag het niet in de topic start staan dat je CMOS reset hebt geprobeert).

• Crankyslap
CMOS reset is toch dat je dat ronde batterij-achtige ding er eventjes uithaalt en weer terug doet? Dat heb ik wel gedaan. En ik heb het zowel met mijn 'oude' RAM geprobeert als de nieuwe, biede zijn DDR3 1333 MHz dus dat hoort gewoon te werken. OP de QVL staat 'ie echter niet.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:38
Haal de moederbord uit de kast en zet hem op een doos en sluit dan de minimum hardware aan en kijk of hij dan wel werkt.
Heb meerdere malen gehad dat het een aarding probleem was waardoor de voeding/moederbord problemen gaven.
Zo had ik eergisteren mn home server in elkaar gezet. Bleek dat door 1 schroefje van de moederbord niets werkte. Hoefde hem aan te draaien en alles werkte weer.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:40
nee CMOS reset kan soms via een knop achterop, dan worden alleen de settings gereset, en met de jumper kan je hem volledig resetten, ik zou het eens in je handleiding op zoeken als ik jou was ;)

• maarten12100
Nilsepils schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:05:
nee CMOS reset kan soms via een knop achterop, dan worden alleen de settings gereset, en met de jumper kan je hem volledig resetten, ik zou het eens in je handleiding op zoeken als ik jou was ;)
AC steker eruit bios batterij eruit doet het ook prima.
Maar als er een jumper is is dat zeker mooi.
Pagina: 1