Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Dit idee is niet helemaal nieuw hoor, vroeger kon je een aflaat krijgen als je een aantal vrijdagen achter elkaar 's ochtends naar de kerk ging. Dat houdt geloof ik in dat je een vrijkaartje voor de hemel krijgt
Dit idee is hetzelfde, moeite doen en geestelijk beloond worden, kennelijk dach de kerk dat geld afgeven in dit rijtje paste
Het blijven toch een beetje rare mensen, die roomsch katholieken....
Dit idee is hetzelfde, moeite doen en geestelijk beloond worden, kennelijk dach de kerk dat geld afgeven in dit rijtje paste
Het blijven toch een beetje rare mensen, die roomsch katholieken....
Verwijderd
Wederom een knap staaltje van kerkelijke commercie. Ik denk dat ik maar iemand ga vermoorden, en dan een pauselijke zegen ga kopen...kom ik toch nog in de hemel!
Wederom?? Geef nog eens wat voorbeelden dan? Ik ben benieuwd!
Verwijderd
-De aflaten van vroegerOp woensdag 28 maart 2001 09:09 schreef GenetiX het volgende:
Wederom?? Geef nog eens wat voorbeelden dan? Ik ben benieuwd!
-Het in weelde baden terwijl 90 % van Europa in armoede leefde
etc.
O maar 100 gulden.
Administratie kosten zeker
Het lijken wel ambtenaren. Voor een paspoortje of een ander leuk papiertje ben je ook zo een berg geld kwijt. Het mooiste is nog wel een uittreksel uit het bevolkings register. Ze printen het in een paar seconden stempeltje en klaar. Gemeente ook weer 15,- rijker.
Virgol
Het lijken wel ambtenaren. Voor een paspoortje of een ander leuk papiertje ben je ook zo een berg geld kwijt. Het mooiste is nog wel een uittreksel uit het bevolkings register. Ze printen het in een paar seconden stempeltje en klaar. Gemeente ook weer 15,- rijker.
Virgol
Verwijderd
hmmmmm waarom neemt niemand het voor de paus op? (ik was het niet van plan eigenlijk)
Zou de paus trouwens voor napster zijn? Hij heeft imeers ook een ceedee....
Zou de paus trouwens voor napster zijn? Hij heeft imeers ook een ceedee....
Verwijderd
Uhhh, Ik zou daar niet zo zeker over zijn kerelOp woensdag 28 maart 2001 09:00 schreef Shady het volgende:
Wederom een knap staaltje van kerkelijke commercie. Ik denk dat ik maar iemand ga vermoorden, en dan een pauselijke zegen ga kopen...kom ik toch nog in de hemel!
Ik ben hier ZO op tegen. Ik vraag me eigenlijk af waar de paus zijn toegekende macht vandaan haalt. Waarom is zijn zegen zo bijzonder en mag hij er geld voor rekenen??
Overigens het idee is niet nieuw hoor. HOOP JOMANDA GEEF ONS HOOP JOMANDA. Zij verkoopt ingestraalde kaartjes en water, same thing.
Of het met de aflaten te vergelijken is weet ik niet. Je kon vroeger erge zonden geloof ik afkopen dmv een aflaat. Als je rijk was dan kon je dus wegkomen met moord.
Verwijderd
Ooit wel eens in lourdes geweest:?
Ikke dus wel... Mijn moeder en ik mochten er in eerste instantie niet eens in omdat we te zomers waren gekleed (vindt je het gek als het 35 graden is!?) en we moesten dus een enkellange rok aan, of iig op kuitlengte...
Maar daar kan je genoeg kopen
Allerlei neon maria beeldjes, flesjes met heilig water (van de bron waar maria eens verschenen is)
Ik stond ook wel heel raar te kijken toen ik het bericht las... We leren allemaal op school tijdens de geschiedenis over de aflaat-handel, en ik zat dan op een christelijke school, maar desondanks dat werd er toch duidelijk gemaakt tijdens de les dat het iets slechts is...
