[ubuntu] [ati] Haper bij 1080 video

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tours
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 22:32
Bij het afspelen van 1080 video's hapert het beeld, zowel mkv als youtube. In windows 7 heb ik geen haper.

Ik heb ubuntu en een ati video kaart (hd4800). Catalyst controller geinstalleerd via de officiele website van ati. VLC, mplayer en movie player geprobeerd.

Ik denk dat er iets met de driver moet gebreuren, maar geen idee wat precies. Ik lees dat veel ati gebruikers het zelfde hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tours
Hmmm, ik ga weer gewoon een echt besturingssysteem gebruiken waarop alles het gewoon doet.

Mocht iemand de oplossing nog hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeve
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:04
Tours schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:37:
Hmmm, ik ga weer gewoon een echt besturingssysteem gebruiken waarop alles het gewoon doet.

Mocht iemand de oplossing nog hebben dan hoor ik het graag.
Ik neem aan dat je de 'xvba-video' package uit de repository hebt geïnstalleerd? Ik gebruik geen Ubuntu, maar zo'n soort package zou moeten bestaan. Daarnaast moet je de library 'libva' hebben die ongetwijfeld ook in de repository van Ubuntu te vinden is. Je moet dan een media speler zoeken die vaapi ondersteunt zodat je de video output van die speler op 'vaapi:gl' (Mplayer) kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Tours schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:40:
[...] Ik heb ubuntu en een ati video kaart (hd4800). Catalyst controller geinstalleerd via de officiele website van ati. VLC, mplayer en movie player geprobeerd. [...]
Niet doen. Drivers moet je gewoon installeren via het hardware driver programma van ubuntu: "Hardware drivers". Dan wordt de AMD driver geïnstalleerd zoals die het beste werkt in ubuntu.

Verder is het haperende beeld: grote schokken dat het echt een seconde stil staat? Of zijn het meer veel kleine schokken? Als het dat laatste is zou je kunnen proberen om vsync aan te zetten in het Catalyst Control Center. Een andere optie is om de desktop effects tijdelijk lager te zetten. Mocht dat laatste helpen dan loont het om de settings van Compiz te bekijken. Ergens in dat programma staat een lijst met fixes voor problemen die mensen kunnen ervaren. Ik meen me te herinneren dat daar een fix kan worden aangezet voor schokkend beeld in video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

With stupids ^.

Je moet het package xvba-va-driver installeren naast de fglrx-driver. Dan zou 't prima moeten werken. Als het goed is, doen gstreamer gestuurde players het automatisch. Mplayer en consorten moet je 't bij aangeven. Dat is als 't goed is XvBA. Je kan de juiste 'driver' prima via Google vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 13:59
Tours schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:40:
Bij het afspelen van 1080 video's hapert het beeld, zowel mkv als youtube. In windows 7 heb ik geen haper.

Ik heb ubuntu en een ati video kaart (hd4800). Catalyst controller geinstalleerd via de officiele website van ati. VLC, mplayer en movie player geprobeerd.

Ik denk dat er iets met de driver moet gebreuren, maar geen idee wat precies. Ik lees dat veel ati gebruikers het zelfde hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee?
http://wiki.cchtml.com/in...recise_Installation_Guide
Het beste is om voor de standaard repository of een stable ppa te gaan.

Bij mij werkt hardware acceleratie overigens alleen in xbmc met XvBA.
Mischien kunnen de andere wat tips geven om dit ook voorelkaar te krijgen in mplayer en vlc?

Met het vlc en mplayer uit de standaard repo krijg ik het niet voor elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door robkorv op 23-08-2012 08:32 ]

• Tours
Ik heb zojuist alles geprobeerd maar hij gaat het gewoon niet doen. Het schijnt ook iets specifiek met de ati radeon hd4850 te maken te hebben.

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ik ga er later nog mee verder, ik vind dat ubuntu namelijk wel wat hebben. Alleen jammer dat dingen niet meteen werken.

Als hij het doet laat ik het hier wel even weten, misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Google anders even op je kaart om er zeker van te zijn dat 't hardware decoding doet, en ook echt werkt met de Linux XvBA. Wellicht zijn er anderen met hetzelfde probleem en hebben 't opgelost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• robkorv
  • Laatst online: 08-09 13:59
Tours schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:29:
Ik heb zojuist alles geprobeerd maar hij gaat het gewoon niet doen. Het schijnt ook iets specifiek met de ati radeon hd4850 te maken te hebben.

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ik ga er later nog mee verder, ik vind dat ubuntu namelijk wel wat hebben. Alleen jammer dat dingen niet meteen werken.

Als hij het doet laat ik het hier wel even weten, misschien heeft iemand anders er nog wat aan.
Ik heb ook de hd4850 en ik krijg hardwareaccel bij blu-ray's met die xbmc-xvba editie uit de link die ik bij mijn vorige post staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
de laatste fglrx drivers hebben geen ondersteuning meer voor HD4xxx
je moet fglrx-legacy hebben.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv