Spontaan een barst in Asus transformer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
De constatering
Gisteren deed ik een minder leuke ontdekking. Ik doe mijn gedockte Asus transformer (tf101) open en zie tot mijn verbazing een barst in het bovenste gedeelte van het glas zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/tf101/CrackedScreenThumb.jpg

Deze barst was er opeens, zonder dat er ook maar iets opmerkelijks met de tablet is gebeurd. Ik gebruik hem altijd gedocked, en doe hem altijd in een case logic hoes ter bescherming.
Er is dan ook geen enkele schade/oneffenheid te ontdekken welke duidt op enige 'mishandeling'/eigen fout.
Tevens vind ik de plek van de barst opmerkelijk, langs de rand, +/- een halve centimeter rechts van het steunpunt van de dock (een rubber). Nu moet ik zeggen dat er maar weinig druk op het glas uitgeoefend wordt door dit steunrubber. Een andere mogelijke oorzaak die ik me kan bedenken zouden de hoge temperaturen van de laaste dagen kunnen zijn (misschien dat dit iets doet met de alluminum lijst waarin het glas zit):

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/tf101/CrackedScreen2.jpg

Wat te doen?
Het eerste wat in me opkwam: shit, dit wordt waarschijnlijk een lastige garantie kwestie :/

Nu heb ik nog geen contact opgenomen met de verkopende partij of met Asus. Maar ik vraag me af wat nu de slimste aanpak is.

De tablet is gekocht op 1 juni 2011. (Tussen juni en augustus 2011 is hij al 2 maal ter reparatie gestuurd naar Asus Tsjechie vanwege zwakke linker speaker, falende accelerometer. De 2e maal leek de tf101 hierbij omgeruild voor een reeds gerepareerd model, de sticker met serienummer is duidelijk overgeplakt )

Een bekend probleem is het naar mijn weten alleen voor de nieuwere Asus Transformer Prime. Maar er zijn andere lotgenoten met tf101:
- Cracked Screen and other problems
- Youtube: Asus Transformer TF101 - Strange Inner Crack Screen (zie ook comments)

Ik kwam nu net een voorbeeld casus op webwinkelrecht.nl tegen. Deze omschrijft een vergelijkbaar probleem, en daarbij wordt vermeld dat na 6 maanden de consument moet aantonen dat het om een fout in het product gaat.

Maar zou ik enige kans hebben om garantie te claimen? Ik zou niet weten hoe ik daadwerkelijk aan kan tonen dat het een gebrek van het product is. En ik vraag me af of een schade expert dit uberhaupt vast kan stellen.

Suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken zijn van harte welkom. Ik ben in ieder geval niet van plan om reparatie te gaan betalen of ook maar onderzoekskosten/'verzending naar asus repair center' te gaan betalen, in geval zij het zien als een gebruikersfout.

Als het niet anders gaat moet ik de barst maar laten zitten :| (gelukkig zit hij niet in het zicht van het scherm). Wel heb ik sinds vorige reparatie (aug 2011) al de wens hem op te sturen voor opnieuw garantie, omdat de linker speaker nogsteeds zwak is, en er stof achter het scherm en camera zitten. De rede dat ik dit nog niet heb gedaan is dat ik destijds mijn tablet na 2 reparaties ook eens een keer wilde gebruiken en niet weer weken kwijt was.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Begin eens met contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt. Wellicht nemen ze het aan als garantie en geven ze je gelijk een nieuwe. In dat geval scheelt het weer een hoop posts hier, en jou een hoop tijd.
Mocht je er niet uit komen met de winkelier dan kun je hier nog altijd hulp krijgen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Het is geen thermische barst. Die beginnen altijd haaks op de rand.
Gezien de positie en de ronde vorm, zou ik zeggen dat er flink wat druk op de rand heeft gestaan. Bijvoorbeeld door hem veel te hard dicht te doen, een val, of de bevestiging in de houder.

Aangezien de barsten op vrijwel dezelfde plek zitten als de laptop dicht is, denk ik dat er iets (te) zwaars op heeft gestaan of tegenaan is gebotst toen hij dicht zat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-07 14:17

Flappiewappie

Hier nog meer

Barsten ontstaan altijd door fysieke krachten van buiten af.

Het is niet dusdanig heet geweest dat dit door krimpen of uitzetten van de behuizing heeft kunnen komen (of hij heeft misschien uren vol in de zon moeten liggen --> is verkeerd gebruik). Als het aan het docking mechanisme had gelegen hadden er meer mensen met dit probleem geweest.

Oftewel ergens onder, in, tussen geklemd gezeten = geen garantie. Kun je op je buik schrijven. Wellicht coulance bij de winkel.

Tis overigens maar een barst..., succes.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik het er inderdaad maar bij laat. Ik zie het somber in mbt garantie, ook al weet ik dat ik het beestje altijd voorzichtig heb behandeld.
Momenteel heb ik mijn tijd ook hard nodig voor andere zaken, en de tablet is gewoon bruikbaar.
Misschien dat ik hem ooit nog aanmeld voor garantie van de andere issues.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118786

Ik heb dan de tf201 maar ook ik had spontaan een barst. Klapte 'm open en zie daar. Was overigens prima mee te werken hoor maar die barst irriteert je dan. Dacht ook dat het een garantiekwestie was.
Opgestuurd en na lang wachten en veel mailen: Of 60 onderzoekskosten betalen of 340 voor de reparatie.
Uiteindelijk gekozen voor reparatie en wacht nu al twee maanden. Eind augustus hebben ze het onderdeel pas weer in voorraad.
Ik ben er dus helemaal klaar mee. Maar deze reactie van mij voor jou als extra info.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Anoniem: 118786 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:44:
Ik heb dan de tf201 maar ook ik had spontaan een barst. Klapte 'm open en zie daar. Was overigens prima mee te werken hoor maar die barst irriteert je dan. Dacht ook dat het een garantiekwestie was.
Opgestuurd en na lang wachten en veel mailen: Of 60 onderzoekskosten betalen of 340 voor de reparatie.
Uiteindelijk gekozen voor reparatie en wacht nu al twee maanden. Eind augustus hebben ze het onderdeel pas weer in voorraad.
Ik ben er dus helemaal klaar mee. Maar deze reactie van mij voor jou als extra info.
Succes!
Bedankt voor je reactie. De prime's hebben er veel meer last van, die kwam ik dan ook vooral tegen tijdens m'n 'asus transformer crack'-zoektocht. Dat lijkt een stuk sterker op een design issue. Maar damn, 340 euro is wel ziek veel geld, zeker als je er zelf (hoogstwaarschijnlijk) niets aan hebt kunnen doen ;(

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-07 21:13
Je zou ook (zomaar een gedachte hoor) je verzekering kunnen vragen of dit gedekt wordt? Daarnaast zou je kunnen kijken of de glasplaat op ebay te koop is en of je die zelf kan vervangen (staan vast tutorials online hoe die open gemaakt moet worden)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Pagina: 1