Toon posts:

Maxtor VS. Western Digital

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zoek een redelijk simpele harddisk voor mijn ahum "fileserver"(mp3/divx/warez).

Nu is mijn oog gevallen op 2 harddiskjes:

namelijk de maxtor 60gb en de WD 60gb, allebei zijn ze 5400rpm hebben 2mb cache en zijn ata100.

Nu heb ik in mijn gewone computer ook western digital hdds zitten en daar ben ik eigenlijk heel tevreden over nooit probs mee gehad. Wat voor mij wel heel belangrijk is dat is dat de hdd geen lawaai maakt(staat 24/7 aan). Vandaar dat ik ook eens naar maxtor heb gekeken ivm acoustic management oid.

Wie helpt mij beslissen ? Of weet iemand nog een andere harddisk in dezelfde prijsklasse? Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk :)

Ps. 5400rpm is toch wel genoeg voor een 100mbit netwerkje waar deze server in komt te staan?

Verwijderd

Ze zullen elkaar weinig ontlopen, ik ben al 2 jaar gelukkig met mijn WD Caviar, en hiervoor heeft een Seagate me 7 jaar goede dienst bewezen (doet het nu nog trouwens).

Verwijderd

Een moderne 5400 rpm drive haalt echt wel meer troughput dan die 100/8 = 12,5 MB/sec. De dichtheid vande platters haalt dat makkelijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Maxtor. Goede schijven, goed prijs, en ik heb er al veel van draaien zonder gezeik.

Verwijderd

Topicstarter
1 probleempje:

omdat het maar een fileservertje is en een nog een ouwe bx boardje over had komt de hdd dus aan een ata 33 controller te hangen.

33/8 = 4.125..

Nu weet ik dat al die ata variaties eigenlijk maar bullshit zijn maar toch..

En hoe zit dat met dat acoustic management? Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 23:50
Je begrijpt HlpDsk kennelijk niet. JE fileservertje doet straks maximaal 100Mbit (netwerk)/8 is 12,5 MByte/seconde. Hier gaat nog wat af aan "overhead" dus totaal iets van 9MByte/seconde.

Je ATA100 schijf heeft in theorie een maximum van 100MByte/seconde. Als je die op ATA33 aansluit is zijn theoretisch maximum 33MByte/seconde. Dit laatste is waarschijnlijk nog steeds meer als je schijf maximaal kan halen (alleen cache is sneller). Dus je Maxtor of WD is meer dan snel genoeg voor je Netwerk.

En als ik zou kiezen zou ik voor de Maxtor gaan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S