Hagelnieuwe Macbook Pro Traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Heey Tweakers,

Ik heb een week geleden een Macbook Pro 13" 2012 model gekocht bij de lokale apple store. Meteen bij thuiskomst het nieuwe Mountain Lion geïnstalleerd, werkte top. Het ding start op binnen plusminus 40 seconden.
Ik heb vlak hierna het 4GB, 1600mhz interne RAM vervangen door 16GB, 1333mhz. Alles perfect gelopen, geen moeilijkheden hiermee gehad.

In de loop van deze dagen heb ik echter soms last van trage opstart tijden (anderhalve minuut) tot zelfs het NIET meer opstarten van mijn Macbook, waardoor ik hem via de knop moet uitzetten en opnieuw moet opstarten.

Ik heb al een disk utility check en repair gedaan, een VRAM(zo heet het geloof ik) reset etc.

Ik had Chrome geïnstalleerd maar deze heb ik verwijderd doordat er meldingen waren van vertragingen door dit programma, die dus uit de applicatie map gesleept naar de prullenbak..

Toen dacht ik even dat het aan mijn externe muis (Logitech V220) of beeldscherm (HP 2311x) lag... ook niet het geval blijkbaar, want zojuist start ik hem op mijn schoot op, zonder randapparatuur en jawel hoor, wéér een trage opstart..

Het rare is echter dat hij ook vaak weer normaal binnen 40 seconden opstart.. maar om onbekende redenen (vaak als hij een uurtje of 4 of langer uit heeft gestaan) keert de trage opstart weer terug. Ook de dock laadt zich hierbij erg laat en ik krijg bij apps de boodschap "loading apps" terwijl die normaal ook direct tot mijn beschikking staan.

Kunnen jullie me helpen?! Jullie zijn mijn laatste redmiddel voor ik met de machine naar de Apple Store terug ga.

gr, Jouel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57
Misschien is het geheugen kapot? Je hebt vast in OSX wel een tool om dat te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-10 17:59
Goh ik heb exact het zelfde probleem gehad (3 dagen terug). weliswaar niet op een mac maar dit was een gare SSD. je zult zien dat het steeds vaker voorkomt en op een gegeven moment niet aangaat dan wel.

[ Voor 28% gewijzigd door jessy100 op 22-08-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
dit is wel heel erg raar ja, zoals hierboven al gezegd geheugen naar de knoppe?

voor de gein eens OSX opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
De MacBook Pro 13" 2012 komt standaard met 1600Mhz ram. Snap niet waarom je in godsnaam 1333Mhz in zou doen. Het zou misschien daaraan kunnen liggen. Daarnaast adverteert Apple zelf dat de MBP maximaal 8GB ram ondersteunt, veel mensen geven aan dat 16GB wel gewoon werkt, maar wie weet werkt iets niet goed erdoor.

Dus je hebt niet alleen een tragere ram in geplaatst, maar ook nog eens meer dan je MBP (volgens Apple) zou ondersteunen. Misschien door een combinatie hiervan dat het niet goed werkt. Wellicht is het een idee om je oude ram weer een tijdje te testen, al is het om het uit te sluiten.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
ASNNetworks schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:53:
De MacBook Pro 13" 2012 komt standaard met 1600Mhz ram. Snap niet waarom je in godsnaam 1333Mhz in zou doen. Het zou misschien daaraan kunnen liggen. Daarnaast adverteert Apple zelf dat de MBP maximaal 8GB ram ondersteunt, veel mensen geven aan dat 16GB wel gewoon werkt, maar wie weet werkt iets niet goed erdoor.

Dus je hebt niet alleen een tragere ram in geplaatst, maar ook nog eens meer dan je MBP (volgens Apple) zou ondersteunen. Misschien door een combinatie hiervan dat het niet goed werkt. Wellicht is het een idee om je oude ram weer een tijdje te testen, al is het om het uit te sluiten.
onzin. als de ram modules zelf geen fouten hebben is er niets gaande. het te vele geheugen word gewoonweg genegeerd. en de kloksnelheden make ook geen reet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
volgensmij heeft TS net een iets ander probleem. volgens mij betreft het bij de TS het hele laden VOOR het inloggen. correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat de TS mag beginnen met zijn originele RAM terug te plaatsen.
Dat voor een paar dagen aan te kijken en hierna eens die RAM bankjes moet gaan testen.

