Core i3 Ivy Bridge HTPC/NAS

Pagina: 1
Acties:

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 13:28

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik ga een HTPC bouwen en zou graag zien wat anderen van mijn huidige plannen denken.

Budget: €500

De HTPC zou ik het liefst in het TV meubel onder de TV zetten. Dit vereist echter dat hij zo goed als stil is en ik heb er geen vertrouwen in dat dat lukt voor een redelijk bedrag. Hij zal dus waarschijnlijk in de gangkast komen (direct aan de andere kant van de muur dus 1 gaatje boren voor de kabels en klaar). Het is een volle gangkast dus er zal geen optimale airflow zijn.
Mocht het echter lukken om hem super stil te maken dan heeft onder de TV nog altijd de voorkeur.

Ik ga de pc gebruiken voor het volgende:
- Films en series kijken (XBMC).
- Downloaden (usenet met het nodige uitpakken)
- Fileserver om al mijn documenten/foto's/video's/etc te kunnen benaderen vanaf mijn Macbook.
- Fileserver voor de rest van het huis voor Foto's en video's.
- Wellicht af en toe een spelletje op de TV.

Ik ben nu tot het volgende gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Prodigy Zwart€ 69,95€ 69,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 130,84€ 130,84
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Samsung 830 series 128GB€ 94,90€ 94,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 39,95€ 39,95
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,94

Ik neem 4 schijven mee uit mijn huidige PC (2TB, 1TB, 1TB en 750GB). Als de financiën het toelaten zal ik ze later vervangen door grotere schijven.
Het is dus een vereiste dat de behuizing 4x3.5" en 1x2.5" aan kan. Ik weet nog niet zeker of ik er een optical drive in wil (niet zo nuttig in de gangkast) maar het is denk ik wel fijn om de mogelijkheid te houden.
Ik zou echter graag een behuizing hebben die ik alsnog in het TV meubel kan zetten, tips zijn hier dus erg welkom. Belangrijk is wel dat er 2x USB 3.0 in de behuizing moet zitten.

De voeding is volgens mij stil en zuinig. Ik weet echter niet zeker of 300W genoeg is, lijkt mij van wel.

Ik heb gekozen voor de 3e generatie Core i3 3225 omdat deze een HD 4000 integrated graphics heeft. Volgens mij is dit voldoende voor mijn eisen. Later kan er altijd nog een dedicated graphics bij mocht ik meer spellen er op spelen. (De prijs is niet geheel juist

CPU koeler heb ik niet te lang naar gekeken, volgens mij is deze wel stil. Als er betere alternatieven zijn hoor ik het graag.

8GB ram, ik weet dat ik met 4GB toe kan maar voor die €15,- ga ik niet zonder zitten.

Aangezien ik 6 SATA aansluitingen nodig heb en een Intel 7 serie chipset wil kom je al snel bij dit moederbord. Er zit voldoende USB op, en HDMI en optical Audio out. Verder niet veel eisen en ook niet heel erg diep naar gekeken.

Alle op en aanmerkingen zijn van harte welkom.

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Hallo,

Ik heb bijna dezelfde build,
Alleen de kast heb ik anders (dit is natuurlijk smaak!), geheugen heb ik het vengeance low profile gekozen omdat dit dan wat meer ruimte heeft t.o.v de koeler en als SSD heb ik de crucial M4 maar dat was omdat ik deze met extra korting kon krijgen.
Ik vind dat dit een prima build is.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Michel bedankt voor de input. Mag ik vragen welke kast jij hebt gekozen? Low profile geheugen is misschien wel een goed idee ivm airflow. Als ik echter naar de plaatjes in de pricewatch kijk van low profile geheugen zien ze er net zo groot uit als het setje wat ik heb uitgekozen...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Voor je doeleinden zou dit zeker moeten volstaan, maar waarom kies je voor een Intel i3 en niet voor een AMD A6? En heb je wel 300Watt nodig? Kan je niet met een kleinere (zuinigere en mogelijk stillere) voeding af?

iRacing Profiel

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.
In de CPU tests komt de nieuwe i3 erg goed uit de verf. Qua grafische prestaties is de AMD A6 wellicht iets beter maar als ik echt iets grafisch ermee wil gaan doen dan zet ik er een losse videokaart in. Daarbij komt dat intel mijn persoonlijke voorkeur heeft :)

Ik heb geen idee of ik 300W nodig heb. Ik wil voorbereid zijn dus 4x 2TB 7200rpm, 1x SSD, Core i3 3225 en in de toekomst mogelijk een videokaartje moet hij kunnen trekken. Als iemand mij kan vertellen hoeveel watt ik daarvoor nodig heb zou dat geweldig zijn.
Belangrijkste is dat de voeding zuinig en stil is.

Edit:
Als alternatief voor de behuizing ben ik op deze gekomen: pricewatch: Lian Li PC-Q08 Zwart
Deze zou wat makkelijker in het TV meubel kunnen als dat moet. Bovendien is het toch wel handig als de knoppen en aansluitingen vooraan zitten ipv aan de zijkant.

[ Voor 22% gewijzigd door pposthoorn op 22-08-2012 14:45 ]

• kroegtijger
pposthoorn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:43:
Bedankt voor de reactie.
In de CPU tests komt de nieuwe i3 erg goed uit de verf. Qua grafische prestaties is de AMD A6 wellicht iets beter maar als ik echt iets grafisch ermee wil gaan doen dan zet ik er een losse videokaart in. Daarbij komt dat intel mijn persoonlijke voorkeur heeft :)
Als je er echt grafische toepassingen, zoals games, mee wilt gaan doen gaat de i3 vrees ik ook te kort schieten. Zeker als dat pas voor in de toekomst is, is de kans aanwezig dat je met de i3 niet voldoende power gaat hebben.
Ik heb geen idee of ik 300W nodig heb. Ik wil voorbereid zijn dus 4x 2TB 7200rpm, 1x SSD, Core i3 3225 en in de toekomst mogelijk een videokaartje moet hij kunnen trekken. Als iemand mij kan vertellen hoeveel watt ik daarvoor nodig heb zou dat geweldig zijn.
Over de voeding valt weinig te zeggen als je deze ook voor toekomstig gebruik met een losse grafische kaart wilt gaan gebruiken. Het zou genoeg kunnen zijn, maar het kan ook wel eens ruim te kort zijn, of veel te veel. Valt niets over te zeggen zonder specs van de videokaart die er in moet gaan komen dan. Alleen op basis van wat je nu aan hardware post lijkt 300 Watt me rijkelijk veel, en schat ik op 't eerste gezicht in dat je met minder af zou moeten kunnen.
Belangrijkste is dat de voeding zuinig en stil is.
Hoe kleiner, hoe zuiniger, maar helaas niet altijd stiller. Dat is meer merk/kwaliteits-afhankelijk. Je kan ook voor een externe of passive voeding kijken.
Edit:
Als alternatief voor de behuizing ben ik op deze gekomen: pricewatch: Lian Li PC-Q08 Zwart
Deze zou wat makkelijker in het TV meubel kunnen als dat moet. Bovendien is het toch wel handig als de knoppen en aansluitingen vooraan zitten ipv aan de zijkant.
Hoe ga je de HTPC bedienen? Want alle2 de cases komen zonder remote.

iRacing Profiel

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

pposthoorn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:43:
Bedankt voor de reactie.
Dan is het een rare keuze, want alles wat je er van wilt is nu juist niet cpu intensief..(server rollen / xbmc).
Geef dan gewoon aan dat je per sé die Intel wil ;)

Maar goed, heo ga je kijken dan als je de pc in de meterkast zet ? (zoals je eerder aangaf).
Die Bitfenix is geen kleintje, dat pas niet zomaar in een tv meubel, zeker niet met die handvaten.

