single channel ddr3 vs dual channel ddr3

Pagina: 1
Acties:

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-02 08:34
hallo, juist een nieuw systeem gebouwd met een Asrock Z77 Extreme 4 en Corsair Vengeance 2x 4gb DDR3, het vreemde is dat de pc bleeft starten en na een seconde of twee terug stopte, geen beeld, geen bios, niets. Op het moederbord werd code 55 weergegeven, wat zou betekenen dat er geen geheugen op het moederbord zou zitten. Toen zat er een latje in slot A1 en B1, na te testen bleek er maar een manier te zijn om de pc te booten beide latjes in de A sloten en geen enkel in B sloten steken, pc start op zonder problemen. Nu is mijn vraag ten eerste is dit een defect moederbord? Bij azerty.nl bewerken ze dat dit normaal is, ga het moederbord dan ook niet kunnen terugsturen naar hun. Volgens de handleiding van Asrock zou het beter zijn één in A1 en één in B1 te steken, wat dus in mijn geval niet werkt. Mijn tweede vraag is ga ik dit merken, qua prestaties dat er geen dual channel ram wordt gebruikt maar single channel. Heb niet veel zin alles terug uit elkaar te halen, indien er weinig tot geen prestatieverlies is laat ik alles zoals het nu zit en zodat alles werkt.

alvast dank bij voorbaat

mvg

Evan

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hetgeen ik mij zo kan voorstellen is dat je misschien de 1ste dimm in slot B2 in plaats van A1 gedaan hebt waardoor dus slot B2 en A2 gevuld waren. Het 1ste slot A1 zit in elk geval aan de kant van de cpu en daarna krijg je A2, B1 enz.. dus dat zou je nog eens kunnen nakijken.

Echt ontzettend veel verlies zal je verder niet hebben maar het mag eigenlijk niet zo zijn en hoeft niet direct iets met je moederboard te zijn. De geheugencontroller zit namelijk niet op je moederboard maar in de cpu dus daarvoor zou het wel raadzaam zijn dit eventjes in de gaten te houden.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Controleer eens of je pc ook start met maar 1 reepje geheugen. Misschien is er toch een reepje niet helemaal lekker.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
Uit de manual:
You have to install identical DDR3 DIMMs in Dual Channel A (DDR3_A1 and DDR3_B1; Black slots; see p.13 No. 6) or identical DDR3 DIMMs in Dual Channel B (DDR3_A2 and DDR3_B2; Black slots; see p.13 No. 7), so that Dual Channel Memory Technology can be activated.
Wat doet de PC met het geheugen in A2 en B2?
Staat het geheugen op de memory support list?

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-02 08:34
PC start op met 1 latje, maar enkel als dit in A1 of A2 zit, niet in B1 of B2, de twee latjes hebben bij het testen ofwel in A1 en B1 gestoken of A2 en B2, de enige manier waarop het werkt is als ze in A1 en A2 steken (de twee sloten dichtst bij de CPU), heb er de cpu ook uitgehaald omdat ik op internet gelezen had van mogelijk verwrongen pin maar ik vind niets van schade of pins die scheef staan op cpu. Geheugen vind ik niet onmiddelijk terug in memory support list, maakt dit zoveel uit?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
evandj schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:13:
PC start op met 1 latje, maar enkel als dit in A1 of A2 zit, niet in B1 of B2, de twee latjes hebben bij het testen ofwel in A1 en B1 gestoken of A2 en B2, de enige manier waarop het werkt is als ze in A1 en A2 steken (de twee sloten dichtst bij de CPU), heb er de cpu ook uitgehaald omdat ik op internet gelezen had van mogelijk verwrongen pin maar ik vind niets van schade of pins die scheef staan op cpu. Geheugen vind ik niet onmiddelijk terug in memory support list, maakt dit zoveel uit?
Het lijkt mij sterk eerlijk gezegd omdat ze wel werken als je slot A1 en A2 pakt maar zeg nooit nooit dus het zou toch misschien goed zijn als je eens met andere dimms probeerd. Zelf gebruik ik de laatste tijd altijd Kingston HyperX en daar heb ik best goede ervaringen mee maar ik pak dan wel altijd een setje.
Pagina: 1