En nu ineens zegens verkopen!?
Ik vindt het niet kunnen...
Ikke dus wel... Mijn moeder en ik mochten er in eerste instantie niet eens in omdat we te zomers waren gekleed (vindt je het gek als het 35 graden is!?) en we moesten dus een enkellange rok aan, of iig op kuitlengte...
Maar daar kan je genoeg kopen
Ik stond ook wel heel raar te kijken toen ik het bericht las... We leren allemaal op school tijdens de geschiedenis over de aflaat-handel, en ik zat dan op een christelijke school, maar desondanks dat werd er toch duidelijk gemaakt tijdens de les dat het iets slechts is...
En nu ineens zegens verkopen!?
Ik vindt het niet kunnen...
Verwijderd
Echt triest.. Als mensen geld ruiken doen ze alles. Vooral in de katholieke kerk zie je dat er met dat soort dingen veel geld word verdiend. Kijk bijvoorbeeld naar de relieken. Nu is een zegen niet hetzelfde als een aflaat. (jezelf de hemel inkopen
)
Ik vraag me af waar ze dit allemaal op baseren, in de bijbel staat er niks over..
Ik vraag me af waar ze dit allemaal op baseren, in de bijbel staat er niks over..
Verwijderd
Okke, ik zal het dan als Rooms Katholiek het maar voor de H. Vader opnemen.
De Pauselijke zegen is niet hetzelfe als een aflaat. Bij een aflaat is het de bedoeling dat je door boetedoening vergeving krijgt voor de zonden, en zo niet in het vagevuur terecht komt. Vroeger werd in aflaten gehandeld, maar tegenwoordig is dat zeer streng verboden door de Kerk. Tevens heeft de Kerk spijt betuigd in het Pauselijk Mea Culpa.
De Pauselijke zegen die 'te koop zou zijn' is een zegen over de H. Sacramenten van Doop, Communie of Huwelijk. Deze zegen houd op geen enkele wijze in dat je naar de hemel zou gaan, genezen zou worden, een groter geloof krijgt of wat dan ook. Ook is het niet zo dat als je de zegen koopt voor fl. 57,- je ook voor precies fl. 57,- zegen krijgt. De Pauselijke zegen staat los van een bedrag. Bij de aflaten vroeger was het wel zo dat hoemeer je betaalde, hoe meer zonden vergeven werden.
Wat moet je doen om die zegen te krijgen? Een algemene Pauselijke zegen is te krijgen met Kerstmis en Pausen tijdens het uispreken van de Urbi et Orbi in Rome. Naar Rome vliegen en zorgen dat je op het St. Pietersplein staat is een mogelijkheid. Helaas is niet iedereen ertoe instaat om naar Rome te kopen.
Het Vaticaan heeft hierop bedacht dat het 'verkopen' van de Pauselijke zegen op internet een optie zou zijn. Deze 'verkoop' is uitbesteed aan een aantal winkels te Rome. Wel blijkt dat veelal mensen iets 'tastbaars' willen hebben, een gedachte, herinnering enz. Deze herinneringen heb je bijv. als je in Rome bent en je de Paus de zegen hoort uitspreken. Om toch iets van een herinnering te hebben heeft men bedacht een soort document op te sturen.
De Pauselijke zegen is niet hetzelfe als een aflaat. Bij een aflaat is het de bedoeling dat je door boetedoening vergeving krijgt voor de zonden, en zo niet in het vagevuur terecht komt. Vroeger werd in aflaten gehandeld, maar tegenwoordig is dat zeer streng verboden door de Kerk. Tevens heeft de Kerk spijt betuigd in het Pauselijk Mea Culpa.
De Pauselijke zegen die 'te koop zou zijn' is een zegen over de H. Sacramenten van Doop, Communie of Huwelijk. Deze zegen houd op geen enkele wijze in dat je naar de hemel zou gaan, genezen zou worden, een groter geloof krijgt of wat dan ook. Ook is het niet zo dat als je de zegen koopt voor fl. 57,- je ook voor precies fl. 57,- zegen krijgt. De Pauselijke zegen staat los van een bedrag. Bij de aflaten vroeger was het wel zo dat hoemeer je betaalde, hoe meer zonden vergeven werden.
