Fan met lineaire motor aan de buitenste rand?

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik vroeg me af of er ook zoiets bestaat als een fan die in het midden geen motor heeft maar juist de bladen laat doorlopen. Deze dan zou dan bijvoorbeeld door een (ronde) lineaire motor kunnen worden aangedreven.

Bestaat zoiets?
Zo ja: Is het efficienter?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik betwijfel het. Het grootste deel van de luchtverplaatsing door een propeller komt juist van het buitenste deel omdat dat de grootste weg aflegt per omwenteling.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Wat bedoel je precies met de bladen laten doorlopen?
Je hebt bijvoorbeeld de coolermast crossflow fan, die wijkt qua opbouw en werking wel af van traditionele fans.

Maar er is nog steeds een centrale as waardoor er een deadzone ontstaat.
Ik heb eigenlijk in de praktijk nog nooit een ventilator of schoepenwiel gezien die zonder middenmotor/as zijn aangedreven.
Deze van van James Dyson (ja van de stofzuigers ja :P) heeft geen bladen of midden motor.

[ Voor 27% gewijzigd door dutch_warrior op 22-08-2012 14:38 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het kan wel alleen is het duurder in constructie. Daarnaast moet je dan magneten of spoelen aan de eindkanten van de bladen hebben (of een soort ring) dat moeten er dan meer zijn dan magneten in het midden van de fan. Dus dat wordt ook zwaarder -> meer wrijving -> minder efficiënt

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:21

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik weet niet of het bestaat, als het bestaat zou het meer voor de look zijn dan voor de effectiviteit. Het centrum kun je verbeteren door een elliptisch vormig lichaam ervoor te plaatsen, zoals bij een straalmotor, of een normaal propeller vliegtuig. Deze is wel afhankelijk van de relatieve invalshoek van de binnenste wieken.
De luchtstroom wordt naarmate de buitenkant vordert eigenlijk alleen maar gecompliceerder, hier is het belang van een goed ontwerp belangrijk, en wordt ook vrijwel alle effectiviteit gevonden. Maar goed, waarom is de buitenkant belangrijker dan de binnenkant? Het is heel simpel, deel de straal van de ventilator in bijv 5 delen, je zult zien dat het oppervlak van de buitenste ring het grootst is. Het grotere oppervlak resulteert in het feit dat daar een groter volume aan lucht doorheen kan stromen, ik heb zelf even geen zin om te gaan rekenen maar het is heel simpel na te gaan wat in theorie een maximale aantal volume lucht kan zijn per ring. Het zal je opvallen dat je aan de binnenkant niks hebt, en alles zo moet opbouwen aan de binnenkant dat het buitenste 3/4 4/5 deel zo effectief mogelijk werkt.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

dutch_warrior schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:31:
Wat bedoel je precies met de bladen laten doorlopen?
Je hebt bijvoorbeeld de coolermast crossflow fan, die wijkt qua opbouw en werking wel af van traditionele fans.

Maar er is nog steeds een centrale as waardoor er een deadzone ontstaat.
Ik heb eigenlijk in de praktijk nog nooit een ventilator of schoepenwiel gezien die zonder middenmotor/as zijn aangedreven.
Deze van van James Dyson (ja van de stofzuigers ja :P) heeft geen bladen of midden motor.
Deze maakt gewoon gebruik van het venturi effect, en ja in de kern zit ook gewoon een fan.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Volgens mij bestaan die fans wel, kan mij herinneren dat er ooit in een grijs verleden eens een item over was op tweakers.. zal eens zoeken voor je..

Wel wat gevonden: http://www.dansdata.com/tmdfan.htm misschien kan je er wat mee ?

Nog meer:
nieuws: Magnetische ventilators van Y.S. Tech
nieuws: Y.S. Tech magnetische fans vertonen kuren
Oftewel, geweldig zijn ze niet :P

[ Voor 64% gewijzigd door TweakMaster op 22-08-2012 21:39 ]

Ryzen cloud9

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad het soort fans waar TweakMaster het over heeft.