De TS geeft ook aan dat het voornamelijk gebeurt als de machine langere tijd uit staat, of een machine nu een minuut of een uur uit staat maakt echter niets uit.

Over die trage starttijden, daar had ik ook last van toen ik nog een macbook had.
Heb toen met Onyx al mijn tempfiles verwijderd.
alle stappen van dat programma uitgevoerd.
De eerste startup daarna was rete traag, daarna was hij weer zo snel als de dag dat ik hem kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Het geheugen lijkt me niet defect. Het word gewoon herkend door het systeem als ik op het appeltje klik en stond ook aangegeven als vervangbaar geheugen voor in een 2012 macbook pro. Het is corsair mac memory.. Stond nog eens extra aangegeven op de verpakking. Tevens is er online officiele apple documentatie waarin 16gb wordt bevestigd als acceptabel voor het 2012 model.

Het betreft inderdaad de tijd nog voordat ik mijn wachtwoord kan ingeven.. Deze loopt dan op tot anderhalve minuut. Vervolgens log ik in en laadt de dock erg traag en kan ik niet direct bij mijn apps aangezien er wordt aangegeven dat deze bezig zijn met laden.. Het vreemde is niet zo zeer dat dit allemaal gebeurt, maar des te meer dat het ook af en toe niet gebeurt... Plus het feit dat de machine net een week oud is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Jouel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 01:11:
Het geheugen lijkt me niet defect. Het word gewoon herkend door het systeem als ik op het appeltje klik en stond ook aangegeven als vervangbaar geheugen voor in een 2012 macbook pro. Het is corsair mac memory.. Stond nog eens extra aangegeven op de verpakking. Tevens is er online officiele apple documentatie waarin 16gb wordt bevestigd als acceptabel voor het 2012 model.

Het betreft inderdaad de tijd nog voordat ik mijn wachtwoord kan ingeven.. Deze loopt dan op tot anderhalve minuut. Vervolgens log ik in en laadt de dock erg traag en kan ik niet direct bij mijn apps aangezien er wordt aangegeven dat deze bezig zijn met laden.. Het vreemde is niet zo zeer dat dit allemaal gebeurt, maar des te meer dat het ook af en toe niet gebeurt... Plus het feit dat de machine net een week oud is.....
Dus allemaal hardeschrijf werk. heb je toevallig een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Nee, de standaard 5400rpm hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
ik blijf toch bij mijn mening dat 't het opslagmedium is. ik had Exact jou klachtomschrijving met een 2 weken oude pc. het OS laad traag, soms snel en soms niet. repairs/system restores en zelf herinstallaties helpen niet. ik heb toen windows op mijn 2e HDD gezet en weg was het. dus ik zou als het mogelijk is even een andere HDD proberen (des noods een externe). Ram falen lijkt mij ZEER onwaarschijnlijk. ook het laden van de dock en Apps moet van de hdd komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wissel gewoon je RAM om! Gewoon, de standaard reepjes die er bij zaten er in stoppen. Dan lekker een weekje gebruiken. Als het dan niet opgelost is, DAN ga je pas ergens anders kijken.

Zo gek is dat toch niet? Want:

1. Mac prima in orde
2. Hardware verandering
3. Mac niet meer in orde

waar zou je als eerste moeten zoeken? Precies.. bij 2.

Daarnaast: Onyx, Cocktail enz. is onzin, tempfiles wissen (lekker ambigue), ook onzin. Waarom? Mac OS X kan prima zelf tempfiles in de gaten houden. En wissen? Zinloos, want ze worden gewoon opnieuw gemaakt.. en dat kost zelfs meer tijd. De enige reden dat je caches wil legen, is als er een probleem in de cache zelf is, bijvoorbeeld je mkext die een rotte kext heeft die je wel uitgezet(weggehaald) hebt, maar nog in de bootcache of mkext zit, dan zou je een reden hebben om die cache opnieuw te laten bouwen. Logfiles wissen slaat ook nergens op, browser cache wissen wil nog wel zin hebben als je problemen hebt met pagina's die niet herladen met nieuwe content, maar mail cache wissen is bijvoorbeeld totaal nutteloos. VM files (je swap-on-filesystem) wissen slaat ook nergens op. Laat het systeem maar lekker zichzelf onderhouden, daar is het voor gemaakt, en dat werkt prima.

