Advies over een HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 02:32

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraag en schakel daarbij graag jullie kennis in. Ik heb momenteel een WD TV Live mediakast en deze voldoet gewoon niet meer aan de wensen en eisen die ik stel aan een mediakast.

Ik ben dus eens gaan zoeken welke producten dat wel zouden doen. Hierbij gebruikte ik onderstaande lijst.
  • Budget: 100 - 600 euro
  • Energiezuinig
  • XBMC kunnen draaien (of bijvoorbeeld Plex)
  • Aanpasbaar
Uiteindelijk staan er twee producten boven de rest uit (naar mijn idee), de Boxeebox of zelf een HTPC bouwen.

Boxeebox
Afbeeldingslocatie: http://www.liquidsilver.org/wp-content/uploads/2011/09/boxee-box.jpg
  • Voordeel: Goedkoop
  • Voordeel: XBMC
  • Nadeel: Minder naar je hand te zetten dan een HTPC
HTPC bouwen
Afbeeldingslocatie: http://img.gawkerassets.com/img/17wnqvxsvuknpjpg/original.jpg
  • Voordeel: XBMC
  • Voordeel: Voldoet volledig aan mijn wensen/eisen
  • Nadeel: Prijs
De HTPC is gebaseerd op specs vanuit een lifehacker artikel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 72,90€ 72,90
1Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 131,-€ 131,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,45€ 21,45
1AMD A8-3850 Boxed€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,30

Alles zal in een APEX MI-008 Mini-ITX kast geplaatst worden.
Bijkomende kosten zijn o.a. voor een CPu cooler en een Case fan.

Wat is jullie advies? Ga voor een Boxeebox of bouw een HTPC zodat je hier jaren mee vooruit kan?

PSN: Bellerophon-

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Je kan ook een ATV2 scoren en XBMC erop gooien. Dat zal misschien nog het dichtst bij je huidige eisen gaan komen ook. Je zit dan alleen wel vast aan de geldende beprkingen. Met een HTPC kun je doorgroeien, verbeteren qua hardware en qua software, en veel verder gaan in aanpassingen, maar daar betaal je dan ook weer wat meer voor.

iRacing Profiel

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:07:
Je kan ook een ATV2 scoren en XBMC erop gooien. Dat zal misschien nog het dichtst bij je huidige eisen gaan komen ook. Je zit dan alleen wel vast aan de geldende beprkingen. Met een HTPC kun je doorgroeien, verbeteren qua hardware en qua software, en veel verder gaan in aanpassingen, maar daar betaal je dan ook weer wat meer voor.
ATV2 die kwam toch zonder HDMI aansluiting?
En de mogelijkheid tot doorgroeien is zeker iets wat mij aantrekt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:15
kroegtijger schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:07:
Nadeel -

Alles is 720P.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 12:44
Heb je in die huidige WD een hdd zitten?

Waarom ik dat vraag: Je zet een 2tb schijf in je htpc. Het is stiller en sneller om er een SSD in te zetten. Dan kun je je content gewoon van je storage af streamen.

Ik ben zelf ook voor de htpc gegaan. Je wensen pas je altijd aan in de loop van de jaren. En dan zul je zien dat je bij een kant en klaar apparaat altijd weer een nieuwe mag gaan kopen. Een htpc is wat verder uitbreidbaar :)

EDIT: Een SSD is ook zuiniger dan een HDD :*)

[ Voor 5% gewijzigd door muppet99 op 22-08-2012 10:32 ]

Carpe Diem

• kroegtijger
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:26:
[...]

ATV2 die kwam toch zonder HDMI aansluiting?
En de mogelijkheid tot doorgroeien is zeker iets wat mij aantrekt.
ATV2 heeft wel HDMI, maar

iRacing Profiel

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het is net afhankelijk van hoeveel tijd jij er in wil stoppen. Zoals je zelf al zegt is een Boxeebox goedkoop en simpel. Zijn vast kant en klare firmware-upgrades voor te krijgen. Je eigen htpc biedt meer vrijheid en mogelijkheden om te tweaken en klooien. Maar de vraag is dus of je iets wil dat gewoon doet wat het moet doen, maar sommige dingen niet, of een htpc die alles kan, maar soms wat lastiger configureren is.

Je kan ook nu een Boxeebox nemen, en over twee jaar een nieuwe. Of idd de ontwikkelingen bijhouden en je htpc gaandeweg upgraden.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
muppet99 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:32:

Waarom ik dat vraag: Je zet een 2tb schijf in je htpc. Het is stiller en sneller om er een SSD in te zetten. Dan kun je je content gewoon van je storage af streamen.

