Exchange 2003 extreme load Store.exe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99942

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben hier op kantoor een Windows 2003 machine met Exchange 2003. De laatste tijd krijgen wij steeds vaker de melding dat op de werkstations Outlook blijft hangen dus heb ik in de Serverbeheer gekeken welke mailboxen mogelijk de oorzaak zijn van de traagheid.

Enkele mailboxen bevatte meer dan 30.000 items dus deze heb ik onmiddellijk terug laten brengen tot onder de 5.000. Op support sites van Microsoft las ik dat het aan te raden is mailboxen niet te overschrijden met meer dan 5.000 items omdat dit al direct invloed heeft op de server.

Ook heb ik alle mobiele telefoons die verbinding maakte met de Exchange tijdelijk geblokkeerd. Ik zag aan de logs dat telefoons een constante verbinding maakte met de server en misschien verantwoordelijk waren voor de heavy load.

Op all werkstations is inmiddels de cache ingeschakeld voor de mail maar nog steeds geen resultaat. Process Explorer zegt nog steeds dat Store.exe 664.676 K Private Bytes gebruikt... dit lijkt mij wel zorgwekkend.

Even wat dingetjes voorop... ik ben geen echte systeembeheerder, ik doe dit nu noodgedwongen omdat het bedrijf wat ons beheer deed failliet is (éénpittertje). Ik lees regelmatig op Tweakers maar post eigenlijk alleen wanneer ik met de rug tegen de muur zit, in een eerdere topic heb ik al aangegeven vaker te mengen in topics maar zolang dit probleem nog niet opgelost is heb ik daar helaas nog geen tijd voor.

Ik hoop dat iemand mij wil/kan helpen want het is nu simpelweg geen werken. Met ExPBA heb ik een Health Check van 2,5 uur gedaan maar in de resultaten zie ik niets terugkomen waarvan ik denk wat de oorzaak zou kunnen zijn. De treshholdblock/free heb ik ingesteld zoals deze door Microsoft is geadviseerd maar resulteerde niet in een snellere server.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Over welke omvang hebben we het hier ? ik mis wat info
Ben geen exchange guru, maar met de info die jij post kan niemand veel.

Aantal Users
aantal/grootte Storage groups
Hardware specs server
Eventlog meldingen ?

[ Voor 28% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-08-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
30 users, waar kan ik de grootte storage groups opvragen?

Server specs zover ik op kan vragen:
Intel Xeon CPU, 5120 @ 1.86Ghz
4095 MB Ram
Fujitsu Siemens Primergy RX300 S3
Small Business Server SP2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Als outlook blijft "hangen", gebeurt dit dan op alle werkstations tegelijkertijd? En hoe vaak gebeurt dit? Is dit ook steeds hetzelfde tijdstip? Lopen er nog andere processen tegelijkertijd?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alle werkstations ondervinden het probleem en blijven tegelijkertijd hangen, bij "Prestaties" staat de lijn van "Wachtrij schrijven schijf" ook constant op 100%. De ram en CPU vallen wel mee, die blijven gemiddeld rond de 30% en hebben af en toe uitschieters naar 100% wat mij normaal lijkt.

Verder processen:
gfiscans.exe - 239.108 K private / 232.172 K working set
WMonAvScan.exe - 208.564 K private / 38.964 K working set
SemSvc.exe - 143.796 K private / 145.392 L working set
msecatt.exe - 141.262 K private / 141.708 K working set

Edit: output hier: http://www.snabster.com/H...terrupts%20and%20DPCs.txt

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 99942 op 22-08-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat voor storage zit erachter ?
Heb je de store service als eens herstart ?

Topicstarter
Ok, het lek lijkt bovenwater.

Zodra een collega op een Mac computer hier op kantoor de mail opent dan eist die alles van de server.

Nu heb ik met die account ingelogd op een Windows machine naast mij en open de mail en inderdaad, alle grafieken slaan weer uit.

In het verleden zijn er extreem grote mails verzonden naar dat adres, kan het hier aan gelegen hebben?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als hij een mega mailbox heeft wel ja. Daarom worden er meestal quota ingesteld.
Probleem is dat veel mensen hun mail asl werkvoorraad of storage gebruiken.

Topicstarter
667 items, 1.654.576KB opslag.

Lijkt me niet echt schokkend... misschien moet ik even alle grote mails eruit knikkeren?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
1.6GB op 667 items is behoorlijk. Dat betekend dat een item gemiddeld 2,3mb is. Een gemiddeld mailtje met alleen tekst is zo rond de 35kB (inclusief handttekening). Daar moeten enorm grote mails tussen zitten dus.

iRacing Profiel

Topicstarter
Op een Windows machine is de load van dat account een kleine tijd 100% en werkt gewoon door, wanneer het op de Mac start gaat deze constant door...

Ik vermoed dus dat het lokale archief overhoop ligt met de server. Alles zit op een gigabit lijn dus wanneer er 1,6 gig gesynchroniseerd moet worden dan lijkt mij dat het binnen een paar minuten weer gewoon moet draaien.

Ik ga er nu een professional bij betrekken, anders lopen mijn uren op en dat is ook niet de bedoeling. Ik laat wel weten wat zijn bevindingen zijn.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 20:37
mn reactie is redelijk kort door de bocht, maar wilde het toch even delen: Exchange 2003 gaat in verhouding tot exchange 2010 erg inefficient om met zn storage. Ik raad sterk aan om te upgraden. Exchange 2013 staat alweer klaar om te komen, en er zal geen upgrade path zijn om vanaf 2003 naar 2013 te gaan (je zal een tussenstap moeten maken).
Exchange 2003 zit ook al op LTS en in 2014 stoppen ze er helemaal mee: Microsoft Support Lifecycle
Kortom, als er geld is, upgraden :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Topicstarter
Wij gaan binnenkort over op een nieuwe server, tot die tijd moet ik dit beestje in leven houden.

Probleem is inmiddels verholpen, ik heb op een andere machine alle grote mails (paar van 300MB!!) verwijderd en er is niets meer aan het handje.

Eind vorige week is er al een limiet op gezet van 20MB ontvangen / 10MB verzenden.
Pagina: 1