WD 74gb 10.000rpm SATA harddisk als bootdisk, zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Is de opstart van een Windows 7 PC met WD 74gb 10.000rpm SATA harddisk als bootdisk in samenwerking met een "gewone" WD 750 GB sata disk (waar ik mijn programma's op heb staan), veel korter, dan dat ik alleen de WD 750 Sata disk gebruik.(opstart + programma's).
Voor de duidelijkheid, de WD 750 GB is niet een snelle 10.000 rpm).
En wat zou de kortere opstarttijd zijn ? (als het mogelijk is).
Dus m.a.w. is het verstandig en handig, om zo'n combinatie te hebben ? Of wordt het voordeel teniet gedaan door de langzamere schijf ?

Configuratie is:
Win7 prof.
AMD dualcore
4GB sdram

Dank voor alle antwoord(en).

[ Voor 6% gewijzigd door Dixie op 22-08-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Moet je de disk nog kopen? Zo ja, dan heb je veel meer profijt van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:14
ja het is sneller, nee je moet er geen wonderen van verwachten.

Je geeft ook niet aan welke WD 10k rpm schijf je als bootschijf wil gebruiken. de velociraptors (2,5") zijn een stuk nieuwer en sneller dan de oudere generatie raptors. Maar ik ga met My-life mee, raptors waren vijf jaar terug de oplossing voor wat meer snelheid. SSD is nu de oplossing. En maakt gehakt van elke raptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Ik heb zelf ook een tijd lang met een 3.5inch 75GB Raptor gedraaid. Ik vond de snelheidswinst niet opwegen tegen de herrie.

Ik zou zelf een SSD nemen - Supersnel in vergelijking met zo'n Raptor en ook nog eens geruisloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10.000 is twee keer sneller dan 5.400rpm qua random seeks, dus voor de taak van systeemschijf twee keer zo snel. Een SSD is echter tussen de honderd en duizend keer zo snel. Nog nooit in de geschiedenis van computertechniek is een zo belangrijk onderdeel zo significant gestegen qua prestaties. Dat is dan ook de reden dat een SSD zo 'hot' is.

Als je de disks al hebt, kun je inderdaad je OS op de 10k rpm draaien en je 750GB als dataschijf gebruiken, maar als je nog niets hebt gekocht is een SSD - al is het maar een 64gb model - een veel betere investering met een véél groter effect. Daarnaast heb je ook andere voordelen als energieverbruik, lawaai, vibraties en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Het is de Western Digital Raptor van 2009 die te koop staat hier op tweakers V&A.
SSD vind ik nog iets te duur (+/- €0,80 per Gb). En mijn PC is daar net iets te oud voor.

Ok, maar allen bedankt voor de tip.

• My-life
De raptors op V&A kosten 25 euro. Voor 45 euro staat er een Vertex 2 van 60GB op.
Drie uurtjes extra vakken vullen en je zult er veel plezier van hebben ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door My-life op 23-08-2012 10:17 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:55

Koenvh

Hier tekenen: ______

My-life schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:16:
De raptors op V&A kosten 25 euro. Voor 45 euro staat er een Vertex 2 van 60GB op.
Drie uurtjes extra vakken vullen en je zult er veel plezier van hebben ;) .
Totdat je Vertex 2 kapot gaat na niet al te lange tijd... Neem een Samsung 830 of Crucial m4..

🠕 This side up

• My-life
Misschien is deze Vertex niet zo'n goede keuze, zie ook dat hij waarschijnlijk niet eens 45 euro meer waard is, maar je snapt vast wat ik bedoel.

Verwijderd

Zo een disk kopen als bootddisk is wel achtehaald met de ssd , je kan een leuke ssd bootdisk kopen voor onder de 50 euro pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" (Desktop kit) 32GB

Met zo een kleine ssd heb je net het voordeel van een os wat van ssd draait , soepel zonder herrie met minder energie en sneller dan een raptor. Dat formaat ssd wordt niet voor niks gemaakt , het is gewoon groot genoeg voor een normaal os . Daar zijn de meningen wel over verdeeld , de enigste manier om dit te checken is te kijken hoe groot je w7 install nu is zonder extra program files .Die program files kun je gewoon op hd houden als je maar 32 GB ssd hebt .

W7 boot hier van een sata 1 raptor met prefetch enabled en een hoop geratel in 16 seconden ,wel een getweakde instal maar goed werkend . Na de boot is het weer gewoon een hd die ook nog heel veel herrie maakt :)

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:29:
Zo een disk kopen als bootddisk is wel achtehaald met de ssd , je kan een leuke ssd bootdisk kopen voor onder de 50 euro pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" (Desktop kit) 32GB

Met zo een kleine ssd heb je net het voordeel van een os wat van ssd draait , soepel zonder herrie met minder energie en sneller dan een raptor. Dat formaat ssd wordt niet voor niks gemaakt , het is gewoon groot genoeg voor een normaal os . Daar zijn de meningen wel over verdeeld , de enigste manier om dit te checken is te kijken hoe groot je w7 install nu is zonder extra program files .Die program files kun je gewoon op hd houden als je maar 32 GB ssd hebt .

W7 boot hier van een sata 1 raptor met prefetch enabled en een hoop geratel in 16 seconden ,wel een getweakde instal maar goed werkend . Na de boot is het weer gewoon een hd die ook nog heel veel herrie maakt :)
Ga dan voor een Kingston SSDnow 200 van 128 gb pricewatch: Kingston SSDNow V200 128GB. Kost nu 73 euro en heb je tenminste wat ruimte... 32 gb gaat erg snel vol.

• Dixie
Duidelijk verhaal allemaal.
Kortom de SSD zou dan een veel betere keus zijn. (dan maar langer een krantenwijk lopen). ;-)
Pagina: 1