Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

ik ervaar het volgende probleem: Windows geeft een melding dat het document niet geprint kan worden.

Ik zal de situatie eerst even schetsen:

Er komt ADSL van KPN het pand binnen.
Deze komt via de telefoniekabel binnen en gaat dan de KPN Experiabox (Thomson TG789) in.
Internet doet het goed. (Wifi niet zo maar kom ik zo op)
Aan de experiabox heb ik een Linksys wifi router aangesloten. (WRT160N).
Deze is aangesloten op lan-poort 4 van de experiabox en van hieruit naar de WAN-poort op de WRT160N. (Ja, ik had hem eerst op een LAN-poort van de WRT160N geprikt maar toen kreeg ik geen internetverbinding op de WRT160N. Op de WAN-poort geklikt en DIRECT internet. (Hoe noemen ze dat? Proberen op 'gevoel'? Ze hebben daar een mooi engels woordje voor (Try by error ofzo?) In ieder geval, ik dwaal af.

De WRT160N heb ik ertussen gezet om puur het draadloze gedeelte te 'verwerken'. Want de wifi van de Experiabox zelf die is niet helemaal goed bij zijn 'hoofd'. Dat ding werkte in ieder geval niet goed. SSID die wegvalt en dat soort ongein. Nu ik de WRT160N ertussen heb gezet voor het wifi gedeelte lijken er geen problemen te zijn.

Maar nu komt het een beetje:
Ik moest dus een Xerox Phaser 6180MFP multifunctional aansluiten op het netwerk.
Nou heb ik dus de Xerox via de netwerkkabel aangesloten op een LAN-poort van de WRT160N.
n.b.: De experiabox heeft 192.168.1.254 als gateway adres en de WRT160N heb ik 192.168.2.1 gegeven.

De printer heeft op het moment wel verbinding met de WRT160N (want de printer heeft gewoon netjes een ipadres gekregen van 192.168.2.102)
En ik kan de webpage van de printer gewoon benaderen via Internet Explorer.
Bij installatie van de Global Printer Driver (de webinstall versie) wordt de printer ook netjes herkend en de drivers geinstalleerd.

Vervolgens als ik dan een printopdracht geeft (testpage, pdf-bestand, of gewoon een afdrukopdracht van google.) dan geeft Windows direct aan dat de opdracht niet uitgevoerd kan worden. (Iets in die trant...ik ben nu niet op locatie en ben helaas vergeten wat Windows precies aangaf) maar er kwam dan een geel tekentje dat hij het niet kan uitprinten.

Ik heb de Xerox toegang ''gegeven'' tot de pc's in kwestie (dus gewoon hun ip-adressen toegevoegd aan de permit list in de webserver van de printer).

Ik zit hier dus nu vast.

RAW veranderen naar EMF heb ik ook al geprobeerd maar dat werkte ook niet.
Poort 9100 heb ik ook een reeks van vrijgegeven. (9099 t/m 9001 op TCP&UDP) in BEIDE routers als ik het mij goed herinner.

Wat ik wel zie in de ''configuratie'' van de webpage van de printer. Is dat de DNS-server van de experiabox wordt overgenomen. (AUTO-dns aangevinkt) 192.168.1.254 (Maar dit veranderen naar 192.168.2.1 werkte ook niet. Want dan printte hij nog steeds niet.)

Ik heb nog een aantal dingen geprobeerd maar toch blijft Windows de fout geven dat hij niet kan printen.

Dus er is WEL communicatie met de printer. (Hij 'praat' dus wel met de computer in kwestie) want ik kan via de webbrowser wel de opdracht geven om de printer opnieuw op te starten. En dan hoor en zie ik wel dat de printer dit ook vervolgens doet.

Maar hij wilt dus niet PRINTEN.

Ohw ja, dus ALLEEN de printer UTP-poort is dus HARDWIRED op de WRT160N. De printopdrachten komen van laptops die via WIFI zijn aangesloten op de WRT160N. De laptops hebben ook allemaal een ip-adres in de reeks van 192.168.2.100 t/m 149 (Bijv. 1 laptop heeft dan 192.168.2.101, dan voeg ik dit toe in de permit list van de webpage van de multifunctional printer. (Ik kan het ook via de knopjes op de printer toevoegen dit ip-adres. Maar ik zie als ik het via de browser doe dat ze vervolgens ook verschijnen op de printer. Dus weer: de communicatie is er wel.....

p.s. Ik WEET dat ik uiteindelijk beter de multifunctional printer een statisch ip-adres kan geven. Maar voor de tijd dat ik bezig was maakte dat niks uit. Want was 5 uurtjes bezig ofzo en het verkregen ip-adres van de printer bleef constant hetzelfde op dat moment.