Wat moet je doen om die zegen te krijgen? Een algemene Pauselijke zegen is te krijgen met Kerstmis en Pausen tijdens het uispreken van de Urbi et Orbi in Rome. Naar Rome vliegen en zorgen dat je op het St. Pietersplein staat is een mogelijkheid. Helaas is niet iedereen ertoe instaat om naar Rome te kopen.
Het Vaticaan heeft hierop bedacht dat het 'verkopen' van de Pauselijke zegen op internet een optie zou zijn. Deze 'verkoop' is uitbesteed aan een aantal winkels te Rome. Wel blijkt dat veelal mensen iets 'tastbaars' willen hebben, een gedachte, herinnering enz. Deze herinneringen heb je bijv. als je in Rome bent en je de Paus de zegen hoort uitspreken. Om toch iets van een herinnering te hebben heeft men bedacht een soort document op te sturen.
Verwijderd
Ha Peter,
iig bedankt voor je uitleg hierboven toch heb ik nog een paar vragen.
-Wat houd de zegen precies in? Wat doet het?
-Is de zegen als die door de paus gegeven word anders?
-Wat maakt de paus zo bijzonder dat hij die zegen mag geven? (wie heeft hem in die positie gesteld of waar is het op gebaseerd).
iig bedankt voor je uitleg hierboven toch heb ik nog een paar vragen.
-Wat houd de zegen precies in? Wat doet het?
-Is de zegen als die door de paus gegeven word anders?
-Wat maakt de paus zo bijzonder dat hij die zegen mag geven? (wie heeft hem in die positie gesteld of waar is het op gebaseerd).
Verwijderd
De Orbi et Orbi zegen houd in dat de Paus iedere gelovige het 'beste wenst' en hem de zegen van Christus toewenst. De zegen die via internet 'te koop' is is een zegen over de sacramenten van doop, huwelijk of communie. Bij deze zegen stemt de Paus in met het ontvangen van deze sacramenten en wenst je de zegen van Christus toe. Het is niet zo dat als je geen Pauselijke zegen hebt je deze sacramenten niet zou mogen ontvangen.-Wat houd de zegen precies in? Wat doet het?
De zegen is zeer bijzonder. Als jij gefeliciteerd word door je broer/zus op je verjaardag wordt dat als normaal beschouwd. Wordt jij echter gefelciteerd door koningin Beatrix is dat wat bijzonders. Dat houd niet in dat de felicitatie meer of minder waard zou zijn. Zo is het ook ongeveer met de Kerk. Iedereen die een Eucharestie viering verlaat krijgt de zegen van de priester. Als je die van de Paus krijgt is dat toch bijzonder.-Is de zegen als die door de paus gegeven word anders?
Iedere priester mag als 'opvolger' van de appostelen de zegen van Christus toewensen (in de volksmond het geven van de zegen). De Paus is een priester, en mag dit dus ook doen.-Wat maakt de paus zo bijzonder dat hij die zegen mag geven? (wie heeft hem in die positie gesteld of waar is het op gebaseerd).
Verwijderd
Ah bedankt Peter, het is me wat duidelijker wat er met de zegen bedoelt word en waarom die als bijzonder word ervaren van de paus.
Maar toch nog 1 vraag: Waarop is de paus en zijn positie gebaseerd?
Dit is allemaal een beetje off-topic maar ik ben erg benieuwd hoe dingen zitten in de katholieke kerk.
Maar toch nog 1 vraag: Waarop is de paus en zijn positie gebaseerd?
Dit is allemaal een beetje off-topic maar ik ben erg benieuwd hoe dingen zitten in de katholieke kerk.