Een kleine kast met toch ruimte voor 4/5 standaard 3.5 drives, dat vloekt haast. Volgens heeft alleen fractal design daar een kleine kast voor.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
@kroegtijger:
Het zou eerder een eenvoudig spelletje zijn dan zwaar gamen (dat doe ik wel op mn nieuwe laptop, die daar speciaal voor gemaakt is, not :9 ).

Laten we er voor nu maar gewoon van uit gaan dat er geen videokaart in komt, dat is iets wat ik niet in de voorziene toekomst van plan ben dus kan er maar beter niet teveel op afstemmen.

Bediening gaat voor XBMC met een Logitech Harmony 555 en een USB IR receiver. Daarnaast denk ik dat ik gewoon een toetsenbord en muis ergens neerleg zodat ik ook in Windows kan werken. Managen doe ik via remote desktop.

@KillerAce_NL:
De meest CPU intensieve taak is het unparren en uitpakken van downloads, daar hecht ik toch wel veel waarde aan. Als ik een film met 50mbit binnen trek wil ik daarna niet nog een eeuwigheid wachten tot hij is uitgepakt.
Maar ik wil idd ook gewoon graag die Intel :P

De behuizing is inderdaad een uitdaging. Die van fractal design (pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case) is erg mooi maar heeft geen aansluitingen aan de voorkant.

• kroegtijger
Waarom neem je niet een NAS voor je disks? Centrale storage is toch wel heel erg handig, en daarmee kan je dus, naast dat je de HTPC van data voorziet, ook alle andere data centraal opslaan.
Gevolg is dat je voor je HTPC veel vrijer bent in het kiezen van een behuizing, en ook de geluidsproductie naar beneden brengt. Een NAS kost wat dat betreft de wereld niet meer,en lijkt me een veel nuttigere investering dan jezelf zo te beperken qua cases.

Wat betreft het unrarren / parren van je downloads kan zowel de A6 als de i3 dat prima af. Bottleneck is eerder je storage dan je processor.
Ik draai zelf op een Phenom II x4 955 met 4GB en een SSD, en een download 750MB is in 2:26 binnen en in 1:10 gecheckt, uitgepakt en gecopieerd naar mn NAS. Dat lijken me toch waardes die te overzien zijn. Dat kunnen zowel de i3 als de A6 volgens mij zeker wel evenaren.

iRacing Profiel

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Omdat ik dan meer geld kwijt ben, 2 apparaten heb staan die plek in nemen, warmte en geluid produceren, en die ik allebei moet bijhouden/managen. Bovendien zijn de prestaties van een dedicated NAS meestal niet gelijk aan die van een PC, en anders kosten ze een hoop geld.

Ik heb een Synology NAS i.c.m. een WD TV Live media speler gehad. Dat werkte maar de snelheid van de nas beviel mij niet en de mogelijkheden van de media speler waren beperkt. Vandaar dat ik 1 goed systeem wil bouwen wat alles aan kan. Dan maar iets langer zoeken naar de juiste behuizing.

Als dat systeem in de woonkamer kan is dat fijn, maar als hij in de gangkast moet is dat ook geen probleem.

Toch bedankt voor de suggestie ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb zelf ook voor de combo nas en htpc gekozen. Zo kon ik mooi voor een platte coolermaster elitekast gaan.

• kroegtijger
Een goede NAS kan zelfs aanzienlijk betere performance halen dan een PC; zeker in deze configuratie is dat niet zo'n heel groot probleem, maar dat valt of staat met budget over het algemeen.
Een NAS is namelijk ook niet zo heel veel meer dan een PC, die dedicated is voor storage.

iRacing Profiel

• kroegtijger
KillerAce_NL schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:22:
Ik heb zelf ook voor de combo nas en htpc gekozen. Zo kon ik mooi voor een platte coolermaster elitekast gaan.
Mijn motivatie was dat ik op alle tv's altijd overal alles wil kunnen bekijken. Centrale storage is dan dus een must. Verder is elk toestel voorzien van een device met XBMC, zodat ook de Mrs 1 universele interface krijgt en het nog snapt en daarmee gedoogd ;) . Daarnaast kon ik zo de geluidsproductie in de woonkamer drastisch verlagen door de disks naar de meterkast te verhuizen :) Nu nog de database centraliseren (kan ook op de NAS) en het begint erop te lijken. :P

iRacing Profiel

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

kroegtijger schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:52:
[...]

Mijn motivatie was dat ik op alle tv's altijd overal alles wil kunnen bekijken. Centrale storage is dan dus een must. Verder is elk toestel voorzien van een device met XBMC, zodat ook de Mrs 1 universele interface krijgt en het nog snapt en daarmee gedoogd ;) . Daarnaast kon ik zo de geluidsproductie in de woonkamer drastisch verlagen door de disks naar de meterkast te verhuizen :) Nu nog de database centraliseren (kan ook op de NAS) en het begint erop te lijken. :P
Heb zelf bijna dezelfde oplossing, de vrouw is ook erg gecharmeerd van constellation for ipad als remote.
Ik heb een coolermaster elite 100, met daarin een zacate systeem. Die hoor je niet ;)
En in de trapkast een NAS.

Ik weet zo ff niet wie het zei, maar een NAS treknt never niet de disk performance van een pc. (high-end wel, maar das geen home nas).

[ Voor 9% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-08-2012 16:57 ]

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Wij hebben eigenlijk maar 2 primaire TV's. In de woonkamer waar deze pc komt en op de slaapkamer. De laatste heeft zijn eigen mediaspelers die dan via het gigabit netwerk video's kan afspelen. Maar eigenlijk kijk ik alleen live tv op de slaapkamer dus niet echt van belang.

Ik vind het vooral te duur om een goede HTPC én NAS te bouwen.

Is deze combinatie van onderdelen goed gekozen?

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
pposthoorn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:45:
Michel bedankt voor de input. Mag ik vragen welke kast jij hebt gekozen? Low profile geheugen is misschien wel een goed idee ivm airflow. Als ik echter naar de plaatjes in de pricewatch kijk van low profile geheugen zien ze er net zo groot uit als het setje wat ik heb uitgekozen...
Ik heb de Lian Li Q08 gekocht. Corsair vengeance low profile, dit is waarschijnlijk net zo hoog als die jij gekozen heb maar dan met headspreader, die headspreader dient voor "koeling" maar ik heb hem gekozen omdat dezelfde maar dan 16gb in mijn pc heb en qua prijs niet veel scheelt.

Je kan in mijn wenslijstje kijken of inventaris daar staat de build.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb een zeer aantrekkelijke kast gevonden: pricewatch: Silverstone Grandia GD06B
Voldoende ruimte voor schijven, USB 3.0 en mooi laag formaat.

Bijkomend voordeel, ik kan nu ook kiezen uit Micro-ATX moederborden.

Edit:
Wensenlijst aangepast naar het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 109,50€ 109,50
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 154,95€ 154,95
1Samsung 830 series 128GB€ 94,89€ 94,89
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 38,70€ 38,70
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,34

Net iets over budget maar die SSD is misschien niet heel hard nodig, of kan vervangen worden door een goedkoper alternatief.

