Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intel Centrino Advanced-N 6230

Pagina: 1
Acties:

• AlexDao
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-03-2021
Hallo,

Ik heb 2 Sony Vaio laptops incl. de volgende network adapters:
  • Sony Vaio E
  • Model VPCEB4M1E
  • Atheros AR9285 Wireless Network Adapter
  • Sony Vaio F
  • Model VPCF24C5E
  • Atheros AR9485WB-EG Wireless Network Adapter
Mijn router is een WNDR7300 en momenteel kan ik op beidde laptops slechts 65 Mbps krijgen.
Na enig speuren las ik hier op Tweakers dat ik een Wireless N kaart nodig heb aangezien de huidige wireless kaarten geen N ondersteunen.

Kan iemand mij svp een duwtje in de goede richting geven inzake de volgende vragen:

1) Zal een Intel Centrino Advanced-N 6230 werken op beidde laptops?
2) Dien ik voordat ik de laptops open maak eerst de huidige Atheros installatie te verwijderen?

Alvast bedankt voor uw hulp!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je 65 Mbit haalt, moet je op N zitten. G gaat maar tot 54.

2 seconde Google: http://www.qca.qualcomm.c...gy.php?nav1=47&product=79
1 seconde verder: http://www.qca.qualcomm.c...d.php?brand=3&product=105

Beide kaarten doen Align-1 802.11n.

Als je wifi zo ruk is, moet je toch verder kijken dan je kaartje. Zijn er stoorzenders in je omgeving? Kan je niet beter een ander kanaal gebruiken? Helpt het om je router te verplaatsen? Moet je door muren/plafonds heen?

Je laat niet veel inzet zien mbt verder kijken dan een ander kaartje. Je had minstens bovenstaande vragen al kunnen uitvoeren en beantwoorden in je TS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• AlexDao
Hartelijk dank voor je feedback,

Ik ben zelf geen tweaker en een behoorlijke leek, ik heb de 4 bestaande topics op Tweakers inzake de wireless kaart doorgelezen en mijzelf zo goed als mogelijk ingelezen m.b.t. G en N verbindingen alvorens ik hier om hulp vroeg.

Ik heb getracht logisch te redeneren over de in de laptops aanwezige wireless adapters. In mijn wireless verbindingen overzicht zie ik enkel mijn G verbinding verschijnen terwijl ik op mijn laptop van werk zowel de G als N verbinding voorgeschoteld krijg. Mijn werk laptop staat naast mijn eigen 2 Vaio's en de N verbinding geeft hier 300 Mbps aan.

Vandaar dat mijn conclusie was dat de aanwezige kaarten geen N ondersteunen
Vandaar dat mijn conclusie was dat muren / stoorzenders niet de oorzaak zijn van mijn "ruk" verbinding

Verder heb ik zojuist voor meer informatie via google gezocht op de kernwoorden in je post:
wireless align-n only shows as g
wireless align-n
align-n

Ook met deze zoektermen kom ik er niet uit waarom de huidige kaarten align-n en dus blijkbaar N verbinding toelaat en niet in mijn wireless overzicht naar voren komt.

Daarnaast heb ik de Atheros links doorgelezen die je hebt toegevoegd echter kan ik niet uit de tekst afleiden waarom ik geen N kan selecteren op mijn laptop.

Wellicht ben ik te voorbarig geweest door direct te denken aan een nieuwe wireless kaart.

Ik zit dus vast in mijn speurtocht en hoop op een duwtje in de goede richting.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het kan nog zijn dat je huidige kaartjes 'half-height' kaartjes zijn, en die je op het oog hebt een full-height (of andersom) - misschien even controleren voor je wat aanschaft.

• AlexDao
Volgens mij heb ik zojuist vergelijkbare issues elders op het web gevonden die mijn vragen grotendeels beantwoorden.

