Toon posts:

Multimedia/Game PC 2000-2500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nu al zo'n klein maandje bezig met het samenstellen van mijn eigen pc. Omdat ik hier totaal geen ervaring in had, was ik aan het begin van dit "proces" bezig met websites zoals dell.nl en gamepc.nl. Na niet al te lang zoeken kwam ik er achter dat je hiermee vaak duurder uit kwam dan als je het zelf in elkaar gaat zetten. Nu was het feit dat ik wat duurder uit kwam niet eens het probleem, maar meer om wat ik kreeg voor zo'n prijs. Wat mij dus verstandig leek is om toch maar eens even T.net te raadplegen.

Even een comment vooraf. Ik heb de laatste jaren wegens mijn privésituatie vaak met laptops moeten werken. Daarmee werkte ik veel met de adobe applicaties en gamede ik nog al wat af. Waar het vaak op uit kwam was dat ik een gigant van een laptop moest kopen om er ook nog eens op te willen kunnen gamen en ik dus met een loodzware tas richting de college zalen liep. Omdat er in mijn sector vaak met apple's wordt gewerkt heb ik zelfs nog een macbookpro aangeschaft. Dit had twee redenen, het scheelde zo'n 4kg en ik wilde OSX beter leren kennen.

Sinds kort woon ik samen, en leek mij het dus wel een goede timing om een desktop te kopen. Ik heb inmiddels honderden sites en youtube reviews bekeken en ben met de onderstaande "setup" gekomen. Het leek mij een leuk systeem, maar dat is dus een mening van een onervaren persoon :)

Verder wil ik er nog even bij zeggen dat dit systeem een aantal jaartjes mee moet draaien, omdat dit de laatste keer is dat ik nog een "sponsor" heb. Vandaar dat het budget ook redelijk ruim is.

Maar om de regeltjes netjes te volgen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Zware applicaties van Adobe en Autodesk kunnen draaien, verder wil ik er ook high-end games op kunnen spelen. Ik heb 3 beeldschermen, en zou deze ook alle 3 graag willen gebruiken :)

Wat mag het systeem gaan kosten?

2000-2500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Beeldscherm, muis, toetsenbord en headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik denk een goede combinatie van alles. Zo denk ik zelf (na 't lezen van reviews) dat mijn weegschaal iets meer naar de kant van multimedia hangt het verstandig is om een 3770 processor te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik ben zelf gewoon heel erg fan van Corsair geworden, niet dankzij mijn ervaring, maar puur kijkende naar de producten op het internet, en de reviews hier van.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Het liefst wil ik een niet al te grote kast, het hoeft namelijk niet een onderdeel van mijn interieur te worden. Ook mag hij van mij wel lekker stil zijn, denk dat de kast en cpu koeler daarom geen slechte keuze zijn, maargoed het mag natuurlijk niet ten kosten gaan van de prestaties.

Ook wil ik toch nog proberen te gaan overclocken, onder begeleiding natuurlijk :) Ook was ik van plan er later nog wat dingen in te gaan upgraden, ssd's etc.

Oja, nog 1 puntje, hij moet wlan-kaart hebben :/ Maar wel een betrouwbare (als die er zijn).

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,83€ 32,83
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 95,-€ 95,-
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 129,-€ 129,-
1Corsair Obsidian 550D€ 117,10€ 117,10
1Noctua NH-D14€ 66,-€ 66,-
1EVGA GTX 690€ 982,-€ 982,-
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1LG BH10LS38 Zwart€ 68,44€ 68,44
1Corsair Gaming GS800 (CP-9020014)€ 97,56€ 97,56
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 87,30€ 87,30
1Asus Sabertooth ASUS Sabertooth Z77€ 197,-€ 197,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.342,23

Over een aantal dingen was ik het niet helemaal zeker, bijvoorbeeld waterkoeling of luchtkoeling. Het leek er namelijk op dat daar tegenwoordig niet heel veel verschil meer in zat, maar ik dacht dat ik daar vast wel op gewezen werd zodra ik deze topic start.

In ieder geval, alvast bedankt, en ik hou de reacties is de gaten voor jullie opmerkingen!