[ Voor 81% gewijzigd door pposthoorn op 22-08-2012 23:28 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 14:27
Die Silverstone is inderdaad een mooie kast, passen ook aardig wat HDD's in. Let wel op dat je deze zo goed mogelijk trillingsvrij gaat bevestigen (rubber). Ik weet zo niet uit mijn hoofd of die silverstone daar mogelijkheden voor heeft. Andere kasten van silverstone die ik in mijn handen heb gehad (GD04B en GD05B) hadden niet heel stille fans. Ik zou ze vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm en dan aansluiten op het moederbord en rpm laten regelen in het bios (of ze of 7V aansluiten). 2 fans heb je genoeg aan.

Die shuriken en bequiet zijn ook erg stil (heb ze zelf ook) en hoor je totaal niet wanneer je het toerental laat regelen door het bios (cpu fan dan he). Je geeft aan dat je over je budget zit, je kan nog besparen op SSD (64GB ipv 128). W7 installatie + veelgebruikte programma's nemen niet meer dan 30GB in, heb je nog 30GB vrij, is dus genoeg. 4GB geheugen ipv 8, iedereen gooit maar 8GB geheugen in z'n pc omdat het niet duur is, maar voor standaard HTPC gebruik is 8GB totaal niet nuttig. pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile heeft maar 1.5V nodig. Maar het meeste kun je besparen op:

Ondanks dat ik zie dat je liever een Intel hebt voor de naam wil ik toch nog even zeggen dat voor HTPC gebruik AMD interessantere oplossingen heeft. De taken die je beschrijft te willen uitvoeren met de HTPC/NAS is er geen enkele intensief voor de CPU. HD film decoderen -> GPU intensief (eigenlijk fixed function hardware in de GPU), fileserven -> I/O intensief, downloaden -> helemaal niet intensief, parren/rarren -> I/O intensief en casual gamen is GPU intensief.

Bij AMD heb je een A4-3400 of A6-3500 voor 50 à 60 euro. Voor die intel ben je nu 150 kwijt. Ook heb je prima uatx moederborden voor socket FM1 voor 65 euro. Totaal ben je dus ~120 euro goedkoper uit (hoewel die i3 nog wel een paar tientjes zal zakken) en je hebt geen prestatieverlies.

Hoef je geen pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard bij de htpc om wat te surfen en downloaden?

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 23-08-2012 12:00 ]

• kroegtijger
Eens met JaapSander... Je kan imho beter een AMD nemen hiervoor, maar dat hebben we al eerder voorzichtig aangekaart.

Bij de kasten van SilverStone is mijn ervaring dat de duurdere kasten ook voorzien zijn van betere componenenten. Net effe wat betere koelertjes, displays et cetera. Nu kan je altijd later nog je fans aanpakken mochtne ze niet stil genoeg blijken, en voor de prijs hoef je dat waarschijnlijk ook niet te laten.

iRacing Profiel

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Jaapsander bedankt voor je zeer uitgebreide input. Ik heb ook gelezen dat de GD04 en GD05 niet de stilste zijn, maar over de GD06 verschillen de meningen. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met de stock fans en mocht het te veel herrie zijn kan ik ze altijd nog vervangen.
Je geeft aan 2 fans is genoeg, raad je dan aan om er 1 links en 1 rechts te doen of 2 aan 1 kant en aan de andere kant niks. Er is in de kast waar hij komt erg weinig ruimte naast dus ik zat er aan te denken om die ene fan uit te zetten en de kast daar helemaal tegen de muur te zetten zodat er aan de andere kant meer ruimte is voor de 2 fans om lucht aan te zuigen. Is dat een goed idee?

Goed om te horen dat de CPU koeler en PSU erg stil zijn. Ik denk dat ik inderdaad voor een 64GB schijf ga. Als dat niet genoeg is kan ik de overige programma's e.d. op één van de data schijven zetten.

Ik weet dat de AMD's qua prijs aantrekkelijker zijn, maar volgens mij heb ik gelezen dat ze wel meer energie verbruiken. Aangezien het systeem 24/7 aan zal staan is dat behoorlijk belangrijk. Het is echter lastig om een directe vergelijking van energieverbruik te vinden tussen de Ivy Bridge i3 en nieuwe AMD processors.
Bovendien was het altijd zo dat OSX (virtualisatie of hackintosh) makkelijker gaat op intel dan amd, al was ik dat niet van plan is het wel fijn om dat niet meteen te beperken.

Dat Logitech keyboard is erg interessant (en niet duur!!). Maar ik heb nog een toetsenbord en muisje liggen dus dat probeer ik eerst. Bovendien internet ik op de bank altijd op m'n iPad. Downloaden gaat via sabnzbd+ ik heb die open gesteld en zoek dan op m'n iPad de nzb en stuur de link via de browser naar sabnzbd+ werkt als een tierelier.

@kroegtijger: valt deze case in de 'duurdere kasten van Silverstone' of niet?
Als iemand directe ervaringen heeft met het geluidsniveau van de Silverstone GD06 lees ik dat graag :)

• jaapsander
Ik heb even een review van de GD06 erbij gepakt en je kan de fans middels 3 of 4 pins aansluiten (kan op het plaatje net niet goed zien of het 3 of 4 pins stekker is http://benchmarkreviews.c...d=61&limit=1&limitstart=3 ) dus je kan ze wel wat zachter laten draaien. Echter zijn die Nexus real silent fans meer een paar euro per stuk en zeer goed aangeschreven. Your call.

Ik zou je wel aanraden om aan iedere kant 1 fan aan te hebben. Die enkele fan aan de linkerkant zal de HDD's koelen wat met 3 of 4 HDD's wel aan te raden is.

Je hebt wel door dat je voor jezelf gewoon argumenten aan het bedenken bent om voor die Intel setup te gaan hè. En alle argumenten zijn niet steekhoudend. Intel is inderdaad zuiniger, maar je gaat nooit 120 euro prijsverschil terugverdienen wanneer je setup een paar Watt zuiniger is (1W is per jaar ~2 euro). Ook noem je functies en mogelijkheden die je nooit gaat gebruiken. Ons hoef je niet te overtuigen dat de Intel een slimme keuze is, dat is het namelijk niet. Maar het gaat natuurlijk om het plezier dat jij aan je setup hebt en als het plezier groter is met een Intel, dan neem je een Intel ;)