[ Voor 55% gewijzigd door johnkeates op 22-08-2012 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
johnkeates schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 01:38:
Wissel gewoon je RAM om! Gewoon, de standaard reepjes die er bij zaten er in stoppen. Dan lekker een weekje gebruiken. Als het dan niet opgelost is, DAN ga je pas ergens anders kijken.

Zo gek is dat toch niet? Want:

1. Mac prima in orde
2. Hardware verandering
3. Mac niet meer in orde

waar zou je als eerste moeten zoeken? Precies.. bij 2.
Maar er is geen ENKELE reden om het bij ram te zoeken. ram falen resulteren meer en deel in Bsod (stom, mac)/ app crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En toch is dat hetgene wat je MOET doen in dit geval. Reden of geen reden. Je moet gewoon dingen gaan uitsluiten, en dat doe je door stuk voor stuk wijzigingen ongedaan maken. Gokken of het ergens aan ligt en dan een paar dagen rondlopen met onzekerheid of dat het nou was of niet is best wel stom, denk je niet?

Gewoon hardware naar originele staat herstellen, helpt dat niet, software ook doen, helpt dat ook niet, even naar de Genuis bar, of een AASP, want die hebben de meeste Apple tools ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Toch denk ik dat het ram zou kunnen zijn. In ieder geval is het goedkoop: open schroeven en terug plaatsen.

1600 vs 1333 MHz geheugen heeft volgens mij *WEL* een performanceimpact. Je CPU werkt hier gewoon langzamer op.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
DiedX schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 01:43:
Toch denk ik dat het ram zou kunnen zijn. In ieder geval is het goedkoop: open schroeven en terug plaatsen.

1600 vs 1333 MHz geheugen heeft volgens mij *WEL* een performanceimpact. Je CPU werkt hier gewoon langzamer op.
ja maar om nou meer dan 1 second langere boot te hebben, nee. en @ john. dit is niet gokken. er is hier iemand met de exact zelfde ervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jessy100 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 01:39:
[...]

Maar er is geen ENKELE reden om het bij ram te zoeken. ram falen resulteren meer en deel in Bsod (stom, mac)/ app crashes.
Volgens mij noemt John in ieder geval al een reden. Defect RAM kan hele uiteenlopende problemen opleveren. Je kan hard blijven roepen dat het onzin is, maar de wisseling van het RAM is in dit verhaal gewoon verdacht. Plus het is een hele simpele manier om het te testen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ok, ik heb het RAM er nu net uitgehaald. Machine startte binnen de 40 seconden op, maar dat lukte zoals gezegd ook wel eens met de andere geheugenmodules. Ik kijk even of hij dit volhoudt... Een beetje zonde dan wel want nu zit ik dus weer terug op mijn 4GB... ik had toch het liefst minimaal 8GB Ram gehad, een van de redenen dat ik de macbook kocht was om zelf het geheugen uit te breiden... Google geeft geen of vage resultaten als ik intoets "8GB 1600mhz sodimm ddr3 1,35v"

EDIT: Ik heb dit gevonden.. voldoet blijkbaar aan alles waar mijn huidige geheugen ook aan voldoet. Het merk "Mushkin" zegt me alleen niets:
http://www.ramexperts.com...-retina-macbook-pros.html

Mensen hier met een 2012 macbook pro (non retina) en hun geheugen zelf geupgrade?

[ Voor 23% gewijzigd door Jouel op 22-08-2012 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2

Er zijn inmiddels al een hoop positieve ervaringen.
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10

Deze schijnen probleemloos te werken. Wel wat aan de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
BillSpaarbank schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:10:
\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2

Er zijn inmiddels al een hoop positieve ervaringen.
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10

Deze schijnen probleemloos te werken. Wel wat aan de prijs :)
Deze had ik ook gespot maar doordat deze ook op 1,5v draaien i.p.v. 1,35v had ik mijn twijfels.
Lees de onderste reactie maar eens in deze link: https://discussions.apple.../4023421?start=0&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
enige tijd terug heb ik mijn imac verkocht en ben ik verder gegaan met mijn macbook pro (end 2010 model). Tijdje terug nog een upgrade gedaan van 4 naar 8 GB intern geheugen. Zorgde voor een goede performance boost. Echter merk ik nu ik de macbook icm mijn externe scherm gebruik dat de macbook wat trager reageert. Ik draai Lion (en wilde eigenlijk overgaan naar ML) maar de eerste reviews van ML op macbooks laat me echter zien dat het er niet allemaal sneller op gaat werken...

vraag me nu toch wel af waar het hem inzit...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 21:11

NvM

Jouel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:13:
[...]