Wellicht dat dit voor de meeste algemene kennis is, voor mij is dit echter nieuw:

http://www.supportforum.p...N-only-connects-at-65Mbps
http://blogs.intel.com/te...e_black_and_white_worlds/

Ik was in de veronderstelling dat ik 2 laptops had gekocht inclusief Wireless N kaart en ben ervan uit gegaan dat ik met 5GHZ (wat in mijn beleving gelijk stond aan N) uit de voeten kon. Indien ik de topics juist lees, dan komt het erop neer dat deze Atheros N kaarten maximaal 65Mbps ondersteunen. Net iets meer dan G met maximum 54Mbps.

Indien dit algemeen bekend is, excuses voor het vragen naar de bekende weg en een mod kan mijn bericht verwijderen.

Echter, mijn eerste vraag blijft dan valide:

Is de Intel Centrino Advanced-N 6230 compatibel met de 2 Vaio's aangezien ik tevens topics zie dat het vervangen van wireless kaarten mogelijk is echter afhankelijk van de laptop fabrikant? Een telefoontje naar Sony support heeft niets opgeleverd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De 5 GHz band is geen N, maar A.

Waarom wil je zo specifiek naar een hogere snelheid? Hoe snel is je internet? Merk je nou werkelijk zo'n groot verschil tussen je Vaio's en je werk laptop? Loop je tegen andere beperkingen aan?

Als je alleen maar snelheidsgeil bent, zou ik de investering niet doen als ik jou was.

• vanaalten
  • Nu online
Eh, nee.

'N' kan zowel de 2.5 als 5GHz band gebruiken (maar hoeft niet, je kan dus een 'N' kaart hebben die alleen 2.5GHz gebruikt);
'A' gebruikt 5GHz.

Als je dus een apparaat ziet dat zowel 'N' als 'A' adverteert, dan is de kans zeer groot dat 'ie 5GHz en 2.5GHz op 'N' ondersteunt.
Een apparaat dat alleen 'N' (en eventueel 'B' en 'G') adverteert zal waarschijnlijk alleen de 2.5GHz band gebruiken (tenzij expliciet 5GHz vermeld wordt)

• AlexDao
Redenen om te switchen:

1) Mijn wireless verbinding op de Vaio valt erg vaak weg, op mijn werk laptop heb ik dat probleem niet
2) Op mijn Vaio's heb ik constant 65 Mbit, op mijn werk laptop heb ik constant 300 Mbit (4,6 x verschil)
3) Ik speel van tijd tot tijd een game op de Vaio (wireless en wil ik zo houden), performance wise zou N minder storingsgevoelig zijn (geen harde feit van mijn kant, van horen zeggen....)
4) Ik heb een dual-band router aangeschaft, zou dan ook graag de mogelijkheid van dual-band willen benutten

• AlexDao
vanaalten schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 18:41:
[...]

Eh, nee.

'N' kan zowel de 2.5 als 5GHz band gebruiken (maar hoeft niet, je kan dus een 'N' kaart hebben die alleen 2.5GHz gebruikt);
'A' gebruikt 5GHz.

Als je dus een apparaat ziet dat zowel 'N' als 'A' adverteert, dan is de kans zeer groot dat 'ie 5GHz en 2.5GHz op 'N' ondersteunt.
Een apparaat dat alleen 'N' (en eventueel 'B' en 'G') adverteert zal waarschijnlijk alleen de 2.5GHz band gebruiken (tenzij expliciet 5GHz vermeld wordt)
Kijk, hierdoor weet ik de volgende keer in iedergeval waar ik op dien te letten bij een volgende laptop aanschaf. Merci voor de duidelijkheid!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AlexDao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:49:
Volgens mij heb ik zojuist vergelijkbare issues elders op het web gevonden die mijn vragen grotendeels beantwoorden.

