Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me de komende tijd gaan toeleggen op zwart-wit fotografie.
Nu fotografeer ik normaliter in RAW (D300s) en doe ik een beperkte workflow in Lightroom (eigenlijk alleen bijsnijden en belichting iets aanpassen).

Als ik in RAW schiet, komt de kleurinformatie mee naar Lightroom en dat betekent dat mijn workflow in LR langer wordt omdat de omzetting naar Z/W nog moet gebeuren.

Ik kan in JPG schieten, direct in ZW.
TIFF kan ook heb ik gemerkt.

Wat doen jullie?
Schieten jullie in RAW en doen jullie bij de import al omzetten naar Z/W?
Schieten jullie in JPG?
Schieten jullie in TIFF? Zo ja, wat is daar het voordeel van t.o.v. JPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Schieten in RAW, omzetten naar zw/w in Lightroom. Het is voor mij belangrijker dat foto's goed zijn dat dat ik er snel vanaf ben, met handmatige conversie heb ik alle controle die ik nodig heb voor een beeld waar ik tevreden mee kan zijn.

Een aardig filmpje van George Jardine hierover kun je vinden als je op deze pagina je emailadres achterlaat (dan krijg je een link in je mail).

Ik heb overigens sinds de DSC-F828 niet meer in JPG geschoten, zodra ik de beschikking had over RAW ben ik nooit meer teruggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Altijd in RAW schieten. Omzetten naar zwart wit kan op vele manieren, waarbij je bij elke manier een ander resultaat krijgt. Als je in jpg zwart wit schiet, kan je hier niet veel meer mee. Kijk eens bijvoorbeeld naar Silver Efex Pro, waarbij je een idee krijgt wat je allemaal met zwart wit kan. Hiervoor kan je het beste in RAW schieten, zodat er meer informatie in je foto's bewaard blijft.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Ik schiet altijd in RAW en doe de uiteindelijke omzetting naar zwart wit als laatste stap in mijn nabewerking in Silver Efex Pro (die draait bij mij als plugin bij Aperture en Photoshop). Wat Tommyz al zegt, als je gelijk al in zwart-wit schiet heb je geen/onvoldoende invloed op het eindresultaat. Ik werk nu een paar weken met Silver Efex, wat een geweldig pakket is dat zeg, je workflow wordt dan echt een feestje!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de info. Ik heb nog overleg gehad met een vriend en samen zijn we tot de conclusie gekomen om gewoon in RAW te schieten en de workflow verder te verleggen naar LR.

Silver Efex Pro ziet er goed uit, maar is thans nog out of range qua prijs.
Mocht ik ZW/W echt leuk gaan vinden, dan is het wel een mooi pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ook met Z/W wil je de kleureninformatie zo gedetailleerd mogelijk hebben, bij een Z/W omzetting wordt immers meestal gesleuteld aan de intensiteit van elke kleur. Zoals het analoog is om het Z/W beeld te manipuleren met behulp van diverse filters. Bijvoorbeeld een groen filter om erg bleke mensen donkerder te maken, een geel filter om mensen een natuurlijke look te geven of een oranje filter om mensen echt uit de foto te laten springen. Dat kun je allemaal zeer makkelijk bereiken met lightroom.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou ook voor RAW kiezen. Mocht je echt de snelheid belangrijk vinden, dan is JPEG de enige optie. Invloed op die conversie kan vrij gemakkelijk in de camera: je kunt opgeslagen Photoshop curves inladen in je camera en die standaard toepassen (bij de D200 ging dat in elk geval). Niet zoveel mogelijkheden als met RAW achteraf zoals eerder gezegd...
Pagina: 1