Verwijderd
Haha, hier kost het 9,75 (nog steeds idioot duur voor een papiertje, maar toch).Op woensdag 28 maart 2001 11:55 schreef Virgol het volgende:
O maar 100 gulden.
Virgol
Verwijderd
De Paus heeft een aantal functies. De Paus is bisschop van het Bisdom Rome, staathoofd van Vaticaan Stad en de voorzitter van de bisschoppen conferentie. De historie van de kerk heeft bepaald dat het niet mogelijk is deze taken op te spliten, en ze moeten door 1 persoon worden vervuld.
Als de Paus overlijd, en men de periode van rauw heeft gehad komen alle kardinalen naar Rome om daar een nieuwe Paus te kiezen. Deze Pausverkiezing heet het conclaaf. Zij kunnen als Paus iedere gedoopte Rooms Katholieke man kiezen. De laatste eeuwen is het zo dat de Paus wordt gekozen uit de kring van kardinalen.
Dit conclaaf vind plaats achter de deuren van een verzegelde Sixtijnse Kapel. Er is geen enkel contact met de buitenwereld. Het kerkelijk recht (Canoniek Recht) heeft bepaald dat een gekozen Paus niet verplicht is de beloften die hij tijdens het conclaaf heeft gedaan uit te voeren. Nadat men een Paus heeft gekozen (dit heeft bij Johannes Paulus II 4 dagen geduurd, maar het langste conclaaf heeft maanden geduurd) stijgt er witte rook uit de schoorsteen van het Vaticaan.
De kardinalen worden weer gecreerd door de Paus. Zo blijft de kerk dus enigsinds gelijk in beleid nadat een Paus is overleden, anders krijg je hele vreemde toestanden.
De H. Petrus was de stichter van de gemeenschap van Christenen in Rome. Hij was een bestuurder van deze gemeenschap (1 Petrus 5:1). Na het overlijden van Petrus moest er een nieuwe bestuurder (Paus) komen. Vroeger konden de gelovigen direct de Paus kiezen, alleen door de groei van de Kerk werdt dit onmogelijk, en moest er dus een andere manier gevonden worden. Hoe dit gaat is een proces van eeuwen geweest, waarin ook koningen met smeergelden, geweld enz probeerden een Paus van hun keuze te krijgen.
Als de Paus overlijd, en men de periode van rauw heeft gehad komen alle kardinalen naar Rome om daar een nieuwe Paus te kiezen. Deze Pausverkiezing heet het conclaaf. Zij kunnen als Paus iedere gedoopte Rooms Katholieke man kiezen. De laatste eeuwen is het zo dat de Paus wordt gekozen uit de kring van kardinalen.
Dit conclaaf vind plaats achter de deuren van een verzegelde Sixtijnse Kapel. Er is geen enkel contact met de buitenwereld. Het kerkelijk recht (Canoniek Recht) heeft bepaald dat een gekozen Paus niet verplicht is de beloften die hij tijdens het conclaaf heeft gedaan uit te voeren. Nadat men een Paus heeft gekozen (dit heeft bij Johannes Paulus II 4 dagen geduurd, maar het langste conclaaf heeft maanden geduurd) stijgt er witte rook uit de schoorsteen van het Vaticaan.
De kardinalen worden weer gecreerd door de Paus. Zo blijft de kerk dus enigsinds gelijk in beleid nadat een Paus is overleden, anders krijg je hele vreemde toestanden.
De H. Petrus was de stichter van de gemeenschap van Christenen in Rome. Hij was een bestuurder van deze gemeenschap (1 Petrus 5:1). Na het overlijden van Petrus moest er een nieuwe bestuurder (Paus) komen. Vroeger konden de gelovigen direct de Paus kiezen, alleen door de groei van de Kerk werdt dit onmogelijk, en moest er dus een andere manier gevonden worden. Hoe dit gaat is een proces van eeuwen geweest, waarin ook koningen met smeergelden, geweld enz probeerden een Paus van hun keuze te krijgen.
Pagina: 1