• kroegtijger
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:55:
Jaapsander bedankt voor je zeer uitgebreide input. Ik heb ook gelezen dat de GD04 en GD05 niet de stilste zijn, maar over de GD06 verschillen de meningen. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met de stock fans en mocht het te veel herrie zijn kan ik ze altijd nog vervangen.
Je geeft aan 2 fans is genoeg, raad je dan aan om er 1 links en 1 rechts te doen of 2 aan 1 kant en aan de andere kant niks. Er is in de kast waar hij komt erg weinig ruimte naast dus ik zat er aan te denken om die ene fan uit te zetten en de kast daar helemaal tegen de muur te zetten zodat er aan de andere kant meer ruimte is voor de 2 fans om lucht aan te zuigen. Is dat een goed idee?
Je wilt een goede lucht-circulatie in je kast bereiken. Als je een fan links en een fan rechts zet, en je laat deze dezelfde kant op draaien, dan gaan ze elkaar juist tegen werken. Je kan beter alles aan 1 kant, of links en rechts niet dezelfde kant op laten draaien (maar 2 aan 1 kant heeft de voorkeur; liever een brede constante luchtstroom dan een snelle, maar smalle luchtstroom).
Goed om te horen dat de CPU koeler en PSU erg stil zijn. Ik denk dat ik inderdaad voor een 64GB schijf ga. Als dat niet genoeg is kan ik de overige programma's e.d. op één van de data schijven zetten.
Hoeveel wil je wel niet op die HTPC gaan proppen dat je met 64GB niet uit de voeten kan? :?
Ik weet dat de AMD's qua prijs aantrekkelijker zijn, maar volgens mij heb ik gelezen dat ze wel meer energie verbruiken. Aangezien het systeem 24/7 aan zal staan is dat behoorlijk belangrijk. Het is echter lastig om een directe vergelijking van energieverbruik te vinden tussen de Ivy Bridge i3 en nieuwe AMD processors.
Bovendien was het altijd zo dat OSX (virtualisatie of hackintosh) makkelijker gaat op intel dan amd, al was ik dat niet van plan is het wel fijn om dat niet meteen te beperken.
Ik snap de gedachtegang, maar als je gaat doorrekenen moet die AMD wel heel veel hogere running-costs hebben wil je daar die 120,- investering weer uit gaan halen. Zelfs 20,- terug verdienen gaat al een opgaaf worden, en dan hou je nog 100,- over die je kan investeren in het systeem en heeft het je geen stuiver meer gekost.
Dat Logitech keyboard is erg interessant (en niet duur!!). Maar ik heb nog een toetsenbord en muisje liggen dus dat probeer ik eerst. Bovendien internet ik op de bank altijd op m'n iPad. Downloaden gaat via sabnzbd+ ik heb die open gesteld en zoek dan op m'n iPad de nzb en stuur de link via de browser naar sabnzbd+ werkt als een tierelier.

@kroegtijger: valt deze case in de 'duurdere kasten van Silverstone' of niet?
Dat niet, maar het is ook niet de onderkant van het spectrum. Een CW02 of CW03 is wel de bovenkant van hun segment, met respectievelijk zo'n 350 en 600,- voor de case, maar je kan ook al vanaf 50,- bij ze terrecht. Alles wat daartussen zit kun je (heel generaliserend) in stellen dat hoe duurder ze worden, hoe beter ze ook worden, zowel qua opties als qua gebruikte materialen. Als je weinig waarde aan je case hecht zou ik de goedkoopste nemen, maar hoe fanatieker je wordt, hoe duurder het wordt :')
Als iemand directe ervaringen heeft met het geluidsniveau van de Silverstone GD06 lees ik dat graag :)

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:33:

Je wilt een goede lucht-circulatie in je kast bereiken. Als je een fan links en een fan rechts zet, en je laat deze dezelfde kant op draaien, dan gaan ze elkaar juist tegen werken. Je kan beter alles aan 1 kant, of links en rechts niet dezelfde kant op laten draaien (maar 2 aan 1 kant heeft de voorkeur; liever een brede constante luchtstroom dan een snelle, maar smalle luchtstroom).
Ik ben het niet helemaal met je eens, de kast werkt dmv overdruk met 3x intake fans die links voor en rechts verse lucht toevoeren (recht over de componenten heen die koeling nodig hebben (HDD's en CPU)). Opgewarmde lucht kan dan weer verdwijnen aan de achterkant (zorg dat je een opening in je audiomeubel hebt). Doordat de onderdelen die koeling nodig hebben naast een fan liggen blijft het geheel mooi koel. Dit heb ik getest bij de GD05B (zelfde indeling) Lees voor de grap maar eens de review die ik net linkte.

Als je 2 fans aan de rechterkant zou hebben dan worden de HDD's minder gekoeld omdat ze in een dood hoekje staan qua luchtstroom. Maar meten is weten natuurlijk, dus je kan het gewoon testen ;)

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:30:
Ik heb even een review van de GD06 erbij gepakt en je kan de fans middels 3 of 4 pins aansluiten (kan op het plaatje net niet goed zien of het 3 of 4 pins stekker is http://benchmarkreviews.c...d=61&limit=1&limitstart=3 ) dus je kan ze wel wat zachter laten draaien. Echter zijn die Nexus real silent fans meer een paar euro per stuk en zeer goed aangeschreven. Your call.
Twijfel, twijfel. Voor die paar euro heb ik inderdaad misschien geen zin om het later weer aan te passen. Misschien dat ik ze er toch maar direct in zet.
Je hebt wel door dat je voor jezelf gewoon argumenten aan het bedenken bent om voor die Intel setup te gaan hè. En alle argumenten zijn niet steekhoudend. Intel is inderdaad zuiniger, maar je gaat nooit 120 euro prijsverschil terugverdienen wanneer je setup een paar Watt zuiniger is (1W is per jaar ~2 euro). Ook noem je functies en mogelijkheden die je nooit gaat gebruiken. Ons hoef je niet te overtuigen dat de Intel een slimme keuze is, dat is het namelijk niet. Maar het gaat natuurlijk om het plezier dat jij aan je setup hebt en als het plezier groter is met een Intel, dan neem je een Intel ;)
Natuurlijk heb ik dat door :9 10 jaar geleden had ik enkel AMD, die gingen kapot. Nu draait alles Intel hier in huis en daar ben ik super tevreden mee. Het is gewoon een beetje moeilijk voor mij om weer voor een AMD te kiezen.
kroegtijger schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:33:
[...]
Standaard staan volgens mij alle 3 de fans als intake. Als ik jou goed begrijp geef je aan dat het beter is om er 2 aan 1 kant als intake te hebben? ipv aan beide kanten 1, precies het tegenovergestelde van wat jaapsander zegt :P
[...]
Hoeveel wil je wel niet op die HTPC gaan proppen dat je met 64GB niet uit de voeten kan? :?
Geen idee. Ik heb nu 150GB in m'n desktop, dat was ruimschoots genoeg maar ik krijg het toch altijd weer voor elkaar dat hij na een jaar of 2 helemaal vol staat.
[...]
Ik snap de gedachtegang, maar als je gaat doorrekenen moet die AMD wel heel veel hogere running-costs hebben wil je daar die 120,- investering weer uit gaan halen. Zelfs 20,- terug verdienen gaat al een opgaaf worden, en dan hou je nog 100,- over die je kan investeren in het systeem en heeft het je geen stuiver meer gekost.
Ik snap dat ik het prijsverschil niet terug ga verdienen met het verbruik. De boodschap wordt steeds duidelijker ik denk dat ik toch nog maar eens goed moet kijken naar wat AMD te bieden heeft.
Weet iemand toevallig een mATX goed bordje met optical audio 7.1, hdmi, usb 3.0 header, 6x sata (minimaal 1 sata 600) dan heb ik een aanknopingspunt.
[...]
Dat niet, maar het is ook niet de onderkant van het spectrum. Een CW02 of CW03 is wel de bovenkant van hun segment, met respectievelijk zo'n 350 en 600,- voor de case, maar je kan ook al vanaf 50,- bij ze terrecht. Alles wat daartussen zit kun je (heel generaliserend) in stellen dat hoe duurder ze worden, hoe beter ze ook worden, zowel qua opties als qua gebruikte materialen. Als je weinig waarde aan je case hecht zou ik de goedkoopste nemen, maar hoe fanatieker je wordt, hoe duurder het wordt :')
[...]
Ik mag dus enigsinds redelijke kwaliteit verwachten van de GD06 maar het zal geen super kast zijn.