Nu is mijn vraag of jullie mij misschien kunnen helpen bij dit probleem.

Bij voorbaat dank!

p.s. Ik heb ook netjes de handleiding van Xerox gevolgd en nog andere ''tips'' uitgevoerd van andere mensen maar het (een printje maken) ging gewoon niet....De printer zelf doet het via usb wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Moet 'printer pooling' misschien aangevinkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Printer weer direct aangesloten via utp-kabel op de Experiabox maar helaas. Kan wel netjes de printer benaderen via de ingebouwde webserver. MAAR 'ho maar' wanneer ik een printopdracht geef. (Testpage, pdf-bestand, MS Word/Excel, MS Notepad...)

De experiabox is 192.168.1.254

De computers die aangesloten zijn vallen in 192.168..1.100 t/m .....150 ofzo. De printer heb ik hardingesteld op 192.168.1.102

Maar het mag allemaal niet baten.

Pingen naar de printer gaat zonder problemen. Zowel met Windows Firewall in- als uitgeschakeld. Poort 9100 had ik ook opengezet in MS Firewall. TCP. Maar ook geen soelaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Waarom heb je 2 verschillende subnets (192.168.1.x en 192.168.2.x) ?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Hallo,

de één (192.168.1.254) is de KPN Eperiabox, dit is een modem/wifirouter inéén)

De ander (192.168.2.1) is een Linksys WRT160N wifirouter die met ethernetkabel op de WAN-poort is aangesloten.

De WRT160N heb ik al vervangende WIFI-router ingezet omdat de ingebouwde wifi van de experiabox kuren heeft.

Stelt u vooral meer vragen. Alles helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Ik ga zometeen iets van Bonjour Print Service proberen. Kijken of dat zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Je moet van de Linksys een AP (Access Point) maken. Dus een "domme" wifi doorgeefluik. De Linksys krijgt een VAST ip adres buiten de range van de DHCP Experia box. Bv: 192.168.1.253. De kabel gaat ook in de LAN poort van de Linksys, en NIET in de WAN.

De DHCP van de Experiabox mag groot zijn, als hij maar stopt bij 192.168.1.252.

Geef de printer een vast IP. Bv. 192.168.1.250. Deze mag bij Experia of Linksys in de LAN poort (ik neem aan dat het een netwerk printer is).

Daarna de printer VERWIJDEREN uit Windows.
Daarna een ping commando geven naar 192.168.1.250 (wel eerst printer aanzetten). Als de ping terug komt, dan moet je het volgende doen:

1. Installeer een printer.
2. Bij vraag lokale of netwerk printer, kies jij LOKAAL.
3. Windows gaat zoeken (kan je rustig onderbreken, hij vindt toch niets).
4. Je kiest zelf een printer (eventueel met driver diskette.... ha..ha... of folder waar drivers staan)
5. Voor poort kies je "create new port" ....
6. Kies: IP nog... wat....
7. Vul daar 192.168.1.250 in.

8. Succes gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mking
  • Niet online
Hallo Haik01,

ik ga dat ook zometeen proberen direct. Ik hoop dat het dan opgelost is.

Ook al zit ik even met de vraag of het echt 'verkeerd' is om de Linksys zoals ik gedaan heb in een compleet nieuwe reeks te zetten. Want het was eigenlijk de bedoeling dat de Linksys alleen voor het WIFI internet zou gaan zorgen. (Wat die ook perfect doet)

Weet u wat het is: eerst had ik de netwerkprinter (inderdaad) direct in de LAN-poort 2 van de Experiabox geplugged.

Toen kreeg ik exact hetzelfde probleem. (Linksys router was toen nog niets eens in het verhaal).

Dus kan de printer wel pingen en gewoon op de webserverpage van de printer komen.

Alleen bij het geven van een daadwerkelijk PRINT-OPDRACHT gaf de print'kader'''vakje'' ik weet niet hoe je dat 'ding' noemt. (Dat ding waar die wachtrij van printopdrachten in komt te staan) die zei 'gestart' maar dan gelijk 'fout' dan zie je dat hij een paar kb 'verstuurd' maar dat het niet lukt ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

De Linksys mag niet routeren en IP adressen uitgeven. Je krijgt 2 x NAT. Eerst van 192.168.2.xxx naar 192.168.1.xxx en dan naar het internet. Dat is vragen om problemen.

Als je WiFi wil verbeteren, de Linksys als AP instellen.