Ik ben zelf ook voor de htpc gegaan. Je wensen pas je altijd aan in de loop van de jaren. En dan zul je zien dat je bij een kant en klaar apparaat altijd weer een nieuwe mag gaan kopen. Een htpc is wat verder uitbreidbaar :)

Kak! Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Een SSD (kleine schijf) is ruim voldoende :Y
In mijn huidige WD zit geen HDD (Externe schijf).

En dat de Apple TV alles in 720p afspeelt is natuurlijk wel een beetje jammer.
MaximusTG schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:37:
Het is net afhankelijk van hoeveel tijd jij er in wil stoppen. Zoals je zelf al zegt is een Boxeebox goedkoop en simpel. Zijn vast kant en klare firmware-upgrades voor te krijgen. Je eigen htpc biedt meer vrijheid en mogelijkheden om te tweaken en klooien. Maar de vraag is dus of je iets wil dat gewoon doet wat het moet doen, maar sommige dingen niet, of een htpc die alles kan, maar soms wat lastiger configureren is.

Je kan ook nu een Boxeebox nemen, en over twee jaar een nieuwe. Of idd de ontwikkelingen bijhouden en je htpc gaandeweg upgraden.
Eensch. Echter zou dat natuurlijk zonde van mijn geld zijn (nu een boxeebox kopen om vervolgens twee jaar later alsnog een htpc te kopen). En het configuren is juist het "leuke" eraan. Echt alles volledig naar je persoonlijke smaak zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Bellerophon op 22-08-2012 10:39 ]

• kroegtijger
muppet99 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:32:

Mee eens inderdaad. "Nadeel" van de HTPC is wel weer dat je wat meer werk eraan hebt. Het is geen kant en klaar device, en je blijft er dus continue aan sleutelen. Heb ik zelf opgelost dmv een dual-boot (met een heel korte tijd van 3 seconden om te kiezen). De default boot is de stabiele omgeving, en de andere boot is de experimentele omgeving. Zodoende blijft de WAF in stand :+

iRacing Profiel

• kroegtijger
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:37:
[...]

Kak! Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Een SSD (kleine schijf) is ruim voldoende :Y

Neem je SSD niet te klein. Die van mij is nu 60GB, en ik ben bang dat dit toch een tikje te krap is geweest. Als ik ga downloaden willen parren en unrarren op mn SSD ivm snelheid, en pas daarna de data naar de centrale storage wegschrijven. Zodra ik dat wil gaan doen met een batch van 20GB of groter geeft dat problemen, aangezien dat tijdens het extracten tot minimaal het dubbele aan ruimte nodig heeft. De rar-files worden pas na extracten van de hele batch weg gegooid. Voor die 2 tientjes meer neem je een 120GB SSD waarbij je pas veel later tegen die beperking aanloopt.

iRacing Profiel

• muppet99
DO NOT get me started on WAF ;)

ik heb in mijn man cave een cloon staan van de machine beneden. Zodra mij cloon helemaal correct is, maak ik een backup en plaatst deze 's nachts terug op de machine beneden. Scheelt weer een hoop }:O |:( 8)7

Carpe Diem

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:37:
[...]

[...]

Eensch. Echter zou dat natuurlijk zonde van mijn geld zijn (nu een boxeebox kopen om vervolgens twee jaar later alsnog een htpc te kopen). En het configuren is juist het "leuke" eraan. Echt alles volledig naar je persoonlijke smaak zetten.
Ah, ja, ik bedoelde over twee jaar de nieuwe 'boxeebox' (of iets soortgelijks). Dan blijf je ook up to date als het ware.
Maar vind het zelf configureren ook leuk hoor, tis alleen soms dat je van die hoofdpijnmomenten hebt als je niet thuis bent en je vriendin belt op dat ie iets niet doet :P.
Paar keer gehad toen ik er een tijd mee aan het kloten was (draai Mediaportal). Die speelde standaard niet echt goed DVDs af. Alleen kijk ik nooit DVDs, dus ik vergat dat steeds te configureren. Kwam er een vriendin van dr langs met allemaal vreselijke romcom dvds.. Tja..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
MaximusTG schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:47:
[...]

Ah, ja, ik bedoelde over twee jaar de nieuwe 'boxeebox' (of iets soortgelijks). Dan blijf je ook up to date als het ware.
Maar vind het zelf configureren ook leuk hoor, tis alleen soms dat je van die hoofdpijnmomenten hebt als je niet thuis bent en je vriendin belt op dat ie iets niet doet :P.
Paar keer gehad toen ik er een tijd mee aan het kloten was (draai Mediaportal). Die speelde standaard niet echt goed DVDs af. Alleen kijk ik nooit DVDs, dus ik vergat dat steeds te configureren. Kwam er een vriendin van dr langs met allemaal vreselijke romcom dvds.. Tja..
Ja ik snap je punt, het kan soms "lastiger" zijn dan een boxeebox die redelijk snel een plug-and-play gevoel heeft.

