anandus schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:08:
Nou, de eerste helft was helemaal niets, de tweede helft beter, maar geen duidelijke winnaar.
Slob had een mooie uitsmijer, dat wel. Verder vond ik Samsom beter dan ik had verwacht. En Pechtold vond ik ook best okee. Maar niets wat er echt uitsprong.
Maar volgende keer wat minder schreeuwen graag

In elk debat met publiek krijg je dat ze tegen elkaar gaan schreeuwen. Een debat zonder publiek geeft veel meer rust.
Ik heb het laatste stukje gekeken en heb me beseft dat de politiek geen oplossingen heeft. Ze doen maar wat en wachten met flutmaatregelen tot de crisis overwaait.
Bezuiniging hier, belastingverhoging daar. Hup, we voldoen aan de eisen van Brussel. Meer hoeven we niet te doen...
Over de zorgkosten: Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de zorgkosten in 10 jaar verdubbeld zijn. Hoe komt dit? Is de marktwerking de oorzaak? Het zorgverzekeringsstelsel? Heerst er een slapheid onder de bevolking, zodat ze vaker ziek worden dan omringende landen? Doe er wat aan ipv elke keer meer rechten uit het zorgstelsel knippen, eigen bijdrages verhogen en eigen risico steeds verder verhogen. En dan vergeet ik nog de stijgende zorgpremies. En dn hebben ze het elke keer over het beperken van de gevolgen voor arme mensen. Leuk, maar de rekening wordt dan gelegd bij mensen die net iets meer verdienen. Die zijn elke keer de kind van de rekening. Rijke mensen die hebben er weinig last van, want voor hun is de zorgpremie niet veel geld. (qua verhouding()
Natuurlijk wil je gevolgen voor die mensen beperken, maar bijvoorbeeld een eigen risico stel je in, om ervoor te zorgen dat mensen minder gebruik maken van de zorg. DAT HELPT OP DEZE WIJZE NIET.
Iemand met suikerziekte die weet dat hij/zij jaarlijks het eigen risico toch al kwijt is. Dus dan maakt het voor hem/haar niet uit als er andere medische behandelingen zijn. Eigen risico is voor hun alleen kostenverhogend.
Er zijn veel jonge mensen die relatief gezond zijn, die betalen zorgpremies, maar moeten ook hun enkele medische behandeling / medicijnen zelf betalen. Immers komen deze mensen niet snel boven de eigen risico uit. Hoe kan dat nu eerlijk zijn?
Wat zou een eerlijk eigen risico systeem zijn?
1. Chronische ziektes worden uitgesloten van eigen risico: mensen kunnen er niets aan doen dat ze insuline moeten spuiten, of medicijnen nodig hebben voor parkinson/altzheimer, of aan de nierdialyse moeten
2.Voor elke behandeling moet maar de helft van de eigen risico af gaan, de andere helft hoort vergoed te worden. Dat is veel eerlijker
3. Voor huisartsenbezoek moet ook een bedrag van de egein risico af gaan. Mensen moeten gestimuleerd worden om niet voor elk wissewasje naar de dokter te gaan. Vaak gaat iets ook van zelf over.
Hypotheekrenteaftrek, sociale woningenbeleid, en politici. Ook een groot probleem. Al jaren is het probleem bekend. Ik heb als een aantal jaar geleden een huis gekocht. Immers wil je niet tot je 35e bij je ouders blijven wonen (no offence als je dat wel doet) Je moet op een gegeven moment wel. Huurhuizen zijn niet beschikbaar, want deze werden of verkocht, of waren alleen voor gezinnen beschikbaar. Nu zijn door de crisis de huizenprijzen aan het dalen. Dat is niet leuk voor mij, als ik ooit wil doorgroeien naar een groter huis, dan zal ik een restschuld houden. Geen prettig vooruitzicht. Nu ben ik, doordat ik bij de aanschaf conservatief ben geweest qua risico's, wel in staat om de restschuld te beperken. Er zullen mensen zijn die het moeilijker kunnen. Er zal je maar een beleggingshypotheek zijn aangesmeerd, omdat je er te weinig verstand van had. dan zit je mooi met de gebakken peren.