Mvg,

Peter

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
- Als je het vertrouwt om via culgame windows 7 prof te kopen voor 17 euro dan kan je wat geld uitsparen.
http://www.culgame.com/so...s-application-suites.html

- Ik zou voor een HDD kiezen met 7200RPM en ook 64 cache (Green versies zijn voornamelijk gemaakt om energie uit te sparen)

- De fractile kast is er beter uitgekomen dan de corsair 550D in de review van Tweakers (reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap)

- Deze koeler koelt beter, is stukken goedkoper en het "extra" lawaai wordt door de kast opgevangen (1-2 dBA meer dan de noctua) :+
(reviews: Zes processorkoelers op de pijnbank)

- Ik zie niet in waarom je niet voor de goedkopere gigabyte GTX690 zou gaan, ze zijn bij gigabyte ook van top kwaliteit (of de pricewatch: MSI GeForce GTX 690 als je hem overal direct leverbaar wil hebben, is tezien waar je hem bestelt natuurlijk)

- Ik heb voor De corsair HX750 gekozen omdat deze een 80 plus GOLD certificering heeft (altijd goed om iets extra te investeren in de kwaliteit van de voeding, daarbij is 750W nog steeds meer dan genoeg)

Als reference de windows Prof er toch in gestoken
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,83€ 32,83
1Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB€ 102,50€ 102,50
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 129,-€ 129,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 98,10€ 98,10
1Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder€ 33,35€ 33,35
1Gigabyte GV-N690D5-4GD-B€ 931,-€ 931,-
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1LG BH10LS38 Zwart€ 68,44€ 68,44
1Corsair HX750€ 136,30€ 136,30
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 87,30€ 87,30
1Asus Sabertooth ASUS Sabertooth Z77€ 197,-€ 197,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.285,82

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 22-08-2012 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hai SmokingCrop,

thanks voor het snelle reageren en het advies!

Ik vond het sowieso lastig om te bepalen welk merk ik van de gtx 690 moesten nemen, ik vond dat er weinig informatie over te krijgen was, vandaar dat ik er maar 1 heb uitgekozen.

Ook heb ik een aantal voeding calculators gebruikt, en die zeiden dat een 700 watt al genoeg zou zijn (bij sommige 650 zelfs al geloof ik), maar toch ben ik daar wat onzeker over, stel dat ik wil gaan overklokken of wat wil upgraden.

Misschien nog een klein vraagje er bij en dat is meer uit angst, is dit systeem geen overkill voor mijn eisen?

anywayz, thanks again!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Denk er aan dat een systeem op full load met een GTX 690 slechts 500w gebruikt. Met een 650-750w heb je principe genoeg marge om nog ruim te overclocken. Dat gold label op voedingen is ook meer marketing taal dan echte meerwaarde. Die meerprijs voor 80+gold haal je er nooit uit.

Zelf vraag ik me ook af of je niet voldoende hebt aan een mobo van 125€. Wat kan deze meer behalve er mooier uit zien? (niet echt een punt in een gesloten case)

Dan nog een punt over de GTX690 zelf. Zoals je zelf al merkt is deze exteem duur. Als je maar een enkele keer gaat gamen op 3 schermen tegelijk is een GTX680 misschien al voldoende, of misschien nog beter een HD7970 (±400€) die iets beter presteerd op deze extreme resoluties. (zal wel persoonlijk zijn, ... heb eens enkele dagen de kans gehad om op een 3scherm set-up te gamen en ik vond het echt mega onhandig. Beter 1 goed scherm met hoge resolutie om te gamen dan 3 schermen waardoor je geen overzicht meer hebt en nog steeds met de bezels zit die in de weg zitten. uitzondering zijn waarschijnlijk flightsims...)
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:23:
Misschien nog een klein vraagje er bij en dat is meer uit angst, is dit systeem geen overkill voor mijn eisen?
Ik had net gepost toen ik jouw reply zag. Als antwoord op je vraag: ik denk van wel. Je hebt wel een heel gebalanceerd systeem gemaakt met kwalitatieve onderdelen. Maar als je niet hardcore gaat gamen op 3 schermen is het zware overkill...

Als je kiest voor een Mobo van 125€ en de HD7970 dan spaar je zo maar even 650€, toch geen mis bedrag denk ik dan. Dat zal je sponsor ook wel beamen.

[ Voor 23% gewijzigd door Inrage op 22-08-2012 11:38 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
SmokingCrop schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:47:
- Deze koeler koelt beter, is stukken goedkoper en het "extra" lawaai wordt door de kast opgevangen (1-2 dBA meer dan de noctua) :+
(reviews: Zes processorkoelers op de pijnbank)
Beetje vreemd dat in dit geval Tweakers de enige review heeft waar de Noctua slechter koelt. Elke andere review die je via Google zoekt geeft aan dat de Noctua beter koelt. Daarbij komt dat de Noctua pas echt afstand neemt bij hoge overclocks en voltages.