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:04:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens, de kast werkt dmv overdruk met 3x intake fans die links voor en rechts verse lucht toevoeren (recht over de componenten heen die koeling nodig hebben (HDD's en CPU)). Opgewarmde lucht kan dan weer verdwijnen aan de achterkant (zorg dat je een opening in je audiomeubel hebt). Doordat de onderdelen die koeling nodig hebben naast een fan liggen blijft het geheel mooi koel. Dit heb ik getest bij de GD05B (zelfde indeling) Lees voor de grap maar eens de review die ik net linkte.

Als je 2 fans aan de rechterkant zou hebben dan worden de HDD's minder gekoeld omdat ze in een dood hoekje staan qua luchtstroom. Maar meten is weten natuurlijk, dus je kan het gewoon testen ;)
Het is afhankelijk van het design van de kast. Als het een behuizing is die voor open is, en dus lucht binnen kan laten, kun je achter over de gehele breedte warmte afvoeren. Als de kast rondom dicht is, alleen achter open is, kan je beter aan de linker kant aanzuigen en aan de rechter kant afvoeren (of andersom; dat maakt natuurlijk niets uit ;) ). Het gaat er dus om dat je een mooie flow door je kast gaat maken; of dat nu is door achter af te voeren en aan te zuigen, of voor aanzuigen en achter afvoeren maakt niet zoveel uit.
En uiteraard moet je zorgen voor de mogelijkheid tot het afvoeren van warmte uit het meubel, maar dat leek me vrij voor de hand liggend ;)

iRacing Profiel

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:09:
[...]

Het is afhankelijk van het design van de kast. Als het een behuizing is die voor open is, en dus lucht binnen kan laten, kun je achter over de gehele breedte warmte afvoeren. Als de kast rondom dicht is, alleen achter open is, kan je beter aan de linker kant aanzuigen en aan de rechter kant afvoeren (of andersom; dat maakt natuurlijk niets uit ;) ). Het gaat er dus om dat je een mooie flow door je kast gaat maken; of dat nu is door achter af te voeren en aan te zuigen, of voor aanzuigen en achter afvoeren maakt niet zoveel uit.
En uiteraard moet je zorgen voor de mogelijkheid tot het afvoeren van warmte uit het meubel, maar dat leek me vrij voor de hand liggend ;)
De kast is er op ontworpen dat er links én rechts lucht wordt aangezogen die dan via de achterkant de kast kan verlaten. Misschien moet ik niet te eigenwijs zijn en daar gewoon aan vasthouden? Zeker omdat ik hem helemaal vol prop met schijven.
In het tv meubel heb ik laatst al een groot gat gemaakt voor de versterker, gat wordt nu nog iets groter >:)

• kroegtijger
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:06:
[...]

Twijfel, twijfel. Voor die paar euro heb ik inderdaad misschien geen zin om het later weer aan te passen. Misschien dat ik ze er toch maar direct in zet.
De fans die ik in mn LM16 heb zitten zijn redelijk stil; kan beter, maar draait nu een maand of 8 en ben er dik tevreden nog over. Als dat dezelfde zijn, kun je met de stock-fans af... Anders toch upgraden denk ik.
Natuurlijk heb ik dat door :9 10 jaar geleden had ik enkel AMD, die gingen kapot. Nu draait alles Intel hier in huis en daar ben ik super tevreden mee. Het is gewoon een beetje moeilijk voor mij om weer voor een AMD te kiezen.
Die zijn niet meer te vergelijken met wat AMD nu neerzet. Dat zijn gewoon prima processoren voor de consumenten-markt. De server-markt is een ander verhaal; daar is Intel heer en meester geworden. Juist daarom richt AMD zich steeds meer op de consumenten en desktops, aangezien ze op de servers de slag wel redelijk verloren hebben.
[...]

Standaard staan volgens mij alle 3 de fans als intake. Als ik jou goed begrijp geef je aan dat het beter is om er 2 aan 1 kant als intake te hebben? ipv aan beide kanten 1, precies het tegenovergestelde van wat jaapsander zegt :P
Afhankelijk van het case-design dus.
Geen idee. Ik heb nu 150GB in m'n desktop, dat was ruimschoots genoeg maar ik krijg het toch altijd weer voor elkaar dat hij na een jaar of 2 helemaal vol staat.
Met dat verschil dat je een desktop en een HTPC op heel verschillende manieren gebruikt. Zeker als je geen folder-redirection toepast ga je dat merken. Op een HTPC gebruik je over het algemeen je "mijn documenten" e.d. helemaal niet, maar installeer je XBMC, wat drivers en misschien iets van een TV-backend en virusscanner, en meer doe je er over het algemeen niet mee. ... Da's bij lange na geen 64GB
Ik snap dat ik het prijsverschil niet terug ga verdienen met het verbruik. De boodschap wordt steeds duidelijker ik denk dat ik toch nog maar eens goed moet kijken naar wat AMD te bieden heeft.
Weet iemand toevallig een mATX goed bordje met optical audio 7.1, hdmi, usb 3.0 header, 6x sata (minimaal 1 sata 600) dan heb ik een aanknopingspunt.
de Asus F1A75-M is heel veel gebruikt voor HTPC's, omdat hij voldoet aan al deze eisen.
Ik mag dus enigsinds redelijke kwaliteit verwachten van de GD06 maar het zal geen super kast zijn.
Inderdaad :) Maar dat is dus ook wat je er van vraagt toch?

iRacing Profiel

• kroegtijger
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:12:
[...]

De kast is er op ontworpen dat er links én rechts lucht wordt aangezogen die dan via de achterkant de kast kan verlaten. Misschien moet ik niet te eigenwijs zijn en daar gewoon aan vasthouden? Zeker omdat ik hem helemaal vol prop met schijven.
In het tv meubel heb ik laatst al een groot gat gemaakt voor de versterker, gat wordt nu nog iets groter >:)
Dan lijkt het me logisch om het design van de kast gewoon aan te houden... De ontwerpers hebben dat niet per ongeluk verkeerd gedaan natuurlijk... :{

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:09:
[...]

Als je nou die review eens leest dan zie je dat deze kast ontworpen is om links en rechts lucht aan te voeren. Voor is helemaal dicht en warmte kan alleen aan de achterkant ontsnappen. Verder geld mijn uitleg van de vorige post nog steeds (ik hou in deze uitleg juist rekening met het design van de kast).

Wanneer je alleen aan de rechterkant (vanaf voorkant bekeken) lucht intake hebt dan zal het gros van de koele lucht botsen met de voeding en een gedeelte van de opgewarmde lucht afgezogen worden door de fan links (is minder efficiënt dan koelen met koele lucht). Ook heb je geen overdruk in de kast waardoor aan de achterkant stof naar binnen kan komen (heb je weer niks aan je stoffilters). Kortom voor dit ontwerp is het beter om links en rechts intake te hebben.

edit: Je bent al bij zinnen gekomen ;)

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:22:
[...]

Als je nou die review eens leest dan zie je dat deze kast ontworpen is om links en rechts lucht aan te voeren. Voor is helemaal dicht en warmte kan alleen aan de achterkant ontsnappen. Verder geld mijn uitleg van de vorige post nog steeds (ik hou in deze uitleg juist rekening met het design van de kast).