Deze had ik ook gespot maar doordat deze ook op 1,5v draaien i.p.v. 1,35v had ik mijn twijfels.
Lees de onderste reactie maar eens in deze link: https://discussions.apple.../4023421?start=0&tstart=0
Een aantal (waaronder ikzelf) geven in het geheugentopic aan dat het Corsair geheugen goed werkt in de MacBooks van mid 2012, maar jij gaat liever af op één opmerking of zelfs vraag van een enkele gebruiker op dat forum? Wat wil je nou precies? Het lijkt er namelijk op dat je alleen maar onnodige problemen voor je zelf aan het creëren bent maar vervolgens wél een oplossing van ons verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ook hier verschillende succesverhalen bekend mbt tot het corsair geheugen. Draai er zelf ook alweer bijna 2 jaar mee, en nog nooit (maar dan ook letterlijk nooit) problemen mee gehad. Ben zonder meer vergeten hoe die beachballs eruit zien :P

Mijn mbp is een late 2009, maar inmiddels ook twee keer zo'n corsair setje in een 2012 model geschroefd zonder problemen (een 13"en een 15").

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Als ik die indruk wek dan mijn excuses.

Ik wil het gewoon graag zeker weten en als er elders word gezegd dat er 1,35v gebruikt dient te worden. De link die ik gaf was slechts een voorbeeld, google er maar eens op, je komt tientallen sites tegen waar ze dit zeggen.

Ik heb nu al een miskoop begaan blijkbaar, ik bega niet graag een 2e, hopelijk begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
de aanschaf van een macbook pro zie ik zo snel niet als een miskoop. Blijven prettige apparaten om mee te werken. Had graag dat het bedrijf waar ik nu werk over gaat op apple... (helaas lastig ivm diverse windows software pakketten.)

of het geheugen dat je hebt aangeschaft 100% voldoet is de vraag. Wellicht kun je ook ergens een reepje ander geheugen vandaag halen met andere kloktijden etc.. en vergelijk het performance verschil...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
koentjuh1987 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:48:
de aanschaf van een macbook pro zie ik zo snel niet als een miskoop. Blijven prettige apparaten om mee te werken. Had graag dat het bedrijf waar ik nu werk over gaat op apple... (helaas lastig ivm diverse windows software pakketten.)

of het geheugen dat je hebt aangeschaft 100% voldoet is de vraag. Wellicht kun je ook ergens een reepje ander geheugen vandaag halen met andere kloktijden etc.. en vergelijk het performance verschil...
Ik refereerde met mijn miskoop ook naar mijn foutief aangeschafte geheugen, niet de macbook pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
offtopic: dat dacht ik al ;-)

maar ik zou eens kijken of het mogelijk is ander geheugen in je macbook te plaatsen. kijk anders even of je ergens een mem-test kan vinden. vergelijk hierin dan de gegevens met je oude geheugen en je nieuwe... of eventueel ander geheugen als je dat kan aankomen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 13:39

mickjuh

Good news everyone!

jessy100 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 01:39:
Ik snap werkelijk waar niet dat je dit kunt zeggen :/ Bij troubleshooten is het juist verstandig om te kijken wat er in de tussentijd is veranderd, dus:
johnkeates schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 01:38:
1. Mac prima in orde
2. Hardware verandering
3. Mac niet meer in orde
Nu blijkt dat het met de oude ram TOCH beter gaat.
Jouel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:58:
Ok, ik heb het RAM er nu net uitgehaald. Machine startte binnen de 40 seconden op, maar dat lukte zoals gezegd ook wel eens met de andere geheugenmodules. Ik kijk even of hij dit volhoudt...
Kun je dit ook testen als je een paar keer reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Inmiddels ook deze gevonden (tot ongeveer helft van de pagina scrollen)
http://www.apple4you.nl/i...n=com_virtuemart&Itemid=1

1,35v cas9 en 1600mhz (http://eshop.macsales.com...20Computing/1600DDR3S16P/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
  • Laatst online: 10-10 07:28
Mag ik je Kingston aanraden, die maken reepjes getest voor Macs. Gebruik ze al jaren ook voor vele klanten. Ik heb er nog nooit *klopt af* één gehad die moeilijk ging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:05
Je leest echt niet he, er wordt niet gezegd dat je geheugen niet compatible is. Maar dat het DEFECT kan zijn.