Verder kan ik me wel vinden in dingen als de andere HDD en de voeding.
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:23:
Ik zou zeggen dat een GTX690 wel overkill is ja. Natuurlijk, het is een beest van een GPU die ook nog stil en koel blijft, maar ga je er echt zoveel meer plezier aan beleven dan b.v. een GTX670/GTX680 of een HD7970? Ik denk het eerlijk gezegd niet, zo bespaar je 400-500 euro.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• SmokingCrop
  • Niet online
De vraag is dus als je al dan niet wilt gamen op high graphics op 3 schermen tegelijk, hier heb je het verschil tussen de hd7970(blauw) en de gtx690(zwart). bron: anandtech

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/9v9krq.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Zelf vraag ik me ook af of je niet voldoende hebt aan een mobo van 125€. Wat kan deze meer behalve er mooier uit zien? (niet echt een punt in een gesloten case)
Om heel eerlijk te zijn vind ik het moederbord spuuglelijk. Maar een pareltje hoeft 't ook niet te worden. (Laten we eerlijk zijn, een Noctua koeler ter grote van een minibar met de kleuren bruin en beige,.. bleh :X), Maargoed, iedere review had het er over dat dit moederbord voor zowel gamen als multimedia erg geschikt was. Je zou er makkelijk mee kunnen overclocken en er zit een leuk TUF merkje op (Ookal zou dat ook wel een soort van marketing iets zijn). Wel is het zo dat een kennis van mij ASUS onderdelen kan inkopen zonder btw. Ook had hij ervaring met sabertooth modellen en zei dat deze van goede kwaliteit waren. Dus als je een goedkoper alternatief hebt :)

Dat over ASUS zou dus ook zo zijn bij de gtx 690. Heeft iemand hier ervaring mee? Of maakt het echt weinig uit?

De bedoeling van deze videokaart is gewoon dan hij een tijd meegaat, en ja hij is duur, maar ik zie het dan meer al een soort van investering. Mijn allereerste idee was namelijk ook om 2x 7970 er in te stoppen, maar ook hier had ik na 't lezen van reviews het idee dat ze klonken als opstijgende vliegtuigen. Ik vraag me dan af hoeveel zo'n "silent" kast kan hebben, maargoed. Heb ook inderdaad de benchmarks bekeken, en zoals ik het dan redeneer, en misschien zit ik er helemaal naast, is dat hij het dus alleen maar langer uit kan houden (wat upgrades betreft). Wie weet kan ik er ooit nog eentje onder plaatsen :o .

Ik ga in ieder geval mijn HDD en mijn voeding aanpassen!

Bedankt voor 't advies allemaal!

• SmokingCrop
  • Niet online
persoonlijk vind ik ook wel als het financieel geen probleem is,dat je dit gewoon moet doen ^.^
Ga je nog zoveel jaar genieten

pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H is ook een top MoBo (ook gereviewed door Tweakers zelf)

[ Voor 39% gewijzigd door SmokingCrop op 22-08-2012 13:02 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:09:
[...]

De bedoeling van deze videokaart is gewoon dan hij een tijd meegaat, en ja hij is duur, maar ik zie het dan meer al een soort van investering. Mijn allereerste idee was namelijk ook om 2x 7970 er in te stoppen, maar ook hier had ik na 't lezen van reviews het idee dat ze klonken als opstijgende vliegtuigen.
'Investeren' in hardware is zelden een goed idee. Meestal is het beter om prijs/kwaliteit te shoppen en later te upgraden om de levensduur van je systeem te rekken en uiteindelijk goedkoper uit te komen.

Dat van dat vliegtuig geluid.. heb je daar een bron van? Meestal wordt daar ZWAAR mee overdreven. Het is meestal ook niet zo dat je met je oor op 20cm van je case zit... en je systeem draait ook bijna nooit constant op full load.

Als je nu voor een GTX670/680 of HD7970 zou gaan let dan wel op dat je genoeg aansluitingen hebt op je voeding mocht je ooit nog besluiten om toch een 2de kaart bij te plaatsen. Een 680 of 7970 in SLI/CF is goedkoper en sneller dan een enkele 690.

Kwa koeler kan je ook iets goedkoper nemen als de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ook een hele goede en stille koeler en als je niet extreem gaat overclocken heb je hier zeker genoeg aan.
Pagina: 1