En stel wel een vast IP adres in op de printer. En definieer deze zoals ik heb beschreven in de stappenplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76854

Nee het is niet 'echt verkeerd' om de Linksys in een eigen subnet te zetten, daar is een router voor gemaakt, wel maak je je het dan wel onnodig moeilijk. Door de Linksys als AP/switch te gebruiken verlies je wel de WAN de poort en hou je effectief nog maar 3 LAN poorten over. Zet dan wel DHCP server op disabled.

Om het probleem te lokaliseren begin je ermee om alle factoren die evt roet in het eten kunnen gooien uit te sluiten. Zo kun je bv ervoor kiezen om de printer rechtstreeks op de LAN poort van je PC aan te sluiten en allebei een fixed IP te geven zodat ze met elkaar kunnen communiceren, je kunt ook wachten op het APIPA adres. Verwijder niet alleen alle printers uit de printerlijst maar ook de poorten die je hebt aangemaakt voor je printer weer gaat aanmaken. Printer niet aanmaken via install tool maar gewoon via de MS methode zoals Haik01 schrijft.

Werkt dit wel dan voeg eerst de switch toe en zo breid je het verder uit. En vergeet niet bij spool errors om je eventlog te bekijken, daar staat vaak meer in wat er precies fout gaat bij het printen. Controleer ook de logs op de printer zelf (webinterface)

Ik heb hier 100 xerox MF apparaten staan welke allemaal, muv een enkele m24 waar geen 64bit drivers voor zijn, goed werken met de PCL6 driver.

• mking
  • Niet online
Beste Haik01 en Emptor22,

het werkt wonderbaarlijk genoeg weer.

Ik heb gewoon de MFP weer direct op de Experiabox aangesloten.
Deze kreeg een ip-adres. Maar het mooie van de EB (ExperiaBox) is dat je een vinkje kan zetten bij ''dit ip-adres'' altijd gebruiken bij het desbetreffende apparaat. Dus dat heb ik ook aangevinkt voor de printer. (En overige laptops ook).

Verder eigenlijk niet zo gek veel veranderd in de configuratie en toen weer testen testen testen (dmv. testpagina af te drukken) en 'opeens' deed die het. Echt goed. Ik werd echt tureluurs ervan. (Ben er bij elkaar opgeteld wel iets van 10 uur mee bezig geweest. Op locatie. Laat staan nog in mijn vrije uurtjes. (Zoeken thuis op google etc.)

ALLE laptops kunnen nu printen. (1 laptop met XP-32bit, 1 met Win7 32-bit en 1 met Win7 64-bit)

Echter nu wou ik dus een stap verder weer gaan. Namelijk scannen naar het netwerk. Dat lukte maar gedeeltelijk. 2 laptops met daarop Win XP die doen dat nu perfect. Echter de WIN7 laptops die willen niet en de MFP geeft een foutcode: 016-782 of 016-783 of 016-784.

Maar gelukkig scant hij wel op de Win XP laptop, dus dat is goed voor nu.

Ikzelf denk dat het toch echt met Win 7 te maken heeft.

Ik wou ook een andere functie gebruiken. Namelijk scannen naar e-mail. Maar dat 'snap' ik nog niet helemaal. Want ik moet dan SMTP-server invullen. Dus ik dacht 'ja, dan doe ik wel een hotmail accountje....maar ja....de printer wilt dat de SMTP poort 25 moet zijn. MAAR Hotmail adressen voor SMTP zijn alleen maar in poort 587. En de configuratie van de MFP accepteert geen 587 als SMTP-poort. (De firmware van de MFP is ook van 2007/2008. Dus toen was SMTP nog alleen in poort 25 variant denk ik.)

Dus weet iemand iets hiervoor?

Want als scannen naar netwerk niet werkend blijkt te krijgen voor de Win7 machines dan zou scannen naar e-mail natuurlijk TOP zijn!

p.s. De Linksys router heb ik weer losgekoppeld. Blijkt dat de WIFI over de Experiabox 'opeens' weer stabiel loopt. Denk omdat ik de modus heb veranderd naar B/G (ipv. B/G/N)

Een ander probleem:
Op de EB zitten 2 ingangen voor de telefoon. Echter als ik hier de telefoon in doe dan hoor je alleen een 'bezet' toon. Als ik echter in het aparte 'boxje' (een klein vierkant wit doosje) de telefoonlijn in doe dan heb ik wel een kiestoon. Maar dat lijkt me toch niet normaal? Of hoort dat zo? Misschien dat ik van dat witte boxje de telefoonlijn op ''lijn 1'' van de EB moet aansluiten en dan de telefoon in ''lijn 2'' prikken? Heb het niet geprobeerd omdat ik geen extra telefoonkabeltje had.

