Tuimelschakelaar voor RVS halogeenspot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:10

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik heb gisteren bij de praxis twee van de volgende lampjes gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://www.actie.nl/images/product_image/img49216a677a597-Halogeenspot%20Studio.png
Sencys halogeenspot Studio 1

Deze moeten boven ons bed gemonteerd worden aan de muur, zodat ze als leeslampje kunnen dienen.
Er zit nog geen schakelaar of snoer aan, dus de makkelijke optie is een snoer met ingebouwde schakelaar kopen en die eraan schroeven. Dat vind ik echter niet zo mooi.
We hebben in de woonkamer twee RVS lampen met tuimelschakelaars. Dat vind ik wel mooi, dus ik wil eigenlijk een RVS tuimelschakelaar op de vierkante metalen plaat monteren, en het snoer via een kabelgootje netjes wegwerken.
Ik heb gisteren de site van Conrad doorgespit, maar ik word tureluurs van alle opties die ik heb. Ik kan kiezen uit verschillende aansluitspanningen/amperages, verschillende hoeveelheden en types aansluitingen (schroef/soldeer/met mofje).
Als ik het beperk tot 250V/3A, heb ik nog ruim 240 opties.
Ik wil iets dat er ongeveer uit ziet als deze
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7000/7010/7010/701011_LB_00_FB.EPS_100.jpg
Een vrij simpele schakelaar, waarbij alleen het stukje dat je heen en weer drukt buiten de plaat uit steekt, met zo min mogelijk schroefdraad/moer. Het liefst ook met een zo klein mogelijk gat.

Bij deze dus de vraag hoe ik dit nog wat verder kan beperken, en naar welke randvoorwaarden ik moet zoeken. Enkele gegevens/vragen
- aan de achterkant zit een kroonsteentje om een snoer aan te sluiten. Deze heeft drie ingangen, maar volgens mij heb ik er maar twee nodig?
- moet ik inderdaad 250V / 3A hebben of iets anders?
- de stalen plaat is ongeveer 1mm dik, en aan de achterkant is ongeveer 1 cm ruimte tot de muur. De schakelaar/draad moet hier nog tussen passen. Is dit mogelijk?
- Kan ik beide lampjes voeden met hetzelfde snoer als ik dit halverwege split dmv een kroonsteentje, of moet elk een eigen snoer+stekker hebben?

zijdelingse vraag
- Er zit nu een GU10 halogeenlampje in. Deze willen we waarschijnlijk vervangen door LED. Welke kleur/wattage is genoeg om bij te lezen zonder dat de hele slaapkamer baad in het licht en daardoor de ander wakker houdt?

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 22-08-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Als 1e antwoord, tegenwoordig is alles geaard natuurlijk dus vandaar die 3 kabels maar in een droge omgeving heb je dat echt niet nodig, 2 kabels is zat.
En als 2e antwoord, de moer hoeft er maar net op te zitten zodat er net voldoende 'grip' is zonder dat je schroefdraad gaat zien; probleem is dan wel of je met jouw 1 cm achterruimte uitkomt.

edit: en als je niet de volledige schroefdraad gebruikt zul je dus aan de achterkant ook een moer moeten zetten op dat plaatje.

[ Voor 52% gewijzigd door kitao op 22-08-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
kitao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:08:
Als 1e antwoord, tegenwoordig is alles geaard natuurlijk dus vandaar die 3 kabels maar in een droge omgeving heb je dat echt niet nodig, 2 kabels is zat.
En als 2e antwoord, de moer hoeft er maar net op te zitten zodat er net voldoende 'grip' is zonder dat je schroefdraad gaat zien; probleem is dan wel of je met jouw 1 cm achterruimte uitkomt.
De slaapkamer is droog, dus dat zal het idd geen probleem zijn. Ik dacht echter dat die drie aansluitingen waren voor verschillende voltages? Ik zie dat op de aansluitschema's bij Conrad ook steeds: één aansluiting voor schakeldraad, dan nog een aansluiting voor 250V/3A of 125V/1,5A. Ik dacht dat dat hier ook zo was, maar ik zal het papiertje dat erbij zat nog ff bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nee natuurlijk niet.
In nederland heb je enkel 230 volt.
die 3e draad is echt aarde, meestal groen/geel gestreept.

ps, een schakelaar geeft meestal op hoeveel watt die kan schakelen volgens mij.
Heb je je toevaliig vergist in je opgegeven waardes van 250/3A en 125/1.5 ?
Is dat toevallig niet andersom, dus 250/1.5 en 125/3 ?

Dat betekent namelijk dat die schakelaar geschikt is om een 375 watts lamp (of ieder ander apparaat) te laten inschakelen (volgens mij)
Gebruik die schakelaar dus niet om er je wasmachine mee te starten :/

[ Voor 64% gewijzigd door kitao op 22-08-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
De schakelaar die je daar hebt is nog aardig lomp, je hebt ze ook nog een maatje kleiner: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1857

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
kitao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:16:
Nee natuurlijk niet.
In nederland heb je enkel 230 volt.
die 3e draad is echt aarde, meestal groen/geel gestreept.

ps, een schakelaar geeft meestal op hoeveel watt die kan schakelen volgens mij.
Heb je je toevaliig vergist in je opgegeven waardes van 250/3A en 125/1.5 ?
Is dat toevallig niet andersom, dus 250/1.5 en 125/3 ?

Dat betekent namelijk dat die schakelaar geschikt is om een 375 watts lamp (of ieder ander apparaat) te laten inschakelen (volgens mij)
Gebruik die schakelaar dus niet om er je wasmachine mee te starten :/
Je hebt gelijk, het is inderdaad 250/1.5 en 125/3
ThinkPadd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:08:
De schakelaar die je daar hebt is nog aardig lomp, je hebt ze ook nog een maatje kleiner: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1857
Ah dat ziet er al een stuk kleiner uit idd. Verkopen ze dit soort dingen ook bij een onderdelenhuis oid of alleen maar bij online winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ThinkPadd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:08:
bedankt voor de link, lijkt me een goeie site en ik heb die ook aan me favo's toegevoegd maar volgens mij vroeg TS ook of die schakelaar wel geschikt is om een 220 volts 60 watt lamp erop te laten branden en zelfs twee tegelijk ?

edit gwystyl: in de VS hebben ze 125 volt meen ik voor huishoudelijke aansluitingen, conrad laat dus beide waarden zien daarom waarschijnlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 22-08-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
kitao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:32:
[...]

bedankt voor de link, lijkt me een goeie site maar volgens mij vroeg TS ook of die schakelaar wel geschikt is om een 220 volts 60 watt lamp erop te laten branden en zelfs twee tegelijk.
Ik weet niet welk lampje er nu bij zit, maar hij moet in ieder geval op 220V ja.
Ik zou het snoer willen splitsen, en op elke spot een schakelaar willen monteren.
Bij de link van Thinkpad zie ik inderdaad geen specificaties, maar die kan ik wel navragen bij de webshop denk ik. Ik zie dat ze daar ook sierdopjes hebben ipv standaard moeren. Dat ziet er wel net wat mooier uit dan een gewone moer.
Ik houd me aanbevolen voor andere opties.

Hoe zit het nou als zo'n schakelaar heel veel aansluitingen heeft? Ik zie af en toe aan/uit/aan, (aan)/uit/(aan) en meer combinaties van die strekking staan. Bij mij hoeft hij in principe alleen de lamp aan of uit te zetten, verder geen fancy timers oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
gwystyl schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:38:
[...]

Ik weet niet welk lampje er nu bij zit, maar hij moet in ieder geval op 220V ja.
Ik zou het snoer willen splitsen, en op elke spot een schakelaar willen monteren.
Bij de link van Thinkpad zie ik inderdaad geen specificaties, maar die kan ik wel navragen bij de webshop denk ik. Ik zie dat ze daar ook sierdopjes hebben ipv standaard moeren. Dat ziet er wel net wat mooier uit dan een gewone moer.
Ik houd me aanbevolen voor andere opties.

Hoe zit het nou als zo'n schakelaar heel veel aansluitingen heeft? Ik zie af en toe aan/uit/aan, (aan)/uit/(aan) en meer combinaties van die strekking staan. Bij mij hoeft hij in principe alleen de lamp aan of uit te zetten, verder geen fancy timers oid
Zulk soort schakelaars gebruik je niet om 220 mee te schakelen. Hoe wou je dat gaan doen dan, gewoon even vanuit je stopcontact de draden los en vrij op die drie pootjes gaan solderen ? 8)7

dan gebruik je dit bijv

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0EyrVl.jpg

http://www.quickspot.nl/schakelaar-2-polig-zwart

safety first

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uU5rcs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u8i75l.jpg

:)

er staat alleen niet duidelijk beschreven hoe die op een frontje bevestigd kan worden helaas

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 22-08-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
kitao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:13:
[...]

Zulk soort schakelaars gebruik je niet om 220 mee te schakelen. Hoe wou je dat gaan doen dan, gewoon even vanuit je stopcontact de draden los en vrij op die drie pootjes gaan solderen ? 8)7
pretty much ja. Niet zo'n goed idee blijkbaar? Ik verwachtte dat als er bij zo'n schakelaar 250V staat, dat ik daar dan een stroomdraad van het stopcontact richting de lamp mee kan onderbreken.
dan gebruik je dit bijv

[afbeelding]

http://www.quickspot.nl/schakelaar-2-polig-zwart

safety first

:)

er staat alleen niet duidelijk beschreven hoe die op een frontje bevestigd kan worden helaas
Ik ga uiteraard niet solderen met de stekker in het stopcontact, maar zou dit soort schakelaars hier überhaupt niet voor geschikt zijn?
Zo'n schakelaar als jij nu aangeeft vind ik lang niet zo mooi, maar ook die is vast wel op dat frontje te monteren. Als het niet anders kan wijk ik wel uit naar zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zal voor dit soort toepassingen met een relais gaan werken, dan ben je ook minder beperkt in de keuze van de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:23:
Ik zal voor dit soort toepassingen met een relais gaan werken, dan ben je ook minder beperkt in de keuze van de schakelaar.
Dat klinkt al een stuk ingewikkelder. Ik vind dat ik nu al teveel keus heb, dus meer beperken vind ik niet erg :). Ik kan best een paar draadjes aan contactjes solderen, klemmen of schroeven, maar veel verder dan dat kom ik niet. Echt mooie schakelingen maken heb ik nog nooit gedaan.

Hoe zou het er volgens jou uit moeten zien dan?

Bij de praxis kwam ik zoiets als dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://images.europart.nl/parts/jpg3/6132/img0041.jpg
Ik nam aan dat ik dat er gewoon aan kon schroeven. Waarom zou dat niet kunnen met zo'n tuimelschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
Mijn god mensen, een relais? Dat is toch dikke overkill voor een situatie zoals dit :X En waarom zou de draden aan de schakelaar solderen niet kunnen? Als je het netjes afwerkt met krimpkous dan is het geen probleem.

Enige wat je zeker moet weten, is dat je schakelaar het vermogen van de lamp aan kan.

De lampjes die er nu in zitten zullen wel 230V 50W zijn. In dat geval moet je dus een schakelaar hebben die 0,22A bij 230V kan schakelen (50 Watt, delen door 230V = 0,22 Ampère).

Een LED vervanger (tip www.leditlight.net heeft goede LED lampen, fitting die jij hebt is een GU10) gebruikt nog minder stroom, dus als je je schakelaar kiest zodat hij een halogeenlamp aan kan dan zit je sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
gwystyl schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:20:
[...]

pretty much ja. Niet zo'n goed idee blijkbaar? Ik verwachtte dat als er bij zo'n schakelaar 250V staat, dat ik daar dan een stroomdraad van het stopcontact richting de lamp mee kan onderbreken.

[...]

Ik ga uiteraard niet solderen met de stekker in het stopcontact, maar zou dit soort schakelaars hier überhaupt niet voor geschikt zijn?
Zo'n schakelaar als jij nu aangeeft vind ik lang niet zo mooi, maar ook die is vast wel op dat frontje te monteren. Als het niet anders kan wijk ik wel uit naar zoiets.
kijk alleen al naar het materiaal wat je gebruikt.
je laat zien als pic een metalen tuimelschakelaar, verder schrijf je dat die moet worden gemonteerd op een vierkante metalen plaat :
Dat vind ik wel mooi, dus ik wil eigenlijk een RVS tuimelschakelaar op de vierkante metalen plaat monteren
Kijk, mij maakt het niet uit, ik heb op schepen gevaren en ik werk in fabrieken met 380 volt en ik heb thuis ook fouten gemaakt met 220 thuis.
het enige wat ik ervan over hield was een ontzag voor hoogspanning.
Maar ga gerust je gang, bedenk enkel dat ook je partner's leven in het bed naast je afhankelijk is van jouw bedradingskunsten.
Daarna kan je altijd nog zeggen : 'het was tenminste mooi uitgevoerd' ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:40:
Mijn god mensen, een relais? Dat is toch dikke overkill voor een situatie zoals dit :X En waarom zou de draden aan de schakelaar solderen niet kunnen? Als je het netjes afwerkt met krimpkous dan is het geen probleem.

Enige wat je zeker moet weten, is dat je schakelaar het vermogen van de lamp aan kan.

De lampjes die er nu in zitten zullen wel 230V 50W zijn. In dat geval moet je dus een schakelaar hebben die 0,22A bij 230V kan schakelen (50 Watt, delen door 230V = 0,22 Ampère).

Een LED vervanger (tip www.leditlight.net heeft goede LED lampen, fitting die jij hebt is een GU10) gebruikt nog minder stroom, dus als je je schakelaar kiest zodat hij een halogeenlamp aan kan dan zit je sowieso goed.
Dank voor de info. Een schakelaar die 250V bij 1,5A aankan is dan niet sterk genoeg neem ik aan? Dat zou misschien wel kunnen als er een 30W lampje of LED-lampje van een paar watt in zit?
kitao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:42:
[...]

kijk alleen al naar het materiaal wat je gebruikt.
je laat zien als pic een metalen tuimelschakelaar, verder schrijf je dat die moet worden gemonteerd op een vierkante metalen plaat :

[...]

Kijk, mij maakt het niet uit, ik heb op schepen gevaren en ik werk in fabrieken met 380 volt en ik heb thuis ook fouten gemaakt met 220 thuis.
het enige wat ik ervan over hield was een ontzag voor hoogspanning.
Maar ga gerust je gang, bedenk enkel dat ook je partner's leven in het bed naast je afhankelijk is van jouw bedradingskunsten.
Ik neem aan dat die aansluitpootjes niet rechtstreeks contact maken met het schakelpalletje of de schroefdraad, dus bij netjes aansluiten zou ook die metalen plaat nooit onder stroom moeten kunnen komen te staan.
Omdat ik er niet heel veel verstand van heb doe ik juist hier navraag voor ik potentieel mijn vrouw onder spanning zet. Zou je zo'n metalen tuimelschakelaar alleen kunnen gebruiken in een verder kunststof behuizing?

[ Voor 30% gewijzigd door gwystyl op 22-08-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
nee, die schakelaars kun je volgens mij best gebruiken om een lampje te schakelen maar met metaal op metaal verhoog je het risico op kortsluiting.

Dit is de meest gangbare uitvoering voor een lamp schakelaar

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t2v0sl.jpg

en die bouw je dus niet op een frontje maar die zet je in de toevoerbedrading
.
edit: sorry dat ik een beetje de draak stak met die schakelaars, als je de aanluitdraden netjes afwerkt met isolatietape (of krimpkous) is het veilig genoeg denk ik hoewel ik zelf voor puur kunststof zou gaan.
Deze minituimelaar kan 750 watt schakelen en is minder dan een centimeter diep, zonder de soldeeraansluitingen ;)

http://www.conrad.nl/ce/n...g-zilver/0216100&ref=list

maar ook bij deze mini kom je dus erg krap uit als je maar 1 cm speling hebt op de frontplaat en de muur want de opgegeven afmeting van 9.5 mm is de hoogte van de behuizing, dus enkel dat blauwe blokje zonder de soldeeroogjes en zonder de moer en het schroefdraad volgens mij.

Een andere optie waarbij je niets hoeft te boren of te solderen en ook niet met snoerschakelaars komt te zitten is de afstandbediende stopcontact.

http://www.gamma.com/asso...ar-met-afstandsbediening/

[ Voor 109% gewijzigd door kitao op 23-08-2012 07:16 ]

• kitao
gwystyl schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:02:
- aan de achterkant zit een kroonsteentje om een snoer aan te sluiten. Deze heeft drie ingangen, maar volgens mij heb ik er maar twee nodig?
Ik kan momenteel geen tuimel vinden thuis, maar in tegenspraak tot wat ik eerst postte is die 3e aansluiting niet voor aarde maar als ik me goed herinner moet je de tuimelaar als een wissel bezien zoals in de pic hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ClDOTl.png

Dit kun je testen met een batterij en een fietslampje of even doorfluiten natuurlijk met een multimeter.

ps, de post hierboven heb ik redelijk ge-edit, in die gammalink zie je ook afst. bediende dimmers maar het kost wel een paar duiten extra.

[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 23-08-2012 09:07 . Reden: Tekening aangepast ]

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

kitao schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:42:
Hij kan best een metalen plaatje gebruiken om het in af te monteren, allen zou ik dan wel de aarde draad aansluiten op de schakelaar en het metalen plaatje. Het is echt niet zo dat alles met elkaar is doorverbonden. Plus als je in bed licht en er staat spanning op het plaatje dan vloeit die weg via de aarde / de nul omdat je zelf een veel hogere weerstand hebt dan de kabel.

Als je gewoon netjes werkt kan je prima een metalen schakelaar of iets dergelijks gebruiken. Als er in mijn pc of enig ander metalen apparaat kortsluiting ontstaat dan staat de buiten kant toch ook niet meteen onder spaning?

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
gwystyl schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:20:
[...]

Die 250V-rating staat al tientallen jaren op die schakelaars, en het is me altijd afgeraden om ze te gebruiken voor die spanning. Ik heb het dan ook nooit gedaan.
Dat de schakelaar er wellicht tegen kan, maakt het niet veilig in het geval er iets mis gaat. En een metalen schakelaar met 230V eraan gesoldeerd zou ik gewoon niet doen.

• kitao
@HeliOs

Tja, ik had me al verontschuldigd voor die post maar ik zelf moet er niks van hebben van zo'n tuimelding om daar 220 mee te switchen en Remco ook niet zo zie ik nu.
Ik ben het met je eens, het kan veilig aangesloten worden maar ik zou dan toch echt voor zoiets kiezen :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r3Srhs.jpg

En dat is een persoonlijke keuze en die heb ik op een ietwat onvriendelijke manier naar voren gebracht helaas maar ook heb ik TS daarna wel verder op weg willen helpen.
Hij vindt deze niet mooi (dat kan) en bovendien is zijn inbouwruimte (1 cm front tot muur) daarvoor veels te klein en voorzover ik kan nagaan is er vrijwel geen enkele schakelaar die je daar tussen kunt passen die dan gemonteerd zit op het frontpaneel.
Ik kan die niet vinden in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door kitao op 23-08-2012 08:54 ]

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Allen dank voor het meedenken, dit is voor mij een mooie manier om wat te brainstormen en dingen bij te leren. Ik ben begonnen met een idee zonder dat ik wist of het haalbaar was, en nu is het in ieder geval wat meer onderbouwd en weet ik een beetje waar ik op moet letten.
De ruimte tussen die vierkante plaat en de muur gaat inderdaad wel een issue worden. Ik ga nog wat rondkijken naar mooie schakelaars die ook nog veilig zijn en makkelijk aan te sluiten, en dan ga ik verder hobbyen :)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:03 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik zou zeggen, GU10 fitting vervangen door G5.3 fitting (neemt van die 12 volt prikhalogeen met reflector), div mooi klein laagspannings-tuimelschakelaartje in de plaat schroeven, tussen fitting en kroonsteentje solderen, kroonsteen aansluiten op 12v halogeentrafo.

Dat is verreweg de netste en mooiste oplossing, maar de fitting vervangen is niet per definitie mogelijk in elke lamp.
Pagina: 1