Wanneer je alleen aan de rechterkant (vanaf voorkant bekeken) lucht intake hebt dan zal het gros van de koele lucht botsen met de voeding en een gedeelte van de opgewarmde lucht afgezogen worden door de fan links (is minder efficiënt dan koelen met koele lucht). Ook heb je geen overdruk in de kast waardoor aan de achterkant stof naar binnen kan komen (heb je weer niks aan je stoffilters). Kortom voor dit ontwerp is het beter om links en rechts intake te hebben.

edit: Je bent al bij zinnen gekomen ;)
Ik had het dan ook niet over deze specifieke kast, maar over airflow in zn algemeenheid. Het idee is dat je de lucht zo ongehinderd mogelijk laat stromen, langs alle componenten die warmte genereren zodat dit via de lucht wordt afgevoerd. Zolang je dat plaatje in gedachte houdt kan je dat op alle cases toepassen, dus ook deze. Je moet warme lucht afvoeren, en koele lucht aanvoeren, en hoe je dat verder precies laat verlopen doet er eigenlijk niet eens zo veel toe.
Dell (en ik dacht ook HP) hebben dan ook nog wel eens met plastic behuizingen gewerkt om die airflow naar de componenten te geleiden, wat prima werkt. Zelfde principe, maar dan wordt de airflow een handje geholpen zeg maar :)

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:27:
[...]

Ik had het dan ook niet over deze specifieke kast, maar over airflow in zn algemeenheid. Het idee is dat je de lucht zo ongehinderd mogelijk laat stromen, langs alle componenten die warmte genereren zodat dit via de lucht wordt afgevoerd. Zolang je dat plaatje in gedachte houdt kan je dat op alle cases toepassen, dus ook deze. Je moet warme lucht afvoeren, en koele lucht aanvoeren, en hoe je dat verder precies laat verlopen doet er eigenlijk niet eens zo veel toe.
Dell (en ik dacht ook HP) hebben dan ook nog wel eens met plastic behuizingen gewerkt om die airflow naar de componenten te geleiden, wat prima werkt. Zelfde principe, maar dan wordt de airflow een handje geholpen zeg maar :)
Het principe klopt inderdaad, maar zoals je zelf al zegt, het ligt aan het design van de kast. Probeer dan ook je advies hierop te baseren.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Nieuw systeem samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 81,95€ 81,95
1Samsung 830 series 64GB€ 64,73€ 64,73
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 35,31€ 35,31
1AMD A6-3500 Boxed€ 63,30€ 63,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,14

Ik heb de Pro versie van het moederbord genomen voor de extra usb3.0 en interne Fan aansluitingen.

Totaal ongeveeru €70,- goedkoper.

Zou een 2.7Ghz dualcore of 2.1Ghz triplecore beter zijn voor mijn gebruik? (3400 of 3500)

Edit:
Hmm, zojuist deze vergelijking bekeken: http://www.anandtech.com/bench/Product/403?vs=289
In zo goed als alle test wint de i3 2100 van de A6-3650 qua performance. Als ik er dan van uit ga dat de A4-3400 en A6-3500 langzamer zijn dan de A6-3650 en de i3 3225 sneller is dan de i3 2100 kan ik alleen maar concluderen dat de Intel processor sneller is...

[ Voor 6% gewijzigd door pposthoorn op 23-08-2012 16:03 ]

• jaapsander
Ik zou gaan voor een triple-core, ten eerste wordt er steeds meer dingen multi-threaded (decoders bijvoorbeeld) en ten 2e heeft deze een sterkere GPU. Wanneer je wat wilt gaan gamen of post-processen dan heb je wat meer aan een sterkere GPU.

Overigens zou ik 4GB geheugen pakken ipv 8GB. In een HTPC draai je geen photoshop of andere programma's die intern geheugen vol kunnen maken.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:05:
Ik zou gaan voor een triple-core, ten eerste wordt er steeds meer dingen multi-threaded (decoders bijvoorbeeld) en ten 2e heeft deze een sterkere GPU. Wanneer je wat wilt gaan gamen of post-processen dan heb je wat meer aan een sterkere GPU.
Ik zag ook net dat de triple core een betere gpu heeft. Lijkt mij een makkelijke keuze dan :)

Wat hebben jullie te zeggen over de prestaties in de benchmarks van de AMD's?

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:40:
[...]

Het principe klopt inderdaad, maar zoals je zelf al zegt, het ligt aan het design van de kast. Probeer dan ook je advies hierop te baseren.
Ik had inderdaad even erbij moeten vermelden dat dit meer een algemeenheids-verhaaltje was dan specifiek op deze kast gericht.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Triple core inderdaad. De benchmarks zijn hier terug te vinden:
http://www.cpubenchmark.n...p.php?cpu=AMD+A6-3500+APU

iRacing Profiel

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Staar je niet blind op de benches van amd vs corei3.
Ik heb de voorganger de e-350, die is al snel zat als htpc, de cpu die jij uitgezocht heb is véél sneller. Ruim voldoende voor wat je ermee wil.

Het is hetzelfde als een auto kopen, het is leuk om een luxe Audi te hebben, maar met ene vw golf kom je ook prima naar je werk. Het gaat erom wat je ervoor wil betalen en of je niet geld weggooit voor iets dat je toch niet gebruikt, alleen maar om het te hebben...

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 19:29
Mogelijk kan je ook nog naar de sandy bridge celeron procesoren kijken. Deze zijn goedkoper dan de a4 en capabel om xbmc te draaien. Werken ook prima onder linux (fusion driver support daarvoor is matig) en voor een 24/7 server verbruiken ze weinig stroom. Intel kan je later altijd nog upgraden als je 3d of 4k resoluties wilt spelen. De g540 is al vanaf 37 euro te krijgen. De amd a75 lijn is doodlopend wegens veranderende socket bij de opvolgers die zeer binnenkort wordt uitgebracht, je koopt dus bij voorbaat al een verouderd systeem. Zie ook onderstaande reviews voor meer details. Op diverse fora vind je nog veel meer info over goedkope intel oplossingen voor htpc's en servers.

http://www.anandtech.com/...pc-with-a-mini-itx-system
http://www.xbitlabs.com/a.../celeron-g540-g440_8.html

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

lennartr schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:24:
Mogelijk kan je ook nog naar de sandy bridge celeron procesoren kijken. Deze zijn goedkoper dan de a4 en capabel om xbmc te draaien. Werken ook prima onder linux (fusion driver support daarvoor is matig) en voor een 24/7 server verbruiken ze weinig stroom. Intel kan je later altijd nog upgraden als je 3d of 4k resoluties wilt spelen. De g540 is al vanaf 37 euro te krijgen. De amd a75 lijn is doodlopend wegens veranderende socket bij de opvolgers die zeer binnenkort wordt uitgebracht, je koopt dus bij voorbaat al een verouderd systeem. Zie ook onderstaande reviews voor meer details. Op diverse fora vind je nog veel meer info over goedkope intel oplossingen voor htpc's en servers.

http://www.anandtech.com/...pc-with-a-mini-itx-system
http://www.xbitlabs.com/a.../celeron-g540-g440_8.html
Goede info, had zelf niet verwacht dat een celly nog zo redelijk performt.
Is er meer bekend over de performance binnen xbmc ? Die shell is nogal grafisch, ik weet niet of die single core celly dat wel lekker trekt.

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 19:29
Hier een wat uitgebreidere review over de g530, het is overigens een dual core.
http://forums.tweaktown.c...30-performance-guide.html

Deze week krijg ik m binnen dus kan wat voor je testen als je iets specifieks wilt weten.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt voor het idee voor de Celeron. Op zich een goede optie. Maar ik betaal liever nu iets meer om voorbereid te zijn op de toekomst dan dat ik over een jaar ofzo weer de processor moet upgraden.

