Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

na veel pijn en moeite heb ik windows op mijn macbook pro gekregen, echter krijg ik deze niet opgestart.
als ik probeer te booten krijg ik "no bootable device insert boot disk and press any key" te zien en vervolgens niets.

wat is hier het probleem?

Note: mijn OSX staat geinstalleerd op een ssd, windows op de standaard schijf die nu ipv de superdrive zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:48
Verkeerde boot device bovenaan in de BIOS? Probeer USB-sticks en/of cd's/dvd uit de Macbook te halen en probeer het nog een keer.

[ Voor 4% gewijzigd door talkatoo op 22-08-2012 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Ja, of je partition is niet active of disk kan niet benaderd worden

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edwinkuipers89 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:46:
Verkeerde boot device bovenaan in de BIOS?
Voor zover ik weet is er geen bios op een MacBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 21:21

iichel

Gazoooo

Toevallig een 2012 type MBP?

Die wil enkel bij mij booten met Windows en OSX op de primaire schijf, en zonder 2e schijf ingebouwd. Schijnt een 'feature' van de nieuwe EFI's te zijn.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is inderdaad een 2012 type ja, mag er helemaal geen 2e schijf inzitten? of moet windows ook op de primaire schijf geinstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 21:21

iichel

Gazoooo

Mijn ervaring is (was) als volgt:

Disk 1: Windows + OSX, Disk 2 geen OS --> OSX boot, windows niet
Disk 1: OSX, Disk 2: Windows --> OSX boot, windows niet
Disk 1: Windows + OSX, Disk 2 eruit --> Windows en OSX booten.

Zie: iichel in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

[ Voor 17% gewijzigd door iichel op 22-08-2012 18:13 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Als het inderdaad een feature is van efi firmware dan zou je kunnen proberen om een bootloader te gebruiken, zoals refit

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

edwinkuipers89 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:46:
Verkeerde boot device bovenaan in de BIOS? Probeer USB-sticks en/of cd's/dvd uit de Macbook te halen en probeer het nog een keer.
loewie1984 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:48:
Ja, of je partition is niet active of disk kan niet benaderd worden
Het lijkt me dat jullie beiden weinig of geen ervaring hebben met Macs of Windows op Macs. Geen verwijt, gewoon een vaststelling en de oprechte vraag waarom er dan verkeerd advies wordt gegeven.

Windows op een Mac kan enkel in dualboot mbv Bootcamp. Via de Bootcamp assistant wordt de schijf gepartitioneerd om Windows te kunnen installeren. Het is dus onmogelijk op een 'bootvolgorde' te selecteren op een Mac (geen BIOS en EFI kan niet gewijzigd worden). Partities activeren gebeurt door de Bootcamp-assistant.
Het selecteren van het OS tijdens het opstarten kan door de Option key (alt) ingedrukt te houden of door gebruik te maken van rEFIt. Daarmee zijn inderdaad nog een aantal andere opties mogelijk, misschien dat dat het probleem van de TS oplost.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:48
Darkstar schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:16:
[...]

[...]

Het lijkt me dat jullie beiden weinig of geen ervaring hebben met Macs of Windows op Macs. Geen verwijt, gewoon een vaststelling en de oprechte vraag waarom er dan verkeerd advies wordt gegeven.

Windows op een Mac kan enkel in dualboot mbv Bootcamp. Via de Bootcamp assistant wordt de schijf gepartitioneerd om Windows te kunnen installeren. Het is dus onmogelijk op een 'bootvolgorde' te selecteren op een Mac (geen BIOS en EFI kan niet gewijzigd worden). Partities activeren gebeurt door de Bootcamp-assistant.
Het selecteren van het OS tijdens het opstarten kan door de Option key (alt) ingedrukt te houden of door gebruik te maken van rEFIt. Daarmee zijn inderdaad nog een aantal andere opties mogelijk, misschien dat dat het probleem van de TS oplost.
Ik heb inderdaad weinig ervaring met MacOsx (1 jaar), mijn BIOS opmerking was meer automatisme en is inderdaad onjuist.

Verkeerd advies kun je het echter niet noemen, mijn advies was om USB of Cd te verwijderen en uit ervaring weet ik dat dit soms kan helpen, deze ervaringen zijn dan echter wel gebaseerd op PC's maar kleine moeite om het uit te proberen.

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
[...]

[...]

Dan is dat blijkbaar anders op een Mac Mini, daar heb ik voor mijn vader alleen nog windows op staan en helemaal geen OSX. Volgens mij heb ik ook alle partities die aangemaakt waren via osx verwijderd (incl. EFI partitie) en weer een nieuwe paritie gemaakt met de windows 7 installatie. Draait probleemloos.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

[...]

Ik probeer hem ook te booten door alt in te drukken en dan de partitie waar windows op staat aan te klikken, alleen krijg ik dan het bericht zoals in mijn TS vermeld staat, het lijkt dus alsof er niets op deze partitie staat, terwijl ik direct na de installatie wel zo kon booten. Dit was echter zonder mijn SSD in de macbook

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

-NRG- schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:03:
[...]

Dan is dat blijkbaar anders op een Mac Mini, daar heb ik voor mijn vader alleen nog windows op staan en helemaal geen OSX. Volgens mij heb ik ook alle partities die aangemaakt waren via osx verwijderd (incl. EFI partitie) en weer een nieuwe paritie gemaakt met de windows 7 installatie. Draait probleemloos.
Ik had het over dualboot. Als je enkel en alleen Windows draait op een Mac is heel het bootcamp verhaal uiteraard niet van toepassing.
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:29:
[...]

Ik probeer hem ook te booten door alt in te drukken en dan de partitie waar windows op staat aan te klikken, alleen krijg ik dan het bericht zoals in mijn TS vermeld staat, het lijkt dus alsof er niets op deze partitie staat, terwijl ik direct na de installatie wel zo kon booten. Dit was echter zonder mijn SSD in de macbook
Het lijkt me dat je het probleem dan toch al bijna volledig hebt achterhaald nl. met een tweede disk in je MBP is het niet mogelijk om te dual booten. Zoals reeds aangehaald zou je rEFIt kunnen proberen. Als het niet werkt kan je rEFIt eenvoudig terug verwijderen.

[ Voor 38% gewijzigd door Darkstar op 23-08-2012 12:33 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1