DOA, defect, kapot, garantie, omruilen voor een nieuw setje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ho eens even.

Ten eerste ik lees wel. Ik heb er namelijk ook baat bij dat mijn probleem wordt opgelost ;)

Hoe ik het nu zie is het zo: Ik heb het foutieve geheugen in mijn mac proberen te stoppen. De actie die nu door mij moet worden ondernomen (om weer meer RAM te verkrijgen) is dus nieuw RAM kopen/oude RAM ruilen.

Het RAM wat jullie mij aanraden is Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10. Echter wordt door andere mac gebruikers liever een Cas9 latency gezien en een 1.35v i.p.v. 1.5v ...

Mijn vraag is dus oprecht, zonder mensen op de tenen te willen trappen, kan ik nu het Corsair geheugen bestellen en werkt het zeker zonder problemen? Of kan ik dan beter deze bestellen: http://eshop.macsales.com...20Computing/1600DDR3S16P/ die qua specs volledig aansluit op de eisen die ik teruglees op o.a. iFixit en macrumors (http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1394912)

[ Voor 3% gewijzigd door Jouel op 22-08-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Toch lees je niet goed. Eerst even verder testen of het originele geheugen het probleem oplost. Straks blijkt het toch de HDD te zijn of iets dergelijks.

Als dit het probleem oplost kun je kijken voor ander geheugen. Troubleshooten kost nu eenmaal tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Zoals hierboven gezegd zou ik ook eerst testen of het oude geheugen daadwerkelijk het probleem op lost. Ik snap je haast ook niet helemaal.

Daarnaast kan je kiezen, mocht blijken dat het aan het geheugen ligt om OWC geheuen te kopen of koopt 2x KTA-MB1600/8G van kingston die speciaal getest zijn voor Macbook 13" mid 2012.

EDIT: Pricewatch
pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G

[ Voor 17% gewijzigd door -NRG- op 22-08-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
BillSpaarbank schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:04:
Toch lees je niet goed. Eerst even verder testen of het originele geheugen het probleem oplost. Straks blijkt het toch de HDD te zijn of iets dergelijks.

Als dit het probleem oplost kun je kijken voor ander geheugen. Troubleshooten kost nu eenmaal tijd.
Je hebt gelijk, dit ga ik ook eerst doen.. ik maak graag stappen en denk vooruit, maar eerst maar eens kijken of het in deze opstelling allemaal naar behoren blijft functioneren.

In de tussentijd een reboot of 4 gedaan en komen nog allemaal net iets onder de 40 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik heb destijds kingston geheugen gehaald bij alternate... speciaal getest voor apple.

werkt als een zonnetje. maar laat je goed informeren en hak dan de knoop door...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ok, Dus ik heb vanochtend mijn geheugen vervangen door het standaard geheugen.. Zojuist start ik de macbook op met mijn externe monitor eraan vast en gebeurt er weer iets vreemds, De monitor blijft op een extreem wit scherm hangen (standaard is het een beetje grijzig) en het scherm van mijn macbook hangt op het apple logo en ik heb opeens een stuk of 7/8 strandballen langs elkaar waarmee ik kan rondbewegen. Ik moet hem weer via de knop uitzetten want hij blijft gewoon hangen op dit scherm (al kan ik wel de muis rondwegen e.d.)

Ik snap er de ballen niet meer van.. Ik ga morgen maar eens ermee naar de Mac store... Ik heb iets gelezen van een 14-day no questions asked return policy... Kan ik de Macbook gewoon inleveren en om een nieuwe vragen of werkt het niet zo makkelijk?... Boh, ik ben namelijk flink pissig. Dit hoort toch niet te gebeuren bij een 7 dagen oude laptop?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 16:53
Je bent er reeds achter dat het waarschijnlijk niet aan het geheugen ligt, maar toch:

Ik werk nu sinds de release (nou ja, 2 weken erna) met hetzelfde geheugen in dezelfde MacBook als jij.
Het Corsair 16GB Mac compatible geheugen zeg maar,....op 1333MHZ , totaal geen issue's mee.
Ja, ik ben me ervan bewust dat het trager is dan wat de Ivy processor aankan, maar volgens een paar reviews en benchmarks zijn de verschillen dusdanig klein dat ik ervoor gekozen heb me hier niet aan te storen (1 tot 3 % werd in die stukken aangegeven).

