RAID 5, kan ik schijven verwisselen?

Pagina: 1
Acties:

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

Topicstarter
Ik heb een Raidcore 5252 controller met wat schijven in RAID 5 hangen.

Een schijf geeft problemen, de controller/software zegt, dat de Array Critical is, door die disk.

Maar bij een scan van de disk kwamen geen grote problemen aan het ligt, behalve dat hij 0A Spin Retry Count 1 gaf, (een warning in HD Tune). (Ik kan niet beoordelen hoe slecht dit is, maar een geel balkje is minder goed dan niets).

Echter bij een format van de disk en hem opnieuw er in zetten doet hij het weer als normaal. (iig voor even). Soms als hij boot laat hij hem helemaal niet zien. Ik vermoed dat het anders mogelijk is dat de kabel (SFF 8087) misschien lossig zit.

Hoe kan ik testen of het aan de kabel ligt? Het is disk 5 die problemen geeft. Kan ik de kabel van disk 5 bijvoorbeeld omwisselen met disk 4? Dus disk 5 aan kabel 4 hangen, en disk 4 aan kabel 5. Of klopt er dan geen banaan meer van mn raid?

Of heeft er iemand (rond Utrecht) misschien even een SF 8087 kabel te leen? (of een Samsung HD154UI disk?) :)

Verwijderd

Post je SMART data en je weet direct of je kabelproblemen hebt.

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

Topicstarter
Alles onder 'Health' bij HD Tune was prima, behalve dus (0A) Spin Retry Count. (Ik ben te onbekend om in te schatten hoe erg deze error is)

Ik dacht misschien een half los contact ofzo in de kabel. Omdat hij niet altijd problemen geeft...

Verwijderd

HDtune kan niet zelf bepalen of je schijf goed is, dat moet je zelf doen. Als je hier een screenshot post van alle waarden inclusief UDMA CRC ERROR COUNT en CURRENT PENDING SECTOR dan kan ik je verder helpen.