Wellicht dat dit voor de meeste algemene kennis is, voor mij is dit echter nieuw:

http://www.supportforum.p...N-only-connects-at-65Mbps
http://blogs.intel.com/te...e_black_and_white_worlds/

Ik was in de veronderstelling dat ik 2 laptops had gekocht inclusief Wireless N kaart en ben ervan uit gegaan dat ik met 5GHZ (wat in mijn beleving gelijk stond aan N) uit de voeten kon. Indien ik de topics juist lees, dan komt het erop neer dat deze Atheros N kaarten maximaal 65Mbps ondersteunen. Net iets meer dan G met maximum 54Mbps.
Nou nee.

Al die marketingblaat over snelheden is enorm overtrokken. "54g" kan zelfs in theorie nooit meer dan 24Mb/s halen en in praktijk zijn snelheden van 12-18Mb/s 'goed' te noemen. Idem met n, of ze het nu 150, 300, 450 of 600 noemen, per frequentieband kan het theoretisch maximaal zo'n 135Mb/s halen en snelheden van 40-80Mb/s zijn al behoorlijk goed te noemen.

Als je 65Mb/s haalt met WiFi-n heb je met andere woorden een prima werkend n-verbinding :o
[...]
Is de Intel Centrino Advanced-N 6230 compatibel met de 2 Vaio's aangezien ik tevens topics zie dat het vervangen van wireless kaarten mogelijk is echter afhankelijk van de laptop fabrikant? Een telefoontje naar Sony support heeft niets opgeleverd.
Dit is het ellendige (en trouwens enige reden dat dit topic hier thuishoort en niet in Networking).

Je weet het niet.

Bij desktop PCs kun je in beginsel iedere kaart in een slot steken die erin zou moeten passen. In laptops wordt vaak met een whitelist gewerkt: als de kaart op de whitelist staat gaat het werken, anders niet. Ik heb een HP Elitebook voor het werk waar Intel 5300, 6300 en 6230 prima in werken. Ik heb prive een Acer Aspire One waar geen enkele Intel kaart in werkt, alleen een tweetal brakke Broadcoms (vooral brak omdat een Linux driver bug betekent dat Linux continu vastlopers krijgt ervan) en een onvindbare Atheros kaart :/

Enige manier om dit met zekerheid te weten is om uit te proberen. Gelukkig is een laptop per definitie draagbaar, ik zou dus aanraden om je laptop mee te nemen naar iemand die zo'n kaart verkoopt en het ter plekke uit te proberen. Als het goed gaat, kopen, zo niet niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vanaalten schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 18:41:
[...]

Eh, nee.

'A' gebruikt 5GHz.

Als je probeert correct te zijn, doe het dan goed. Nu neem ik je niet serieus. Echt, wifi op de 2,5 GHz band? Knap als je dat voor elkaar krijgt. Wifi werkt op de 2,4 GHz band. Net als zo veel andere wireless apparaten.

Ik heb even Wikipedia er bij gepakt, en idd, N werkt ook op de 5 GHz band, als dat beschikbaar en aangegeven/ingesteld is.

• vanaalten
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:01:
[...]

Als je probeert correct te zijn, doe het dan goed. Nu neem ik je niet serieus. Echt, wifi op de 2,5 GHz band? Knap als je dat voor elkaar krijgt. Wifi werkt op de 2,4 GHz band. Net als zo veel andere wireless apparaten.
Ach, dat achter-de-komma gedoe.. ;) Maar bedankt voor de correctie.
En je nam mij in elk geval serieus genoeg om het even na te zoeken - doel bereikt!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 18:18

icecreamfarmer

en het is

Ik ken je problemen, op mijn ouders laptop zit ook zo'n goedkope railink chip met slechte prestaties. Gebruik ik mijn eigen 4 jaar oude centrino laptop dan is de stabiliteit veel beter en de snelheden hoger.
Ik raad dan ook ten allen tijde aan om voor de intel chip te kiezen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• AlexDao
icecreamfarmer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:46:
Ik ken je problemen, op mijn ouders laptop zit ook zo'n goedkope railink chip met slechte prestaties. Gebruik ik mijn eigen 4 jaar oude centrino laptop dan is de stabiliteit veel beter en de snelheden hoger.
Ik raad dan ook ten allen tijde aan om voor de intel chip te kiezen.
Thx, toch wel prettig om te weten dat niet alleen ik tegen dit soort issues aanloop ;)

Ben er tevens achter gekomen dat de drivers van de aanwezige ATI kaart ook niet via AMD kunnen worden geupdate. Dit kan enkel door Sony worden gedaan en die brengt zoals ik zag geen nieuwe GPU drivers uit.