NB: Ik heb via V&A een 120GB Vertex 3 weten te bemachtigen voor de prijs van een 64GB Samsung 830 :)

Verwijderd

Hopelijk met garantie :9

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ja, 7 maanden oud. Waarom? Moet ik mij zorgen maken? :P

• kroegtijger
pposthoorn schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:48:
Ja, 7 maanden oud. Waarom? Moet ik mij zorgen maken? :P
OCZ heeft nu niet de naam heel erg betrouwbaar te zijn met de SSD's. Kwam ik uiteraard ook pas achter na aanschaf ;) Bij mij werkt het ding vlekkeloos, maar er is met de OCZ's wat meer uitval van SSD's dan bij Samsung, Intel etc.. Volgende keer zal ik ook zeker voor een Samsung kiezen, ondanks dat de OCZ mij nog wel prima bevalt.

iRacing Profiel

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
kroegtijger schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:40:
[...]

OCZ heeft nu niet de naam heel erg betrouwbaar te zijn met de SSD's. Kwam ik uiteraard ook pas achter na aanschaf ;) Bij mij werkt het ding vlekkeloos, maar er is met de OCZ's wat meer uitval van SSD's dan bij Samsung, Intel etc.. Volgende keer zal ik ook zeker voor een Samsung kiezen, ondanks dat de OCZ mij nog wel prima bevalt.
Oké goed om te weten. Na het configureren van de HTPC dus even een goede backup maken van het systeem ;)
Maar ik neem aan dat als hij 7 maanden goed gewerkt heeft hij niet nu opeens kapot gaat.

• kroegtijger
pposthoorn schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:56:
[...]

Oké goed om te weten. Na het configureren van de HTPC dus even een goede backup maken van het systeem ;)
Maar ik neem aan dat als hij 7 maanden goed gewerkt heeft hij niet nu opeens kapot gaat.
Lijkt me niet in de lijn der verwachting, alhoewel ik hier toch nog wel eens dat soort berichten lees helaas

iRacing Profiel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:22:
[...]

Ik zag ook net dat de triple core een betere gpu heeft. Lijkt mij een makkelijke keuze dan :)

Wat hebben jullie te zeggen over de prestaties in de benchmarks van de AMD's?
Kunnen alleen een pot breken als het zwaar multithreaded is en dan nog zijn ze vaak amper sneller dan minder core achtigen intels. Qua singlethreaded software vallen ze dik door de mand.
Nee, geef mij maar een intel, eventueel met een passieve HD6670 ofzo.

zou zeggen: doe de bench cpu test by Anandtech en zie de verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 27-08-2012 12:32 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:41
Ben je ook nog van plan te transcoden voor tablets telefoons of om je collectie te steamen via het internet?

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Madrox schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:31:
[...]
Kunnen alleen een pot breken als het zwaar multithreaded is en dan nog zijn ze vaak amper sneller dan minder core achtigen intels. Qua singlethreaded software vallen ze dik door de mand.

Helemaal mee eens:
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:46:
Hmm, zojuist deze vergelijking bekeken: http://www.anandtech.com/bench/Product/403?vs=289
In zo goed als alle test wint de i3 2100 van de A6-3650 qua performance. Als ik er dan van uit ga dat de A4-3400 en A6-3500 langzamer zijn dan de A6-3650 en de i3 3225 sneller is dan de i3 2100 kan ik alleen maar concluderen dat de Intel processor sneller is...
TWeaKLeGeND schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:45:
Ben je ook nog van plan te transcoden voor tablets telefoons of om je collectie te steamen via het internet?
Jazeker. Ik doe dat nu met AirVideo. Al zal het wel minder worden want gebruik het vooral om video's via mn iPhone/iPad af te spelen op AppleTV. Als daarnaast de HTPC met daarop alle videos staat ga ik natuurlijk niet alles rondsturen. Dat is nou net het idee.
Maar af en toe zal ik het nog wel gebruiken.

• jaapsander
Madrox schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:31:
[...]

Voor veel taken heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar we hebben het nu over een HTPC/NAS systeem. De taken die je hiermee doet zijn namelijk helemaal niet processorintensief. Bij fileserven en afspelen van video wordt de CPU amper belast. Uberhaupt is fileserven helemaal niet intensief (doet een atom/brazos ook al prima) en in de GPU zit fixed function hardware welke het decoderen van video voor zijn rekening neemt.

Llano en SB CPU's vergelijken op cpu kracht is daarom ook voor deze toepassing niet relevant. Wat je bij een HTPC wilt is goede ondersteuning voor het decoderen van video. Op het moment heeft Nvidia (Vdpau) dit het beste voor elkaar onder linux, AMD en Intel lopen hierbij een beetje achter met Vaapi. Intel en AMD makan ook gebruik van delfde hw acceleratie api en de implementatie zal dus ook niet zo veel verschillen. Helaas ligt de ontwikkeling van Vaapi stil. AMD heeft echter ook nog Xvba in ontwikkeling welke binnen afzienbare tijd beter kan worden dan Vaapi. Ondanks dat ik geen linux expert ben lijkt het mij verstandiger om voor het AMD platform te gaan. Ook omdat de GPU uit de Llano nog weer een stuk sterker is dan die uit een celeron. Dit kan van past komen wanneer je video wilt gaan post-processen voor het verbeteren van het beeld en bij casual gamen (hoewel onder linux...).

Een Low/Mid end videokaart naast je Intel CPU plaatsen is voor HTPC/NAS gebruik natuurlijk iets wat je helemaal niet wilt. Idle verbruik moet zo laag mogelijk zijn en dat ga je niet verbeteren wanneer je gebruik gaat maken van discrete videokaarten die het verbruik om zeep helpen. (of je moet een HD7770 pakken die idle erg weinig verbruikt, maar of je die investering van 100 euro terug gaat verdienen.....)

edit:
Over die SSD, zorg even dat je de firmware update naar de nieuwste versie. Het schijnt dat de problemen minder worden met de nieuwste firmware versies (geen persoonlijke ervaring).

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 27-08-2012 14:57 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

jaapsander schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:55:
[...]

Voor veel taken heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar we hebben het nu over een HTPC/NAS systeem. De taken die je hiermee doet zijn namelijk helemaal niet processorintensief. Bij fileserven en afspelen van video wordt de CPU amper belast. Uberhaupt is fileserven helemaal niet intensief (doet een atom/brazos ook al prima) en in de GPU zit fixed function hardware welke het decoderen van video voor zijn rekening neemt.
oke.
Llano en SB CPU's vergelijken op cpu kracht is daarom ook voor deze toepassing niet relevant.
Als je alleen films en muziek wil afspelen niet. Doe je er meer mee, word het steeds relevanter.
Wat je bij een HTPC wilt is goede ondersteuning voor het decoderen van video. Op het moment heeft Nvidia (Vdpau) dit het beste voor elkaar onder linux, AMD en Intel lopen hierbij een beetje achter met Vaapi. Intel en AMD makan ook gebruik van delfde hw acceleratie api en de implementatie zal dus ook niet zo veel verschillen. Helaas ligt de ontwikkeling van Vaapi stil. AMD heeft echter ook nog Xvba in ontwikkeling welke binnen afzienbare tijd beter kan worden dan Vaapi. Ondanks dat ik geen linux expert ben lijkt het mij verstandiger om voor het AMD platform te gaan. Ook omdat de GPU uit de Llano nog weer een stuk sterker is dan die uit een celeron. Dit kan van past komen wanneer je video wilt gaan post-processen voor het verbeteren van het beeld en bij casual gamen (hoewel onder linux...).
Als het de cpu al amper belast zoals je eerder zei, maakt de GPU-performance in deze nog wel veel uit dan?
Een Low/Mid end videokaart naast je Intel CPU plaatsen is voor HTPC/NAS gebruik natuurlijk iets wat je helemaal niet wilt. Idle verbruik moet zo laag mogelijk zijn en dat ga je niet verbeteren wanneer je gebruik gaat maken van discrete videokaarten die het verbruik om zeep helpen. (of je moet een HD7770 pakken die idle erg weinig verbruikt, maar of je die investering van 100 euro terug gaat verdienen.....)
Of je draait gewoon Windows 7 en gebruikt LucidLogix Virtu MVP ;)

