Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024
1 Netgear WNDR3700v2 router
1 DLINK 323 nas

De meeste topics op internet gaan vooral over het niet zien van computers in een LAN maar bij mij heb ik precies het tegenovergestelde:

Vanmiddag werd ik gebeld door een buurman van een paar huizen verderop met de mededeling dat hij mijn NAS (en alles wat daar op staat) kon zien. Grote schrik. WTF?! Ik had wel vandaag (even) mijn draadloze guest netwerk aanstaan maar die stond al weer uit. Bovendien zat hij niet op mijn draadloze netwerk op zijn eigen. En toch kon hij vanuit zijn eigen homelan dus een computer (mijn NAS) zien inclusief alles wat daar op stond.

Aangezien de buurman een iMac heeft ben ik er niet achter gekomen of hij nu via het internet bij mijn lokale netwerk kon of dat op mirakuleuze wijze onze LAN's gekoppeld waren. Overigens hadden alle files op mijn NAS rwxrwxrwx! Nog een keer WTF?!

Ben ik slachtoffer van een virus? Of van de/een samba exploit? Of heb ik gewoon mijn router brak geconfigureerd? HELP!

Alle tips voor het ophelderen van dit mysterie zijn van harte welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Router even doorlopen op open poorten, miss een powerlan adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:23
Kan hij andere apparatuur van jou ook zien? Ik neem aan dat niet alleen je NAS op je router zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dirkson schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:28:
Aangezien de buurman een iMac heeft ben ik er niet achter gekomen of hij nu via het internet bij mijn lokale netwerk kon of dat op mirakuleuze wijze onze LAN's gekoppeld waren.
Aangenomen dat je buurman je niet zit te trollen, moet je wel erachter komen hoe er verbonden wordt: WLAN, WAN, oude VPN of inderdaad power-LAN. Dus schakel WLAN uit en vraag of hij erop kan komen, en daarna hetzelfde met WAN.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Aangezien de buurman heeft uit kunnen vissen dat het de NAS van jou is, zou ik zeggen: bel hem terug en vraag op welke manier hij toegang had. Deze vraag kan hij vast beantwoorden. Zodra je dat weet kun je aan een oplossing werken door bijvoorbeeld poorten te sluiten, of de powerline adapter anders instellen mocht je deze hebben(weet niet of dat kan?) Heeft de buurman in het verleden geen toegang gehad tot je Wi-Fi bijvoorbeeld tijdens een storing?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
Bedankt voor de reacties. Op router staan de ftp, en ssh en een poort voor http open die middels portforwarding bij mijn NAS uitkomen.

Kan het meespelen dat we allebei klant van Ziggo zijn?

Hoe dan ook: hij zag inderdaad ook andere apparaten op mijn thuisnetwerk. Daar had hij gelukkig geen toegang toe. WLAN lijkt me uitgesloten aangezien hij met zijn iMac was geconnect naar zijn eigen WLAN.

Ik zal mijn internet kabel er eens uittrekken en kijken of hij me dan nog steeds kan "zien".

Maar is het dus in theorie mogelijk dat via de powerlan adapters over een afstand van 50m signaal van huis naar huis gaat? (er zitten 3 huizen tussen ons in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
als jullie op dezelfde fase zitten zeker, normaal gesproken zouden ze alleen niet voorbij de meter horen te komen.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
terror538 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:26:
als jullie op dezelfde fase zitten zeker, normaal gesproken zouden ze alleen niet voorbij de meter horen te komen.
Communicatie via power-lan is toch encrypted tussen je adapters in huis ?
Belkin doet inderdaad "maar" 56bit DES, maar hiermee kan het niet dat je buurman "vanzelf" je NAS en spullen ziet.
Andere fabrikanten doen denkelijk wel 128bit EAS oid dus da's helemaal al 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Volgens mij gaat de encryptie bij die dingen pas aan als je ze "pairt" dmv knopjes op de adapters, of met software die een key in die dingen programmeert.

Standaard zijn ze unencrypted.

Het zou dus best kunnen dat het 1-fasige meterkasten zijn in zijn buurt waarbij hij op dezelfde fase zit als de buurman.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Vaak kun je die homeplugs out-of-the-box gebruiken, dan hebben ze het standaard wachtwoord HOMEPLUG ingesteld. Als je over/over/overbuurman ook van die standaard dingen gebruikt zou het best kunnen. Even je wachtwoord van de homeplugs veranderen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal als je "oude" ronde stoppen hebt in de kast. De modernere installatie automaten (met een schakelaar) hebben een spoel binnen in (om bij kortsluiting uit te schakelen), en de spoel houdt hoge frequentie signalen tegen. Dus "theoretisch" moet het signaal van de homeplug niet verder dan je meterkast komen.

• Dirkson
Heb niet van die ronde (draai)stoppen in de kast maar van die schakelaartjes. Heb de encryptie op de homeplugs aangezet én ik heb op mijn router readyshare en de mediaserver functionaliteit (die ik niet gebruikte) disabled.

Daarna NAS weer in de lucht gegooid en buurman kon geen devices van mijn LAN meer zien. Helaas dus geen idee wat nou precies de oorzaak is geweest maar gelukkig is het opgelost.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dirkson schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:25:
Heb niet van die ronde (draai)stoppen in de kast maar van die schakelaartjes. Heb de encryptie op de homeplugs aangezet én ik heb op mijn router readyshare en de mediaserver functionaliteit (die ik niet gebruikte) disabled.

Daarna NAS weer in de lucht gegooid en buurman kon geen devices van mijn LAN meer zien. Helaas dus geen idee wat nou precies de oorzaak is geweest maar gelukkig is het opgelost.
Ik gok toch echt op homeplugs.

In wezen zijn homeplugs net als wlan iets waarop iedereen kan connecten zolang er maar een uncencrypted signaal is. Normaal gesproken zou homeplug moeten stoppen bij de meterkast, maar als je dat nooit gechecked hebt dan kan je dit soort effecten krijgen.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik zou gewoon gokken op die Homeplugs. Zolang die zorgen dat de encryptie juist is, kan niemand er zomaar bij, ongeacht welke services er allemaal in je netwerk draaien. (waarmee ik niet zeg dat het uitzetten van ongebruikte services geen goed idee is! ;) )
Pagina: 1