Ik weet dat de buitenkant het belangrijkst is, daar is de snelheid van het blad immers het grootst. Maar ik dacht dat omdat de lucht (iig bij vleugels van vliegtuigen) langs de leading edge naar buiten wordt geleid, een langere aanloop vanaf het midden meer lucht zou kunnen verplaatsen. Je zou ook de binnenkant iets kunnen laten oplopen omdat er geen noodzaak meer is om daar ruimte over te laten voor de motor war voor meer aanzuiging zou kunnen zorgen langs de leading edge.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

dan kun je net zoiets als de http://nl.hardware.info/p...antec-truequiet-pro-120mm nemen.
deze heeft bijna een even grote dead spot als die gene die tweakmaster heeft gepost.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

ocf81 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 08:30:
Ik bedoel inderdaad het soort fans waar TweakMaster het over heeft.

Ik weet dat de buitenkant het belangrijkst is, daar is de snelheid van het blad immers het grootst. Maar ik dacht dat omdat de lucht (iig bij vleugels van vliegtuigen) langs de leading edge naar buiten wordt geleid, een langere aanloop vanaf het midden meer lucht zou kunnen verplaatsen. Je zou ook de binnenkant iets kunnen laten oplopen omdat er geen noodzaak meer is om daar ruimte over te laten voor de motor war voor meer aanzuiging zou kunnen zorgen langs de leading edge.
Nee, bij een vliegtuig wordt de lucht niet via de leading edge naar buiten geleid, maar naar achter. Dit gebeurt ook bij een fanblad. Echter is de stroming van de van leading edge tot aan de direct achterliggende trailing edge niet kaarsrecht maar gebogen.
Waar jij het over hebt denk ik zijn de stromingen rond de tip, waar een hogere druk aan de onderkant lekt naar de bovenkant, waardoor een vortex ontstaat. Dit gaat niet op voor een fanblad, vooral niet als het omliggende frame een vernauwing heeft wat het venturieffect bevordert.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tipwervelingen treden ook op bij een propeller/ventilatorblad omdat daar ook een drukverschil tussen de beide zijden is. Maar door de ommanteling kun je dat tegengaan volgens hetzelfde principe dat in de luchtvaart bekend staat als een Ducted Fan.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:19:
Tipwervelingen treden ook op bij een propeller/ventilatorblad omdat daar ook een drukverschil tussen de beide zijden is. Maar door de ommanteling kun je dat tegengaan volgens hetzelfde principe dat in de luchtvaart bekend staat als een Ducted Fan.
Ja maar volgens mij zijn deze tipwervels heel klein, en naarmate de snelheid vordert nemen de tipwervels ook flink af. Ik denk dat ducted fans dan ook niet heel erg efficient zijn ofwel? Anders zou het wel een common thing zijn in de luchtvaart?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het principe van de ducted fan wordt wijder gebruikt dan je misschien denkt. Wikipedia: Turbofan

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4WNcjkZ6d0w]

Deze fan is veel interessanter :)

Droogkloot.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

CaptJackSparrow schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:23:
Het principe van de ducted fan wordt wijder gebruikt dan je misschien denkt. Wikipedia: Turbofan
Dit is heel iets anders, buiten dat om heeft de duct om een venitlator een hele andere functie dan om een turbofan. Dus dat aanhalen heeft weinig zin. Ik bedoelde meer van, dat ik zelden een prop / turboprop gezien heb die ducted zijn.

En dat dyson ding is heel makkelijk zelf te maken:)

[ Voor 7% gewijzigd door fynrd1 op 26-08-2012 17:53 ]

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Wellicht bedoel je ventilatoren met de afkorting TMD: tip magnetic driven.

Ten opzichte van de 'standaard' axiale ventilator met de as-aandrijving zijn de voordelen oa. minder wrijving/warmte, minder obstructie voor de airflow en een hoger maximum toerental. De nadelen schieten me even niet te binnen |:(

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Hij bedoelt gewoon fans met alleen bladen het punt hieraan is er is altijd een punt waar de fan moet zitten.
De as waarde bladen omheen draaien dus zelf al word hij aangeslingerd aan de buitenkant geeft deze as je een dead spot ookal kan die echt miliscuul zijn ijzeren staafje van 2mm diameter is voldoende

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
- Excuses, in verkeerde topic geplaatst ;) -

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2012 00:11 ]

Pagina: 1