En qua SSD dacht ik ook aan een formaat van 128GB

• muppet99
xbmc gaat wel heel netjes om met DVD's. En daar raken we ook een bijkomend nadeel aan van een boxee box. Daar kan je niet even een DVD in prakken, dus je moet nog een losse dvd speler hebben staan. Weer een voordeel van een volwaardige htpc ;) Anders moet je hem eerst rippen en op de share plakken.

[ Voor 10% gewijzigd door muppet99 op 22-08-2012 11:10 ]

Carpe Diem

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Je kan ook nog naar de Asrock E350M1 kijken, moederbord met socket CPU onboard. Met dit moederbord heb je ook de HD6310 wat prima 1080p kan draaien.

Zo bespaar je wat geld en kan je er ook nog een 2TB schijf inzetten.( of een grotere SSD natuurlijk )

Bron:
http://www.asrock.com/mb/...E350M1&cat=Specifications
YouTube: HTPC Setup w/ XBMC

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:30
Ik zou ook kiezen voor een HTPC omdat je dan niet afhankelijk bent van een bepaalde standaard en deze veel sneller omgaat met het rarren/parren.

Vraagje; waarom ga je niet voor een pricewatch: AMD A6-3500 Boxed ipv de A8-3850? de A6-3500 is ook zeer geschikt voor deze taken en het scheelt je toch een paar tientjes die je wellicht in een SDD steekt.

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
_Uploader_ schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:26:
Ik zou ook kiezen voor een HTPC omdat je dan niet afhankelijk bent van een bepaalde standaard en deze veel sneller omgaat met het rarren/parren.

Vraagje; waarom ga je niet voor een pricewatch: AMD A6-3500 Boxed ipv de A8-3850? de A6-3500 is ook zeer geschikt voor deze taken en het scheelt je toch een paar tientjes die je wellicht in een SDD steekt.
Omdat (voor zover ik dat gelezen heb), de A8-3850, grafisch redelijk sterk is. Kan altijd makkelijk zijn met het oog op de toekomst.

• kroegtijger
Als het qua budget geen issue is, zou ik inderdaad de A8 kiezen, maar als je daardoor moet gaan "bezuinigen" op een fraaie behuizing, dan zou de A6 ipv de A8 zeker een optie zijn imho. De behuizing is bij een HTPC toch redelijk essentieel omdat het ding vaak vol in het zicht staat, en dus qua looks, maar ook qua geluidsdemping toch wel wat moet bieden imho

iRacing Profiel

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:30
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

Omdat (voor zover ik dat gelezen heb), de A8-3850, grafisch redelijk sterk is. Kan altijd makkelijk zijn met het oog op de toekomst.
Naar mijn weten is de A6-3500 best wel toekomstbestendig (alhoewel, je weet maar nooit..) en deze ondersteund ook 3D. In de laatste BBG waarin een htpc is opgenomen werd deze aangeraden en ook in het htpc van de buren. Ook in andere htpc koopadvies topics wordt deze vaak aangeraden.

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:45:
Als het qua budget geen issue is, zou ik inderdaad de A8 kiezen, maar als je daardoor moet gaan "bezuinigen" op een fraaie behuizing, dan zou de A6 ipv de A8 zeker een optie zijn imho. De behuizing is bij een HTPC toch redelijk essentieel omdat het ding vaak vol in het zicht staat, en dus qua looks, maar ook qua geluidsdemping toch wel wat moet bieden imho
Wat voor kast zou jij aanraden? En bezuinigen op de kast wil ik zeker niet doen.

• kroegtijger
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:02:
[...]

Wat voor kast zou jij aanraden? En bezuinigen op de kast wil ik zeker niet doen.
Een kast is erg persoonlijk, en zeer afhankelijk van je smaak natuurlijk, maar ik hou zelf erg van de kasten die van hardware van SoundGraph (iMon) zijn voorzien. Voordeel daarvan is dat ze een net display hebben, goed ondersteund worden, een knappe remote (bij kastten voorzien van de iMon Pad) leveren, en als een van de weinigen je pc via remote ook aan kunnen zetten (switch van de behuizing gaat naar de receiver die je ook via de voeding van je bord aansluit. Zodoende kan je dus via remote je pc aan zetten).