Zoals ik zeg zijn de prijzen al aan het dalen, omdat er een crisis is en banken minder geld hebben / meer geld in kas moeten hebben. Wat doen politici? Och, het kan nog wel wat erger. Weet je wat: we gaan de komende jaren lekker veel morrelen aan de renteaftrek. Allereerst gaan we een tweedeling maken tussen mensen die al een hypotheek hebben en nieuwkomers. Huizen worden onbetaalbaar voor nieuwkomers. Dat zal de markt wel redden. NEE heren en dames POLITICI, je maakt alles VEEL en VEEL ERGER.
Als starters geen huizen kunnen kopen, dan kunnen mensen in starterswoningen hun huis niet verkopen. Hierdoor kunnen die mensen weer geen eengezinswoning kopen, waardoor bijv oudere mensen in die woning geen kans hebben om een woning te kopen, die meer voor hun geschikt is.
Je had 12 jaar geleden iets aan de renteaftrek moeten doen. Toen kon je door de economische groei compensatie geven en was de markt instaat om het te compenseren. Nu moet je zorgen dat je vertrouwen terugkrijgt op de huizenmarkt. Pas als de markt weer gaat groeien, kan je weer ingrijpen. Dat is basiskennis economie. Ik mag van politici verwachten dat ze deze kennis hebben, of deze kennis desnoods inhuren.
Als je al ingrijpt, dan moet je het doen omdat je moet bezuinigen. Dan moet je beseffen dat je bezig bent met een verkapte belastingverhoging. Die verhoging moet je dan voor alle mensen laten gelden. Of in elk geval voor alle mensen met een koopwoning en niet alleen voor starters.
Dan Europa.
Elke partij, behalve de pvv en enkele splinterpartijen buiten de kamer, is pro europa. Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk na de afgelopen jaren? Zuidelijke landen hebben ons bedrogen om maar in de Euro te mogen (al hadden de politici het kunnen weten). We hebben Griekenland en Spanje meermalen moeten helpen, zonder dat het helpt. Het einde is nog lang niet in zicht. En ze vinden het allemaal normaal.
Hupla, de geldpers kan weer aan en we nemen de schuld van Spanje, Griekenland en straks Italie gewoon op ons. De SP was altijd eurokritisch, maar nu wil zelfs de ECB een geldpers geven, wat nog meer ellende gaat opleveren. Allemaal eenheidsworst. Zoveel partijen, zo weinig keuze.
Geen Nederlander is tegen Europese samenwerking, ook ik niet. Ik ben wel tegen het weggeven van onze rijkdom, aan landen die alleen maar van ons profiteren en uiteindelijk gewoon de baas over ons spelen.
Waarom is men zo kritiekloos?
En zo zijn er nog veel meer zaken waar ik me dood aan erger.
Ik weet wel dat ik never nooit op een van die partijen ga stemmen. Immers kan je dan 4 jaar lang (al zullen ze dat wel weer niet halen) geen kritiek meer hebben, als 'jouw' partij in de coalitie zit. Jij bent dan mede-verantwoordelijk dat dit kabinet mogelijk is geworden. Ik kan mezelf dan niet in de spiegel kijken.
Kunnen jullie dat wel? Denken jullie echt dat er partijen zijn die de oplossing hebben? Ik kan het me haast niet voorstellen. En als je dat dus wel denkt, dan moet je beseffen dat er weer een coalitie gevormd gaat worden en dat men heel iets anders gaat doen, dan dat ze nu aan je proberen te verkopen.
Niet stemmen is ook geen oplossing, want dan gaan gewoon minder mensen beslissen welke van de marionettenpartijen de macht krijgen. Het is een spagaat. Ik zie maar een oplossing en dat is niet uit echte wil, maar uit gebrek aan alternatief.
Ik wou dat ik kon zorgen dat een aantal nieuwe partijen allemaal met 20 zetels de kamer in komen.
Hup, die pannenkoekpartij, hup de piratenpartij, hup die zwevertjes van de sopn. En natuurlijk die feestpartij van johan Vleminx. Ik zou dan de gezichten van de politici wel willen zien. Wat zou er dan gebeuren? Zou men dan beseffen dat het anders moet?
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit