Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vmware Vsphere Hypervisor 5 gratis?

Pagina: 1
Acties:

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59
Beste Tweakers,

Al een tijdje jeukte het bij mij om een nieuwe home server te halen en te spelen met bare metal hypervisors.
Gisteren kwam mijn hardware binnen en na alles in elkaar gezet te hebben kon ik beginnen met het downloaden van Vmware Vsphere Hypervisor 5.
Op veel plekken lees ik dat er een gratis versie zou zijn met eventuele hardware beperkingen zoals het allocaten van max 8 gb ram per vhost. Voor mij is dat geen probleem want er is maar 8 gb ram aanwezig en ben van plan 2 of 3 linuxen naast elkaar te draaien.

Het probleem is als volgt:
Ik heb de hypervisor geinstalleerd en tevens de vmware vsphere client. Vervolgens komt iedere keer een melding dat mijn trail van 60 dagen gestart is. Na wat uitzoekwerk ben ik erachter gekomen dat na die 60 dagen de vhosts niet meer starten omdat je de licentie verlopen zou zijn.

Nou twijfel ik of het gebruik van Vmware Vsphere Hypervisor 5 nou gratis is of niet. Na een zoektocht van 2 uur werd ik er helemaal gek van.
Ik heb het idee dat de trail versie gepubliceerd wordt als "gratis'.

Op wiki vond ik het volgende:
Zowel VMware Server als ESXi zijn te gebruiken met een gratis licentie. Beide versies zijn te downloaden vanaf de website van VMware.
Is Vmware Vsphere Hypervisor 5 nou gratis?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ja, ESXi is gratis te gebruiken. Je moet wel even op vmware.com kijken voor een licentiesleutel, maar die krijg je gewoon. Vul je die niet in, dan krijg je een trialversie. Je kunt de key via vSphere geloof ik wel invullen.

Saved by the buoyancy of citrus

• com2,1ghz
Ik heb het gevonden. Echt het zit zo erg verstopt.

Voor de gene die het nodig hebben:

1. Zoek de downloadpagina van ESXI 5 waar de serial boven de pagina zit( er zijn 3 of 4 soorten downloadpaginas op de site van vmware).
Afbeeldingslocatie: http://communities.vmware.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-1870536-17321/license.JPG

2. Download de benodigde bestanden zoals de hypervisor en vsphere.

3. Installeer alles

4. Maak verbinding met de hypervisor dmv vsphere

5. links zie je de de Hypervisor staan en klik daar op.

6. Ga naar Configuration tab en Licensed Features en vervolgens zie je in het klein de Edit knop.

Afbeeldingslocatie: http://communities.vmware.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-1854123-16784/ESXi-Licensing.JPG

Leuker kunnen we het niet maken ... :/

[ Voor 4% gewijzigd door com2,1ghz op 22-08-2012 10:42 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ze hebben het inderdaad niet heel eenvoudig gemaakt nee. :D
Als je het eenmaal een keer gedaan hebt en je vergeet het niet, dan gaat het wel. Je kunt die keys ook gewoon altijd terugzoeken op vmware.com maar qua usability scoort die site wmb inderdaad niet echt goed.

Saved by the buoyancy of citrus

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ze moeten het ook niet _TE_ makkelijk maken natuurlijk. VMware moet je wel een beetje begrijpen wil je het goed kunnen gebruiken :)

https://discord.com/invite/tweakers

• mterwoord
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 12:21
Denk er aan dat de laatste ISO niet de laatste patchlevel is. De ISO bevat een paar issues met betrekking tot autostart/stop van VMs.

• com2,1ghz
Dit is gewoon stoere shit. Ben eindelijk af van die Pentium 4 3 ghz prescott. Dat ding loeide als een gek als ik alleen al iets ging downloaden.

ESXI 5 geinstalleerd zonder problemen op de volgende hardware:
Intel I3 2120 met vt-x (geen vt-d)
Asus P8B75-MLX
2x transcent 4 gb ddr3 1333
2 tb hitachi
2 tb seagate
1 tb Samsung F1
1 tb Samsung F3

Eindelijk een fatsoenlijke home- server/nas/test/ontwikkel/web server

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-11 21:10

Vuurvoske

Nunquam cede!

com2,1ghz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:15:
Dit is gewoon stoere shit. Ben eindelijk af van die Pentium 4 3 ghz prescott. Dat ding loeide als een gek als ik alleen al iets ging downloaden.

ESXI 5 geinstalleerd zonder problemen op de volgende hardware:
Intel I3 2120 met vt-x (geen vt-d)
Asus P8B75-MLX
2x transcent 4 gb ddr3 1333
2 tb hitachi
2 tb seagate
1 tb Samsung F1
1 tb Samsung F3

Eindelijk een fatsoenlijke home- server/nas/test/ontwikkel/web server
Lekker gevoel he, om eindelijk van die ouwe troep af te zijn? :)
Ik weet precies hoe je voelt!

Btw ga je met linux of windows guest os werken? Ik ben namelijk wel benieuwd naar bijvoorbeeld je LAN speed van een Ubuntu 12.04 LTS x64 guest ;)

Beroeps brabander

• com2,1ghz
Ik maakte vroeger gebruik van FreeBSD maar dat was teveel van het goede. Ik kon er wel mee omgaan maar daar moest alles echt handmatig ingesteld worden. Toen stapte ik over naar Centos en dat vond ik wat meer user friendly. Ik heb tot nu toe alleen met cli gewerkt dus ik weet niet eens hoe de gui van centos is :P

Het probleem is dat ik linux, apache, mysql ftp etc apart wil draaien omdat ik websites bouw als hobby. Dit moet een best "professioneel" test/ontwikkelomgeving zijn.
Vroeger had ik ook meer persoonlijke dingen erbij staan zoals mijn centrale data(svn repo, fotos, applicaties etc) en nzb client maar het is heel dom als je server plat ligt doordat mn home server teveel verantwoordelijkheden had. Dit is een perfecte oplossing omdat ik alles kan scheiden en ook nog eens kan oefenen met meerdere OS-en.
Heb al meerdere malen gehad dat ik mijn OS gesloopt had(ja ik leer ook linux nog) en zo n dag bezig was om zo n 900 gb aan data te backuppen. Nu zit dat beter afgeschermd. Als OS stuk gaat, dan blijft data nog heel en kan ik gemakkelijk alles herstellen.

Kan zomaar zijn dat ik er weer freebsd naast op ga installeren. Of eindelijk een keer Windows server producten proberen.
Virtuele oplossingen waar een OS laag tussen zit moet ik niet. Heb daar altijd al de kriebels bij gekregen vanwege de extreme performance drop. Bare metal hypervisor is the shit.

Dit allemaal is een mini projectje thuis om bekend te raken met ESXi. Ik heb nog een Dell PowerEdge R210 in de datacenter hangen en daar zal ik in de toekomst ook wel ESXi installeren

Dat is wel een pittig ding met de volgende specs:

-Intel Xeon X3430 2.4 ghz quad core
-12 gb ddr3 ram
-2x 500 gb 7200 rpm in software RAID1

Ok, er zijn natuurlijk betere maar voor mij als 1 man army is dit wel veel. Dan kan ik eindelijk de mailserver scheiden van de webserver.
Pagina: 1