Daarnaast vind ik dat een kast een beetje de ruimte moet bieden (mits de mogelijkheid er is natuurlijk), maar ook qua verhoudingen moet "kloppen". Een hoge kast oogt al snel heel log. Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor de Silverstone LC16M die me nog steeds prima bevalt (zie http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en), maar heb sterk getwijfeld tussen deze en de GD02MT (ook van SilverStone). Tot nu toe nog geen spijt gehad van mn keuze.

iRacing Profiel

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Mij lijkt dit wel een mooie, omdat je toch een m-ITX moederbord hebt uitgekozen;

pricewatch: Streacom FC5OD

De prijs is er ook wel naar zie ik nu :P

[ Voor 10% gewijzigd door MaximusTG op 22-08-2012 12:30 ]

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:22:
[...]

Een kast is erg persoonlijk, en zeer afhankelijk van je smaak natuurlijk, maar ik hou zelf erg van de kasten die van hardware van SoundGraph (iMon) zijn voorzien. Voordeel daarvan is dat ze een net display hebben, goed ondersteund worden, een knappe remote (bij kastten voorzien van de iMon Pad) leveren, en als een van de weinigen je pc via remote ook aan kunnen zetten (switch van de behuizing gaat naar de receiver die je ook via de voeding van je bord aansluit. Zodoende kan je dus via remote je pc aan zetten).

Daarnaast vind ik dat een kast een beetje de ruimte moet bieden (mits de mogelijkheid er is natuurlijk), maar ook qua verhoudingen moet "kloppen". Een hoge kast oogt al snel heel log. Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor de Silverstone LC16M die me nog steeds prima bevalt (zie http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en), maar heb sterk getwijfeld tussen deze en de GD02MT (ook van SilverStone). Tot nu toe nog geen spijt gehad van mn keuze.
Dat laatste punt is echt ideaal (aanzetten via de remote)! En de prijs valt op zich nog mee.
pricewatch: Silverstone Lascala LC16MR

• kroegtijger
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:37:
[...]

Dat laatste punt is echt ideaal (aanzetten via de remote)! En de prijs valt op zich nog mee.
pricewatch: Silverstone Lascala LC16MR
Voor zover ik weet is SoundGraph / iMon het enige product dat dit ook echt kan. Alle andere producten doen dit via USB-poort waardoor je dit via het BIOS moet instellen, maar dat werkt alleen als de pc niet écht uit staat maar op standby

iRacing Profiel

• Bellerophon

Bellerophon

Persona non grata

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:43:
[...]

Voor zover ik weet is SoundGraph / iMon het enige product dat dit ook echt kan. Alle andere producten doen dit via USB-poort waardoor je dit via het BIOS moet instellen, maar dat werkt alleen als de pc niet écht uit staat maar op standby
Dat is voor mij persoonlijk toch wel ideaal :) Anders blijft de pc vaak "onnodig" aan staan

• kroegtijger
Bellerophon schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:50:
[...]

Dat is voor mij persoonlijk toch wel ideaal :) Anders blijft de pc vaak "onnodig" aan staan
Installatie ervan is vrij eenvoudig
Afbeeldingslocatie: http://www.soundgraph.com/assets/Uploads/products/Pro_Inside/Pro_Inside05.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.soundgraph.com/assets/Uploads/products/Pro_Inside/Pro_Inside06.jpg
Kabel tussen je 24-pins voedings-kabel

Afbeeldingslocatie: http://www.soundgraph.com/assets/Uploads/products/Pro_Ultra/Pro_Ultra12.jpg
Power-switch van de case op het imon-panel, en van het imon panel naar je mobo

Afbeeldingslocatie: http://www.soundgraph.com/assets/Uploads/products/Pro_Ultra/Pro_Ultra13.jpg
3-aderinge Power-cable naar imon-panel

Daarna is het alleen nog maar de USB-kabel inpluggen (kan ook met meegeleverde adapter direct op je bord) en draaien maar :) Dit systeem werkt altijd, omdat het niet afhankelijk is van een OS, een setting of wat dan ook. Elke pc die je met de power-switch aan kan zetten, kan daardoor ook met je remote *O*

iRacing Profiel

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is een mooi systeem, maar jammer dat het de prijs van een HTPC wel weer een stuk opschroeft. Je zou zeggen dat dit niet heel duur hoeft te zijn. Eigenlijk raar dat (bijna) geen een HTPC behuizing dit heeft.

Waarvoor is de USB verbinding? Voor de spanning als de pc uit staat? Want dat ondersteunen niet alle moederborden.

Verwijderd

Bij HWI hebben ze wel eens een benchmark gemaakt hoeveel watt betreffende systemen gebruiken in verschillende standen waaronder uit en slaapstand: http://nl.hardware.info/r...-pcs-testresultaten-tabel
Pagina: 1