Verder gaat je systeem uiteraard in hybernate als je het niet gebruikt, verbruik ongeveer nul watt.
De videokaart zal echt niet gaan zweten van een film afspelen, btw. Tel daarbij op dat de i3 zowiezo zuniger is dan de AMD´s .

idle verbruik kan btw behoorlijk meevallen±
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_6670/20.html

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik ga er Windows 7 en 8 op draaien. Geen Linux ;)

De AMD's die hier voorbij kwamen zijn allemaal al wat ouder (ergens vorig jaar uitgebracht). De Intel i3 3225 is plinter nieuw, presteert beter dan de 2e generatie en is zuiniger. Ik denk dat ik toch voor een i3 ga.

• jaapsander
Madrox schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:11:

Als je alleen films en muziek wil afspelen niet. Doe je er meer mee, word het steeds relevanter.
Is wel redelijk specifiek. Gebruik je bijvoorbeeld je HTPC/NAS voor het downloaden, dan wordt de CPU nog steeds niet zwaar belast. Transcoderen is als voorbeeld genoemd, maar dit is juist weer prima parallel uit te voeren met meerdere cores. Eigenlijk kan ik alleen maar gamen bedenken waar je veel winst gaat behalen met een Intel. Echter zou ik dan voor casual gamen eerder een A8 nemen.
Als het de cpu al amper belast zoals je eerder zei, maakt de GPU-performance in deze nog wel veel uit dan?
Post-processen heb je wel wat GPU kracht voor nodig. Echter is ook de ondersteuning van AMD beter. Zelf heb ik een Intel i3 2100 waar ik toch wel wat vaker dan mij lief is last heb van DXVA artifacts (icm XBMC). Dit zie ik bij een andere AMD setup veel minder (onder W7 en relevant aangezien de TS aangeeft W7/8 te willen gebruiken).
Of je draait gewoon Windows 7 en gebruikt LucidLogix Virtu MVP ;)

Verder gaat je systeem uiteraard in hybernate als je het niet gebruikt, verbruik ongeveer nul watt.
De videokaart zal echt niet gaan zweten van een film afspelen, btw. Tel daarbij op dat de i3 zowiezo zuniger is dan de AMD´s .

idle verbruik kan btw behoorlijk meevallen±
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_6670/20.html
Mijn punt is dat je het voordeel van het Intel platform (zuinigheid) teniet doet door er een externe videokaart bij te plaatsen. Idle verbruik van een low/mid end videokaart is volgens jouw link al gauw 10W, dit is 24/7 (is namelijk ook een NAS, die laat je 24/7 aanstaan) al gauw 20 euro per jaar.
pposthoorn schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:46:
Ik ga er Windows 7 en 8 op draaien. Geen Linux ;)

De AMD's die hier voorbij kwamen zijn allemaal al wat ouder (ergens vorig jaar uitgebracht). De Intel i3 3225 is plinter nieuw, presteert beter dan de 2e generatie en is zuiniger. Ik denk dat ik toch voor een i3 ga.
Het is natuurlijk jouw keuze en die i3 is zeker niet slecht, maar het prijsverschil is het voor HTPC en NAS gebruik niet waard. En ik vraag me ook af of de afhandeling van HD video decoderen icm ffmpeg decoder beter is als bij een i3 2100.

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 27-08-2012 16:19 ]

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Zo knoop door gehakt en besteld! Dit is hem uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 135,95€ 135,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1OCZ Vertex 3 120GB€ 65,-€ 65,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 18,00€ 18,00
1Verzendkosten (4AllShop en Salland) € 8,94€ 8,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,24

Netjes binnen budget gebleven. De SSD en he geheugen heb ik voor een aardig prijsje van V&A geplukt. Wat ik daar op over houd kan ik eventueel nog aan stillere fans besteden en het nodige kabelwerk om eea aan te sluiten.

Ik zal proberen om mijn ervaringen hier te delen van deze setup. Mocht je dit bericht (later) lezen en er staan nog geen ervaringen van mij stuur dan een DM ;)

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!

• jaapsander
Let wel op dat je even de nieuwste firmware van die Vertex 3 flasht voor gebruik. Met oudere firmwares waren deze drives instabiel en relatief onbetrouwbaar.

Als je nog ventilatoren wil vervangen voor stillere kan ik je de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm aanbevelen. Onhoorbaar wanneer je het toerental laat regelen door het moederbord. (de oranje variant is net zo goed).

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 14:00
pposthoorn schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:18:
Zo knoop door gehakt en besteld! Dit is hem uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 135,95€ 135,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
1OCZ Vertex 3 120GB€ 65,-€ 65,-
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 18,00€ 18,00
1Verzendkosten (4AllShop en Salland) € 8,94€ 8,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,24

Netjes binnen budget gebleven. De SSD en he geheugen heb ik voor een aardig prijsje van V&A geplukt. Wat ik daar op over houd kan ik eventueel nog aan stillere fans besteden en het nodige kabelwerk om eea aan te sluiten.

Ik zal proberen om mijn ervaringen hier te delen van deze setup. Mocht je dit bericht (later) lezen en er staan nog geen ervaringen van mij stuur dan een DM ;)

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!
Zelf binnenkort ook een HTPC bouwen met een i3tje. Ik twijfel nog met de moederbords.. waarom heb je nu voor dit bordje gekozen?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
JerX schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:57:
[...]

Zelf binnenkort ook een HTPC bouwen met een i3tje. Ik twijfel nog met de moederbords.. waarom heb je nu voor dit bordje gekozen?
3 redenen eigenlijk:

- 8x sata (4x300 en 4x600)
- veel interne fan aansluitingen
- Lucid Virtu MVP (nu niet nodig maar in de toekomst wellicht heel erg handig)

Ik heb eerder asrock gehad, er zit gewoon mega veel op voor niet veel geld.

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 14:00
pposthoorn schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:20:
[...]

3 redenen eigenlijk:

- 8x sata (4x300 en 4x600)
- veel interne fan aansluitingen
- Lucid Virtu MVP (nu niet nodig maar in de toekomst wellicht heel erg handig)

Ik heb eerder asrock gehad, er zit gewoon mega veel op voor niet veel geld.
Ik heb nooit een asrock gehad, maar misschien word het tijd om wat anders te proberen. Thanks!

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
jaapsander schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:45:
Let wel op dat je even de nieuwste firmware van die Vertex 3 flasht voor gebruik. Met oudere firmwares waren deze drives instabiel en relatief onbetrouwbaar.

Als je nog ventilatoren wil vervangen voor stillere kan ik je de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm aanbevelen. Onhoorbaar wanneer je het toerental laat regelen door het moederbord. (de oranje variant is net zo goed).
Bedankt voor de tips!
Pagina: 1