Op zich niet erg indien alles werkt zoals het moet werken, echter, nu ik mij net een beetje lekker aan het inlezen ben over wat er mogelijk is, waarom je bepaalde voordelen hebt bij bijvoorbeeld de inzet van de nieuwste drivers, 5.0 Ghz verbinding etc. etc. dan is het vervelend om tegen dit soort fabrikant beperkingen aan te lopen.

Ik ga het eerdere advies ter harte nemen en met de laptop onder de arm naar de pc boer op de hoek en op hoop van zege testen of het vervangen van de kaart lukt.

Wel zal ik wat meer speurwerk verichten zodra ik deze laptop volgend jaar "doorgeef" en een nieuwe laptop ga aanschaffen die meer customisation toestaat.

Merci voor de hulp en feedback!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 18:18

icecreamfarmer

en het is

AlexDao schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:29:
[...]

Thx, toch wel prettig om te weten dat niet alleen ik tegen dit soort issues aanloop ;)

Ben er tevens achter gekomen dat de drivers van de aanwezige ATI kaart ook niet via AMD kunnen worden geupdate. Dit kan enkel door Sony worden gedaan en die brengt zoals ik zag geen nieuwe GPU drivers uit.

Op zich niet erg indien alles werkt zoals het moet werken, echter, nu ik mij net een beetje lekker aan het inlezen ben over wat er mogelijk is, waarom je bepaalde voordelen hebt bij bijvoorbeeld de inzet van de nieuwste drivers, 5.0 Ghz verbinding etc. etc. dan is het vervelend om tegen dit soort fabrikant beperkingen aan te lopen.

Ik ga het eerdere advies ter harte nemen en met de laptop onder de arm naar de pc boer op de hoek en op hoop van zege testen of het vervangen van de kaart lukt.

Wel zal ik wat meer speurwerk verichten zodra ik deze laptop volgend jaar "doorgeef" en een nieuwe laptop ga aanschaffen die meer customisation toestaat.

Merci voor de hulp en feedback!
Met de gpu kun je verhelpen door windows update de drivers te laten halen, want ook bij asus/hp hetzelfde probleem. Win7 haalt echter netjes wel nieuwe versies binnen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AlexDao schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:29:
[...]

Wel of geen 5GHz is geen driver-issue, dat heeft echt met de chip zelf en/of de aanwezige antennes te maken. Het meerendeel van (low end) WiFi-n adapters doet alleen maar 2.4GHz.

Wel zal ik wat meer speurwerk verichten zodra ik deze laptop volgend jaar "doorgeef" en een nieuwe laptop ga aanschaffen die meer customisation
Goed idee, beter dan Sony moet zeker lukken, maar verwacht geen wonderen. De beperkingen op mPCIe-kaarten heeft minder met onwil van fabrikanten en meer met klantonvriendelijke US wetgeving te maken. De FCC vindt namelijk een laptop één apparaat en eist dat die voldoet aan geldende eisen op gebied van EM-emissie. Iedere combinatie van laptop en WiFi-kaart moet dus apart getest worden op kosten van fabrikant, en ongeteste combinaties moeten onmogelijk gemaakt worden - vandaar die whitelists. Beste kans heb je op een laptop van een of ander obscuur Chinees merk dat nooit gericht is op invoer in de US, maar daar kleven weer andere nadelen aan...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1