• mking
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:36:
De Linksys mag niet routeren en IP adressen uitgeven. Je krijgt 2 x NAT. Eerst van 192.168.2.xxx naar 192.168.1.xxx en dan naar het internet. Dat is vragen om problemen.

Als je WiFi wil verbeteren, de Linksys als AP instellen.

En stel wel een vast IP adres in op de printer. En definieer deze zoals ik heb beschreven in de stappenplan.
Owh oke. Het internet opzich (browsen dus) deed het wel goed hoor. Maar ik denk dat de netwerkprinter hier inderdaad mee in de knoop ging....want als ik auto dns aanvinkte in de configuratie van de MFP dan nam hij inderdaad wel de DNS van de Experiabox. Maar ja, ik heb nu de hele Linksys er maar tussenuit gehaald. Want de EB WIFI blijkt nu wel stabiel te zijn....

• mking
  • Niet online
Wat kunnen jullie mij aanraden als e-mail(adres) server/provider oplossing voor de printer? Scannen naar FTP kan die volgens mij ook. Maar dat snap ik niet helemaal want dan moet je toch een FTP-server hebben? Hoe moet je zoiets opzetten? Bestaan er geen online ftp waar je naar kunt uploaden? (Scannen). En dat mensen het daar vervolgens vandaan kunnen downloaden? Wel een 'gratis' oplossing. Want scannen naar e-mail lijkt mij toch ook soort van zelfde? Maar dan plaats je de scans bijv. op de servers van Microsoft.

Om te mailen heb je een SMTP server nodig, wellicht dat jouw ISP er een heeft, of je moet er zelf een opzetten. Evt met Gapps op aspmx.l.google.com
FTP heeft een FTP server nodig, meerdere gratis mogelijkheden, bv FileZilla
Optie 3 is scan to folder, hiervoor moet je een share beschikbaar stellen.
Normaal gesproken staat dit allemaal in de Manual van de printer.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 76854 op 23-08-2012 18:53 ]

• mking
  • Niet online
Hallo Emptor22,

ja van die SMTP server dat je dat moet hebben dat begrijp ik wel.

Maar hotmail.com heeft alleen SMTP over poort 587 en dat wordt niet geaccepteerd in de printer...

Maar maakt niet uit ik heb iets gevonden. SMTP2GO heet het. Die ga ik gewoon proberen.

Bedankt overigens!

p.s. Ik ga wel even ook stoeien met het opzetten van een eigen FTP-server. (Via FileZilla wat u zei).
p.s.2: Dat van Gapps (aspmx.l.google.com) gaat mij boven mijn petje...) die website bestaat niet eens. Krijg allemaal andere hits van google.

[ Voor 30% gewijzigd door mking op 23-08-2012 18:58 ]

• mking
  • Niet online
Uhmmm....emptor22: ik zoek voor de FTP-server eigenlijk een kant-en-klare oplossing. Dus gewoon een FTP die al op het internet is. Dus niet dat één van mijn computer een ftp-server moet worden. Want ik wil geen computers/laptops aan laten staan 24/7.

Dus een soort van free provider die mij een ftp-adres geeft met username en wachtwoord. En dat de scans daarheen gaan en dat als het ware iedereen dan vanuit hun eigen internet (dus thuis, of op het werk of waar dan ook) dus gewoon naar die ftp kunnen gaan via hun webbrowser (dus zoiets als: ftp.testscans.nl????) zoiets snapt u? Het moet allemaal niet te moeilijk worden namelijk. De scans hoeven niet voor lang opgeslagen te worden want ze worden er toch weer DIRECT vanaf ge'download' naar een laptop/pc. Het is puur dat ze ALLEMAAL (alle pc/laptops) bij de scans kunnen komen. Want nu kunnen de Win7 laptops niet bij de scans komen omdat het niet lukt. foutcode 016-782. Terwijl de XP-laptops wel netjes de scans van de printer binnen krijgen op de gedeelde folder die ik heb aangemaakt.

• mking
  • Niet online
Ik denk dat ik zoiets bedoel: http://www.ftplive.com/ <-------- nope bedoel ik toch niet. Want hun praten over dat je zelf al een FTP-server moet hebben. Ik denk dat ik een FTP-server in de 'cloud'-achtig iets bedoel wat ik moet hebben.

Maar kent u misschien een goede betrouwbare?

[ Voor 47% gewijzigd door mking op 23-08-2012 19:12 ]

Elke willekeurige hosting boer biedt FTP, gratis variant ken ik niet. Andere deftige oplossing is een nas.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 76854 op 23-08-2012 19:59 ]

Pagina: 1