OSX herkent en benut het volledige geheugen.
Mij viel op dat de MacBook erg warm werd, even dacht ik dat dit aan het geheugen zou kunnen liggen (1.5V ipv 1.35V) maar het bleek aan Safari te liggen die nogal wat CPU trekt als je een aantal schermen met daarin meerdere tabbladen open hebt staan (en dat heb ik altijd als ik website's aan het maken ben....)

Edit: oh en voordat je terug gaat naar de reseller, ik zou sowieso eens proberen om ML geheel opnieuw te installeren (liefst clean) kost je een uurtje van je leven.....maar OSX staat niet gelijk aan foutloos en wie weet wat het brengt.

[ Voor 11% gewijzigd door smoken op 22-08-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Deleted

[ Voor 99% gewijzigd door Jouel op 23-08-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voer eens een apple hardware test uit, mocht daar iets uit komen heb je meteen een goed verhaal bij Apple: http://support.apple.com/kb/HT1509

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-10 21:55

Silasje

www.Entjes.eu

Bij je nieuwe macbook heb je natuurlijk lion standaard bij gehad (en ik denk dat je snow leopard op dvd erbij hebt, omdat lion nooit op DVD uitgekomen is) Je zegt na het aanschaffen van je laptop problemen te hebben, maar allemaal na het upgraden van mountain lion.

Ga back to basic, en installeer de oudste versie die je hebt, en update stuk voor stuk, en test tussendoor!!!. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er met de installatie van mountain lion iets mis is! waardoor hij traag laad (tegen fouten aanloopt te hikken) en af en toe (bij eventuele zware belasting) crashed!

Ik kan mij goed voorstellen dat het heel frustrerend is, maar dan ben je helemaal zeker van goede/foutieve hardware!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Jouel op 22-08-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
itsme schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:52:
Voer eens een apple hardware test uit, mocht daar iets uit komen heb je meteen een goed verhaal bij Apple: http://support.apple.com/kb/HT1509
Hij kan in deze modus niet eens onze wifi vinden dus moest ik hem weer uitzetten.. Alstie normaal aan word gezet vind hij de wifi wel direct en automatisch... Man man ik erger me elke minuut meer aan t ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 16:53
Jouel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:34:
[...]

Hij kan in deze modus niet eens onze wifi vinden dus moest ik hem weer uitzetten.. Alstie normaal aan word gezet vind hij de wifi wel direct en automatisch... Man man ik erger me elke minuut meer aan t ding
Als je hem door het raam gaat gooien .... kun je me dan vertellen waar ik moet gaan staan om hem op te vangen? O-)

• Jouel
Nu net terug van de applestore. Nieuwe Macbook ontvangen. Het ding bleef maar vastlopen, ook met het oude geheugen.

Het rare was wel dat de Macbook vaak hing als ik hem aan mijn 23" monitor hing... de HP 2311x... Ik ben nu een beetje huiverig om mijn nieuwe Macbook hieraan te hangen. Zijn hier klachten mee bekend.. HP algemeen of andere monitoren? Of had ik gewoon een gevalletje maandagmorgen Macbook en moet ik deze gewoon weer aan het beeldscherm proberen koppelen?

[ Voor 60% gewijzigd door Jouel op 23-08-2012 14:38 ]

• koentjuh1987
koppelen aan het scherm moet geen kwaad kunnen. dus zou zeggen probeer het... waarschijnlijk heb je net de pech gehad met je macbook..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricost
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 13:55

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

Soortgelijke problemen gehad met mijn iMac.
HDD & RAM waren volgens tests in orde, hierna nieuwe OS installatie gedaan -> problem solved !

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Een extern scherm kan in principe geen hardwaredefect veroorzaken tenzij de MacBook op zich al hardwareproblemen heeft.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Ik reageer weer even hier aangezien nu pas mijn probleem is opgelost en er wellicht mensen met soortgelijke problemen zijn.

Ik had namelijk ook bij mijn nieuwe macbook weer veel last van vastlopers bij het opstarten, uit sleep komen en hing daarmee vast op een blauw scherm op zowel als mn macbook scherm als mn externe monitor.. Na opgeven en vervolgens zelf een hoop proberen te klooien met mn macbook en de instellingen op mn scherm ben ik eens gaan kijken naar mn kabels en aansluiting. Er werd mij namelijk een mini-dp naar hdmi adapter bij mijn macbook pro verkocht in de apple winkel. Ik kon het moeilijk geloven maar deze i.c.m. mijn hdmi kabel bleek de boosdoener te zijn. Ik heb nu de aansluiting met een mini-dp naar dvi adapter en dvi kabel en alles werkt tip top. Ik draai tevens mn hele systeem op Lion en niet Mountain Lion.

Als ik dus iets mag aanraden voor mensen die een macbook pro 13" mid-2012 aan extern scherm willen aansluiten; koop een officiele apple mini-dp naar dvi adapter... Blijkbaar is een macbook nogal kieskeurig qua accessoires. Mountain Lion heeft inmiddels alweer een paar grote updates gehad dus die zou qua stabiliteit beter kunnen zijn. Ik vind Lion echter prima werken en hou het dus lekker daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Jouel schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:49:
Nu net terug van de applestore. Nieuwe Macbook ontvangen. Het ding bleef maar vastlopen, ook met het oude geheugen.

Het rare was wel dat de Macbook vaak hing als ik hem aan mijn 23" monitor hing... de HP 2311x... Ik ben nu een beetje huiverig om mijn nieuwe Macbook hieraan te hangen. Zijn hier klachten mee bekend.. HP algemeen of andere monitoren? Of had ik gewoon een gevalletje maandagmorgen Macbook en moet ik deze gewoon weer aan het beeldscherm proberen koppelen?
Gewoon koppelen, de monitor geeft geen 'feedback' aan de MacBook dus dat kan zonder risico.
Toevoeging na ook je laatste bericht gelezen te hebben: Vreemd dat het daaraan bleek te liggen, dit zou ik toch eerder scharen onder een issue tussen monitor en hdmi-adapter dan tussen hdmi-adapter en MBP, aangezien het een officieel Apple-product betrof. Het was toch geen gecombineerde hdmi-in/out ofzo van je monitor? Het wordt namelijk des te vreemder als je bedenkt dat hdmi feitelijk dvi-d + audio is...

Verder nog even over je probleem m.b.t. geheugen en de zoektocht naar alternatief geheugen; de MacBook Pro gebruikt gewoon DDR3 geheugen, niet het DDR3L geheugen dat de retina en Air gebruiken. Het verschil zit 'm in het gebruikte voltage; 1,5V (JEDEC specs) voor DDR3 en 1,35V voor DDR3L.
Je had dus helemaal niet hoeven zoeken naar DDR3L... Ikzelf heb mijn standaard geheugen vervangen door Kingston KTA-serie (da's speciaal bedoeld voor Apple) 1600 MHz DDR3 en dat ging/gaat zonder problemen. Compatibiliteit is eigenlijk zelden een issue, exemplarisch falen kan uiteraard wel het geval zijn.

Maar goed, dit speelt nu dus niet meer begrijp ik?

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 25-10-2012 16:45 . Reden: Laatste bericht inmiddels ook gelezen.... |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
Nope, het enige probleem is nog dat mijn muis verdwijnt op mijn andere scherm wanneer ik op het ene scherm een fullscreen video of andere applicatie fullscreen heb staan, maar die issue is geloof ik bij nagenoeg iedereen aanwezig. Met een klikje in het andere scherm is je muis ook weer terug.

Tja, het is toch echt zo. Na het wisselen van adapter en kabel naar dvi doet alles het goed. Staan ook meerdere threads van online op vele fora over HDMI die niet lekker werkt met 2012 macbook pro modellen. Ben zo blij als een klein kind aangezien alles het eindelijk naar behoren doet. Ik had eerlijk gezegt nogal een schurft hekel aan mijn persoonlijke "apple experience" tot dan toe. Die was niet bepaald vlekkeloos.

Ik heb corsair vengeance 16GB 1600Mhz 1,5v geheugen gehaald. Werkt ook als een zonnetje ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jouel op 25-10-2012 17:10 ]

Pagina: 1