Onduidelijkheid downtime Glasvezel migratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470351

Topicstarter
Beste mensen,

Al een tijd lees ik mee op dit erg informatieve forum en vandaag heb ik besloten om mij toch maar eens te registreren.

Ik overweeg om over te stappen van KPN Glasvezel naar een Reggefiber aanbieder, omdat ik niet tevreden ben over de Experiabox en de digitale TV ontvangers. In diverse topics lees ik dat het overstappen van een WGA aanbieder een een WGDO aanbieder voor veel downtime zorgt. Hierop heb ik Tweak en Concepts ICT gemaild en de volgende reacties gehad, die tegenstrijdig zijn met wat ik op GoT lees:

Tweak
Bedankt voor uw bericht en interesse in Tweak. Het was voorheen niet mogelijk om gemakkelijk
over te stappen. Daar is echter verandering ingekomen. Er bestaat sinds een paar maanden een
migratie proces. Dit zorgt ervoor dat u vrijwel zonder problemen kunt overstappen. Het kan
zijn dat u een paar uur zonder komt te zitten. Het is echter wel van belang dat u bij ons een
migratie aanvraagt voordat KPN uw huidige lijn heeft opgezegd. Loopt het net andersom dan is
de kans wel groot dat niet zo soepel gaat.
Hierop heb ik gevraagd of dit zowel geldt voor de overstap op Tweak Groen (WGA) als Tweak Blauw (WGDO). De Tweak helpdesk antwoordde hierop bevestigend. Omdat ik zeker wilde weten dat ik bij een overstap niet lang zonder internet kom te zitten, heb ik Tweak nogmaals om bevestiging gevraagd waarop een andere helpdesk medewerker het volgende antwoordde:
Huidig hebben we verbetering in het overstapproces, wij kennen huidig vanuit KPN glasvezel een mogelijk tot Migratie. Dit houd in dat u geen opzegging doet bij KPN maar aangeeft dat er een migratie aankomt. Wanneer er bekend is vanuit ons kunt u nogmaals contact opnemen met KPN om te zorgen dat er inderdaad per die datum een migratie plaats vindt.

Er moet geen opzegging worden gedaan, gezien dan de lijn wordt weggehaald, en wij een compleet nieuwe aanvraag moeten inschieten. Dan heeft u inderdaad te maken met een lange downtime.
Concepts ICT
Zij reageerden als volgt:
Als u op dit moment ook bij een glasvezel provider zit zoals u aangeeft bij KPN dan speelt de volgende werkwijze.
Onze aannemer haalt het modem van KPN eraf en hangt een modem van ons op.
Die zelfde dag zal ook meteen een monteur bij u langs komen om alles meteen aan te sluiten deze datum kan ook niet verplaatst worden omdat alles op 1 dag moet gebeuren het kan echter enkele uren duren dat u weer diensten heeft omdat er misschien 2 uur tussen de aannemer en de monteur zit dat hij langs komt. Dit betekent ook dat de datum die op krijgt dat wij u aansluiten kan niet verplaatst worden.
Tweak en Concepts ICT geven dus aan dat het overstappen naar een andere glasvezelaanbieder een kwestie is van enkele uren, terwijl ik in diverse topics lees dat dit enkele weken kan kosten. Kan iemand mij vertellen of er daadwerkelijk -eindelijk- een migratietraject is van WGA naar WGDO, of dat het overstappen nog steeds veel downtime oplevert?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

// Edit:
Mijn woonplaats is overigens Dordrecht.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 470351 op 21-08-2012 21:32 . Reden: Woonplaats vergeten toe te lichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:49
Ik heb mijn migratie van Tweak Groen naar Concepts ICT inmiddels lopen. Mij is door Concepts hetzelfde verteld als jou, een migratie zou hoogstens voor een dag downtime zorgen.

Bij het aanvragen van Concepts heb ik aangegeven op dit moment Tweak fiber te hebben. Bij de aanvraag kon ik een wensdatum opgeven, die moest minimaal 5 weken in het voren liggen. Ik heb dit vooraf via de e-mail te horen gekregen. Mijn Tweak abonnement moest ik zelf opzeggen nadat ik de bevestiging had gekregen van Concepts.

Toen de aanvraag eenmaal gedaan was kreeg ik twee maal een brief waarin stond dat er een monteur langs is geweest en mijn modem in orde is. Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk en om uitleg gevraagd. De medewerker vertelde mijn huidige modem niet vervangen hoefde te worden en alles in orde was. Aangezien dit niet klopte heb ik daarop nogmaals een e-mail gestuurd naar Concepts met de vraag om uitleg.

Snel daarna werd ik door dezelfde medewerker teruggebeld (erg netjes!) met excuses en extra uitleg. Op de datum die ik bij de aanvraag opgegeven had als wensdatum komt eerst een (reggefiber?) monteur om het modem te vervangen, en waarschijnlijk bekabeling in de 'wijkcentrale' om te leggen. Diezelfde dag komt er ook een monteur vanuit Concepts om de boel aan te sluiten.

Ik ben erg benieuwd of dat inderdaad allemaal zo soepel gaat. 4 September moeten de monteurs langskomen en vind de overstap plaats dus dan kan ik er meer over vertellen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 12:44
Ik weet dat Reggefiber al langer migraties ondersteund en dat sinds een van de recente "wholesale" releases ook KPN in staat is om migraties uit te voeren, het antwoord is dus dat dit inderdaad zou moeten kunnen, niet alleen binnen dezelfde (wholesale) operator maar ook tussen (wholesale) operators.

[ Voor 17% gewijzigd door joop99 op 22-08-2012 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!
Het lijkt er op dat het een mooi moment is om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:46
Let wel erop dat je volgens mij bij Tweak groen exact dezelfde hardware krijgt als bij de KPN (dacht ik).

Concepts levert alleen een dom modem (wifi-router kun je zelf verzorgen).
Een voor de TV leveren ze Amino spul.

[ Voor 3% gewijzigd door Axelfoley007 op 22-08-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:33
Wat is wga?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals ik heb begrepen is WGA het KPN netwerk en WGDO het Reggefiber netwerk.

// edit
Volgens mij is de juiste benaming WBA i.p.v. WGA. Typefout van mij.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 470351 op 22-08-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:49
Inmiddels is mijn migratie van Tweak (KPN) naar Concepts voltooid. Vanmorgen stond er een afspraak met de reggefibermonteur om de FTU te vervangen. Rond 8:00 viel mijn Tweak lijn hier weg en 10 minuten later stond hij voor de deur. FTU vervangen en monteur is toen weggegaan.

Rond 10:00 stond de installatiemonteur op de stoep. Omdat ik alles al had aangesloten heeft die niet veel gedaan behalve bellen met Concepts. Ze waren toen bezig met het activeren van de diensten. De diensten gingen een paar minuten na het telefoontje ook werken, zowel internet als TV (heb geen vaste telefoon).

Al met al dus zonder noemenswaardige problemen en downtime gemigreerd!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
IceM schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:08:
Inmiddels is mijn migratie van Tweak (KPN) naar Concepts voltooid. Vanmorgen stond er een afspraak met de reggefibermonteur om de FTU te vervangen. Rond 8:00 viel mijn Tweak lijn hier weg en 10 minuten later stond hij voor de deur. FTU vervangen en monteur is toen weggegaan.

Rond 10:00 stond de installatiemonteur op de stoep. Omdat ik alles al had aangesloten heeft die niet veel gedaan behalve bellen met Concepts. Ze waren toen bezig met het activeren van de diensten. De diensten gingen een paar minuten na het telefoontje ook werken, zowel internet als TV (heb geen vaste telefoon).

Al met al dus zonder noemenswaardige problemen en downtime gemigreerd!
Dat is de meest soepele migratie ooit die ik heb mee mogen maken/lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De migratie van KPN Glasvezel naar Concepts ICT is probleemloos verlopen.
Daarom bij deze complimenten voor Concepts ICT! Zij hebben binnen 1 dag de gehele migratie geregeld: internet, telefonie en interactieve tv.

Overigens is de Concepts ICT klantenservice en verademing t.o.v. KPN en andere klantenservices waar ik ervaring mee heb. Medewerkers weten waar zij over praten en komen afspraken altijd na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 22:00
Mijn ervaring is heel anders: ik verhuis deze week naar een nieuw huis waar de vorige bewoners tot 1 december KPN glasvezel hadden. Ik heb me ruim (4 weken) van tevoren bij Concepts ICT aangemeld, maar het is ze niet gelukt om me aan te sluiten.

Volgens Concepts stat de lijn 'bezet' en hebben zij geen migratie mogelijkheden. Ik heb zelf KPN gebeld en gevraagd naar de status, en KPN geeft aan dat alles correct opgezegd is en de lijn vrij is. Concepts zegt van niet, geeft aan niets meer te kunnen/willen doen, en heeft mijn bestelling dus geannuleerd.
Pagina: 1