Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryptex
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11-2019
edit: in titel bedoel ik natuurlijk 2 videokaarten in laptop lol

Beste mensen,

ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht, deze heeft 2 videokaarten.
worden die alle 2 tegelijk gebruikt door de laptop of hoe werkt dat precies?

het gaat om een intel HD 4000 en een nvidia gt650M

wanneer ik in device manager de HD 4000 uitschakel zegt nvidia control panel ook dat er geen display is gekoppeld aan een nvidia kaart..

als ze allebei aanstaan en ik bijvoorbeeld in een programma kijk dat je hardware uitleest, bijvoorbeeld pc wizard dan staat daar ook alleen intel HD 4000. natuurlijk zijn alle drivers enzo van de nvidia videokaart geinstalleerd want ik kan wel het nvidia control panel openen als de hd 4000 aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Kryptex op 21-08-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

De HD4000 wordt gebruikt voor licht grafisch werk. Zodra je gaat gamen dan wordt als het goed is automatisch de gt650M ingeschakeld.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Je laptop switched uit zichzelf tussen de twee video kaarten, de Intel is minder krachtig, maar verbruikt minder batterijen, wel is deze snel genoeg om hd films af te spelen, de UI van windows met alle fancy effecten te renderen etc.

zodra je echter gaat gamen is deze niet snel genoeg meer, dus switcht hij naar de andere, deze verbruikt dus meer stroom, maar is wel een stuk sneller en krachtiger, zodat je toch nog kan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De HD4000 is de Integrated Graphic Processor (IGP zit op de CPU), dit is een relatief zwakke grafische "unit" die de laptop voornamelijk gebruikt voor 2d taken.
De GT650 is een redelijke laptop GPU die de laptop zal inschakelen bij zwaardere (3d) taken zoals rendering en gamen.

De HD4000 verbruikt veel minder stroom dan de GT650, dus de laptop schakelt automatisch terug naar de zwakkere hd4000 als de kracht van de GT650 niet nodig is, dit om de accuduur te verlengen.

Er is dus niets geks aan de hand (naar wat jij verteld lijkt alles in orde)

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 21-08-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryptex
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11-2019
Ok cool, er is geen manier om dat te controleren zeker?

ik krijg met de index score van windows trouwens 7,1 op graphics, ik neem aan dat ie dan de nvidia kaart heeft gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Kryptex op 21-08-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix: "2 laptops in laptop" -> "2 videokaarten in laptop"

Edit:
Verder heeft je laptop geen twee videokaarten, de HD4000 is geen sowieso kaart maar een integrated graphics processor (IGP) in de CPU. De GT650M is mogelijk een kaart, maar kan ook een onboard chip zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 21-08-2012 21:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

7.1 windows score is iig niet van intel integrated kaartje. Conclusie nvidia kaartje werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kryptex schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:08:
Ok cool, er is geen manier om dat te controleren zeker?

ik krijg met de index score van windows trouwens 7,1 op graphics, ik neem aan dat ie dan de nvidia kaart heeft gebruikt?
De score die je ziet is van beide videchips samen want het is als het ware een soort van SLI opstelling zoals je ook bij desktop pc's wel ziet waarin 2 videokaarten zitten. Overigens is het wel zo gemakkelijk als je er de volgende keer bij een topic wat je opent even erbij zet om welk apparaat/onderdeel het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdbaltjes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 02:57
Je kan dit makkelijk controleren, ik had vroeger een laptop met 2 videokaarten. Nvidia control panel > 3d settings, en dan daar ergens kijken, je kan hem als het goed is erop instellen dat hij alles met de high-end kaart draait (wat ik zelf altijd deed), daar ergens in ieder geval, ik heb al een hele tijd geen laptop meer gehad, en al helemaal geen nvidia dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Roel1966 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:53:
[...]

De score die je ziet is van beide videchips samen want het is als het ware een soort van SLI opstelling zoals je ook bij desktop pc's wel ziet waarin 2 videokaarten zitten. Overigens is het wel zo gemakkelijk als je er de volgende keer bij een topic wat je opent even erbij zet om welk apparaat/onderdeel het gaat.
Het is dus geen SLI hé. De computer gebruikt de éne of de andere. Bij SLI zit dat toch echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Awsom schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:24:
[...]

Het is dus geen SLI hé. De computer gebruikt de éne of de andere. Bij SLI zit dat toch echt anders.
Lucid Virtu is een soort van SLI/X-fire en ik kan niet uitsluiten dat dat op die laptop staat.

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 21-08-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Awsom schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:24:
Lezen is ook een kunst want je leest niet wat ik schrijf namelijk een SOORT van SLI en niet dat het een SLI opstelling is waarin wel een behoorlijk verschil zit namelijk. Daarbij werken beide GPU's wel degelijk met mekaar samen zoals idd Lucid Virtu een voorbeeld is bij de desktop pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Roel1966 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:27:
[...]

Lezen is ook een kunst want je leest niet wat ik schrijf namelijk een SOORT van SLI en niet dat het een SLI opstelling is waarin wel een behoorlijk verschil zit namelijk. Daarbij werken beide GPU's wel degelijk met mekaar samen zoals idd Lucid Virtu een voorbeeld is bij de desktop pc's.
Lezen is inderdaad een kunst, ik zeg namelijk ook niet dat het geen SOORT SLI is, maar alleen dat het geen SLI is.

Ik gok trouwens dat zijn laptop Nvidia Optimus heeft, maar de enige die zoiets kan bevestigen is de TS. Maar ik denk dat lightstyle en El_Jay de vraag van de TS al erg goed hebben beantwoord.
Pagina: 1