Netwerkportaal maken (CMS?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470479

Topicstarter
Op school hebben wij allerlei documenten (PDF bestanden, Word documenten, PowerPoints en een aantal andere bestandtypes) die ik op een overzichtelijke manier wil laten weergeven. Dit zullen ook scans zijn van allerlei boeken (waarbij elke les een apart PDF document zal zijn), waardoor het zal neerkomen op honderden bestanden.

Deze bestanden zijn gewoon op de netwerkschijf opgeslagen. Voor iemand die alles weet te vinden geen probleem, maar we hebben nu en in de toekomst te maken met een wisselende gebruikersgroep. Vandaar dat ik heb besloten dat ik interne website wil opzetten, die uiteraard alleen op school bereikbaar is. Er zit copyright op de methodes, dus op internet uploaden is geen optie. Daarnaast moet het ook in de toekomst makkelijk te onderhouden zijn; niet door mij, maar vooral door anderen.

Een interne website (portal) dus. Nu ben ik op internet bekend met Joomla als CMS, maar deze draait helaas niet op een (gewoon) Windows netwerk. Dat is allemaal afhankelijk van externe netwerkschrijven met MySQL databases en diversen.

Op het netwerk staat (uiteraard) Microsoft Office Publisher, maar hier ben ik verder onbekend mee en ik vind dit grafisch ook erg oninteressant om te gebruiken (voor zover ik kan beoordelen). Daarnaast heb ik weinig zin om elk PDF bestand dat ik heb handmatig aan de site te gaan hangen, dat moet toch wel makkelijker kunnen lijkt mij als ik gewoon oplopende bestandsnamen heb.

Ik ben dus op zoek naar een gratis oplossing om op je netwerkschijf een webpagina/applicatie te plaatsen die je gewoon met een snelkoppeling vanaf je bureaublad kan openen. Eentje die niet met tekst werkt zoals WIndows Verkenner, maar waarbij je plaatjes kunt gebruiken zodat bij wijze van een groep 4 leerling op de computer het juiste PDF bestand kan benaderen.

Is er iemand die mij kan helpen naar wat voor een soort software ik kan zoeken? Bedenk wel dat we school het grootste gedeelte van ICT aan een groot nationaal bedrijf heeft uitbesteed, dus de opties om hardwarmatige aanpassingen/aanvullingen te doen zijn er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Je zegt dat je bekent bent met Joomla als CMS, mag ik er ook van uitgaan dat je kennis van PHP hebt? Zoja, je kan zelf een eenvoudig portal schrijven die door je directories en bestanden loopt en deze op een leuke manier weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een interne website (portal) dus. Nu ben ik op internet bekend met Joomla als CMS, maar deze draait helaas niet op een (gewoon) Windows netwerk. Dat is allemaal afhankelijk van externe netwerkschrijven met MySQL databases en diversen.
Dit is niet waar. Zoek eens op XAMPP bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 23:08
Precies, en de functionaliteiten die je noemt zijn allemaal in componenten te vinden. http://extensions.joomla.org

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-07 15:33
Je zou gewoon op een pc XAMMP of WAMMP kunnen installeren, Joomla erop en dan deze extensie gebruiken http://extensions.joomla....mentation/downloads/10958

Dan heb je zowat alles wat je wilt.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Anoniem: 198334

Even checken of ik je probleem correct begrijp.

Nu heb je ergens op een schijf honderden bestanden staan, pdf, doc, ppt etc, allemaal door elkaar. Staat alles in 1 map, of is daar al een hiërarchie in?
Op school hebben wij allerlei documenten (PDF bestanden, Word documenten, PowerPoints en een aantal andere bestandtypes) die ik op een overzichtelijke manier wil laten weergeven.
Definieer overzichtelijk manier.
Wat voor overzicht wil je?
Per filetype? Per (les)dag? Per onderwerp (alles over bananen bij elkaar, alles over de maaltafels bij elkaar)?
Eentje die niet met tekst werkt zoals WIndows Verkenner, maar waarbij je plaatjes kunt gebruiken zodat bij wijze van een groep 4 leerling op de computer het juiste PDF bestand kan benaderen.
Definieer het juiste PDF bestand.
Hoe zoekt de leerling? Over welke info beschikt de leerling? Een bestandsnaam? Een datum? Een trefwoord? Een onderwerp?

Ik stel even deze lastige vragen om een beter beeld te krijgen van je behoeftes, want misschien is er een betere oplossing dan een CMS.

*edit:
Ik heb overigens het gevoel dat u niet van plan bent van zelf te programmeren, maar eerder een kant en klare oplossing zoekt die enkel geïnstalleerd en geconfigureerd moet worden, klopt dat? Want aangezien het subforum over Programmeren is, gaat iedereen er eigenlijk van uit dat je zelf de handen uit de mouwen gaat steken om wat in elkaar te knutselen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 198334 op 23-08-2012 14:40 ]

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:14

Tys

SharePoint Foundation? Doet vrijwel exact wat jij wilt, naar smaak in te delen, sortering, filtering, rechten, noem naar op .. En volgens mij is de Foundation versie gratis te gebruiken.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 11:55
Kijk eens naar Moodle dit is juist bedoeld voor scholen als portal. Je kunt het zelf gemakkelijk indelen en is vrij simpel in onderhoud.
Pagina: 1