Zijn er bij jullie weten landen of organisaties waarbij het stemmen voor verkiezingen pas mogelijk is na screening/proeve van bekwaamheid? Op dit moment kan iedereen die stemrecht heeft stemmen, dat stemrecht verkrijg je automatisch. Dit betekend dat, ookal heb je geen idee waar het over gaat, toch je voorkeur mag laten weten. Nu vroeg ik me af of er ergens landen zijn die het zo organiseren dat je eerst een soort van bekwaamheid moet laten zien voordat je mag kiezen (vb. Hoeveel leden telt de tweede kamer, Wat is de periode waar je een keuze voor maakt, etc.).
Het dorp waar ik woon heeft een opvang voor geestelijk gehandicapten, en die mensen hebben ook gewoon stemrecht. Maar kan me voorstellen dat ze niet helemaal een idee hebben over wat het precies gaat, waardoor het dus eigenlijk een keuze van de ouder/verzorger wordt.
Ook is er misschien iets voor te zeggen dat sommige mensen gewoon beter niet gaan stemmen (gevaarlijke stelling dit) omdat ze eigenlijk niet goed kunnen inschatten wat ze precies kiezen. Kan me voorstellen dat je door een aantal basisvragen een soort van filtering kan toepassen.
Los van of het wenselijk is, vraag ik me af of dat ergens al gebeurd
Het dorp waar ik woon heeft een opvang voor geestelijk gehandicapten, en die mensen hebben ook gewoon stemrecht. Maar kan me voorstellen dat ze niet helemaal een idee hebben over wat het precies gaat, waardoor het dus eigenlijk een keuze van de ouder/verzorger wordt.
Ook is er misschien iets voor te zeggen dat sommige mensen gewoon beter niet gaan stemmen (gevaarlijke stelling dit) omdat ze eigenlijk niet goed kunnen inschatten wat ze precies kiezen. Kan me voorstellen dat je door een aantal basisvragen een soort van filtering kan toepassen.
Los van of het wenselijk is, vraag ik me af of dat ergens al gebeurd
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen